De gammle er eldst ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

De gammle er eldst ?

Diskanten på den høyt elskede B&W 603 røyk i dag :? Tenkte at der røyk helga med god lyd i heimen, butikker stengt å alt hmmmm, har de gammle Jamo Classic 10 enda "heldigvis" fikk koblet disse opp og "bi wiret" disse ( skrives det sånn ? ) ja ja nok om det, ble kjempeglad pga synes faktisk at disse spiller hakket bedre enn b&W mine, da startet stresset i hodet igjen ha ha er det slik at gammle høytalere er på høyde med nytt??? tenker da på gammle jamo, infinyti,da min bror har noen år gammle infinyti å disse spiller dritbra :razz: Har aldri tidligere prøvd disse jamo classic 10 på h/k min, da disse har vært stuet bort å glemt, Har jeg feil, eller kan det være at i noen tilfeller så er faktisk de gammle eldst enda???

--------------------------------------------------------------------------Harman Kardon Avr7500
    Harman Kardon HD 750 cd
    Harman Kardon Avi200II
    Sony RDR-HX900
    Acer pd523 projektor
    Ikea lerret

B&w dm603 front
    B6w dm601sider
    Jamo senter
    Uscarvor sub 12 ( vil ha SVS )
    exelent subb 10 ( vil ha SVS )

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min onkel har noen gamle jamo høyttalere som må være minst 20 år, og nylig investerte han i denon cd spiller og en denon integrert forsterker litt opp i prisklassene, og jeg må si, dette ble en veldig god kombinasjon. Jeg kan ikke si å ha hørt noe særlig av jamo sine nye produkter, men at Jamo har lagt mange gode produkter bak seg i løpet av årene tviler jeg ikke på.

Andreas

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alt som er gammelt som er dårlig serru

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, de jamo jeg har er vel 10 år, men ble kjempe imponert, kallte disse for jmbo før jeg ha ha, men som sagt kjempetopp, kanskje disse passet perfekt til h/k min, litt synd da jeg elsker B&W :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har blitt overbevist, men trodde at b&W mine var bedre enn disse jamoene da hmmmm, får vel se<etter større B&W :razz: men som sagt ble kjempe overasket

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne ha flere innspill her, f.eks hvilke høytaler av eldre årgan spiller bra, eller spiller/låter bedre enn nyere årgang :razz:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger fullstendig av hvad du mener spiller bedre enn det du har idag, noen synes det er bedre, andre synes det er dårligere.
    Jeg må benytte denne tråden til igjen å minne om at bare fordi noe har et par år på baken betyr det ikke at det ikke kan spille musik !
    Hvor folk får dette fra vet jeg ikke......
    At en hel del utstyr fra 50 tallet og opp har tilhengere idag skyldes bare én ting, at det kan spille musikk med liv og nerve, hvis folk begyndte å interessere sig for dette ville mye av dagens utstyr ikke blive kjøbt. Jeg vil nesten gå så langt å sige at man ikke trengte 5.1 surround da man ville få mye bedre lyd med bare 2.1 Q-Sound miks.....
    Nuvel, nu snakkes der høyttalere her, og vi kan jo starte med Quad ELS 57 og 63 elektrostater. Els 63 kan fås rimeligt og er noe av det råeste når det kommer til lyd der skremmer vettet av dig når det kommer til naturtro lyd.
    63 avspejler året hvor Peter Walker utviklet disse.
    Som med Cerwin Vega, så må disse ha en passende forsterker, så ikke skriv nå at du har kjøbt de og din multi-surround receiver ikke kan få de til å sige mye !
    Ellers er gamle Carlsson høyttalere fantastisk gode, og nye modeller kommer nå. De krever lite plass, må stå helt inntil veggen, og giver et meget luftigt lydbilde der briljerer med en hurtighet og tredimensjonalitet der er sjelden vare. Det virker fullstendig som om bakveggen de står opp imot er borte, og denne er erstattet av en scene hvor musikerne står. Sjekk ut OA50.2 og OA50.3 og OA52 modellerne. Anbefaler på det kraftigste man lytter til disse hvis man har sjangs, de er prototypen på "Less is more".
    Mission høyttalere fra 80 tallet, BBC LS3/5A brukt som monitor, Spica TC50, IMF modeller fra Tls50, Tls80 og RSPM, Magnepan SMG med en eller to subwoofers osv osv osv
    Men dette var jo bare høyttalere, blott fordi der står 192/96 på en cd spiller eller dac betyr heller ikke den spiller bedre for dig enn en 25 år gammel Philips eller Denon.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det avhenger fullstendig av hvad du mener spiller bedre enn det du har idag, noen synes det er bedre, andre synes det er dårligere.
    Jeg må benytte denne tråden til igjen å minne om at bare fordi noe har et par år på baken betyr det ikke at det ikke kan spille musik !
    At en hel del utstyr fra 50 tallet og opp har tilhengere idag skyldes bare én ting, at det kan spille musikk med liv og nerve, hvis folk begyndte å interessere sig for dette ville mye av dagens utstyr ikke blive kjøbt. Jeg vil nesten gå så langt å sige at man ikke trengte 5.1 surround da man ville få mye bedre lyd med bare 2.1 Q-Sound miks.....
    Nuvel, nu snakkes der høyttalere her, og vi kan jo starte med Quad ELS 57 og 63 elektrostater. Els 63 kan fås rimeligt og er noe av det råeste når det kommer til lyd der skremmer vettet av dig når det kommer til naturtro lyd.
    Som med Cerwin Vega, så må disse ha en passende forsterker, så ikke skriv nå at du har kjøbt de og din multi-surround receiver ikke kan få de til å sige mye !
    Ellers er gamle Carlsson høyttalere fantastisk gode, og nye modeller kommer nå. De krever lite plass, må stå helt inntil veggen, og giver et meget luftigt lydbilde der briljerer med en hurtighet og tredimensjonalitet der er sjelden vare. Det virker fullstendig som om bakveggen de står opp imot er borte, og denne er erstattet av en scene hvor musikerne står. Sjekk ut OA50.2 og OA50.3 og OA52 modellerne. Anbefaler på det kraftigste man lytter til disse hvis man har sjangs, de er prototypen på "Less is more".
    Mission høyttalere fra 80 tallet, BBC LS3/5A brukt som monitor, Spica TC50, IMF modeller fra Tls50, Tls80 og RSPM, Magnepan SMG med en eller to subwoofers osv osv osv
    Men dette var jo bare høyttalere, blott fordi der står 192/96 på en cd spiller eller dac betyr heller ikke den spiller bedre for dig enn en 25 år gammel Philips eller Denon.....

Er kjempeglad i dette forumet, kommer fort svar fra "eksperter" suger til meg alt jeg :-P er en nybegynner når d gjelder lyd å bilde, men har funnet min nye hobby her :-P godt å høre at de er eldst uansett......... mybeeeeeee

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Må si meg enig når det kommer til Quad ihvertfall, mellomtonen på mine esl-57 er det beste jeg har hørt uansett prisklasse.

Bare synd at de sliter litt med WAF

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerteknologien for "vanlige" høyttalere er vel i utganspunktet en god del tiår gammel. Nyvinninger er vel som oftest bare små variasjoner over samme tema. Når f.eks en produsent år etter år hevder de har en like fantastisk oppgradering eller nyvinning lurer jeg alltid på to ting:

1: Er den siste modellen virkelig så mye bedre som de hevder?
    2: Hvis den er det, da kan vel umulig forrige modell eller modellen før det være så fantastisk som de hevdet da...???

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par B&W DM2000 tidligere, og var ikke heelt fornøyd med bassen i disse. De var produsert i -85 og har 8" kevlarbass + en slave. Bodde da ca 100 meter unna hifihuset i bærum, og Andre låne villig bort det meste sånn at jeg fikk lekt meg i stua hjemme. Prøvde mange forskjellige kombinasjoner med bla JM.lab til ca 20000 (husker ikke navnet) og endte opp med å kjøpe en Vincent SV233 og beholde B&Wene. Så da var vel de gamle eldst i det tilfellet.

Men, der som ellers: Det kommer jo mye an på øret som hører. Det vigstigste er at vi blir fornøyd..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De gamle er eldst...

Må si meg enig i dette - jeg har et par IMF TLS-50 høyttalere fra slutten av 70-tallet i tillegg til et par mindre IMF høyttalere.
    Mine TLS-50 transmisjonslinje høyttalere har nok ikke den høyeste kone-faktoren, men noe må ofres i søken etter "Den Perfekte Lyden". De store transmisjonslinjehøyttalerene fra IMF har et frekvensområde som bare må oppleves. Dessverre er det ikke ofte man ser IMF til salgs - i hvert fall ikke i Norge. Det hender at man kan finne de på e-bay, men med tanke på alle "luringene" der ute, og kostnadene og risikoen ved frakt fra utlandet har jeg holdt meg unna dette.
    Når det gjelder teknologien og oppbyggingen av høyttalere, har det veld strengt tatt ikke skjedd så veldig mye de siste 50 årene. Elementene ser stort sett like ut i dag som det de gjorde før, og meg bekjent er det fremdeles elektrostat, trykkammer, bassrefleks og transmisjonslinje høyttalere man har å velge mellom. Den største revolusjonen som har skjedd er vel at man kan få flere kanaler - 5.1, 7.1 osv. For min del er det fremdeles stereo som gjelder for musikken. Noe annet synes unaturlig for meg. Mulig at jeg invisterer i et flerkanals system på sikt, men det måtte i så fall kun være til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de aller aller fleste høyttalere som er litt opp i prisklasse vil spille godt hvis de er godt behandlet. om de er tredve år så kan de fremdeles banke MANGE nyere høyttalere. det vil alltid bli produsert høyttalere for enhver lommebok, og kvaliteten er selvfølgelig deretter. det er slik det skal være jeg har selv hatt og hørt et utall gamle høyttalere som tandberg, radionette, philips, pioneer osv. lyden varierer likt med prisen..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Ikke alt som er gammelt må være dårlig (eller bra).

Det er ingen tvil om at det var laget bra utstyr og også høyttalere i gamle dager.
    Men selv om det da fantes noen bra høyttalere, har en kanskje glemt alle de mange skrekkelig lydende høyttalere fra 30 til 50 år tilbake? For sannheten er at dengang gikk det atskillig flere dårlige produkter på en god, enn det vi finner idag.

Selv om grunnlagene for teknologiene kan være mange tiår gamle, så er den store forskjellen mellom dengang og idag at idag har vi mye bedre kontoll på materialene og fremstilling. Også er det mange nye og avanserte testmetoder som benyttes under utvikling, verifisering av resultater og i kvalitetskontroll, s.s. datasimulering, etc. Derfor er det sjeldent nå om dagen at en finner direkte dårlige produkter, høyttalere inkludert. Denne teknologiutviklingen har vært med å få kvaliteten opp også i lave prisklasser.

Men at en kan finne noen gamle, vellydende saker er riktig, men det har vært mye mer sjeldent mellom disse godbitene, det vi idag kaller klassikere.

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg flyttet sist for et par uker siden og begynte i ny jobb, bestemte jeg meg for at jeg ville ha et ålreit anlegg igjen, og begynte å se meg om etter brukt hifi (i første omgang på finn.no). Der kom jeg over et par B&W DM2 Mk2 av ukjent alder (serienummer 2001 og 2002), og med litt flaks så dukket ikke den egentlige kjøperen opp til avtalt tid så jeg fikk dem. Jeg var dog litt i tvil om disse egentlig var noe tess så jeg kjøpte samtidig et par Mission M73 (ikke akkurat high-end, jeg vet, men de har fått ålreit kritikk i forhold til prisen). Begge parene kostet rundt tusenlappen, og selv om jeg kun har hatt de en ukes tid og kun har en relativt billig Teac-forsterker hørte jeg med en gang at disse gamle B&W-høyttalerene var av en helt annen klasse enn M73'ene hva gjelder tonal balanse og detaljrikdom. De spiller rett og slett helt fantastisk, spesiellt med tanke på hva jeg ga for dem. Nå venter jeg bare på neste lønning for å gå til annskaffelse av en litt mer seriøs forsterker og noen gode kabler

Brosjyre finnes her (men den er dessverre ikke datert):
    http://www.bwspeakers.com/downloadFi...fo_DM2_mk2.pdf

PS. Hvis noen har noe info om alderen på disse høyttalerene må de gjerne informere meg her eller i pm.

Newcomer olester sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Diskanten på den høyt elskede B&W 603 røyk i dag :? Tenkte at der røyk helga med god lyd i heimen, butikker stengt å alt hmmmm, har de gammle Jamo Classic 10 enda "heldigvis" fikk koblet disse opp og "bi wiret" disse ( skrives det sånn ? ) ja ja nok om det, ble kjempeglad pga synes faktisk at disse spiller hakket bedre enn b&W mine, da startet stresset i hodet igjen ha ha er det slik at gammle høytalere er på høyde med nytt??? tenker da på gammle jamo, infinyti,da min bror har noen år gammle infinyti å disse spiller dritbra :razz: Har aldri tidligere prøvd disse jamo classic 10 på h/k min, da disse har vært stuet bort å glemt, Har jeg feil, eller kan det være at i noen tilfeller så er faktisk de gammle eldst enda???
    Jeg sliter litt med den at Jamo Classic høres bedre ut en 603
    Hva syns du var bedre? Kanskje den har mere bass, men på diskant/mellomtone kan den ikke være i nærheten.
    Men alle har forskjellig smak! Mener forresten folk har nevnt at HK / BW ikke er beste combo, kan hende Jamo-ene passer bedre på forsterkeren din?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et sett Monitor audio s8i i front. De er ganske gamle, men uansett synes jeg disse holder høyere kvalitet enn en del høyttalere jeg har hørt nylig.
    Det samme gjelder egentlig effektforsterkerene mine. (gamle roteler)
    I stuen har vi også ett sett dalihøyttalere som har 20årsdag snart. Disse overrasker til stadighet. Elementene i disse daliene er faktisk enda i produksjon.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Cowboybebop

Dette er off topic, men ble du fornøyd med Rotelen du kjøpte av meg? Håper den funker bra!

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Hei Cowboybebop

Dette er off topic, men ble du fornøyd med Rotelen du kjøpte av meg? Håper den funker bra!
    Funker som f*! ingen problemer, dugelig med krefter og svært budsjettvennlig!

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utmerket!!