De gammle er eldst ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

De gamle er eldst...?

For å fortsette mitt innlegg; Ja, det var jamen meg en masse ræl å få kjøpt på 70- og 80-tallet også. Spesielt 80-tallet var vel så vidt jeg kan erindre et tiår med en masse juggel og fjas på anleggene - masse totalt unyttige innstillinger, lys og metere. Men det som var litt opp i prisklasse (jeg har som nevnt god erfaring med IMF, men også KEF, Snell, Fostex og Coral produserte krem-høyttalere om man ikke plukket fra nederste hylle) var fullt på høyde med det beste av det man kan få kjøpt i dag.
    Det som imidlertid var bedre før var magnetmaterialet neodym som ble benyttet i de fleste middels til bra (dyre) elementer. Dette magnetmaterialet er regnet for å være det beste til bruk i høyttalerelementer, men p.g.a. mangel på dette metallet på verdensbasis har prisen blitt så høy at det kun benyttes i de virkelig dyre elementene (som f.eks. de dyreste diskant elementene fra norske Seas og danske Scan Speak).

Men jeg er helt enig - som audiofil husker man lett bare det som var bra og glemmer alt mølet som enkelte klassekammerater kjøpte bare fordi det var stort eller hadde imponerende mange lysdioder og metere som viste hvor høyt man spilte (som om man ikke hørte det...). Det var vel da som det er i dag, at man fikk det man betalte for.
    Jeg har alltid hatt et prinsipp som jeg ser på før jeg overhodet sjekker ut lyden i stereo komponenter, og det er at fronten skal være av metall og IKKE av plast. Jeg har aldri helt forstått hvorfor enkelte produsenter på død og liv skulle spare inn på akkurat dette - frontplaten er stort sett det eneste som synes når stereoen står fremme i stuen og en billig plastfront har aldri sett bra ut.

Har noen et par KEF B-139 basselementer liggende, har du/dere en potensiell kjøper her - drømmen er å rekonstruere de største transmisjonslinje-høyttalerene IMF produserte i sin glansperiode. Jeg tror ikke de solgte veldig mange her i landet, siden de så vidt jeg husker kostet omtrent det samme som en middels rekkehusleilighet (og var nesten like store) når de var i salg, men jeg har en del bilder og tegninger av de som skal gjøre det mulig å få til en rimelig bra rekonstruksjon. Det har nå vært drømmen å få et par av disse i hus, men jeg har til dags dato aldri sett de til salgs på noen internasjonale brukt-sider

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frank Zappa
    For å fortsette mitt innlegg; Ja, det var jamen meg en masse ræl å få kjøpt på 70- og 80-tallet også. Spesielt 80-tallet var vel så vidt jeg kan erindre et tiår med en masse juggel og fjas på anleggene - masse totalt unyttige innstillinger, lys og metere. Men det som var litt opp i prisklasse (jeg har som nevnt god erfaring med IMF, men også KEF, Snell, Fostex og Coral produserte krem-høyttalere om man ikke plukket fra nederste hylle) var fullt på høyde med det beste av det man kan få kjøpt i dag.
    Det som imidlertid var bedre før var magnetmaterialet neodym som ble benyttet i de fleste middels til bra (dyre) elementer. Dette magnetmaterialet er regnet for å være det beste til bruk i høyttalerelementer, men p.g.a. mangel på dette metallet på verdensbasis har prisen blitt så høy at det kun benyttes i de virkelig dyre elementene (som f.eks. de dyreste diskant elementene fra norske Seas og danske Scan Speak).

Men jeg er helt enig - som audiofil husker man lett bare det som var bra og glemmer alt mølet som enkelte klassekammerater kjøpte bare fordi det var stort eller hadde imponerende mange lysdioder og metere som viste hvor høyt man spilte (som om man ikke hørte det...). Det var vel da som det er i dag, at man fikk det man betalte for.
    Jeg har alltid hatt et prinsipp som jeg ser på før jeg overhodet sjekker ut lyden i stereo komponenter, og det er at fronten skal være av metall og IKKE av plast. Jeg har aldri helt forstått hvorfor enkelte produsenter på død og liv skulle spare inn på akkurat dette - frontplaten er stort sett det eneste som synes når stereoen står fremme i stuen og en billig plastfront har aldri sett bra ut.

Har noen et par KEF B-139 basselementer liggende, har du/dere en potensiell kjøper her - drømmen er å rekonstruere de største transmisjonslinje-høyttalerene IMF produserte i sin glansperiode. Jeg tror ikke de solgte veldig mange her i landet, siden de så vidt jeg husker kostet omtrent det samme som en middels rekkehusleilighet (og var nesten like store) når de var i salg, men jeg har en del bilder og tegninger av de som skal gjøre det mulig å få til en rimelig bra rekonstruksjon. Det har nå vært drømmen å få et par av disse i hus, men jeg har til dags dato aldri sett de til salgs på noen internasjonale brukt-sider
    artige gamle høytalere dette, har hatt noen par tidligere. menn.... om du er imponert over dem, hvorfor prøver du ikke å få tak på noen eldere Quadral saker ? titan eller vulkan. enda større og enda mindere waf. det de ble også levert med aktive powere. det ville forundre meg om du ikke likte disse, har hatt endel av de. kommer aldrig til å glemme dem. har fremdeles noen venner omkring som spiller på forskellige årsmodeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olester
    Jeg sliter litt med den at Jamo Classic høres bedre ut en 603
    Hva syns du var bedre? Kanskje den har mere bass, men på diskant/mellomtone kan den ikke være i nærheten.
    Men alle har forskjellig smak! Mener forresten folk har nevnt at HK / BW ikke er beste combo, kan hende Jamo-ene passer bedre på forsterkeren din?
    Ho Ho hadde helt glemt ut denne tråden jeg,men mener fortsatt at de gamle er eldst, B&W er solgt, mulig at grunnen til at disse låt dårligere enn "Jamboene" var kanskje at disse ikke var S serien var mye mer dynamikk i "jamboene" jaffal der er en helt annen glede i "jamboene", men fikk kjøpt nye høytalere noe DIY fra 90 tallet :-o "Dansk Audio Teknik Helios" så fortsatt er de "gamle senile" best ha ha, DAT spiller bedre enn "jamboene" skulle vel bare mangle og da, pga disse kostet jo litt iforhold, men har jamboene enda har blitt glad i de eldre:-o (jakter nå på cv 1215 mk11) men kun til fest og morro

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få denne opp på lista igjen, pga<det hjelper på innlegga mine er lei av å være "nykommer" ha ha

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm kun et par svar til så er jeg på 100 innlegg :-o topp det