Sikringen går i subben

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sikringen går i subben

Hei

Jeg har et billig 5.1 sett som har fungert fint i flere år. Problemet er at sikringen min gikk i subben etter at jeg flyttet til en ny leielighet.

Jeg byttet sikringen, men den gikk og med en gang. Nå vurderer jeg bare å sette inn en større sikring. Den orginale er på 230V/0,5A/treg. Er dette en god ide eller bør jeg se på andre ting?

Jeg har skrudd opp enhetene og tittet inni den, men jeg ser ingen ting brent eller kabler som er løse.

På forhånd, takk for hjelpen.

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er feil vet jeg ikke.
    Men jeg vet at det IKKE er en smart idee å bytte ut til en større sikring!!

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en sikring på 0,5 A er det det samme som 115 W. Hvor stor er forsterkeren? Sikringen skal være større enn den strømmen forsterkeren trekker.

Bruk OHMs lov: P=U*I (Effekt (Watt) = Spenning (Volt) * Strøm(Ampere))

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordicMaster
    Hei

Jeg har et billig 5.1 sett som har fungert fint i flere år. Problemet er at sikringen min gikk i subben etter at jeg flyttet til en ny leielighet.

Jeg byttet sikringen, men den gikk og med en gang. Nå vurderer jeg bare å sette inn en større sikring. Den orginale er på 230V/0,5A/treg. Er dette en god ide eller bør jeg se på andre ting?

Jeg har skrudd opp enhetene og tittet inni den, men jeg ser ingen ting brent eller kabler som er løse.

På forhånd, takk for hjelpen.
    Jeg synes aldri det er noen god ide å sette i større sikkring enn den originale, da produsenten gjerne har valgt en verdi nettop utifra å beskytte komponentene sikkringen er plassert der for og redusere brann osv. 0.5A hørtes veldig lavt ut synes jeg selv i et slikt litt enkelt oppsett, er du sikker på at det ikke var en kraftigere sikkring enn 0.5A originalt?

Ville ellers sett om det kan ha kommet noe metallisk ledende materiale mellom div kobblinger pga transportering og flytteprosess og det kan ligge noen tynne tråder mellom polene på eventuelle høytaler terminaler osv, eventuellt om det finnes en spennings velger mellom 110v 230v osv som ufirvarende kan ha blitt flyttet til feil innstilling f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for gode svar. La meg utlede litt for å få klarhet i saken.

Dette dreier seg om en Eltax Atomic A-8 subb. Det står T500mA 250V om sikringen. Videre står det 230V/150W/50Hz om strøminngangen.

Det siste om strøminngangen er jo tross alt "normal" strøm i Norge, men det jeg stusser over er at det sår 250V. Det står faktisk "Use only with 250V fuse" Jeg kjøpte en 230V sikring. Kan det være at de siste 20 voltene som "mangler" er de som fører til at den ryker med en gang?

Har ellers åpnet hele enhetene og studert den nøye. Ingen tegn til skader eller kortslutninger. Ingen sorte områder eller svidd lukt som kan være tegn på en kortslutning.

Burde jeg kjøpe en sikring med noe høyere amper eller vil de 20 voltene ikke ha noen effekt?

Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 250 og 220V kan du glemme. Det er spenningen de er laget for. I Norge er det 230V system med +/- 10% og det samme er sikringene.
    At det står 250V på sikringen, betyr bare at den tåler mer enn det du har i stikk-kontakta di. Så ikke noe å tenke på.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden du nettopp har flyttet vil jeg tro at det er mer nærliggende å mistenke el-anlegget i din nye leilighet for å være defekt heller enn subben, som jo har fungert fint i et annet miljø. har du sjekket for jordfeil?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    siden du nettopp har flyttet vil jeg tro at det er mer nærliggende å mistenke el-anlegget i din nye leilighet for å være defekt heller enn subben, som jo har fungert fint i et annet miljø. har du sjekket for jordfeil?
    Hvordan sjekker jeg for jordfeil? Sikringsskapet har automagiske sikringer og er av relativt ny karakter. Jeg testet med en ny sirking på en annen kurs og det var akkurat samme resultat. Jeg kan ta den med til naboen, men jeg vil først være sikker på at det er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke jordfeil, skal du ha ca 127V mellom jord og hver av fasene.
    Har du jordfeil, har trolig naboen din det også (om du ikke bor i eget hus)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bbiman
    Har du jordfeil, har trolig naboen din det også (om du ikke bor i eget hus)
    Så jeg trenger altså et voltmeter?!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har veldig liten tro på at sikkringen i sub . wooferen skal ryke pga eventuelle jordfeil på el nettet. Det skal ikke være kontakt mellom fasene og jord i forsterkeren , så derfor skal ikke stømmen som går gjennom sikkringen bli påvirket av dette. Er det overledning i sub. forsterkeren mellom en av fasene og jord, (hvis den har jordet kontakt), ville det kankje vært en ide å måle med et ohm meter mellom en av fasene på det utkobblede støpselet og jord med en frisk sikkring innkobblet og med power knappen på.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bbiman
    Dette kommer vel litt ann på hvordan stømnettet er kobblet i utgangspunktet, nyere anlegg har og skal vel ha 0v mellom en av fasene og jord....

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dette kommer vel litt ann på hvordan stømnettet er kobblet i utgangspunktet, nyere anlegg har og skal vel ha 0v mellom en av fasene og jord....

TN nettet har dog 230V mellom fase og jord, da det er 400V nett som man bruker jord som en fase... (N leder og Jord leder har samme potensiale punkt...) Det igjen betyr at ene hullet vil ha 0V i forhold til jord, mens andre vil ha 230V....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •