EKTE aktive høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror det er 3 viktige faktorer å ta med i beregningen her:

Han er trolig ganske opptatt av utseende. I og med at han har Bose og også en enormt stor stue er trolig hvordan ting ser ut av betydning, og ting som ser bra ut i mine øyne kan se helt feil ut i hans øyne.

Jeg vet ikke hvor stor denne stua er, men med så høy takhøyde bør man anta at den har stor gulvflate. Dette påvirker hvordan høyttalere låter. Man kan med andre ord sjelden ta høyttalere fra et rom på 15kvm og få de til å låte på samme måte i 60kvm.

Valget av aktive eller passive høyttalere med effekttrinn kan man med fordel gjøre basert på hvordan det låter og i mindre grad basert på rene tekniske preferanser. Selv ville jeg, dersom jeg skulle konstruere en høyttaler med en delefrekvens rundt 100Hz uten tvil forsøke å få til aktiv deling. Med delefrekvenser rundt 2-3000Hz ville jeg i mange tilfeller foretrekke passiv deling. Med andre ord bør man ikke uten videre se på aktiv deling som overlegen teknologi, men snarere i enkelte tilfeller nødvendig. Motivene for aktiv deling kan være deling i frekvensområder der det er svært vanskelige lastimpedanser, eller deling mellom elementer med svært ulik følsomhet.

Mitt forslag er derfor: Finn høyttalere han liker både designet på og lyden av, og ta det derfra.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Valget av aktive eller passive høyttalere med effekttrinn kan man med fordel gjøre basert på hvordan det låter og i mindre grad basert på rene tekniske preferanser. Selv ville jeg, dersom jeg skulle konstruere en høyttaler med en delefrekvens rundt 100Hz uten tvil forsøke å få til aktiv deling. Med delefrekvenser rundt 2-3000Hz ville jeg i mange tilfeller foretrekke passiv deling. Med andre ord bør man ikke uten videre se på aktiv deling som overlegen teknologi, men snarere i enkelte tilfeller nødvendig. Motivene for aktiv deling kan være deling i frekvensområder der det er svært vanskelige lastimpedanser, eller deling mellom elementer med svært ulik følsomhet.

Mitt forslag er derfor: Finn høyttalere han liker både designet på og lyden av, og ta det derfra.
    Men en høyttaler med spesialtilpassede elementer og aktiv deling vil jo være passiv deling overlegen på de aller fleste områder. Og når den innebygde forsterkeren er utviklet/tilpasset elementets følsomhet og impedansekurve, lover jo dette for gode arbeidsforhold for høyttaleren.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Men en høyttaler med spesialtilpassede elementer og aktiv deling vil jo være passiv deling overlegen på de aller fleste områder. Og når den innebygde forsterkeren er utviklet/tilpasset elementets følsomhet og impedansekurve, lover jo dette for gode arbeidsforhold for høyttaleren.
    Digitale høyttalere med aktiv deling og egen tilpasset forsterker til hvert element.... Dette har Meridian drevet med lenge, og mener er overlegent passive konstruksjoner...

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Digitale høyttalere med aktiv deling og egen tilpasset forsterker til hvert element.... Dette har Meridian drevet med lenge, og mener er overlegent passive konstruksjoner...
    Var det jeg ville frem til. Har siklet på et par DSP7000 en stund nå

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg ville frem til. Har siklet på et par DSP7000 en stund nå
    Har du sjekket prisen på de?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien, ja, men husk også at høyttalere med passivt delefilter også er optimert til en gitt kategori forsterkere, og elementenes følsomhet og egenskaper, samt delefilterkomponentene er jo også tilpasset.

Grunnen til at ikke alle høyttalere låter likt er jo at tilpasningene er suboptimale, og det er ingen ting som uten videre tilsier at tilpasningene er mer optimale på aktive høyttalere. Dermed er svakhetene et resultat av svakheter i den spesifikke konstruksjonen og ikke et resultat av om man har valgt å lage høyttaleren aktiv eller passiv.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I teorien, ja, men husk også at høyttalere med passivt delefilter også er optimert til en gitt kategori forsterkere, og elementenes følsomhet og egenskaper, samt delefilterkomponentene er jo også tilpasset.

Grunnen til at ikke alle høyttalere låter likt er jo at tilpasningene er suboptimale, og det er ingen ting som uten videre tilsier at tilpasningene er mer optimale på aktive høyttalere. Dermed er svakhetene et resultat av svakheter i den spesifikke konstruksjonen og ikke et resultat av om man har valgt å lage høyttaleren aktiv eller passiv.
    Men når man lager en egen forsterker til hvert element, da vil man kunne (iflg. Meridian) kunne optimalisere hver forsterker til å yte sitt beste innenfor det respektive frekvensområde den er satt til å jobbe med av delefilteret. Har dette noe å si?

Og Snickers.... Det er ikke noe forskjell på lydensignaturen til hverken høyttalere eller forsterkere. Vi er alle utsatt for placebo.... (husk å sett Midgards neste forsterker i et 8 ganger så stort kabinett med massive kjøleribber)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Avantgarde Acoustic Solo er et annet alternativ. AA har jo også flere aktive modeller, men de blir relativt raskt ganske voldsomme i størrelse... Og det spørs jo om man faller for det særegne utseendet.
    Må si meg helt enig med deg der!

Greit at den er litt tynn under 35-40hz, men enorm dynamikk samtidig med den luftige diskanten må den være ett must for hjemmekino i tillegg til musikk.
    Kan sikkert kjøpe ett pent brukt par for 25000 nå.. tror jeg??

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen som har nevnt...

De er kanskje ikke ordentelige passive Ht men for en lyd!!

Hva med OM5?? eller noe lignende....

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kan sikkert kjøpe ett pent brukt par for 25000 nå.. tror jeg??
    Da skal du være heldig tror jeg, men man skal aldri si aldri. Lyrich har et par brukte sett til 39k pr. par :neutral:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •