Forskjell i kvalitet på Subben min.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell i kvalitet på Subben min.

Hei

Jeg sliter litt med å stille inn subben min. Subben er en AudioPro AceBass II som drives av en avr335. Høytalerne er audiopro cinema c-9 eller noe sånn...

Spiller jeg enkel pop med krafig kontant bass, spiller det veldig bra. Kan vri helt opp mot toppen uten det minste antydninger til ulyd. Spiller jeg derimot enkel rock er bassen nesten fraværende. Setter jeg på noe rap så blir det overdrevent og buldrende bass. Er det rett og slett subben min som må byttes? Eller hva har jeg gjort feil?

Kan også nevne at jeg pga jordfeil (rart da den er nesten ny) i leiligheten fikk en ulyd på subben. Gutta hos neby tok derfor å fjernet jordinga og problemet ble løst.. (i alle fall i subben)

Kan også nevnte at det kanskje rent akustisk er en problemtisk leilighet, med skråtak og en bakvegg i gammel teglestein..

Takker for alle tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan høres ut som om du har noen ujevnheter i frekvensresponsen, har du tilgang på et spl meter?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SPL meter

Hva gjør et SPL meter ?

For øvrig synes jeg det var en rar måte å løse problemet med jordfeil på. Jord i subben har vel en funksjon ellers hadde den ikke vært der. Siden leiligheten din er ny bør du få fikset denne jordfeilen på garantien. Slike feil blir gjerne sporet etter hvert og da må du ta regninga.

Du har kanskje lest om problemer relatert til TV og jord fra kabel leverandør og jord i hus - ikke bra med jordfeil da. For ikke snakke om elektriske installasjoner på bad etc.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manfred
    Hei

Jeg sliter litt med å stille inn subben min. Subben er en AudioPro AceBass II som drives av en avr335. Høytalerne er audiopro cinema c-9 eller noe sånn...

Spiller jeg enkel pop med krafig kontant bass, spiller det veldig bra. Kan vri helt opp mot toppen uten det minste antydninger til ulyd. Spiller jeg derimot enkel rock er bassen nesten fraværende. Setter jeg på noe rap så blir det overdrevent og buldrende bass. Er det rett og slett subben min som må byttes? Eller hva har jeg gjort feil?

Kan også nevne at jeg pga jordfeil (rart da den er nesten ny) i leiligheten fikk en ulyd på subben. Gutta hos neby tok derfor å fjernet jordinga og problemet ble løst.. (i alle fall i subben)

Kan også nevnte at det kanskje rent akustisk er en problemtisk leilighet, med skråtak og en bakvegg i gammel teglestein..

Takker for alle tips!

POP kontra gammel Rock: På moderne plater er det endel bass, men det er ofte lite lavbass på gamle inspillinger, så denne skjønner jeg.

RAP burde ha endel lavbass, men dette er ikke min greie (skal muligens høres slik ut ?). Hva med film ?

Test en Film med mye LFE (Lav frekvent lyd) og test dette. Dersom dette fungerer så er vel alt OK.

Muligens SUB står for høyt på (juster ned level litt).
    Hvilken delefrekvens bruker du ?

/L

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyder egentlig helt normalt spør du mig...........

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lyder egentlig helt normalt spør du mig...........
    Beklager sent svar karer, men har glemt bort trården. Deler på 100 og jeg justert og styrt mye med instillinger.

Til film er den helt suveren, selv om mange muligens mener den ikke går dypt nok. Den er også som sagt meget bra på enkel pop. Utrolig irriterende da jeg bare ønsker et lett og greit anlegg som alltid spiller klar og ok!

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Høres ut som et vanlig akustikkproblem, men det er selvsagt STOR forskjell på bassnivået i forskellige innspillinger, da...
    Forøvrig mener jeg delefrekvens over 80 Hz bør unngås for å ikke forringe kanalseparasjonen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •