Stereooppsett, gode tips og råd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereooppsett, gode tips og råd?

Jeg er i planleggingsfasen på et 2 kanals oppsett og er ute etter noen gode tips og råd når det gjelder høyttalere. Jeg er veldig i tvil på om jeg vil ha stativ eller gulvstående høyttalere. For tiden bor jeg på hybel på ca 25 kvm, men skal ha anlegget ei stund så de må kunne brukes litt rundt forbi.

Jeg er ute etter høyttalere som klarer det meste av musikk. Når det gjelder elektronikk har jeg bare kikket litt rundt, så hvis noen har noe gode komboer hadde det og vært fint. Hadde tenkt meg en 7-8 laken på høyttalere og noe lignende på forsterker.

Det jeg er ute etter lydmessig er at lyden er naturlig og troverdig. Jeg vil ha et stort lydbilde med klar gjengivelse fra topp til bunn og det skal være lett å skille stemmer og intrumenter fra hverandre.

Vet at dette er litt vagt, men håper noen har tips og erfaringer å bidra med.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Her skulle det vel være mulig å komme med flere forslag. Skal du ha helt nytt eller skal du se litt på bruktmarkedet?

Du kan alltid gjøre gode kjøp enten her på torget, finn.no, audiophile.no, lydogbilde.no etc.

Når det gjelder forsterkere, så er det ikke den samme rivende utviklingen, som det er på receiversiden, så her kan du nok finne en som passer til budsjettet ditt på bruktmarkedet.

I den prisklassen du nevner vil du finne veldig mye bra nytt.

Det samme gjelder på høyttaler-siden. Du kan gjøre et kjempekjøp på bruktmarkedet. Det er steintøff konkurranse i det prissjiktet du nevner.
    Skal sette opp noen forslag til deg. Blir sikkert å komme flere etterhvert skal du se. Her er noen forslag:

FORSTERKERE:

Cayin 153 B
    Rotel RA 03
    Rotel RA 1062
    Harman Kardon HK 970
    Marantz PM-7001

Høyttalere:

Patos Basic-B510
    Dali Ikon 6
    Kef IQ7
    Dali Concept 8
    Dali Suite 2.8
    Audiovector Mi1

Dette er bare noen forslag i et hav av valgmuligheter!

Lykke til ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er åpen for brukt ja.

Hva er forskjellen på de forskjellige Dali modellene du skrev opp? De er jo nokså likt bestykket og noenlunde likt priset....?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utsene neida, vet ikke så mye om forskjellene, men suite ser jo bedre ut og har mindre bass element. noe som jeg mener gir strammere og mer presis bass til musikk. har selv suite 2.8 og er kjemefornøyd. hørrer også på veldig mye forskjellig musikk, alt fra death metall til tori amos
    har ikke stereo-forsterker men resiever. Harman/Kardon forresten, noe jeg iallefall synest låter bra sammen .. ta deg en liten lytterunde på forskjellige hi fi sjapper.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjeller!

Har ikke noen utstrakt erfaring på de forskjellige Dali'ene, har hørt dem, men ikke særdeles mye! Har selv Helicon 400, men de er jo litt dyre da.

Ikon er helt ny modell og spiller fantastisk bra, gir veldig mye igjen for pengene, men har ikke like bra finish som suite 2.8.

De har alle sammen på hifi-klubben, så ta deg en tur dit og vurder selv :grin:
    Pass bare på at du får testet med elektronikk i den prisklassen du har satt budsjettet ditt.

Ta deg en tur rundt på de forskjellige nettsidene! Du kan gjøre deg et kupp på bruktmarkedet :-P

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen vill jeg ha gått for noen gode stativhøyttalere om jeg var deg. Send en PM til g-h her på forumet og spør om status på Usher X-719 som han vurdte å selge er mitt tips.

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jmannen83
    Hva er forskjellen på de forskjellige Dali modellene du skrev opp? De er jo nokså likt bestykket og noenlunde likt priset....?

det er som mori skrev, suite har en strammere og mer presis bass, mens concept 8 er litt slapp på det området i mine øyne. Siden du er ute etter en god allrounder så tipper jeg suite2.8 er en høyttaler du bør sjekke ut.
    jeg har og en kompis som skryter uhemmet av Audiovector Mi1, men den har ikke jeg hørt noe til selv.

Et annet tips er å bestille fidelity nr.15. Der tester de en hel masse forsterkere i den prisklassen du jakter i, blant annet thule, rotel, nad, vincent og marantz sine alternativer. God lesing som hjalp meg veldig!!
    kan bestilles her: http://www.audioforum.no/fidelity_main.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra her. Hifiklubben er et av stedene jeg har tenkt å ha en liten ekspedisjon. Er egentlig derfor jeg har denne tråden, for å få litt oversikt over hva som finnes, og få hørt det som er mulig i nærheten.

Må kanskje legge til at jeg ikke har plass til noen voldsomt svære saker...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvstående eller stativ???

Ser at Kenti anbefaler stativ! Burde kanskje spurt om det først, de forslagene
    jeg satte opp på høyttalere er kun gulvstående modeller.

Hva ønsker du selv? Er også et hav av stativ-modeller som spiller fantastisk bra. Hvis det er det du ønsker, skal jeg sende deg flere forslag :wink:

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber for tiden med samme dilemma som deg, men har god tid til å lete og finne det rette ;-) (ref. signaturen min).
    Min erfaring så langt har vært at monitorer vil være det beste alternativet for meg. På bruktmarkedet om dagen er det utrolig mye bra.

Av de høytalerne jeg skal se nærmere på er monitorene til Usher, Sonus Faber, Kef, Aurum, JmLab, og Triangle. Disse er noen svært aktuelle kandidater!!:grin:

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stativ?

Hvis det er stativ så kan du også sjekke denne:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=12&mypage=3

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, etter å ha tenkt litt er det nok stativ som er det beste for meg, man kan jo få stativer med stor lyd nå. Ser at det er mye interessant brukt også, men jeg må først få solgt det jeg har stående før jeg har kapital til å investere... Men setter pris på tips og hjelp her!

Kjøpte forresten L&B idag, og Marantzen de tester der virker som en kapabel forsterker... Noen som har eller har hørt den? Marantz PM7001Kl

Ellers har jeg etter litt kikking kommet over IQ serien av Kef, noen som har hørt den, eller kan si litt om hvordan lyden er i forhold til andre merker, har aldri hørt Kef før, og expert her i byen skulle nesten 100% sikkert IKKE ta dem inn.

Og har lagt merke til Dynaudio, er det gode saker?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kef og Dynaudio!

Begge merkene vil jeg tro er bra!

IQ-serien til Kef har jo fått veldig gode kritikker. En kompis av meg har
    hatt Q-serien, og var slettes ikke noen dårlige høyttalere.
    IQ-serien synes jeg også har hyggelige priser! Du kan lese mer om disse
    på her:http://www.akustikk.no/KEF%20Produkt%20Oversikt.htm

Når det gjelder Dynaudio har jeg ikke peiling, men noen av deres høyttalere har jo også fått gode kritikker, da kanskje spesielt Focus-serien.
    Stativ-høyttalerne Focus 110, fikk jo topptest i Lyd og Bilde 09.05.
    Denne koster cirka 9.8k.
    Disse kan du sjekke ut på denne linken:

http://www.dynaudio.com/

Ha en fin dag!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IQ5/7 så jo ut som en grei høyttaler, men er det bra med bass i kef sine ht? Var veldig flott design på dem, noe som også teller med i annen rekke.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass!

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    IQ5/7 så jo ut som en grei høyttaler, men er det bra med bass i kef sine ht? Var veldig flott design på dem, noe som også teller med i annen rekke.
    Har ikke hørt den nye IQ-serien, men Q-serien synes jeg hadde bra trykk i bassen og da tror jeg hvertfall ikke at IQ-serien er noe dårligere, men er man ikke helt fornøyd, er det jo bare spare litt og investere i en SVS eller en annen bra sub :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •