Diskant som forsvant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskant som forsvant

For øyeblikket er jeg MØKK lei av hifi-utstyr som slår seg vrangt, og siste tilskuddet på lista over ødelagte ting i min hjemmekino er nå Kappa 600.

Kort forhistorie:
    - Fikk Vincent 331.
    - Sprengte en høyttaler-utgang på 3805, ventet en måned, kostet 2000,-.
    - Sprengte samtidig diskanten på ene Kappa 600, kostet 800,-.
    - Tester Vincent og Oberon smertefritt på Yamaha RX v-596
    - Fikk Oberon 4.1, merket during i høyttaleren.
    - Skulle teste med Vincent 331, fikk veldig høy ulyd i høyttaleren.
    - Dro ned til klubben, konstantert feil på en utgang pluss at den andre var død (noe den ikke var for et par dager siden).
    - Inn til Dalens igjen, uvisst om det er garantisak.
    - Skulle prøve med eldre stereo-forsterker mens jeg ventet på Denoen, plutselig ingen diskant i noen av høyttalerne.

Nå har jeg tatt ut begge diskantene og sjekket dem, prøvd på søstera mi sitt anlegg, dobbeltsjekka kabler og koblinger. Bare bass og mellomtone!

Er ikke i tvil om at det må være noen sammenheng mellom tap av diskant og alt det andre som har skjedd i det siste.
    Det verste er at jeg etter siste reperasjonen har blitt livredd for å ødelegge noe. Er så forsiktig hver gang jeg skrur på anlegget at til og med mora mi ville blitt bekymra. Og allikevel skjer dette!
    Alt dette tullet tar ingen ende og har snart tatt fra meg gleden ved hele denne hobbyen...

Uansett, poenget var vel egentlig; hva kan ha skjedd med diskanten i høyttalerene? Det høres vel unektelig litt alvorlig ut..?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at begge diskantene var svidd av. Så tråden kan vel egentlig bare slettes.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er skikkelig surt! Jeg forstår deg veldig godt når du sier at du nesten mister lysten til å drive mer på med hobbyen....... Det er er rett og slett tragisk. At det skjer igjen er jo bare prikken over i'en

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for medfølelsen, Labbetuss!
    Heldigvis skjer det et år der jeg jobber og tjener godt. Men hadde jo tenkt å spare en del til neste års studier også. Ikke så lett når høvdingene flyr ut av vinduet på denne måten...

For å se det positive i dette; jeg må jo være en god kandidat til Årets Kunde hos Dalens

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sant nok. Beste kunde er jo greit - kanskje du får litt rabtt oxo? Men er jo veldig dårlig at slikt dyrt utstyr tåler så lite (evt har slik feil) og at reparatørene tilsynelatende ikke har gjort jobben skikkelig....

Men som du sier, bør se det positive i det

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurer, hvordan kan du klare å svi av begge diskantene samtidig? Feilen må jo da ligge et annet sted enn i høyttalerene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, som jeg prøvde å få fram før i tråden, så har det antageligvis sammenheng med ulydene som kom da jeg prøvde å koble Denonen til Vincenten. Ikke helt sikker på nøyaktig hva som har skjedd, men begge røyk tydeligvis på en gang...

Heldigvis er de ganske enkle å skifte ut, og ikke så alt for dyre heller.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Fant ut at begge diskantene var svidd av. Så tråden kan vel egentlig bare slettes.
    Er det ikke noen form for sikring i høytalerene som beskytter elementene?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ikke altid denne slår fort nok inn desverre. CV har slik sikring, og der sprenges det jo elementer hele tiden . Men oftest pga for liten forsterker. Jeg har vært heldig med mine AL1000mk2...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tja, mulig det. De har i hvert fall ikke hjulpet mye i dette tilfelle.

Var helt sikker på at feilen måtte ligge et annet sted først, for jeg hadde etter min mening ikke gjort noe som skulle tilsi at noe ble sprengt. Men etterhvert måtte jeg bare bite i det sure eple og innse at begge to var svidd.

Har skjedd en gang før også -da bare med den ene-, men da sprengte jeg også den ene høyttaler-utgangen på forsterkeren. Så det var mer forståelig...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder kanskje å være spesielt forsiktig når man holder på med signalkablene på en kraftig effektforsterker. Nok greit at alt utstyr er slått av.

Håper du får orden på receiveren din.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg; når jeg kobler om nå, så er ikke mye overlatt til tilfeldighetene. Nesten så jeg skrur av strømmen i hele huset før jeg tør gjøre noe.
    Har fått helt angst for å gjøre noe gæli, så da hadde det jo vært passe ironisk om det faktisk var tilfelle...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Tro meg; når jeg kobler om nå, så er ikke mye overlatt til tilfeldighetene. Nesten så jeg skrur av strømmen i hele huset før jeg tør gjøre noe.
    Har fått helt angst for å gjøre noe gæli, så da hadde det jo vært passe ironisk om det faktisk var tilfelle...
    Tror du det er Denon-j** som er skyld i alt sammen?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er vel først og fremst jeg som har skyld alt sammen. Men Denonen har ikke akkurat imponert meg med tanke på sikringer mot overspenning.

Er vel heller ingen tvil om at den ikke funka som den skulle da den kom fra rep. Noe jeg synes man burde kunne forvente etter en såpass dyr repersajon...

Men mye mulig jeg bytter receiver-merke i overskuelig fremtid!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nesten virke som om det er noen komponenter i kjeden som har sendt ut høyfrekvent støy som kan ligge langt høyere enn det hørbare frekvens området, men som har energi nokk til å svi av diskantene dine da disse vel neppe har noe som aktivt hindrer dem å motta effekt over 20khz området.

Lange høytaler kabler med diverse uheldige induktive og kapassative effekter kan jo få enkelte effekt forsterkere til å miste kontrollen på utgangen, men feilen kan vel ligge på signal nivå også, så man burde kanskje feilsøke litt og eliminere ut enkelte mulige syndere før man bare kobbler utstyret opp igjen med nye diskanter. Har man en helt sikker indikasjon på at det oppkobblede utstyret som det var deffekte uganger på er synderen, er det jo greit, men eller ville jeg vurdert å kobblet opp utstyret uten diskantene innkobblet, men med f.eks en liten 4,5 volts lommelykt pære over hver av høytalerenes diskant tilkobbling for å se om disse lyset opp og indikerer at noe er feil med noe av det innkobblede utstyret i et stille men påslått og med litt oppskrudd volum osv, bare pass på å ikke kortslutte noe hvis man tester dette så man tar knekken på delefilteret eller utgangene på forsterkerene igjen.....;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra forslag, Ask4Me2!

Vet ikke om jeg kommer til å prøve det lyspære-eksperimentet ditt, det virket litt over mitt kunnskapsnivå

Men det jeg jeg har tenkt å gjøre er å bytte ut så og si alle kablene mine, de fleste er ikke av noe særlig kvalitet uansett.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må skaffe deg høyttalere med ringradiator-diskanten fra Vifa
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet128.htm

Long Term Power: 400W, Short Term Power 950W

Brukte denne innledningsvis på et par selvbygde og de tålte også når jeg koblet bass og diskant feil i farten ut fra delefilteret.

Hmm, var det ikke litt lite bass nå da... øke volum... hmm, jo... aha feilkoblet... koble riktig... der var bassen ja... null skade skjedd...

Helt udramatisk med diskanter som tåler slikt.

Yamaha'en som jeg brukte da (RXV740) var også flink til å koble ut ved div feilkoblinger (les:kortslutninger) og viste kun melding for å sjekke høyttalerkabler til ting var i orden igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •