Martin Logan Vantage

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Martin Logan Vantage

Da var mine nye babyer på plass!
    Må si jeg er storveis fornøyd sålangt. Men har ikke rukket å tweake så mye enda. Pluss det må litt omøblering til.. men jeg klarte bare ikke å vente med å ta bilde Flere bilder skal komme etterhvert.

Der er litt andre oppgraderinger med.. skal komme tilbake med de!

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Yngve%20S

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Hvor bor du? Kan jeg komme på en liten demo? (om det ikke er for langt unna selvfølgelig)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor på sunnmøre så det blir kansje litt langt? Men tror de fikk flere på lager nå.. men de er kansje solgt allerede?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok litt drøyt ja

De har tatt inn ganske mange, men jeg står på venteliste for å få de med meg hjem. Jeg skjønner at de ikke vil sprette opp alle eskene fordi slike som meg vil låne. Da får jeg bare vente litt til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tror det er verdt ventetiden. Det som overasker meg mest er trøkket både i midbass å dypbassen! Å så er lyden nydelig oppløst å luftig, men spredningen sideveis er ikke helt som på en vanlig høyttaler så her snakker vi ganske smal sweetspot

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lånemarked for highend produkter ?

Siden det tydelig ikke at alle som praktiserer åpent kjøp burde det være et marked for leie av slike high end produkter. Hvis man bestemmer seg for å kjøpe, får man trukket leien av på prisen.

Slike produkter kan man umulig ta stillig til før man har testet de hjemme i sin egne stue, kino etc.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yngve S
    Ja jeg tror det er verdt ventetiden. Det som overasker meg mest er trøkket både i midbass å dypbassen! Å så er lyden nydelig oppløst å luftig, men spredningen sideveis er ikke helt som på en vanlig høyttaler så her snakker vi ganske smal sweetspot
    Slike elektrostater med store mebraner langt opp i frekvens spiller gjerne på en litt eiendommelig måte sprednings messig, og man hører stort sett bare på det området av membranet som ligger 90 grader på lyttepossisjonen (det er blandt annet pga dette at ML har den karakteristiske buede membranen.). Har ikke akkurat vært borti gjeldende ML, men utifra mine erfaringer med elektrostater og dipol høytalere, stusser jeg litt på den hjørneplasseringen som du har på de bildene fra den meget lekre hjemmekinoen din Yngve S.

Det dynamiske bass elementet trives nok forholdsvis greit men å få nokk drahjelp av rommet (kankje litt for mye) med en slik plassering, men jeg tviler på at man får utnyttet potensiale i elektrostat delen med en slik plassering.

Det stod forøvrig en del interessant om plassering av disse høytalerene i på side 11 og 12 brukermanualen, som kankje andre som har tenkt å kjøpe slike høytalere også børr lese i gjennom på forhånd.
    http://www.martinlogan.com/mediareso...al_Vantage.pdf

Hvis jeg skulle ha slike ML høytalere tror jeg det ville vært i et rent stereo oppsett hvor man står mer fritt til en mer optimal plassering, og ikke trenger å ta henysn til lerret og flere andre høytalere, samt nettop "problemet" med at man gjerne får et meget avgrenset "hotspot" for lytteopplevelsen ikke er så lett å få til med sitteplasser langt ut mot sidene i lytterommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er ganske stor forskjel på å drage de litt lenger ut på gulvet. Å de står mye lenger ute nå en de gjør på bildet Er langt ifra ferdig å plassere de, for der er veldig stor forskjel på å flytte de rundt. Har også planer om å få hengt opp ettellerannet fint i hjørnet bak de som kan dempe litt diverse bølger. For de sender jo like mye lyd bakover som de sender framover.
    Men jeg må også si att etter å ha justert litt på helningen på høytaleren så er ikke spredningen sideveis så knapp som jeg følte igår! Har fått stått over natta å spillt seg inn, å det hjalp drastisk på lyden ja!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg havde en sånn kinesisk 3-delt romdeler, 180 cm høy, disse med stoff på, tok denne fra hinanden og brukte én del bak hver høyttaler, montert i hjørnet hvor bakutstrålingen ramte, hjalp ganske bra. Èn kan kontrollere bakutstrålingen i forskjellige grader med forskjellige løsninger.
    Ellers, også med elektrostater hjelper det med en referense, prøv oppsettet til George Cardas !! Dette betyr de skal stå nesten i midten av rommet, langt fra hjørner og sidevegger, men prøv, da har du en ide om hvad en høyttaler kan prestere. Der er kolossal forskjell, særlig med elektrostater, på lyden.
    Jeg brukte ganske lang tid, 3 år faktisk, med forskjellige plaseringer for mine fuldtone elektrostater, og i laaang tid blev jeg ved med å tenke drahjelp fra vegger osv., men dette er en helt feil fremgangsmåte, elektrostater må ha masse luft omkring sig, dette kan noen ganger medføre at man ikke får full valuta av kjøbet da man ikke i utgangspunktet havde plassen de krever...
    At høyttaleren får "drahjelp" av å stå kanskje 1/2 meter fra et hjørne er jeg ikke helt enig i, lydgjengivelsen farges enormt, men jeg skjønner hvad dere mener med drahjelp.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    At høyttaleren får "drahjelp" av å stå kanskje 1/2 meter fra et hjørne er jeg ikke helt enig i, lydgjengivelsen farges enormt, men jeg skjønner hvad dere mener med drahjelp.....
    Dipol høytalere som spiller ned i bass området som enkelte fulltone elekrostater og andre Magnestater gjør, får jo mest "drahjelp" i bass området når høytaleren er plassert midt i rommets spillende-lengderetning. Dette er jo ingen god plassering å bruke i praksis. Det med drahjelp og hjørneplassering jeg mente tidligere her i tråden Niels Nielsen var ikke for elektrostat delen av ML høytaleren, men den mer konversjonelle dynamiske bass løsningen disse hybride høytalerene jo har.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dipol høytalere som spiller ned i bass området som enkelte fulltone elekrostater og andre Magnestater gjør, får jo mest "drahjelp" i bass området når høytaleren er plassert midt i rommets spillende-lengderetning. Dette er jo ingen god plassering å bruke i praksis. Det med drahjelp og hjørneplassering jeg mente tidligere her i tråden Niels Nielsen var ikke for elektrostat delen av ML høytaleren, men den mer konversjonelle dynamiske bass løsningen disse hybride høytalerene jo har.
    Det er sant, og når du snakket om hjørneplassering så er bakutstrålingen på mine Summits allergiske mot å treffe rett i et hjørne- Dette må unngås for enhver pris. Jeg venter for tiden på spesiallagde diffusorer (60cm x 150cm) for å kontrollere bakstrålingen til mine Summit. Men får man det til så er elektrostater fantastiske høyttalere :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ask4me2, jeg vet det var det du mente, kan lese dine tanker lang vei jo...
    Viking, ja, føler med dig i dine eksperimenter. Jeg eksperimenterte i laaang tid. Med en plasering slik at bakutstrålingen rammer sideveggen, og da går i bakveggen som 2. refeleksjon funket for mig i et relativt smalt rom. Dette betød de stod ganske tett på sideveggen der. man begrenser bredden av lydbildet men noen ganger, avhengig av rommet kan dette være et godt kompromis.
    Audiostatic lager "finner" til å sette bak på sine fuldtone elektrostater, disse skulle gi drahjelp fra ca 200 hz til 500 hz hvor romkoblingen kan være notorisk vanskelig, jeg lagde noen hjemmegjorde greier, funket faktisk bra. Finnene var ca 10 cm dybe og satt bakpå i hele høyden.
    Jeg vil heller sige at en høyttaler uten delefilter er alltid meget bra........

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt eksprimentering med plassering, så spiller de absolutt best 50 centimeter fra bakvegg å vendt vekk fra hjørnet. Takker for tips!
    Men kan ikke slutte å forundre meg over trøkket som er i bassen på disse høyttalerene! Min svs pb10 skal få kvile seg en stund jaffal!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er mine plassert. Det er mye ryddigere i resten av oppsettet nå da ;-)
    http://gator11.hostgator.com/~tdacqu...ntid=746&stc=1

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åjsann! Ikke verst utstyr med deg! Så du har de ståendes så langt fra bakveggen ja.. det funker ikke her i det hele tatt, men mye på grunn av at det blir ganske nær sitteplassene. Slik jeg har de nå så har jeg ok lyd til alle i sofaen, pluss jeg sitter midt i sweetspot selv. Gikk det lenge før du merket forskjell på lyden, med tanke på innspilling? Merker det allerede her. Bassen sitter som en kule!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yngve S
    Åjsann! Ikke verst utstyr med deg! Så du har de ståendes så langt fra bakveggen ja.. det funker ikke her i det hele tatt, men mye på grunn av at det blir ganske nær sitteplassene. Slik jeg har de nå så har jeg ok lyd til alle i sofaen, pluss jeg sitter midt i sweetspot selv. Gikk det lenge før du merket forskjell på lyden, med tanke på innspilling? Merker det allerede her. Bassen sitter som en kule!
    Kunne vel fått mer pondus i bassen ved annen plassering, men det er helheten som har bestemt plasseringen for meg. Når som helst nå kommer det diffusorer fra Svanå til å ha bak. Senere skal jeg ha "remedier" for sidevegg, midt på bakvegg, Helmholtz resonatorer og bredbåndsabsorbenter fra Svanå. Jeg er i gang kan man si.........
    Disse får jeg når som helst, da i eik:
    http://gator11.hostgator.com/~tdacqu...ntid=930&stc=1

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du komme med tilbakemelding når det er utprøvd. Når jeg vet hvor mye det bare hjelper med et teppe, så kan dine løsninger bli artig å høre respons på!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Martin Logan Vantage

HI!

Gratulerer med nye høyttalere!

Jeg vurderer å bytte ut mine Dynabel Euforia med ML Vantage. Hadde i mange år Quad ELS 63 med Gradient subber, og kan ikke helt glemme lyden av en elektrostat...

Utfordringen er rommet mitt som er 4,3 meter bredt, 3,3 meter dybt og 2 meter høyt. Huset vi bor er hele 160 år, men nyrestaurert. Huset er standard 1 1/2 etasje, hvor det er skråtak i andre etasje.

Euforiaene er satt opp 70 cm fra bakvegg, og 1 meter fra sidevegg. Høyttalerene er vinklet in mot lytteposisjonen. Sliter litt med bassresonanser, da Euforian er en bass sterk høyttaler. Skråvegg bak høyttalerne hjelper dog noe.

Hvordan vil dere ha satt opp ML Vantage i dette rommer? ML anbefaler jo 2-3 fot fra bakvegg og 2 fot + fra sidevegg. Så vi nærmer jo oss....

Vil en Burmester 051 kunne håndtere disse høyttalerne? Regner med det, siden de har aktive basser med en delefrekvens på 400 hz.

MVH, TG :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •