Måle på delefilter og diskant!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer KimGD sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måle på delefilter og diskant!

Har nedsatt lyd i ene diskanten på den ene fronthøyttaleren.
    Har vært i kontakt med butikksjef i Harstad Hi-Fi Center kjede, og han sier at jeg må måle motstand evt. spenning på diskant og på delefilter (til diskant) og se om det er noe forskjell.
    Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal måle for å finne forskjell, på diskant virker nå greit, men på delefilter er det en annen sak. Skal jeg måle der hvor ledningene går ut fra delefilteret til diskant, eller skal jeg måle motstand/spenning der hvor ledningene kommer inn på ledningene (øverste terminaler på høyttaleren, bi-wire)? Hvordan vet jeg at det er delefilteret og/eller diskanten som har tatt seg en evig god-natts-søv?
    Eller skal jeg bare si at jeg vil ha autorisert personell/folk som arbeider med slikt, på verksted/service avd. hos Hi-Fi Center kjeden?

Høyttalere er Proson Reality62 MKII

Takker på forhånd for evt. svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis der er garanti på de ,burde du bare få de til å måle.har du prøvd å bytte kanaler?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har byttet kanaler, kabler (høyttaler og signal), signalkilde.
    Har vært i kontakt med butikksjef (selger) og han sa jeg skulle bare skru opp og måle. Blir litt om og men hvis jeg skal til butikk, den ligger vell ca. 3-4t kjøretid + fergetid på 20min fra hjemstedet mitt.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunde service i Harstad er ikke helt optimal skjønner jeg og selgeren din er helt på bærtur. En diskant er ALLTID koblet via en kondensator eller to. Kondensatorer er vekselstrøms komponenter, dvs. de leder IKKE likestrøm. Så putt gjrne på et 9V batteri (IKKE gjør det), men dersom du hadde gjort det, ville LIKESPENING (DC) vært NULL (0). på Diskant HT. Bass HT derimot ville gjort et stort hopp ut eller inn avhengig av polarisering.

Det eneste du kan gjøre, er å måle DC motstand i diskant elementet med et multimeter dersom du har. Dette vil antagelig vise tilnærmet 2Ohm. Sammenlig dette med tilsvarende elemengt i den andre HT (både før og etter tilkobling, dette vil gi deg noe hint mht forskjell) Vekselstrøms motstanden er avhengig av frekvens som blir tilført og er gjerne 8Ohm.

Bytt alternativt diskant fra H til V (KUN hvis vi snakker om utenfor garanti).

Veldig dårlig kundeservice dette. Er HT nye og innen garanti, så skjønner jeg at det er lang vei, men noen andre muligheter har du ikke.

Lykke til videre.

/L

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar "killroy", skal ta meg en telefon til butikksjefen. Han sendte meg en email om at jeg har tillatelse til å skru opp evt. skifte om på elemtene for å sammenligne. Tror uansett dette er uakseptabelt, dokumentet er ikke underskrevet, så skulle det skje noe som ikke skulle skje kan jeg sitte igjen med det sure eplet, eller de sure eplene.
    Er nesten som man blir litt frustrert, man forventer litt av en butikksjef når det gjelder kunnskaper innen dette emnet. Får leve uten lyd en stund til, selv om det er svært vanskelig (syting :-P )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •