SVS eller Velodyne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS eller Velodyne

Min stakkars misbrukte Kef sub gikk til den store subkirkegården forrige uke å ny må innkjøpes, men hviken.

Har snevret meg inn til følgende: Velodyne cht 15r og SVS 12pluss.

Har dedikert hjemmekino, hører svært sjeldent på musikk der.

Rommet er ca 25 kvm stort.

Meninger rundt hvem er best, evt andre forslag rundt 10 000?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg vel valgt SVS om du hører lite på musikk. For SVS subbene er mye mer egnet til film en Velodyne. Velodyne spiller en del bedre på musikk, men har også MYE trøkk i film. Men SVS er mye mer brutal og mye mer egna til film. Den er rett og slett helt rå på film!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del ikke glem SMS-1 til subben din (uansett hvem det blir), halleluja for en jobb den gjør!

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva du bil bruke den mest på, men til rundt 10k ville jeg vel sett etter en brukt HGS eller SPL fra velodyne tenker jeg

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan absolutt anbefale PB12-Plus til film (men også til musikk). Den leverer så det holder og er et veldig bra kjøp. :grin: Jeg har den i stua som er drøye 30m2 og den fyller det rommet med bass uten problemer.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske og gode svar. Er fryktelig i tvil, men heller nok mot en SVS, mest pga hva jeg leser på forumet.

Det blir jo overkill med mine små KEF 2005 satelitter, men det får bli neste oppgradering.
    Viktig å ha noe å strebe mot, er jo halve morroa!!

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hva du bil bruke den mest på, men til rundt 10k ville jeg vel sett etter en brukt HGS eller SPL fra velodyne tenker jeg

Har lett med lykt og lupe uten hell, har du/dere noen hemmelige fiskeplasser?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller MYE musikk..............og ennå har jeg ikke opplevd en SUB som spiller musikk bedre enn SVS :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: jeg har egentlig sett meg ut velodyne dd10, men hvilken svs sub mener du spiller musikk bedre enn denne? jeg har ikke plass til en 12"...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    Flageborg: jeg har egentlig sett meg ut velodyne dd10, men hvilken svs sub mener du spiller musikk bedre enn denne? jeg har ikke plass til en 12"...
    Selv etter å ha fått demo av DD10, ville jeg ikke byttet mot min SVS PB10, selv om DD10 hadde vært billigere enn PB10'ern.

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en sterk uttalelse fra Flageborg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har plass til en DD12, den er ikke spesielt svær for å si det sånn.... rett under 37cm høy, dvs ca like høy og bred som en 1.5 liters brusflaske

DD12 er en annen historie enn DD10 igrunn, selv om DD10 er et lite monster og EISA-vinner så har DD12 langt større voicecoil og bedre pusteegenskaper.

Se <a href="http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=thread&frm_id=8&rid=7147&SQ=1141249641 ">Se her</a> for tester av både Velodyne og SVS-subber.

Flageborg: Det avhenger VELDIG hvilken software subben du hørte på hadde. Det fantastiske med Velodyne er at de hele tiden utvikler og forbedrer softwaren i disse subbene og i forbindelse med SMS-1 lanseringen (EQ-enheten) så dukket det opp en del ting som vil bli lansert i ny software snart. En test mellom DD15 med den nye softwaren og DD18 med den gamle softwaren viste at DD15 spilte ringer rundt DD18. Er det rått eller?!!!?! Se samme link over for testresultater fra dette også..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jerk: En dag dukker det nok opp en mulighet til direkte sammenligning, slik at Velodyne's nyeste NYE kan vise hva den egentlig er god for. Men pr. dags dato er jeg ikke på noen måte "overbevist". En EISA pris er spesiell, men er mest preget av "innovasjon" enn all-time-high..........;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette dreier seg mest om sub til film kommenterer jeg kun den siden av saken.

CHT15R vil fint kunne henge med Plusen, og kanskje også spille litt høyere så lenge vi holder oss over ca 40hz, men straks vi kommer derunder vil Plusen dra så godt i fra at allerede ved 25hz skal du ha ca 3-4 CHT15R for å tilsvare outputtet fra en enkel Plus. Plusen vil også forvrenge langt mindre.

HGS subbene som nevnes her har servo, og vil derfor ikke forvrenge, men de vil som alle andre små lukkede subs gå i kompresjon mest sansynlig et sted mellom 40-30hz avhengig av hvilken modell, og nok en gang så skal du ha et X antall HGS subber for å tilsvare outputtet fra en enkel Plus så lenge vi snakker om de dybeste frekvensene.

SPL subbene har ikke servo og vil i tillegg til å gå i kompresjon også forvrenge meget.

For en uke siden hadde jeg anledning til å høre en drøss med subber, en av subbene som jeg brukte en hel del tid sammen med var en B&W ASW700 som fint kan brukes som eksempel på en liten, påkostet sub. Ved moderate volumer flyttet den pene mengder luft, men det som slo meg var at alle basslydene var tilnærmet identiske. Om det var en Nazgul som fløy over hodet på meg, eller kanonene i Master&Commander så var lyden den samme "Braouuum Vroouuum" sa den, og det er forvrengning i praksis.

Det her her de servostyrte, og SVS subbene kommer inn og skiller mellom forskjellige basslyder på en helt annen måte (det berører de også i L&B testen av PB10). Så lenge man ikke har problemer med størrelsen synes jeg det er en no-brainer å velge SVS om subben også skal brukes til film

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester viser faktisk at CHT-15R er like kjapp som SVS PB12-Plus/2, den har like lite power compression og har ingen problemer med å henge med i svingene på trykk. Riktignok (og som du også sier, Manic Miner) så spiller SVS-subben dypere og har nok mer å gå på i bunnen, men det skulle bare mangle tatt volumforskjellene på kassene i betraktning. Forvrengningsmessig er SVS litt bedre enn CHT15-R, men det er ikke snakk om allverdens. Andre sider å ta i betraktning er at CHT15-R har innebygget DSP og har fjernkontroll, mens SVS kan leveres med penere finisher;-)

Her er resultatene til SVS PB12-Plus/2:
    http://www.avtalk.co.uk/forum/index....&SQ=1126361620

Her er resultatene til Velodyne CHT-15R:
    http://www.avtalk.co.uk/forum/index....&SQ=1126361620

Riktignok viser disse testene kun tekniske egenskaper ved subbene og ikke hvordan de låter på film og musikk.

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet begge subbene (også med måleinstrumenter) og med en rekke forskjellige plasseringer i rommet mitt. I tillegg testes vi andre SVS (sylindere) også. Vi brukte 4-5 timer på å teste masse forskjellige materiale.

Det var en som var helt overlegen alle andre: SVS PB12-Plus/2!!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne DD10 mot SVS plus, til musikk eier DD10 iallefall. Men det er ikke dermed sagt at SVS'en er dårlig. DD10 er noe av det ypperste man får av en sub, men det er også SVS, spessielt med tanke på pris. En anna ting som er bra med DD10, den er ikke så himla diger!

SVS: Går dypere, mer SPL (for den som er intressert i sånn), rimelig. Konge service ifra Lsound. Kjempe kavlitet med tanke på pris. Filmkongen(funker også godt på musikk). Oppfattes ofte som stygge (selv syns jeg de ser ut som en helt vanlig sub.. med litt størrelse).

Velodyne: Spiller fletta av det meste, går rimelig dypt, Kongen på musikk, liten (ser bra ut). Kvalitet koster! Musikk kongen (funker også godt på film)

EDIT: CHT15R er en kjempesub, men jeg hadde uten tvil valgt SVS plus om valget stod mellom dem.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men kan SMS-1 også brukes til å korrigere bassresponsen i vanlige høyttalere i stereo-oppsett? Siden den kan korrigere 3 subber, tenkte jeg kanskje den kunne korrigere subben i hjemmekinoen og stereohøyttalerne i stua på en gang, siden anlegget skal stå i hjemmekinoen med høyttalerkabler ut i stua (sone2).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Litt OT, men kan SMS-1 også brukes til å korrigere bassresponsen i vanlige høyttalere i stereo-oppsett? Siden den kan korrigere 3 subber, tenkte jeg kanskje den kunne korrigere subben i hjemmekinoen og stereohøyttalerne i stua på en gang, siden anlegget skal stå i hjemmekinoen med høyttalerkabler ut i stua (sone2).
    Nei, tror ikke det går, å benytte den til frontene. Den kan korrigere kun i bassområdet, opp til 200Hz.
    Dersom fronthøyttalerene dine har deling rimelig i nærheten, og egne terminaler for bassområdet, og du benytter biamping, vil det vel funke... kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Selv etter å ha fått demo av DD10, ville jeg ikke byttet mot min SVS PB10, selv om DD10 hadde vært billigere enn PB10'ern.
    pb10 er jo dobbelt så stor som dd10. vil noen av sylindersubene til svs (eller noen som er like små som dd10) være konkurransedyktige med dd10?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •