VELODYNE SIGNATURE 1812 = FEIT SUB (enda en SVS-tråd) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 151
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Denne suben er nok en gimmic som er ment å føre tankene til en legendarisk testplate blant audiofile...

Opptak (av det heftige slaget) av kanonskudd - gjett om bassmembranene beveger seg...
    Telarc 1812 overturen
    Evt at det er et 18" og et 12" element?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke midlene til å måle forvregning, men har brukt mye sinustoner og frekvensmålinger. Responsen er på mange subber som sagt MEGET god fra 22 hz og oppover. Jeg merker ingen ting som vitner om forvregning hverken her eller der, bare mye godlyd, men det trenger ikke å si at forvregningen ikke er der. Men så lenge jeg ikke hører den, er den jo ikke et problem...

Jeg lager en egen post under DIY med bilder av subben, slik at vi kan slutte å spore av denne tråden

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg kallet til å stemme i med manic miner at den grensen på 22 Hz var noe lav. Fra 35 Hz og nedover er SVS sjefen. Det er ikke fordi ingen andre ikke spiller under 35 Hz, men MÅTEN SVS gjør det på er ganske enestående. Dessuten er det mye hifi man ikke får med seg under 22 Hz hvis man velger noe annet enn SVS. Jeg for min del liker å høre (og i noen tilfeller kjenne) alt av informasjon som ligger på plata, og det hender den strekker seg ganske langt under 22Hz også, selvom det ikke er filmmateriale det er snakk om.

Med en REL for eksempel, kan man bare glemme å få gjengitt Yello og Kari Bremnes slik det egentlig var tiltenkt. To ytterpunkter i den musikalske jungelen, mye annet imellom

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Med en REL for eksempel, kan man bare glemme å få gjengitt Yello og Kari Bremnes slik det egentlig var tiltenkt. To ytterpunkter i den musikalske jungelen, mye annet imellom
    Hvilken Rel har du hørt på Alex?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvilken Rel har du hørt på Alex?
    En som hadde store pusteproblemer når den skulle gjengi noe under 25 Hz på litt volum, uansett hva spesifikasjonene tilsier.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topic?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du ikke mener Gin Tonic?

God natt!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan vel om ikke annet konkludere med at Velodyne Signature 1812 er en feit sub rent fysisk, og det i ordets rette forstand

..på vekt og størrelse slår den faktisk de fleste SVS'er også, når jeg tenker meg om. Ikke verst!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da får vi være enige om å være uenige. Har kansje med musikksmak å gjøre, ikke vet jeg... Men at SVS er musikalske, og alt annet bare forvrenger og lager blåselyder er ikke tilfellet... SVS er gode, men de er absolutt ikke hverken best eller alene i teten hva musikk anngår, mener jeg... Du sier alex at med en REL, med bremnes og yello går lyden platen var tiltenkt deg hus forbi, men prøv å la svs ta seg av en kontrabass uten å farge lyden, så vil du oppdage at også SVS er et kompromiss... Som i høyttalerverden finnes det nok ikke den sub som er best uansett musikkstil...

Velodynen relevant for tråden har jeg ikke hørt, men at prisen kan rettferdiggjøres tviler jeg sterkt på

Nå melder jeg meg ut av denne tråden før vi kjører den helt av banen

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg kallet til å stemme i med manic miner at den grensen på 22 Hz var noe lav. Fra 35 Hz og nedover er SVS sjefen. Det er ikke fordi ingen andre ikke spiller under 35 Hz, men MÅTEN SVS gjør det på er ganske enestående. Dessuten er det mye hifi man ikke får med seg under 22 Hz hvis man velger noe annet enn SVS. Jeg for min del liker å høre (og i noen tilfeller kjenne) alt av informasjon som ligger på plata, og det hender den strekker seg ganske langt under 22Hz også, selvom det ikke er filmmateriale det er snakk om.

Jeg lurer på hvor dypt denne mye omtalte Yelloplata(Eye) går. Er ikke interessert i synsing, men harde fakta . Eller er det noen som vet om et program som man enkelt kan lese av frekvensgangen på en låt?

Velodynesubwooferen er sikkert bøs den, men det hjelper så lite når den har en "mornapris". Kjøp heller et par DD18 og bruk de sparte pengene på noe mer fornuftig, på fyll og fanteri for eksempel...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sitte å kjenne på bukseblafring og risting under 20hz har ingenting med ekte musikk å gjøre, selv om man klarer å finne noen "synth"-sanger som av en eller annen grunn har dette. For meg har lyd under 25hz NULL relevans når jeg sitter å koser meg med god musikk, og plutselige duringer mitt under sangen virker bare forstyrrende IMO.

Det er mye viktigere at en sub spiller godt der trommeslag og trykket ligger (40hz og opp) At den er nøyaktig og stram, og klarer å integrere godt med fronthøyttalere. Personlig er jeg ikke så opptatt at rommet snus opp ned bare en bil kjører forbi på film heller, men jeg skjønner viktigheten med godt med muskler i det nedre bassområdet.

Desverre er det engang slik at det er veldig vanskelig å få til en sub som spiller like "riktig" der musikken ligger, samtidig som den skal klare å riste i filler rommet under 25hz på film. Jeg tror Velodyne 1814 er et forsøk på å få til begge deler, en god hifi-sub som også har mye muskler til film, alt i en eneste boks. Alle slike kompromissløse løsninger vil selfølgelig koste mer enn det smaker for oss som tenker lyd-per-krone, men likeså et valg for folk som har penger til slike ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis all musikk stanset ved 25hz ville vi gå glipp av mange gode lydopplevelser, Norah Jones - Turn Me On er et eksempel, der stikker stortromma ned til 20hz. Det et ikke snakk om bukseben som flagerer, eller bilder som rister. Det handler om følelsen av dybde og 3 dimensjonalitet.

1812 er et statement produkt, det er sjeldent at disse gir mest lyd pr. krone, det er heller ikke alltid at de lyder best. Anse de heller som en prototype, eller et markedsføringsgrep, et kuriosium som de fleste ikke burde bruke for mye tid å tenke på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg lurer på hvor dypt denne mye omtalte Yelloplata(Eye) går. Er ikke interessert i synsing, men harde fakta . Eller er det noen som vet om et program som man enkelt kan lese av frekvensgangen på en låt?
    Hvis noen kan sende meg en ripp av sangen kan jeg lave et waterfall chart

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Vel, da får vi være enige om å være uenige. Har kansje med musikksmak å gjøre, ikke vet jeg... Men at SVS er musikalske, og alt annet bare forvrenger og lager blåselyder er ikke tilfellet... SVS er gode, men de er absolutt ikke hverken best eller alene i teten hva musikk anngår, mener jeg... Du sier alex at med en REL, med bremnes og yello går lyden platen var tiltenkt deg hus forbi, men prøv å la svs ta seg av en kontrabass uten å farge lyden, så vil du oppdage at også SVS er et kompromiss... Som i høyttalerverden finnes det nok ikke den sub som er best uansett musikkstil...
    Det er noe som skurrer litt her. Først og fremst, men ikke viktigst, det er ingen ting i målingene som tyder på at SVS subbene skal kunne farve lyden.

Og for det annet, du sier i din DIY tråd at lyden fra DIY Plusen din ikke skiller seg ut i fra lyden fra dine høytalere. Dette er nøyaktig det samme som jeg opplevde da jeg hadde Evidence 470. Med mindre det var noe i materialet som Evidencene ikke kunne takle kunne jeg ikke høre forskjell mellom Plusen og Evidencene. For meg så utelukker det da muligheten for at Plusen farver lyden. Har du vurdert om det kanskje er de andre subbene du har som farver lyden, og at de bruker en farve du liker? :grin:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Hvis all musikk stanset ved 25hz ville vi gå glipp av mange gode lydopplevelser, Norah Jones - Turn Me On er et eksempel, der stikker stortromma ned til 20hz. Det et ikke snakk om bukseben som flagerer, eller bilder som rister. Det handler om følelsen av dybde og 3 dimensjonalitet.
    Du mener altså at man mister følelse og 3 dimensjonalitet i musikken dersom man har en Rel sub kontra en SVS som har mer pondus rundt 20hz? Kan ikke akkurat jeg ha savnet noe på de anleggene jeg har hørt. Har selv hatt anlegg som spillte under 20hz tidligere, og kan ikke akkurat si at jeg fikk noe mer ut av Norah Jones av den grunn. Det er hva som skjer oppover som er vesentlig for at en sub ikke skal kødde til. Nå handler forøvrig topic om 1812, som tydligvis går mer enn dypt nok.
    1812 er et statement produkt, det er sjeldent at disse gir mest lyd pr. krone, det er heller ikke alltid at de lyder best. Anse de heller som en prototype, eller et markedsføringsgrep, et kuriosium som de fleste ikke burde bruke for mye tid å tenke på.
    Jeg er til en viss grad enig med deg på generell basis, men dette blir mye synsing om et produkt man ikke kjenner bedre til....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe som skurrer litt her. Først og fremst, men ikke viktigst, det er ingen ting i målingene som tyder på at SVS subbene skal kunne farve lyden.
    Dette vil du aldri se ut i fra en enkel frekvensanalyse uansett, så det er uvesentlig.
    For meg så utelukker det da muligheten for at Plusen farver lyden. Har du vurdert om det kanskje er de andre subbene du har som farver lyden, og at de bruker en farve du liker? :grin:
    Hvilken farge liker du da, Manic Miner?

Merklig hvordan nesten alle subwoofer diskusjoner sklir ut i off topic prat om SVS på dette forumet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har med det ubestridte faktum å gjøre at SVS-subwooferne er så sabla gode at de, enten man vil eller ikke, ender opp som referanser samme hva de blir sammenlignet mot

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har med det ubestridte faktum å gjøre at SVS-subwooferne er så sabla gode at de, enten man vil eller ikke, ender opp som referanser samme hva de blir sammenlignet mot
    Dette må jo være en av de 10 bud i SVS koranen....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper for din integretets skyld at dette er mer et forsøk på å provosere, enn en seriøs uttalelse... Jeg er riktig nok enig i at SVS er en klar referanse, men en referanse vil ikke si det beste, eller et perfekt produkt. En referanse vil si at du av ulike grunner velger å måle andre produkter opp i mot dette... Det må med andre ord ha spesielle kvaliteter... Ingen tvil om at SVS har dette...

@ManicMiner
    Du stiller gode spørsmål, og jeg er litt usikker på alle svarene... Men uten at jeg har hørt evidence skikkelig med egen musikk, er du sikker på at den ikke farger? Er nok av høyttalere som gjør det...

Mye mulig SVS som du sier ikke farger, da farging pleier å komme av ujevn frekvensrespons, men det faktum står fortsatt at mye av musikken min mister tilstedeværelse med svs'n i bruk. Jeg er sikkert langt over normalen kresen her, siden jeg har vært musiker i over 15 år, men jeg vet åssen de fleste aukustiske instrumenter låter når man sitter i samme rom som dem...

Det er mulig at dette ikke er SVS sin feil, at det snarere kommer av lavfrekvent støy i innspillingene som SVS gjengir pga den ekstreme dypbass evnen... Alt jeg vet er at det låter ikke alltid som det skal, og at på dette materialet er det andre subber som gjør det...

Jeg er dog enig i at SVS PB12-Plus er en sinnsykt god sub, en klar referanse i klassen, selv om den ikke er best på alt...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd dette her, det blir alltid krig mellom SVS og Velodyne uansett har jeg inntrykk av hehe :grin: Tragikomisk!

Ville bare legge inn en kommentar til diskusjonen, og si at svs'en her hjemme låter meget stramt og fast fra 80hz og nedover - og har ingen problemer med å henge med. At man på død og liv må ha bassinformasjon under 25hz vet jeg ikke og det får enhver velge selv, men skal selv innrømme at jeg har gått glipp av en del info. i musikken jeg har selv - og når man hører på f.eks orgel og kirkekor, da må man ha noe som går dypt. (jeg hører en del på slikt) Det gjelder dog også mange andre musikksjangre og artister jeg har hørt på.

At svs er den eneste som klarer å levere varene skal jeg ikke uttale meg om, de fleste produsenter ser ut til å ha sin gimmick. Jeg har bare hatt DD18, plus/2 og Yamaha yst sw-1500 her. At min nåværende svs er den suben som har levert best bass og glidd best inn i mitt system skal være sikkert. DD18 hadde ikke samme punchen eller trykket - spesielt i de nedre frekvensene, og tåler ikke like høyt volum. Pos for dd18 er at den er enklere å kalibrere. Neg. er at det tilsynelatende er mye feil på dem (egen erfaring). Bedre service hos lsound også.

Jeg må også innrømme at plus/2'en spiller bedre enn dd18 på mange områder, og jeg er litt flau over at jeg brukte så mye penger på en subwoofer som DD18 - her snakker man om at man får bedre ytelse til under halv pris - og det er skremmende. (Les: jeg var en pro Velodyne fan og skeptisk til SVS). Prisen på DD serien er rett og slett for stiv i forhold til hva man får. Dog igjen sikkert en smakssak og kommer an på hva man vektlegger før kjøp, jeg uttaler meg på vegne av meg selv og ingen andre her, så dere trenger ikke ta ting så ille opp.

DD serien er "liten" og stuevennlig og flotte å se på og enkel å kalibrere. SVS er (foreløpig) mindre stuevennlig, men koster halvparten og har bedre ytelse, og ser like flott ut - ikke minst bedre gjengivelse av de nedre frekvenser - og dette til under halvparten av prisen.

SB12 går ikke dypt sier dere, men det gjør jammen ikke DD serien heller om det ikke hadde for DD og softwaren Det morsomme blir jo å se hva f.eks svs klarer å få til av ytelse med SB12 ved samme primisser som velodyne, bare uten DD etc. Man vil jo da få en mening om DD og softw. virkelig er verdt alle de ekstra tusenlappene, eller om det bare er noe dem tar seg svingodt betalt for.

Dere må jo krangle så mye dere vil, men 1812 er ikke verdt den prisen, stygg som fanden er den og (etter min mening - og dere klager på størrelsen til svs?) Man får kort og greit mye mer bass og lyd for pengene til en brøkdel av prisen (les: snakker generelt i markedet), og synes mer det er en showoff og gimmick fra Velodyne sin side å lage en slik sub til en slik pris....... Resten av DD serien skulle også vært kuttet i pris slik at var verdt det dem koster og ikke bare koster svinmye penger pga noen fancy dippedutter som står i den (og tilsynelatende ikke tåler mye). Dem kunne kostet halvparten og likevel hadde jeg hatt problemer med å kjøpe en velodyne dd serie. Morsomt!

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •