SVS 4xpb-10 vs 2xpb12 plus/2 ytelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS 4xpb-10 vs 2xpb12 plus/2 ytelse

Rommet det er snakk om er 7x4x2.2 LxBxH. En inngang til rommet og doble vegger. Akustisk behandling med bassfeller. (Fremtidig kinorom)

Det er ofte snakk om flere subwoofere, fordelene er bedre FR og dertil større sweetspot men også headroom/dynamic range. I tillegg eliminerer det problemet med å lokalisere bassen.

Jeg har lest "The finnish subwoofer shootout" hvor pb 10 har blitt grundig testet og åpenbart gjør skam på langt dyrere subber. I tillegg har jeg lest et Harman white paper: http://www.harmaninternational.com/...?articleId=1003 som omhandler flere subber og optimal plassering.

Svært lærerik lesning men jeg lurer på et par ting.

Er det noe poeng i å ha flere enn to pb-10er hvis en har volum rundt 90db average ved filmtitting og lfe er +5db hot. Jeg mener, volum på filmer er dynamisk og jeg har peaker på 105db med en pb-10, er det nok dynamic range på filmer til at jeg får høyere peaker selv om master volum er 90db?

Er det med andre ord bare den enkle pb10's begrensninger som gjør at peakene er 105db og ikke informasjonen på dd eller dts sporet som "kun" er +10db hot? ( (90db master) + (lfe +5db hot) + (dd sporet lfe +10) )

Til slutt er det gjengangeren svs vs svs.

Vil 2 eller 4 hjørneplasserte like subber gi mer low frequency extension enn en enkelt foruten det faktum enn at en får høyere volum på de lave frekvenser. Pb-10 er oppgitt til 16.5hz -6db ekkofritt. Hvis så, hvorfor.

Prismessig er 4 pb 10 og 2 pb12 plus/2 ca i samme leie. Hvis rommet er av en type som gjør at FR er relativt flat er det da noen grunn til å gå for fire pb 10?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal velge........blir det 2 x SVS PB12Plus/2 framfor 4 x SVS PB10 ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I thought youd say that

Pb-10 måler -6db @ 16.5hz ekkofritt, ville man med to eller fire fått mer spl ved 16.5hz men ikke lavere extension in-room?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På det nivået vil du nok klare deg med 2 stk PB10 også

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket nivå referer du til, kan du utdype?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •