Svs Pb10-isd - hvorfor låter denne bedre enn mange 15"-ere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svs Pb10-isd - hvorfor låter denne bedre enn mange 15"-ere?

Er det noen her som kan gi meg en fornuftig forklaring på hvordan i alle dager en 10 tommer svs kan spille fletta av div 12 og 15 tommere??? :-?
    Har lest mye om div subber i det site, og må si jeg blir mer og mer forvirret.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så vanskeligt. Selv om elementet er på kun 10" har det en slaglengde på ca 50mm, noe som er omtrent det dobbelte av konkurrentene. Elementet holder helt enkelt en veldig høy kvalitet

Så har den et stort kabinett. Det fører til økt følsomhet i de dype frekvensene, og dermed er det ikke nødvendig å booste den der nede, noe som ellers koster krefter i fra forsterkern.

Det store kabinettet gir også plass til et stort langt rør sånn at bassrefleksen hjelper til i de absolutt laveste frekvensene, og ikke lengre opp i frekvensområdet som på andre portede subs

Så er det egentlig bare å legge til en forsterker som er kraftig nok, og et voila så har du en PB10

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassevolum...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser den har vært satt opp mot SW900 ved flere anledninger, og noen mener den er bedre, andre ikke. SW900 har jo også stort kassevolum og et større element (slaglengden vett jeg ikke noe om), men burde ikke denne i teorien være like god om ikke bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en som postet et bilde av elementet fra SW900 for litt siden, og det så ikke imponerende ut.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du se på elementet at det låter dårlig???

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel heller slik at man kan se hvilken kvalitet elementet holder. Dette handler også litt om preferanser og hvordan man vil en sub skal spille.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, du kan med det blotte øyet få et vist inntrykk av slaglengde, og motorstyrke. Begge deler vil få følger for hva subben kan prestere. Om det låter dårligt eller ei, en sub med lav slaglengde vil hurtigere gå tom for krefter, og før det vil den komme utover det linære arbeidsområdet og begynne å forvrenge.

Men så lenge subben holdes innenfor rammene av hva den kan er det ingenting i veien for at den lyder godt selv om elementet ikke er visuelt imponerende.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir V
    Jeg ser den har vært satt opp mot SW900 ved flere anledninger, og noen mener den er bedre, andre ikke. SW900 har jo også stort kassevolum og et større element (slaglengden vett jeg ikke noe om), men burde ikke denne i teorien være like god om ikke bedre?
    Mest sannsynelig en smaksak, og hva man er ute etter. Noen liker kaffe, andre liker sjokkolade. Og noen begge .

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynelig en smaksak, og hva man er ute etter. Noen liker kaffe, andre liker sjokkolade. Og noen begge .
    Kjører en Ole Brum her og sier ja takk begge deler!

SW900 går på bruktmarkedet for ca det samme som en ny PB10, er det slik å forstå at de aller fleste av dere mener PB 10 er klart bedre til filmbruk, og at dette er et bedre kjøpt selv når SW900 er ca 1/3 av sin opprinnlige pris??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir V
    Kjører en Ole Brum her og sier ja takk begge deler!

SW900 går på bruktmarkedet for ca det samme som en ny PB10, er det slik å forstå at de aller fleste av dere mener PB 10 er klart bedre til filmbruk, og at dette er et bedre kjøpt selv når SW900 er ca 1/3 av sin opprinnlige pris??
    Før-pris for subwoofere betyr like lite som før pris på projektorer. Jeg skal ikke gå inn på diskusjonen om at den ene subwooferen er bedre enn den andre, men kjøper du en SVS så tror jeg uansett du blir fornøyd. Har ikke lest så mange klager på SVS ennå, foruten fra naboer og de som ikke liker utseende. Servicen hos L-Sound er for øvrig eksemplarisk, så det er sagt ! :grin:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal forholde meg til enkle fakta, så holder dette for meg:

1. DIN45500 - definerer High Fidelity som produkter som leverer et frekvensområde fra 20Hz til 20 000Hz.

2. Mine forsterkeres egenskaper er oppgitt med måltall for ytelse, basert på 20hz til 20 000Hz.

3. Mine CD-spillere det samme...............

4. ALLE mine High Fidelity produkter er basert på samme definisjon.

5. Det er IKKE unntak for SUB'er som skal inn i mitt system ;-)

Det er mange SUB'er på markedet som ikke klarer opp til 20kHz ELLER ned til 20Hz, men når jeg begynner i bunnen med en SUB som GARANTERT leverer "full pakke" fra 20Hz og oppover.........til frontene overtar og sørger for resten av frekvensgangen opp til 20kHz, så er "rammene" på plass.

Det jeg liker så godt med SVS, er at produsenten's spesifikasjoner er i samsvar med faktiske tester og målinger som er blitt utført av anerkjente og objektive "produkt-testere".

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er enda en test som vel konkluderer med det mange på forumet allerede har funnet ut...

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?id=377

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk iallefall sjokk :shock: når jeg testa min pb10 . At en 10" kunne levere så voldsomt mye dypbass hadde jeg aldri trodd...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal oppgradere sub'en min nå, men er ute etter noe som "slår" i brystkassa når jeg ønsker det.. (og nei, frua slår ikke hardt nok når hu ser på skrekkfilm). Velodyne eller SVS er vel det eneste aktuelle i mitt syn, men det jeg egentlig lurer på; Klarer den lille rakkeren av en 10" "slå i brystkassa".. Eller må jeg hoppe rett på Plus/2? (Noe jeg ikke vet 101% om jeg ønsker enda, da det dedikerte rommet er av mindre størrelse) Følesen av trykket i brystkassa og litt i ryggen er et must på både film og musikk for meg, så noen kommentarer? Flageborg?(a)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Skal oppgradere sub'en min nå, men er ute etter noe som "slår" i brystkassa når jeg ønsker det.. (og nei, frua slår ikke hardt nok når hu ser på skrekkfilm). Velodyne eller SVS er vel det eneste aktuelle i mitt syn, men det jeg egentlig lurer på; Klarer den lille rakkeren av en 10" "slå i brystkassa".. Eller må jeg hoppe rett på Plus/2? (Noe jeg ikke vet 101% om jeg ønsker enda, da det dedikerte rommet er av mindre størrelse) Følesen av trykket i brystkassa og litt i ryggen er et must på både film og musikk for meg, så noen kommentarer? Flageborg?(a)
    Stuedelen min er på 9m2 men rommet som suben står i er ca 20m2. Min 10" med volum på kl12 klarer ihvertfall å sende ut trykkbølger som slår både meg og sofaen (i tilegg til at brødristeren på kjøkkenet skrangler som f***). At en plus /2 leverer betydelig mer er det ingen tvil om, jeg tror bare at en pb10 vil være bra nok for mange

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: mangler å ha hørt PB-10, hvordan er den mot f.eks. 25-31PCi ?

Selv ser det ut til at en Plus/2 kommer inn i samlinga igjen til sommern..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo alt ann på romstørrelse det, kid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •