Bytte mellomtone i Proson høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte mellomtone i Proson høyttaler

Hei
    Jeg har nå nesten bestemt meg for å kjøpe et par med proson stratego top 10 sah pga penger som ikke kommer før sommeren :x
    Men etter det jeg har hørt kan disse spille ganske høyt, det er bra bass og ganske god lyd bortsett fra en litt ullen mellomtone. Så, derfor lurer jeg på om det ville vært smart å kjøpe et slikt par og deretter bare bytte mellomtone. Eller vil ikke dette hjelpe noe særlig på lyden? Og burde jeg kanskje satse på noen andre høyttalere? Har ikke mer enn 3000 kr til rådighet nå.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revol2k
    Hei
    Jeg har nå nesten bestemt meg for å kjøpe et par med proson stratego top 10 sah pga penger som ikke kommer før sommeren :x
    Men etter det jeg har hørt kan disse spille ganske høyt, det er bra bass og ganske god lyd bortsett fra en litt ullen mellomtone. Så, derfor lurer jeg på om det ville vært smart å kjøpe et slikt par og deretter bare bytte mellomtone. Eller vil ikke dette hjelpe noe særlig på lyden? Og burde jeg kanskje satse på noen andre høyttalere? Har ikke mer enn 3000 kr til rådighet nå.
    Med riktig forsterker så blir det nok bra nok!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Med riktig forsterker så blir det nok bra nok!
    Tror du en Onkyo 602E holder? 680watts strømforsyning tror jeg..

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok spille bra. Jeg brukte en gammel Kenwood receiver på 5*110 skrytewatt på de høyttalerne, og det var greit. Tror det er endel mer futt i Onkyo'n

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Det vil nok spille bra. Jeg brukte en gammel Kenwood receiver på 5*110 skrytewatt på de høyttalerne, og det var greit. Tror det er endel mer futt i Onkyo'n
    Hehe, det er Garantert mer futt i Onkyo'en! :grin:

noen som har forslag til hvilke mellomtone elementer jeg burde bytte de originale med da?

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ventet med å bytte de til du blåser de. hvis du blåser de.
    Har Proson HFC10mkII som har nesten samme mellomtone og de spiller enda. HKèn har ikke blåst de.
    Men var lit bekymret for de til å begynne med.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    Ville ventet med å bytte de til du blåser de. hvis du blåser de.
    Har Proson HFC10mkII som har nesten samme mellomtone og de spiller enda. HKèn har ikke blåst de.
    Men var lit bekymret for de til å begynne med.
    Du tror de sprenger fort altså? Jaja får vente da, det er trossalt 4 stykker så det blir rimelig mye penger i mellomtone, kanskje like mye som høyttalerene koster :P

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bruker bestandig å være dårlig butikk å bytte elementer på det grunnlaget der. Bytter du mellomtone så er det noe annet som blir det svakeste ledd, så oppgraderer du det osv osv. Bedre å kjøpe ny ht eller bygge en selv da...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Det bruker bestandig å være dårlig butikk å bytte elementer på det grunnlaget der. Bytter du mellomtone så er det noe annet som blir det svakeste ledd, så oppgraderer du det osv osv. Bedre å kjøpe ny ht eller bygge en selv da...
    Har tenkt på det jeg også, bygge en selv eller kjøpe en annen høyttaler. Får se om det ikke dukker opp noe billig og bra på avtorget snart da
    Kunne f.eks tenke meg et par dali blue 8008 brukt

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldrig noensinde bytt ut elementer medmindre du har 100% peiling. Delefiltre er matchet 100% til disse elementer, skifter du er du på ute på jordet om du ikke vet hvad må endres, og endrer du noe falder bruktverdien 80% for ingen vil ha høyttalere der er tuklet med.....
    Hvis du ikke har hørt de er det da helt tullete å begynde å skrive om å bytte elementer, kanskje du liker lyden....
    Vent til du har flere penger kanskje, kjøp kvalitet med det samme, og ikke spar penger på forsterker, det er denne der skal drive høyttaleren, desto bedre forsterker desto bedre lyd. Det hjelper ikke med 300 watt høyttalere og 50 watt forsterker, da er det bedre med 300 watt forsterker og 50 watt høyttalere.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Aldrig noensinde bytt ut elementer medmindre du har 100% peiling. Delefiltre er matchet 100% til disse elementer, skifter du er du på ute på jordet om du ikke vet hvad må endres, og endrer du noe falder bruktverdien 80% for ingen vil ha høyttalere der er tuklet med.....
    Hvis du ikke har hørt de er det da helt tullete å begynde å skrive om å bytte elementer, kanskje du liker lyden....
    Vent til du har flere penger kanskje, kjøp kvalitet med det samme, og ikke spar penger på forsterker, det er denne der skal drive høyttaleren, desto bedre forsterker desto bedre lyd. Det hjelper ikke med 300 watt høyttalere og 50 watt forsterker, da er det bedre med 300 watt forsterker og 50 watt høyttalere.
    Vet jo selvfølgelig at man ikke kan ha for liten forsterker, og jeg tviler på at en Onkyo 602E er for liten til prosonhøyttalerene. Men gjør nok som du sier, venter til jeg får mer penger og kjøper meg et par dyrere og bedre høyttalere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om disse Proson høyttalerne, men der er plenty tråder om folk med både Proson, Cerwin Vega osv der ikke får de til å spille ordentligt pga for liten forsterker, og dette måles ikke bare i antall watt.
    Du kan aldrig ha for stor forsterker, så ja, ha litt tålmodighet, plutselig dukker der kanskje noen Audio Pro el. lign. opp på bruktbørsen du kan få for under halv pris....held og lykke...., og PS. flott du har tålmodighet, mange har ikke det nemlig.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takker Har forresten allerede kikka litt på audiopro