Senter inntil veggen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senter inntil veggen?

Har en B&W LCR600 senter som jeg hadde tenkt å henge på vegg rett under plasmaen min. Har til og med kjøpt inn L-bøyler til den så den er klar til montering, men kom plutselig på at denne høyttaleren har bassrefleksporten bak.. Har hørt at dette kan forstyrre bassområdet en del. Noen som har erfaring med hvor mye det har å si for en senter i praksis? Det er jo stort sett tale som går i den kanalen..

- Eivind

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du trenger være nervøs, det går sikkert bra. Har du prøvd ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Har prøvd å skyve den helt inntil veggen slik den ligger nå, oppå stereoracket, og jeg mener å høre at bassområdet blir litt mer ukontrollert og "boomy". Men det er mulig jeg finner frem slagdrillen i helga og smeller den opp. Får litt mer realisme når senteren kommer nærmere skjermen og, så jeg vinner noe og taper noe annet..

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eivind_
    Tja. Har prøvd å skyve den helt inntil veggen slik den ligger nå, oppå stereoracket, og jeg mener å høre at bassområdet blir litt mer ukontrollert og "boomy". Men det er mulig jeg finner frem slagdrillen i helga og smeller den opp. Får litt mer realisme når senteren kommer nærmere skjermen og, så jeg vinner noe og taper noe annet..

Mnja, tale og tale.., Selv ved å definere senter som "small" går da all informasjon til denne på lik linje som til dine front høytalere, dvs. normalt
    alt ned til 80Hz. Det er en grunn til at mange på forumet her brukser STORE senter høytalere.

Så jeg mener at dette ikke er noe god ideè (desverre). Jeg skjønner at du vil ha den der, men Luft rundt høytalere er alltid lurt, masse luft faktisk. Du "struper" jo stakkars senteren din ved å blokkere bassporten...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenker meg et lignende oppsett som det Frodo_ har laget, bare under skjermen (som er vegghengt).

Her er det ikke så mye plass til luft bak heller..

Frodo?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det bedste er jo også å ha senteren på linje med fronterne, eller ? Den på bildet kan vel flyttes mye lengere ut ved hjelp av lengere holdere.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke merket noen problemer med å ha senter der den er på bildet, det du sier Niels Nielsen om at center er best å ha på linje med frontene, kan du enkelt løse med å stille Gain på center litt høyere opp, så er du kvitt det problemet.

Hos meg er center satt til SMALL, og delingen på 80hz, sånn at subben spiller alt under det. Så noen problem med bassen har jeg ikke merket. Det kan være noen merker det, men ikke jeg, dessuten så går det vel mest tale i center, dermed ikke så mye bass... Mens fronter og sub står for effektene (stort sett). Etter det jeg har forstått?

Men det beste er å bare teste det, og er DU fornøyd, så er alle fornøyd ;-)

Beklager at jeg ikke har sett tråden før

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en mulighet å plugge igjen bassportene også. Jeg har gjort dette med min senter, den har refleksåpningen på baksiden, og selv om det er masse luft bak hylla den ligger på så ser jeg ingen grunn til å ha refleksen åpen.
    Også ble det bedre lyd med den tettet igjen.
    Men nå står det jo at mine høyttalere fint kan brukes med bassporten tettet igjen i manualen, vet ikke om B&W har tenkt den tanken når de laget disse.

Frodo: Hva mener du med å stille gain på senter, den vil jo da bare spille litt høyere enn frontene
    Tror Niels mente at de skal være på samme tidslinje, og dersom du har senter lenger bak så burde kanskje frontene settes på 1-2millisekunder delay slik at de kommer på linje ;-)
    Men erfaringsmessig så skal det være ganske store avstandsforskjeller før det blir virkelig ille, kan godt være det låter bedre uten delay slik som de står hos deg.
    Veldig pent oppsett forresten. Har du fått ny(e) diskant(er) nå?

Are

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det er jo en mulighet å plugge igjen bassportene også. Jeg har gjort dette med min senter, den har refleksåpningen på baksiden, og selv om det er masse luft bak hylla den ligger på så ser jeg ingen grunn til å ha refleksen åpen.
    Også ble det bedre lyd med den tettet igjen.
    Men nå står det jo at mine høyttalere fint kan brukes med bassporten tettet igjen i manualen, vet ikke om B&W har tenkt den tanken når de laget disse.

Frodo: Hva mener du med å stille gain på senter, den vil jo da bare spille litt høyere enn frontene
    Tror Niels mente at de skal være på samme tidslinje, og dersom du har senter lenger bak så burde kanskje frontene settes på 1-2millisekunder delay slik at de kommer på linje ;-)
    Men erfaringsmessig så skal det være ganske store avstandsforskjeller før det blir virkelig ille, kan godt være det låter bedre uten delay slik som de står hos deg.
    Veldig pent oppsett forresten. Har du fått ny(e) diskant(er) nå?

Are
    Ang bassporten så får man med sånne "skumgummiputer" som man kan putte i, det har jeg, glemte å nevne det. Og det gir bedre lyd i mitt tilfelle og.

Ang Gain på center så opplevde jeg at center ble litt lavere når den var lenger bak, og det hjalp å sette gain opp på +1. Da fikk jeg jevn lyd over hele fronten. Men dette kan være bare psykisk. Det går jo litt på det også :?

Takk for det, diskant og mellomtone har jeg ikke fått bestilt enda siden jeg gikk til innkjøp av Rotelen, og så har jeg en sykkel som skal være i topp stand til jeg får lappen ;-) Men diskanter er neste på lista nå.

Men tilbake til topic, prøv deg fram Eivind, og liker du det, så er jo alt bra. Det er jo alltid gøy å eksperimentere litt Viss ikke, så vet ikke jeg... :?

Edit: Center stå 5 cm fra bakveggen

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Ang bassporten så får man med sånne "skumgummiputer" som man kan putte i, det har jeg, glemte å nevne det. Og det gir bedre lyd i mitt tilfelle og.

Ang Gain på center så opplevde jeg at center ble litt lavere når den var lenger bak, og det hjalp å sette gain opp på +1. Da fikk jeg jevn lyd over hele fronten. Men dette kan være bare psykisk. Det går jo litt på det også :?

Takk for det, diskant og mellomtone har jeg ikke fått bestilt enda siden jeg gikk til innkjøp av Rotelen, og så har jeg en sykkel som skal være i topp stand til jeg får lappen ;-) Men diskanter er neste på lista nå.

Men tilbake til topic, prøv deg fram Eivind, og liker du det, så er jo alt bra. Det er jo alltid gøy å eksperimentere litt Viss ikke, så vet ikke jeg... :?

Edit: Center stå 5 cm fra bakveggen
    Åja, seff... Den vil jo kunne spille litt lavere når den står lengre unna også, tenkte ikke på det siden jeg hengte meg helt opp i 'linja' til Niels :razz:

Da har du gjort det samme som meg, plugga igjen hullet. Jeg syns at det ble mere definert mellomtone med tett refleks. Også tenkte jeg som så at det som kommer ut av porten gjør jo fint lite nytte for seg bak monitoren og racket.. Når jeg ser på analoge kilder med DPL så blir det mye bedre bass med senter på small (delt vel 80hz) mens på DD så kjører jeg den large. Dette er sikkert fordi at all bassen samles vel i senter på DPL og to basselementer (frontene) gir mere bass enn ett (senter).

Og jeg støtter deg Frodo, det er morsomt å eksperimentere litt. Men det er kanskje litt kjedelig i hans tilfelle dersom han lager noen hull i veggen og det ikke funker :sad:
    Jeg gjetter på at det vil fungere fint både med small og large på senter, så lenge han plugger igjen refleksportene.

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Men det er kanskje litt kjedelig i hans tilfelle dersom han lager noen hull i veggen og det ikke funker :sad:
    Hehe, ja det er sant det, men tror han blir fornøyd jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Jepp. Stemmer det. Jeg har et par skumgummiplugger som fulgte med DM604-frontene. Skal prøve å stappe en inn og se hva det gjør. Så får jeg nesten få to kompiser til å holde senteren inntil veggen mens jeg lytter febrilsk :-)

Kommer forresten snart bilder av min nye heimbiograf. Vi har kjørt en tung oppussingsperiode, og stua nærmer seg nå slutten. Har seff. benyttet anledningen til å legge rør og skjule alle kabler. Det var litt av et mas, skal jeg si, for alle veggene er i mur! :-P

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kritisk lytting vil sikkert avsløre at når den står inntil veggen opplever du mere volum i de nedre oktaver som følge av gain fra veggen, flyttes den ut fra veggen mister du denne gain men kan få mere neutral lyd.
    Stap i pluggene og tenk ikke mere på den sak...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •