Infinity Kappa 600

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infinity Kappa 600

Tenkte at så fine høytalere som Infinity Kappa 600 er - så fortjener de sin egen tråd

Her kan vi skrive om våre erfaringer om hva som låter godt/dårlig når det gjelder kabler, plassering, forsterkere osv...

Kan vel være greit å legge link til tester her også. Her er en:

http://www.audioholics.com/productre...00Reviewp1.php

Mine Kappa 600 mater jeg med en pre/eff kombo fra Vincent (SA-93/SP-993). Forsterkeren veier nærmere 40kg og gir klasse A drift opptil 2x50W - den gir ellers 2x200W 8 Ohm.

Jeg bruker en dac (RME-ADI-2) og Pioneer dv-668 som signalkilde.

Jeg synes Vincenten er en bra match til Kappaene (har ikke hørt så mye annet på de da ) , det låter veldig dynamisk og detaljert.

Jeg bruker Biltemas 4mm2 høtalerledninger - synes det funker veldig bra. Både dac og pre/eff er fullbalanserte så jeg kjører med balanserte xlr-kabler i signalveien.

Når det gjelder plassering så har jeg de i et firkantet (nesten kvadratisk) 20m2 rom med ganske mye møbler. Best plassering når det gjelder stereo-perspektiv synes jeg det blir når de står ca 0,5m ut fra veggen og ca 1,5m i mellom høytalerene. Altså ganske langt ut i rommet og plassert ganske nærme hverandre. I tillegg har jeg bassene vendt mot hverandre og ikke noen vinkling på høytalerene.

Holder for tiden på og måler litt på frekvensresponen som høytalerene gir i rommet. Spesielt bassen er jo intressant. Har gjort et par observasjoner:

Ull-sokk eller annet i bassporten for å stramme opp bassen i små rom.... dette virker ikke bra hos meg i hvertfall.

Det virker heller ikke som bassen blir stort påvirket av avstanden fra bakvegg. Dette er det nok den sidevendte bassen skyld i.

Skal gjøre en del målinger og fortelle videre hva slags resultater jeg får.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig en tråd for oss Kappa 600-eiere
    Er veldig fornøyd med mine, selv om det er først i det siste at jeg har begynt å gi de de kreftene de fortjener.
    Kjører nå med Denon 3805 som pre-amp, og Midgard Oberon 4.1 på effekt-siden.
    Meeeget stor forskjell på lyden med og uten Midgard, noe som bare viser at disse høyttalerne trenger litt krefter.

En ting jeg fortsatt savner ørlite gran er enda litt mer "i mellomgulvet-trøkk". Men driver å skifter og tester mye for tida, så fullt mulig det også faller på plass...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Endelig en tråd for oss Kappa 600-eiere
    Er veldig fornøyd med mine, selv om det er først i det siste at jeg har begynt å gi de de kreftene de fortjener.
    Kjører nå med Denon 3805 som pre-amp, og Midgard Oberon 4.1 på effekt-siden.
    Meeeget stor forskjell på lyden med og uten Midgard, noe som bare viser at disse høyttalerne trenger litt krefter.

En ting jeg fortsatt savner ørlite gran er enda litt mer "i mellomgulvet-trøkk". Men driver å skifter og tester mye for tida, så fullt mulig det også faller på plass...
    Er enig i det - virker som de trives med masse effekt.

Med min kombo er det inspillingen på cd'en som bestemme hvor godt det låter - noen inspillinger låter skikkelig dårlig. Har ingen tone-kontroller så jeg kan ikke påvirke lyden.

Bruker du romkorr? Mye forskjell?

Men noen (heldivis de fleste ) låter fantastisk. Skulle jeg fremheve noe spesielt med disse høytalerene så er det hvor detaljert de låter. Dette har jeg tilgode å høre andre steder enda.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er veldig avslørende, noe jeg synes er både bra og dårlig. På gode innspillinger låter de helt rått!

Har brukt romkorr før, men ikke i det siste. Har nettopp fått igjen receiveren fra rep, så det kommer vel etter hvert. driver foreløpig bare med stereo-testing.

Og jeg er enig med at de er veldig detaljerte, noe som vel også ble påpeket i Audioholics-anmeldelsen.
    De ble for øvrig også anmeldt i Hifi-Choice, men fikk da ikke fullt så bra score:

http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2646

Sier vel bare litt om hvor viktig det er å lytte selv, og ikke kjøpe blindt pga anmeldelser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er veldig avslørende, noe jeg synes er både bra og dårlig. På gode innspillinger låter de helt rått!

Har brukt romkorr før, men ikke i det siste. Har nettopp fått igjen receiveren fra rep, så det kommer vel etter hvert. driver foreløpig bare med stereo-testing.

Og jeg er enig med at de er veldig detaljerte, noe som vel også ble påpeket i Audioholics-anmeldelsen.
    De ble for øvrig også anmeldt i Hifi-Choice, men fikk da ikke fullt så bra score:

http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2646

Sier vel bare litt om hvor viktig det er å lytte selv, og ikke kjøpe blindt pga anmeldelser.
    Som patriotisk Kappa-eier ser jeg selvsagt bort fra den veldig overfladiske og lite yrkesmessige testen i HiFi-choice.

Ta heller og les denne testen:

http://www.referenceaudio.com/Tester.asp

Let opp testen av Kappa 600 i det svenske bladet Hifi&Musik i bunnen av siden. Ta gjerne og lagre jpg-filene på din maskin, hvorfor ikke skrive de ut?

Dette er en riktig grundig test av profesjonelle utøvere - kan på ingen måte sammelignes med testerne i Hifi-Choice.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bra Spock!

Har faktisk ikke lest denne testen før, men det var jo veldig hyggelig lesning. Tre av fire tester jeg har lest nå har vært meget positive til disse, og den som ikke var det var britisk. Er det bare meg eller har britene en tendens til å være litt sære?

Men samma det egentlig, tester har som sagt lite å si sammenlignet med egen erfaring, og min erfaring med disse er veldig bra!

BTW; hvor mye kjøpte du dine for?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW; hvor mye kjøpte du dine for?
    Jeg kjøpte min brukte, fant de her på forumet - hentet de i Stavanger. Ga 20k for de. Full pakke Kappa 600, Kappa 200, Kappa Senter og Kappa sub.

Lurte litt på og skaffe meg et par Kappa 400 for bruk som fronter i hjemmekino oppsett og kun bruke Kappa 600 for stereo. Har en følelse at Kappa 400 matcher Kappa senter og Kappa 200 bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en fin test av Infinity Kappa 7.1 hjemmekinopakke på et Tyskt nettsted:

http://www.areadvd.de/hardware/infinitykappa.shtml

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Kappa 600, og har hatt de i over 3 år. Jeg bruker en Talk Electronics Cyclone 2.1 2x 100w integrert forsterker, sammen med en Talk Electronics Thunder 3.1 CD-spiller. Kabler er Kimber PBJ signal, og Kimber 4 TC ht-kabel. Når jeg skulle vurdere forsterker, lånte jeg også hjem ECI-4 og Thule IA100/PA 100 i biamp. EC presterte å levere slapp bass på Kappaene, og ble tidlig disket. Thule er en god match til Kappa og fungerer bra, men Talk var hakket over på alle parametere. Stram bass, og oppløst diskant.

Det eneste jeg savner er mer trøkk i mellombassen, over 100 Hz. Dette gjør at de på bassvake innspillinger kan låte litt tynt og spisst. Skal se om jeg får eksperimentert litt etterhvert. De trenger også en del "pulver" for å våkne skikkelig. Kunne vært gøy å prøve f.eks en integrert Krell på de. Etter hva jeg har lest, vil jeg tro at Musical fidelity vil være en god match til disse ht. En cd-spiller med rør, eller en rørpre med transistoreffekttrinn ville vært spennende å prøve.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Det eneste jeg savner er mer trøkk i mellombassen, over 100 Hz. Dette gjør at de på bassvake innspillinger kan låte litt tynt og spisst.
    Dette er vel heller et bevis på at høytalerene/elektronikken er meget presis og avslørende?

Jeg synes det er en utrolig stor forskjell på gode og dårlige inspillinger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel store muligheter for at ditt rom kan være et problem.

Mitt rom er ikke noe akkustsik funn. Det neste på min handleliste er en slik:

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...68%20&cart_id=

En equalizer

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er vel store muligheter for at ditt rom kan være et problem.
    Har hatt de i tre forskjellige rom, og erfart det samme. Det har jo også vært påpekt i bl.a Fidelity. Men som du sier, det er gjerne en pris å betale for høy oppløsning, med litt mye fokus på de øvre frekvenser. Og er ikke sikker på om jeg vil bytte det bort, det er vel mer: " Ja takk, begge deler"...

Newcomer Robin_d sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Thank You Mr Spock..

Dette har jeg ventet lenge på. Har nå hatt kappa 600 front med senter og surround bakhøytaler i snart 2 år nå. Jeg sliter ennå med plassering av frontene mine så artig å se hva andre opplever med plassering. For meg virker de vanskelig å plassere. Ved plassering for nær bakvegg mister jeg nesten alt av bass, men har vel endt opp på ca 65cm ut fra bakvegg. Og når det snakkes om effekt, ja det er et must. Har brukt en Pioneer AX5i fram til for en mnd siden, da kjøpte jeg en brukt NAD c272 og fikk blod på tann. Trudde nesten jeg hadde fått nye høytalere å. Så denne uken kjøpte jeg 2 stk Midgard Oberon 6.1. Så nå gleder jeg meg.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har hatt de i tre forskjellige rom, og erfart det samme. Det har jo også vært påpekt i bl.a Fidelity. Men som du sier, det er gjerne en pris å betale for høy oppløsning, med litt mye fokus på de øvre frekvenser. Og er ikke sikker på om jeg vil bytte det bort, det er vel mer: " Ja takk, begge deler"...
    Er enig med deg, virker som om de er litt tilbaketrukket i midbass området - rundt 100Hz - 200Hz. Dette kan ha en sammenheng med at basselemtentet er delt ved nettopp 100Hz.

Jeg skal kjøpe en slik Behringer eq og se hva den kan gjøre med korrigering av frekvensgang.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Robin_d
    Dette har jeg ventet lenge på. Har nå hatt kappa 600 front med senter og surround bakhøytaler i snart 2 år nå. Jeg sliter ennå med plassering av frontene mine så artig å se hva andre opplever med plassering. For meg virker de vanskelig å plassere. Ved plassering for nær bakvegg mister jeg nesten alt av bass, men har vel endt opp på ca 65cm ut fra bakvegg. Og når det snakkes om effekt, ja det er et must. Har brukt en Pioneer AX5i fram til for en mnd siden, da kjøpte jeg en brukt NAD c272 og fikk blod på tann. Trudde nesten jeg hadde fått nye høytalere å. Så denne uken kjøpte jeg 2 stk Midgard Oberon 6.1. Så nå gleder jeg meg.....
    Morsomt med flere som har Kappa

Intressant at du sliter slik med plassering av dine høytalere, hos meg blir frekvensgangen like dårlig uansett hvordan jeg plaserer de.

Her kan du se kurver som viser frekvensgang ved forskjellige plasseringer - er en kurve som viser sub også. Ikke spesielt "rett" de kurvene nei.

Bruker du "romkorreksjon" på AX5 på Kappa 600 i musikkmodus?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kappa og romkorreksjon..

Først og fremst må jeg bare si det at jeg ikke er noe ekspert på området vi er inne på nå, men "MIN" erfaring med romkorresjon skal du få.

Før jeg hadde noe eff.forst brukte jeg romkorreksjon hele tiden. Det er 3-4 forskjellige innstillinger i kalibreringen. Jeg brukte "all channels adjust" ved film titting(noe jeg fortsatt gjør) og "front align" ved musikk i stereo. Funksjonen "pure direct" brukte jeg aldri, lyden ble veldig skarp og lav med det på.
    Men nå som jeg bruker Midgard effektforst syns jeg alt annet enn "pure direct" låter "smalt". Stereo lyden min har ihvertfall aldri vært så luftig og bra som den er nå, og det uten romkorreksjon på...
    Samtidig er jeg 100% sikker på at jeg fortsatt har mye å hente på plassering, rommet det står i, og ikke minst kunne "bruke" de verdiene romkorreksjonen gir og deretter kunne forstå hvor det kan hentes inne noe positivt.

Har vel ett lite håp om å kunne forstå kalibrerings verdiene litt bedre etter hvert, så må nok bare begynne å lese.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en del prøving har jeg nå fått en flott frekvenskurve under 100Hz Mnn jeg måtte ha Kappa Sub'en til hjelp for å få til dette.

Nå høres det veldig bra ut.

Vedlagt er bilde av endelig plassering.

Kanskje dere andre kan vise bilde av deres Kappa'er? Mine er som synes i Maple-utførelse - noe som jeg til å begynne med ikke var så begeistret for - men jeg må si utsseendet har vokst med tiden og jeg er veldig fornøyd nå.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare hos meg eller er Kappaene skikkelig kresne på innspillinger?

Satte først på Seal - A Night to Remember, og det låt ikke noe særlig. Nå hører jeg på Eels - With Strings, en annen Live-late, og det er meget stor forskjell på lyden. Eels sin virker som en mye bedre innspilling.

Når det gjelder bilder, så kan jeg komme med bilder etter hvert. Har nettopp gjort om ganske mye på rommet, så...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt intrykk av Kappaenne er at de spiller krystallklart og detaljert. Dermed blir de også veldig avslørende. Dette medfører også at noen inspillinger høres utrolig bra ut - mens andre dårlige.

Det er vel også et tegn på anleggets kvalitet i hvor stor grad dårlige inspillinger blir avslørt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sprengte diskanter...

Har hørt fra flere forskjellige folk at diskanten er en svakhet på Kappa 600 og fort kan sprenge. Begge de 2 butikkene jeg vet selger/har solgt Kappa har også opplevd dette problemet, vis det kan kalles noe problem da.. Det henger jo selvfølgelig sammens med nivå og innstillinger. Etter jeg fikk Midgard inn i stua har jo volumet blitt en del høyere, men det blir jo aldri ukontrollert. Så lurte på om det er noe dere er kjent med at diskanten kan bli ødelagt ved stor belastning. Eller er det bare å fortsatt kose seg med favoritt cd`n på "full guffe" uten bekymring??

-"PERMINATOR"-
    Hvordan har salget gått, er det mye interesse for anlegget ditt????

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •