Bi-amping av veggnære høyttalere og DIY basskasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping av veggnære høyttalere og DIY basskasser

Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    Er i ferd med å planlegge min første hjemmekino, og har mest problemer med høyttalerne.
    Jeg har ikke så voldsomt mye plass, og er nødt å basere meg på høyttalere jeg kan henge på veggen. Samtidig vil jeg gjerne ha mer/bedre musikk-lyd enn man kan få fra mikro-satelitter
    Jeg leker med tanken om å bruke bassvake høyttalere for veggmontering og egne basskasser i et bi-amping oppsett. Basskassen kan designes slik at den ruller av jevnt fra 300Hz og nedover, slik at den egner seg noe bedre for å plasseres nærmere vegg. Med et aktivt delefilter ved 300Hz fordeles også effekten noenlunde likt på de to frekvensområdene (beregnet ved musikkbruk, det er kanskje noe mer effekt i bassen på enkelte filmspor, selv om LFE-kanalen skal ta seg av dette). Det gjør at man kan bruke noe svakere forsterkere, spesielt i det øvre frekvensområdet og satse på en forsterker med f.eks. mindre tilbakekobling og høyere detaljering.

Kunne dette være en ide i forhold til ovennevnte behov?
    Riktig satt opp tror jeg et slikt system ikke bare gir bedre lyd for pengene enn mikro-høyttalere, men også bedre lyd enn noen annen høyttaler/forsterker kombinasjon plassert inntil vegg.

Se under hvordan man ved å øke kassevolum litt og senke portfrekvensen litt i en bassreflekskasse kan få dypere bass og en avrulling som gir bedre egenskaper plassert mot vegg. Figuren er laget med WinISD. Elementet er noenlunde tilfeldig valgt (et element som er brukt i en Eltek-senter jeg vurderer).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du øker kassevolumet på bassrefleks så blir Q høyere. Senker du portfrekvensen blir Q lavere. Øker man kassevolumet OG senker portfrekvensen så blir frekvensresponen, når man legger til romforsterkningen, ofte seende ut som en hengekøye i bassområdet. Det er ikke bra.

Jeg vil anbefale å ta utgangspunkt i "flat alignment" (SBB4, SC4, QB3) og så senke portfrekvens noen hz.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Når du øker kassevolumet på bassrefleks så blir Q høyere. Senker du portfrekvensen blir Q lavere. Øker man kassevolumet OG senker portfrekvensen så blir frekvensresponen, når man legger til romforsterkningen, ofte seende ut som en hengekøye i bassområdet. Det er ikke bra.
    Selvfølgelig skal det ikke se ut som en hengekøye. Derfor er det viktig at tuning-frekvensen i porten er lav nok. Den skal ikke mange Hz opp i det gule plottet i figuren over før du får effekten du nevner.

Eksempelet er kun en illustrasjon for hva som kan oppnås av avrulling ved å justere kasseparameterne litt. Det er fortsatt ikke ideelt, men det er et stykke på vei. Tror ikke jeg kommer til å gå for ovennevnte element uansett, leter egentlig etter et rimelig element som går dypt nok i en lukket kasse isteden... Uten at vi må opp i STORE kasser, selvfølgelig

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er stort? 100liter? 1000 liter?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er stort? 100liter? 1000 liter?
    Jeg synes egentlig det begynner å bli stort allerede ved 50 liter... Over 100 er uaktuelt.
    Men tror ikke jeg får det til uansett. :?
    Det eneste som gir meg dyp nok bass for de pengene jeg er villig til å gi er nok en bassrefleksløsning. Det viktigste er at det ikke blir slapp bass. Dyp og tight bass er det jeg er på jakt etter. I en liten kasse. For en rimelig penge. Som kan plasseres inntil vegg.

Og fred på jorden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste blir nok mest vansklig!

Så lenge du ikke skal spille så avskrekkende høyt så kan man jo få dyp og tight bass i en fornuftig kasse. Kommer selvfølgelig litt ann på budsjettet også...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste blir nok mest vansklig!

Så lenge du ikke skal spille så avskrekkende høyt så kan man jo få dyp og tight bass i en fornuftig kasse. Kommer selvfølgelig litt ann på budsjettet også...
    Må understreke at jeg nå snakker om basskasser for sidehøyttalerne.
    Skal selvfølgelig ha separat sub for LFE-kanalen.
    Jeg tror jeg vil kunne leve lenge med bass ned mot 35-40Hz i stereo-oppsettet. Skal ikke spille avskrekkende høyt i disse kanalene. Igjen er det LFE-kanalen som skal ta seg av det...

Det som også har slått meg er at i et bi-amping oppsett bør det være mulig å heve den nederste bassen noe, slik at avrullingen blir dypere og brattere (en bass-boost nederst i subbass-området). Dette er jo et triks jeg vet blir benyttet i kommersielle subwoofer-produkter... Da burde jo den lukkede kassens i utgangspunktet mykere avrulling være et godt utgangspunkt. Det aktive filteret fra LC Audio har mulighet til slik heving.

Hva er eventuelt ulempene ved en slik heving (utover at det krever mye effekt fra effektforsterkeren)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger et element med forholdsvis lang slaglengde for å kunne oppnå et brukbart lydtrykk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger et element med forholdsvis lang slaglengde for å kunne oppnå et brukbart lydtrykk.
    Hva med SLS-serien til Peerless (tenker først og fremst på 8-tommern SLS-213)? Kan denne "bassboostes" ned til under 40Hz ved -3 dB i lukket kasse?
    Slengte parameterne for SLS-213 inn i WinISD, og ble overrasket over at WinISD beregnet ideelt lukket kassevolum til 41,1 liter, mens specen fra Peerless sier at "This model is optimised for use in closed box systems in sizes 15-25 Ltr." Taster jeg inn 15 liter, får jeg en heving på 1 dB ved 100Hz, noe mindre ved 25 liter.

Hva er det jeg ikke får med meg her? Er 1 dB heving akseptabelt i denne sammenhengen? Er dette et element som ikke er så kresent på kassestørrelsen, eller er lukkede kasser generelt mindre følsomme for avvik enn bassreflekskasser?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLS serien virker å være god. Jeg har ingen direkte erfaring med akkurat SLS, men har god erfaring med andre basselementer fra Peerless.

Lukkede kasser er mindre følsomme for variasjoner i kassestørrelse, men for best mulig resultat bør man selvsagt være nøyaktig.

Kasseanbefalinger skal også tas med en klype salt, så lenge det ikke er oppgitt en god årsak.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ser ut til at SLS 213 funker svært bra i kasser helt ned i under 15 liter dersom det skal spille som midbass. Det er litt lav følsomhet på det, men ikke kritisk. Skal du ha fullrange i sidekanalene (med suber) bør du velge et annet element, eller muligens en bassreflekskasse. For 213 bør kassene dempes med relativt dødt dempemateriale med lav lydhastighet. Den lille økningen på 1 dB@100Hz kan være grei å ha, siden rommet ofte lager en ved 200 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dødt dempemateriale med lav lydhastighet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Skal du ha fullrange i sidekanalene (med suber) bør du velge et annet element, eller muligens en bassreflekskasse.
    Jeg regner en "sub" som noe som spiller hovedsaklig under 80Hz. Siden jeg snakker om å bruke basskassen fra 300Hz og ned, vil ikke dette bli fullrange med suber, men et fullrange, bi-ampet høyttalersystem fordelt over to kabinetter. Ikke fordi det nødvendigvis er best, men fordi jeg synes det høres spennende ut, og fordi jeg har noen høyttalere som ikke har det som trengs i den lavere delen av frekvensskalaen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var om de fronthøyttalerene, med de subbene du planlegger, og de 4 forsterkerene skal avhjelpes av ytterligere en eller flere suber for å heve den dypeste bassen når du spiller musikk, eller om de omtalte 2 subene skal gå helt ned i bassen.

Hva består de aktuelle fronthøyttalerne av i dag?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dødt dempemateriale med lav lydhastighet ja.

Dersom du bringer et porøst/luftig materiale som svamp/ull/filt eller liknede mellom en signalkilde og en mikrofon vil det i som regel være en målbar fasedreining og dempning gjennom dempematerialet. Dempningen utnyttes da i kassa til å tone ut resonanser i luftrommet inne i kassa, mens fasedreiningen brukes til å få elementet til å se kassa som noe større enn det den fysisk er da bølgelengden inne i dempematerialet blir en anelse større enn i fri luft.

:roll: :!:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, så du mener det skal brukes noe til å forhindre stående bølger inne i kassa.

Jeg tenker alltid på dempemateriale som det engelske ordet "stuffing" altså fyll. Men det var altså ikke det du mente?!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var om de fronthøyttalerene, med de subbene du planlegger, og de 4 forsterkerene skal avhjelpes av ytterligere en eller flere suber for å heve den dypeste bassen når du spiller musikk, eller om de omtalte 2 subene skal gå helt ned i bassen.
    For musikk er det tenkt at det KUN er sidesystemene som skal gjengi musikk. Eventuelle subber i LFE-kanalen skal kun brukes til surround, ikke til stereo. Jeg skal skaffe en surroundforsterker som ikke deler vekk NOE av sidehøyttalernes bass over til LFE-subbene. Jeg har tro på skikkelig kanalseparasjon. Så basskassene i det bi-ampede sidesystemet skal gå helt ned i bassen, ja (jeg er fornøyd hvis det når ned til 35-40Hz). Men siden de skal gå helt opp til rundt 300Hz, regner jeg dem IKKE som suber, fordi suber etter min mening KUN skal gjengi bass under 80Hz (det har med plassering og lydperspektiv å gjøre).

I hjemmekinosammenheng kan jeg strekke meg til å kalle det en sub opp til 120Hz, siden frekvensomrdet for LFE-kanalen i Dolby Digital 5.1-standarden er 20-120Hz.
    Hva består de aktuelle fronthøyttalerne av i dag?
    Dagens anlegg eksisterer ikke. Hvis du tenker på de bassvake frontene, så dreier det seg om noen litt eldre B&O Beovox RedLine 45.2 som foreløpig støver ned på loftet hos mine foreldre... De er klangmessig gode matcher for NAD-forsterkere, så når jeg kjøper en NAD surroundforsterker, regner jeg med at jeg kan bruke surroundforsterkerens effektdel til å drive RedLine-høyttalerne, mens jeg bygger noen monoblokker (f.eks. zappulse) for basskassene.
    Må selvfølgelig sjekke at NAD separerer forforsterker og effektforsterker i kassa også i surroundløsningene sine... Dette er jo vanlig for NADs integrerte stereoforsterkere. Og at de kan kjøre med diskret kanalseparasjon uten å fordele bass til LFE-subene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dagens anlegg eksisterer ikke. Hvis du tenker på de bassvake frontene, så dreier det seg om noen litt eldre B&O Beovox RedLine 45.2 som foreløpig støver ned på loftet hos mine foreldre... De er klangmessig gode matcher for NAD-forsterkere, så når jeg kjøper en NAD surroundforsterker, regner jeg med at jeg kan bruke surroundforsterkerens effektdel til å drive RedLine-høyttalerne, mens jeg bygger noen monoblokker (f.eks. zappulse) for basskassene.
    Må selvfølgelig sjekke at NAD separerer forforsterker og effektforsterker i kassa også i surroundløsningene sine... Dette er jo vanlig for NADs integrerte stereoforsterkere. Og at de kan kjøre med diskret kanalseparasjon uten å fordele bass til LFE-subene.
    Disse høyttalerne kjenner jeg ikke til fra før. Hvor store elementer er det i dem? Hvor gamle er de? hvor store er de?

Jeg har et forslag til deg som jeg tror vil fungere svært bra. Jeg har fra før et oppsett hos en kompis som minner noe om det du skisserer. Forskjellen er plasseringen av høyttalerne og delefrekvensene, likheten er at vi har utnyttet fordelene ved å kunne flytte bassene et annet sted enn hovedhøyttalerne. Delefrekvensen i dette systemet er på litt under 80 Hz. Du bor jo ikke mer enn et steinkast unna, så det er mulig å få til en demo og at du får komme og se på anlegget. Det er lokalisert i Østfold om det skulle være av interesse.

MVH :!:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne kjenner jeg ikke til fra før. Hvor store elementer er det i dem? Hvor gamle er de? hvor store er de?
    Spec. for BeoVox RL45.2
    Dimensions W x H x D: 54 x 40.5 x 16cm
    Weight: 6.8 kg
    Long-term max. input power: 75 W
    Maximum noise power: 45 W
    Speaker impedance: 8 ohms
    Frequency range ( +4 -8 dB): 48 - 20,000 Hz
    Power at 96 dB SPL: 2.5 W
    Sensitivity 1 W: 92 dB
    Distortion: < 1 %
    Cabinet principle: Bass Reflex
    Woofer: 16cm
    Tweeter: 1.9cm
    Crossover frequency: 3500 Hz
    Net volume: 16 litre

Ja, dB-avvikene i frekvensområdet er oppsiktsvekkende dårlige. Men sammen med en NAD funker det bra likevel.
    Jeg har et forslag til deg som jeg tror vil fungere svært bra. Forskjellen er plasseringen av høyttalerne og delefrekvensene, likheten er at vi har utnyttet fordelene ved å kunne flytte bassene et annet sted enn hovedhøyttalerne. Delefrekvensen i dette systemet er på litt under 80 Hz.
    Noe av poenget med å bruke en delefrekvens på 300Hz, er at RedLine-høyttalerne åpenbart mangler noe i bassområdet. Mistenker at basselementet egentlig egner seg best som ren mellomtone. Hvis man deler ved 300Hz vil man også fordele effekten noenlunde likt mellom frekvensområdene. Det vil hovedsaklig gi kortere vandring i RedLine-høyttalerens basselement, noe som jeg tror vil gjøre at jeg kan presse den høyere i effektmessig enn spesifisert. Jeg innser at dette er gambling med diskantelementet, men erfaringsmessig tåler disse ganske mye, så lenge man ikke skrur volumet så høyt at forsterkeren klipper. NAD er en forsikring i så måte med sitt "soft clipping" kretsløp.

Men selv om jeg ikke vurderer delefrekvens på 80Hz som et alternativ for disse høyttalerne, hadde det jo vært moro å hørt på anlegget du nevner. Send meg gjerne en privat melding (pm), så kan vi avtale tid og sted. Er litt fullbooket tidsmessig de kommende helgene, men om kvelden en ukedag (f.eks. en onsdag) hadde vært en mulighet.

Off-topic:
    Vet du om noen i Halden/Sarp/Fredrikstad-området som har en god DLP-prosjektor i hjemmekinoen sin? Jeg har veldig lyst til å finne ut om jeg er følsom for regnbuer...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har sendt deg en PM nå.

Anlegget består av følgende:

4x seas 6,5" basser, 4x seas 6,5" coax, 4x seas tekstildiskanter 27mm med bakkammer. Passive delefilter (delvis ferdige)

HK AVR 7000, 2x NAD 916 (eller hva de nå heter...)

2x XLS 12" 40L, bassrefleks, 2x XLS 10" 16L, bassrefleks.

12-erene spiller fra subsonicfilteret og opp til rundt 70 Hz, der tar 10-erene over med et solid overlapp. De spiller til litt over 200 Hz. Alt er delt elektronisk med trinnløs fasekompensasjon. 10-erene er plassert sammen med frontsystemene for å spille direktelyd som gir en tightere midbass. 12-erene utnytter plasseringer med ekstra gode bassegenskaper i rommet som ellers ikke hadde egnet seg til frontsystemet. Subkanalen er ikke i bruk i dette anlegget da alt er koblet som frontsystem. Det er laget som et stereoanlegg som skal kunne brukes til hjemmekino. rommet er også delvis dempet.

Han har en eldre LCD-projektor, desverre har jeg ikke kjennskap til noen som har DLP. Jeg vet at de selger DLP på Borg Svakstrøm. Ellers er det blitt noen DLP-er i InFocus sin produktrange.

MVH

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •