Lytterunde!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Lytterunde!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytterunde!

Tenkte jeg skulle legge ut en liten smakebit av tanker jeg gjorde meg i går når en kamerat og jeg var på lytterunde på diverse Hi-Fi sjapper i Oslo. Først setter jeg opp hva vi hørte på av høyttalere/elektronikk, så en liten beskrivelse av opplevelsen hver høyttaler gav meg og så en "uoffisiell" rangering av hva som låt best. Nå skal det sies med en gang at dette ikke blir en fullgod test av utstyret da det var altfor lite tid og, for å si det mildt, variabel kvalitet på "lytterom"...:? Det eneste stedet med akseptabelt rom var Stereofil :grin: stjerne i boka til dem!

HiFi-Klubben:
    Dali Helicon 400 (31.800,-)
    B&W 804S (33.800,-)
    B&W 703 (22.998,-)
    Alt dette ble drevet av Lyngdorf TDA2200AD (27.998,-)

HiFi Huset:
    Focal.JMlab Electra 926 (29.000,-)
    "drevet" av en Yamaha reciever til 2500,- og en enda billigere DVD-spiller...:?

Stereofil:
    Vienna Acoustics Mozart Grand (19.995,-)
    PSB T65 (8.995,- men nå med 25% rabatt!!!)
    Drevet av Rega Apollo forsterker og CD-spiller
    Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand (37.995,-)
    Sonus Faber Grand Piano Domus (32.000,- for Teak utgaven)
    Drevet av ASR Emitter 1 (44.995,-) samt en Marantz CD-spiller til ca. 11 lapper

Lyd og Bildehjørnet:
    Polk Audio RTi12 (16.000,-)
    Drevet av Rotel forsterker og CD-spiller
    Canton 709 (19.000,-)
    Drevet av Atoll forsterker sett til 25.000,- samt Rotel RCD-02 (ca 10.000 tror jeg...)

Første stopp var "Klubben" i Marcus Thranes gt. Der ble utstyret satt opp i underetasjen, i et "rom" så stort som en ballsal (omtrent)... 3 meter til bakvegg, ingen sidevegg nærmere enn tja... 5 meter... og ellers ikke forberedt for lytting på noen måte. Vi startet med 804S som gav et veldig godt inntrykk. Diana Krall bredte seg ut i rommet med klare, åpne toner. Mellomtonen er imponerende åpen og bassen stram og kontant. Ingen utflytende bassanslag her nei. Joss Stone åpenbarer seg på samme måte der man kan høre henne fukte leppene og alle detaljer kommer fram.
    Så var det Helicon sin tur. Disse opptrer ikke med samme stramme og kontakte bass. På Yello blir det i mine ører altfor framtredende bass, samtidig som den flyter litt ut og man blir stående og irritere seg litt over at den tar over "showet". Diskanten er det god kvalitet over, men den klarer ikke å veie opp for bassen som drar inntrykket veldig ned. Helicon er nok utmerket til film, men til musikk synes ikke jeg at den er bra nok. (spesielt med tanke på prisen)
    Til slutt tok vi med B&W 703 for å sammenligne hva 10 lapper i prisforskjell utgjør i lydkvalitet. I forhold til 804S er det stor forskjell i bassen spesielt. Rohacell materialet i 804S gir en markant bedre bassgjengivelse og kevlar/papirelementet i 703 taper klart her. Bredden og dynamikken er på en annen side veldig bra hos 703. Jeg likestiller 703 med Helicon når man tar prisen i betrakning og 703 må sies å være et veldig godt kjøp.

Neste sted var HiFi Huset i Bærum. Der ble vi møtt av Andrè og en anselig mengde høyttalere :grin: Lytterom var det verre med... det var faktisk ikke plass til det! :wink: Vi fikk ryddet noen kvadratcentimeter... så vi fikk hørt litt på Electra 926. Elektronikken var jo under enhver kritikk :wink: , men et lite førsteinntrykk fikk vi da. 926'ene virket langt mer tørre og stramme i bassen enn f.eks. Helicon, samtidig som det var nok bass til å ikke savne sub. Til musikk er nok disse helt etter mine ører. Diskanten var klar og luftig og mellomtonen i klasse med de andre kandidatene i samme prisklasse. Det ble en veldig kort seanse her da Andrè heller ville at vi lånte dem med hjem. 926'ene plasserte seg allikevel langt opp på lista over det vi hadde hørt så langt, elektronikken til tross. Det må jo være et bra komplement til JMlab'ene.

Sterofil var neste stopp. Der startet vi med Vienna Acoustics Mozart Grand. Dette er en liten og slank høyttaler som man ikke vil tro har noe særlig bass. Når man ser på størrelsen på basselementet strider det nesten mot naturlovene at denne høyttaleren kan pumpe ut så mye definert og stram bass som den faktisk gjør. Dette var dagens store positive overraskelse så langt. Bredden i lydbildet sammen med detaljrikdommen gjør at denne høyttaleren framstår som et røverkjøp for 20 lapper! :-P
    PSB T65 er en høyttaler som nok tiltaler den yngre garde mer enn andre. Dette er framfor alt en "partyhøyttaler" som faktisk spiller bra til prisen. Den er ikke fullt så rik på detaljer og bassen er ikke i klasse med foregående høyttalere, men hvis budsjettet er moderat og man vil ha full valuta i hjemmekinoen så er disse et klart alternativ å vurdere. En liten overraskelse dette! :-)
    Etter dette gikk vi over i High-End avdelingen der Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand framstår som en meget god høyttaler. Den leverer varene med største selvfølgelighet og imponerer med dynamikk og bredde som får oss til å føle at vi er i Paris på konsert med Diana. At den er drevet av ASR Emitter 1 til nesten 50 lapper drar jo ikke ned inntrykket heller... :wink:
    Når vi var ferdige med Beethoven... tenkte vi at nå er vel høyden nådd for i dag? Så feil kan man ta! Sonus Faber Concerto Domus formidler musikken på en fremragende måte. Bassgjengivelsen er nær perfekt (og da snakker jeg ut fra mine ører...) og mellomtone og diskant er klokkeklar og så full av detaljer at man ikke vil avslutte lyttingen på de nærmeste timene :grin: Desverre så må man jo det da, men vi hørte gjennom både Diana Krall, Yello, Joss Stone og enda litt mer før vi slukøret måtte rive oss løs fra de nydelige tonene fra Sonus Faber'n...:-P Her fant i alle fall jeg min neste oppgradering på høyttalerfronten!!!
    Oppildnet av inntrykkene fra Sonus & Co fant vi ut at vi kunne jo ikke dra hjem enda... det var da en time til før alt var stengt. Godt at noen har åpent helt til kl. 16 på lørdag...:wink: Vi fant ut at vi kunne jo ta en tur innom Lyd og Bildehjørnet borte i Torggata. Der ble vi møtt av en kar fra Nord som gjerne ville vise oss et par høyttalere som han mente kunne måle seg med noe av det vi hadde hørt på tidligere på dagen. Vi startet da med PolkAudio. En høy og relativt slank høyttaler som har fin finish og som derfor ser ok ut. Den har 3 basselementer og bass skulle derfor ikke være et savn her. Høyttaleren spiller bra, men den mangler litt detaljrikdom og bredden i lydbildet er ikke på nøyde med de beste. I sin prisklasse er den dog et fullgodt alternativ og spesielt til film vil den være i sitt ess.
    "Siste mann ut" for dagen var Canton Karat 709 DC. Denne høyttaleren er drøye metern høy og basselementet plassert på siden på kabinettet. Med den elektronikken som drev dem var den også en stor overraskelse. Kontant og stram bass som ikke tok over. Den spilte med en stor grad av detaljer og diskanten var luftig og fin. Selv i et dårlig "lytterom" spilte den utrolig bra. :-P Denne egner seg etter min mening best til musikk da bassen var moderat, men dog ikke for laid back, samtidig som undertonene og detaljene kom godt fram. Til film vil den nok fungere greit men kan da ha godt av en sub i tillegg. Hvis man er ute etter høyttalere i denne prisklassen, opptil 20k, så bør man absolutt teste ut denne.

Vel; det var det jeg hadde for i dag. Håper dette kan gi en pekepinn på hva man kan forvente av de nevnte høyttalere. Som sagt må man ta dette som en liten forsmak da premissene for lyttingen ikke var de beste. Skal jeg rangere uavhengig av pris vil det bli som følger:

1. Sonus Faber Grand Piano Domus
    2. B&W 804S delt med Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
    3. Focal.JMlab Electra 926
    4. B&W 703
    5. Vienna Acoustics Mozart Grand
    5. Dali Helicon 400 delt med Canton Karat 709 DC
    6. PolkAudio RTi12
    7. PSB T65

Mer inngående testing kan selvfølgelig rokere litt på denne lista, men i skrivende stund ser den ut som beskrevet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!

Slike reportasjer er god lesning og ikke minst godt stoff!

Stå på!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom of informativ lesning stå på. Synd at dere ikke fikk kryss testet Midgard hos Stereofil.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok kommet til å fått et annet syn på Helicon 400 på en annen forsterker. Jeg testet også denne forsterkeren på H400, hadde med meg en Thule 350B og denne var en mye bedre løsning i forhold til den bassen du nevner.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Du har nok kommet til å fått et annet syn på Helicon 400 på en annen forsterker. Jeg testet også denne forsterkeren på H400, hadde med meg en Thule 350B og denne var en mye bedre løsning i forhold til den bassen du nevner.
    Ja, må si jeg ble negativt overrasket over Helicon her...:-|

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes iallefall at Thule 350B gjorde en mye bedre jobb over hele fjøla med tanke på definisjon og åpenhet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler ditt inntrykk angående Domus-serien til Sonus Faber, mye mulig Concerto eller Grand Piano blir mitt valg når jeg oppgraderer. Har imidlertid bare hørt dem på ARS-forsterkeren...tror du de krever et slikt monster for å yte sitt beste?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si noe om den nye Domus serien, men har hørt både Minima og Concertino på Holfi Integra 8 (selges for omtrent 4000 på bruktbørsen) og det spilte fantastisk!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere vært hos stereofil og ikke hørt på noe tannoy? *sukk*

;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg deler ditt inntrykk angående Domus-serien til Sonus Faber, mye mulig Concerto eller Grand Piano blir mitt valg når jeg oppgraderer. Har imidlertid bare hørt dem på ARS-forsterkeren...tror du de krever et slikt monster for å yte sitt beste?
    Vil ikke tro at de MÅ ha forsterker av den kaliber/pris for å yte, men vi hadde ikke tid til å bytte til noe annet når vi var innom. Skulle gjerne hørt dem med Oberon 6.1 :grin:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Har dere vært hos stereofil og ikke hørt på noe tannoy? *sukk*

;-)
    Hadde ikke tid...:? men vi så de lekre...? minikjøleskapvariantene de har...:wink:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Hadde ikke tid...:? men vi så de lekre...? minikjøleskapvariantene de har...:wink:
    hehe! Tannoy har jo endel design som jeg ikke liker i det hele tatt :roll: selv om jeg liker lyden veldig godt :grin:
    ser ut som om de er laget til kongefamilien i England eller noe sånt, hehe!

men sensys DC og eyeris syns jeg er fine..

Are

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dimension serien? Den pleier de å ha utstilt. TD 10 funker bra i det rommet også.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva med Dimension serien? Den pleier de å ha utstilt. TD 10 funker bra i det rommet også.
    De ser jo greie ut de også :razz: Jeg liker ikke alt krommet på de, men hadde jeg hatt plass og råd til slike så hadde jeg vel også hatt råd til å få gjort noe med krommet ;-)

A

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt synd det med mangel på lytterom hos Andrè, men som du selv sa så er det mild sagt fullt med høyttalere og andre bokser der ute for tiden.
    Jeg har hørt alle de høyttalerene du har skrevet om under ganske kurrante forhold og må si at Electra 926 og beethoven concert grand er de høyttalerene som skiller seg mest ut i positiv forstand.
    B&W spiller veldig bra og riktig, men mangler samtidig litt engasjemang.
    Helicon 400 er en ganske underholdene høyttaler med veldig bra oppløsning i diskanten, nesten like bra som 804S. PSB`ene imponerte meg ikke i det hele tatt. Mye bass, ja, men thats about it. 703 og Mozart grand blir litt "pinglete"
    Karat 709DC er en god høyttaler, men den har en ganske nasal klang og krever derfor mye matching. Polk`ene likte jeg godt, typisk Amerikansk lyd, ikke hi-fi riktig, men veldig engasjerende og sikkert veldig bra i et oppsett som fokuserer hovedsakelig på hjemmekino. SF grand piano domus er en pen og sivilisert høyttaler, men har alt for lite trøkk og minner meg ikke mye om andre høyttalere fra SF. Domusene gjør seg veldig bra på akustisk/vokalbasert musikk, men er absolutt ikke noen Ramstein høyttaler. Stiller meg litt tvilende til disse i et hjemmekino oppsett.
    Som jeg sa innledningsvis så ville jeg valgt Electra 926 eller Beethoven concert grand, ihvertfall hvis det skulle vært til et kombinert hi-fi/hjemmekino opsett. B&W 804S er også veldig bra, men er nok mer en aquired taste.
    Jeg synes du burde stikke opp til kontrapunkt å høre på linn Ninka og bort til NAT og høre på Dynaudio contour serien også.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott innlegg!

Veldig bra med slike innlegg! Kan være nyttig for de som ikke bor 200 meter
    fra diverse lytterom ;-)
    Vil sikkert være delte meninger om rangeringen, men slik vil det alltid være!
    Uansett kjempeflott innlegg! Keep up the good work :-P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Veldig bra med slike innlegg! Kan være nyttig for de som ikke bor 200 meter
    fra diverse lytterom ;-)
    Vil sikkert være delte meninger om rangeringen, men slik vil det alltid være!
    Uansett kjempeflott innlegg! Keep up the good work :-P
    Ja, som jeg skrev lenger opp så er dette et første inntrykk (og et kort et også) så for alt jeg vet kan det hende at jeg også kommer til å endre oppfatning etter litt mer inngående testing. Det er jo først når man får utstyret i det rommet man skal bruke det at man kan finne ut hva som passer best :grin: Spørsmålet er vel bare om det lar seg gjøre å få testet alt før man må bestemme seg...:?

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    4. B&W 703
    Har du lyst å si noe om B&W 703 kontra 704? Jeg har lyttet litt til begge disse, med helt forskjellig elektronikk, og har blitt mest imponert over 704. Jeg husker den som en litt mer tilgivende og mykere høyttaler med samme detaljnivå og oppløsning i toppen som 703.

Knut

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    704 er vel en mye mer lettdrevet høyttaler enn 703. Den trenger da ikke så mye pulver for å spille godt.:grin: Mellomtonen til 703 er vel den største forskjellen etter min erfaring. I forhold til 704 er lydbildet mer åpent og luftig samtidig som 703 har mer kontant bass med riktig forsterkeri. Er budsjettet strammere enn å nå opp til 703 er allikevel 704 et kjempekjøp. Jeg er veldig godt fornøyd, selv om jeg for tiden bare driver de med AVR-3803 :-P Hvis du slenger på et par monoblokker kommer du jo enda nærmere 703 og har noen tusen til overs som kan brukes til annen moro :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •