Øvre delefrekvens for sub. (SVS PB10 relatert)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Øvre delefrekvens for sub. (SVS PB10 relatert)

Jeg har en SVS PB10, og noen ganger er den lett å lokalisere. Dette kommer nok av at den øvre delefrekvensen er satt til 120hz av min H/K 635. Jeg forstår det slik at dette er en korrekt innstilling siden LFE-sporet inneholder frekvenser helt opp til 120hz. Men hvis frontrekken spiller overbevisende ned mot 80hz, vil det ikke da være logisk med en lavere deling?

Det at jeg hører subben, kan selvfølgelig skyldes "topper", men jeg skal prøve å dele ved 80hz for å se om det kan være en bedre løsning.

Hvilke tanker har dere om dette?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80 er vel regnet som grensen for når man kan retningsbestemme bassen, så det bør du prøve
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar.

Det var nettopp det jeg tenkte på. Jeg skal kjøre noen scener med mye bass for å sjekke integrasjonen etter å ha delt ved 80hz. Et sinus-sveip kan vel også være på sin plass.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80hZ er max for og retningsbestemme bassen.

Stiller du høyere en det er det en fordel og sette subben mellom fronthøytalene eller bak sofa/stolen men sitter og ser film og hører musikk i.

Dolby Digital har en lei tendens til og kjøre LEF sporet fra 120 hZ og ned.
    Filmer merket DTS og/eller THX kjøres LEF fra 80 hZ og ned.

Et tips på si : 8" basselement er (grensen) for SMAL/LARGE høytaler innstilning.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    80hZ er max for og retningsbestemme bassen.

Stiller du høyere en det er det en fordel og sette subben mellom fronthøytalene eller bak sofa/stolen men sitter og ser film og hører musikk i.

Dolby Digital har en lei tendens til og kjøre LEF sporet fra 120 hZ og ned.
    Filmer merket DTS og/eller THX kjøres LEF fra 80 hZ og ned.

Et tips på si : 8" basselement er (grensen) for SMAL/LARGE høytaler innstilning.

Stadig noe å lære om sub :grin:

"Stiller du høyere en det er det en fordel og sette subben mellom fronthøytalene eller bak sofa/stolen men sitter og ser film og hører musikk i."

Jeg har nettopp et slikt oppsett pga. litt plassproblemer og hva som ser etisk "riktig" ut. Betyr det at jeg med fordel kan gå litt opp (80 til 100Hz f.eks ?) Se bilde på min hjemmekino. Jeg har valgt alle HT til small, men foretrekker bass til "Both".

/L

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Stadig noe å lære om sub :grin:

................... Betyr det at jeg med fordel kan gå litt opp (80 til 100Hz f.eks ?) Se bilde på min hjemmekino. Jeg har valgt alle HT til small, men foretrekker bass til "Both".

/L
    Ved å ha denne innstillingen spiller også høytalerne LFE sporet ned til valgte crossover 80 - 100Hz, dersom det er det du har valgt.
    Jeg har den samme innstillingen nå, og er ganske fornøyd, da dette også sprer bassen mer gjevnt i rommet.
    ALL bass under valgte crossower, f.eks 80hz, spilles da av SUB alene.
    Jeg klarer bestemt å retningsplassere suben (har den ved siden av sofa) dersom jeg har så høy crossover som 80Hz, og har valgt 60Hz, men det har også med at resten av mine høytalere klarer bra trøkk ned til denne frekvensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet selv, nemlig at jeg kan retningsbestemme subben (SVS PB10 ISD). Jeg har den under et bord til venstre for meg (ved sofaen). Min forsterker deler ved 100hz (Marantz SR 7200), og dersom jeg velger SMALL så blir det enda enkelere å retningsbestemme subben. Dersom jeg skrur ned gain på subben, så mister jeg mye trykk.

Løsningen ble å ha front + center til Large, noe som opprettholder trykket i front. Jeg vet at en da får en dipp i frekvenskurven, men jeg har testet med et sinussveip, og jeg hører ikke vesentlige dipper. Det er derfor å leve med, selv om bassekspertene nok fryser på ryggen (eller hva, Flageborg). :wink:

Inntil jeg kjøper ny receiver som kan dele under 80 hz, så opprettholder jeg disse innstillingene. Venter på receivere som ikke er så fordømt dype. Mitt "TV bord" tar ikke forsterkere dypere enn 40 cm.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    ........Løsningen ble å ha front + center til Large, noe som opprettholder trykket i front. Jeg vet at en da får en dipp i frekvenskurven, men jeg har testet med et sinussveip, og jeg hører ikke vesentlige dipper. Det er derfor å leve med, selv om bassekspertene nok fryser på ryggen (eller hva, Flageborg). :wink:
    Løsningen - er det du ender opp med som det beste for ditt rom. Noen ganger må en sette ting på spissen.........Løsningen er der - DU må finne den!

Alle høytalere som SMALL og deling på 80Hz - er et generellt bra sted å begynne "forskningen"!

MEN, så kommer den individuelle tilpasningen til DITT rom. De fleste har et ønske om å få "samspillet" mellom høytalerne raskest mulig på plass, og derfor begynner i "gal" ende av problemstillingen: Hvordan optimalisere SUB-frekvensgangen i MITT rom - estetisk plassering og lytting? - NEI ;-)

Dette kan være et sted å begynne:

1. Tegn opp responskurven for SUB'n din UTEN at andre høytalere er tilkoblet. Du bør ikke hoppe bukk over utprøving av forskjellige plasseringer. Plassering er ALT.

2. Tegn opp responskurven i ditt rom med fronthøytalerne tilkoblet, deling på 80Hz og alle høytalere til SMALL

3. Tegn opp responskurven i ditt rom for hver delefrekvens utover 80Hz.

4. Tegn opp responskurven i ditt rom OGSÅ når du prøver fronthøytalerne som LARGE, OG med de forskjellige delefrekvensene.

Dette er en tidkrevende jobb, men når du har alle måleresultatene å forholde deg til...........vil du lettest kunne se hvilken innstilling som gir deg jevnest mulig frekvensrespons. Og du vet HVORFOR du har den innstillingen som gir deg det beste lydmessige resultatet.

Du kan ikke lytte deg fram til dette, men med enkle verktøy som RadioShack dB-måler, et diagram og sinus-toner så bør du komme vel i havn med kalibreringsjobben.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Løsningen - er det du ender opp med som det beste for ditt rom. Noen ganger må en sette ting på spissen.........Løsningen er der - DU må finne den!
    .....................
    Guruen har talt!:grin:

Det der er en hel vitenskap, og jeg sliter enda! Men nå er det jo sånn at man egentlig ALDRI er helt fornøyd da ;-)

Lenge til du kommer på besøk Flageborg ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Mr Bass (Flageborg) talt :wink:

Jeg vil legge noe til listen hans:
    1) Ikke bruk Velleman dB måler, da denne ikke måler nøyaktig nok. Jeg fikk noen kurver som ikke lignet grisen.
    2) Du bør la være å spise før du tar denne testen, fordi dette gjør vondt og kan få magen til å vrenge seg. Hele huset mitt ristet, samt alt annet som var løst, da jeg kjørte sinustoner fra 15-50 hz. For all del, jag ut kona og unger !

Mitt problem er at jeg ikke har så mange alternative plasseringer til min subwoofer, da jeg har integrert kino løsning i min kjellerstue. Jeg må derfor inngå en del kompromisser. Jeg tror allikevel ikke plasseringen hos meg er problemet, fordi i sweet spot i sofaen har jeg faktisk mest og kraftigst bass (jeg har flyttet litt rundt på kroppen min). Problemet er nok delingen på 100 hz. Mr Flageborg sier at sublokalisering ofte skyldes at gain er skrudd for høyt, men hos meg vil en redusering av gain + SMALL på fronter medføre at jeg mister mye trykk i front.

Jeg har vurdert å kjøpe en ekstra sub i front, og dette regner jeg med vil løse problemet, men det er ikke lett å kalibrere 2 subber. Alternativet er å kjøpe ny forsterker, men jeg kommer sikkert til å snuse på en sub nr 2 allikevel.

Ikke enkelt dette.

PS Det som gjorde at jeg sluttet med sub kalibreringen var at jeg hadde brukt så mye tid på å tegne grafer og å teste med disse herskens sinustonene, at jeg nesten kastet SVSen i veggen (men den var for tung). Jeg mistet rett og slett hele lysten på å se en god film, fordi jeg var mer opptatt av å få rette frekvenskurver.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og sist, men ikke minst...............er jobben unnagjort på en brøkdel av tiden og stresset når man er 2-3 personer sammen om kalibreringen ;-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Jeg har en SVS PB10, og noen ganger er den lett å lokalisere. Dette kommer nok av at den øvre delefrekvensen er satt til 120hz av min H/K 635. Jeg forstår det slik at dette er en korrekt innstilling siden LFE-sporet inneholder frekvenser helt opp til 120hz. Men hvis frontrekken spiller overbevisende ned mot 80hz, vil det ikke da være logisk med en lavere deling?

Det at jeg hører subben, kan selvfølgelig skyldes "topper", men jeg skal prøve å dele ved 80hz for å se om det kan være en bedre løsning.

Hvilke tanker har dere om dette?
    Du kan helt sikkert gå en del ned på delefrekvensen. Jeg har testet med både 80, 60 og 40Hz i mitt rom og det er faktisk ikke så stor forskjell på målingene. Jeg har en topp ved 40hz og en dipp ved ca 70hz, men det er nok rommet mitt ansvarlig for...:? (kjører frontene som small)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig brannfakkel: Tenk på hvor mye tid og arbeid en sparer på å bruke eks en SMS-1 fremfor den manuelle metoden. Blir helt andpusten når jeg leser Flageborgs oppskrift. Men den har jo bevist at den funker da....;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mulig brannfakkel: Tenk på hvor mye tid og arbeid en sparer på å bruke eks en SMS-1 fremfor den manuelle metoden. Blir helt andpusten når jeg leser Flageborgs oppskrift. Men den har jo bevist at den funker da....;-)
    Gjett om jeg kunne tenke meg en SMS-1...:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ikke alle har en slik sak (SMS-1), eller så mange sub-kalibreringsvenner som Flageborg, slik at det ikke blir så enkelt som beskrevet. Er det noen av dere som kommer til Bergen engang og vil gi en hjelpende hånd, så skal jeg stille med både mat og drikke :wink: Er dog litt redd for at konklusjonen til dere "eksperter" er at jeg både må skifte ut forsterker og høyttalere. Det eneste som hadde fått stå var vel min SVS PB10 ISD :wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt sub-kalibreringshjelp hadde ikke vært å forakte...:wink: sliter med en topp og en dipp...:-? forsøkte å sette den i hjørnet som mange sier er best, men det var ingen suksess...:-| i motsetning til trådstarter kan ikke jeg lokalisere sub'en, men det mangler litt rundt 60-80 hz (dipp)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •