Høytalere/forsterker/effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere/forsterker/effekt

Trenger litt hjelp til å forstå følgende:
    Hvis en har et høytalerpar som trenger litt effekt, vil da en forsterker på 100 Watt og som veier 10 kg spille bedre på disse høytalerne enn en forsterker som har 50 watt, men som veier det dobbelte, 20 kg? Hvilken effekt har watt pr kg?
    Jeg har Denon DCD-s1 CD spiller, PRA-S10 og POA-S10 forforsterker og monoblokker. Monoblokkene er på 50 watt og veier ca 16 kg pr stk. Vil disse kunne dra høytalerne Vienna Acoustics Strauss?
    Fint hvis noen kunne forklare dette for meg på en enkel måte. Som dere skjønner er jeg ingen spesialist... ops:

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt kan måles på mange finurlige måter. Men det som ofte teller er hvor mye strøm forsterkeren din kan levere. Og da kommer ofte vekta inn! En stor strømforsyning, som som regel vil si en stor transformator og elektrolytt-bank veien en god del. 50watt er masse watt hvis du ikke skal spille graps-høyt. Og med en effektfølsomhet på 90dB så vil du kunne dra på ganske bra.

Vil jeg tro.. uten å kjenne hverken forsterkeren eller høyttaleren noe serlig. 16kg tyder på solide dimensjoner hvis det er 50W .

Edit: Søkte litt på forsterkeren, og det sies den skal kunne levere 300 W i 4ohm!? da har du ivertfall plenty å gå på.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    POA serien er ganske sikkert kanon til disse høyttalere, men, noen ganger matcher ikke høyttalere og forsterker sammen lydmessigt likevel, bare en test kan avsløre dette.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    POA serien er ganske sikkert kanon til disse høyttalere, men, noen ganger matcher ikke høyttalere og forsterker sammen lydmessigt likevel, bare en test kan avsløre dette.
    Akkurat som POA på Tannoy høyttalere :shock:
    Anbefales IKKE!

Og for å svare trådstarter, jeg tror de klarer å dra disse høyttalerene bra, det er jo ikke akkurat snakk om en reciever på 2x50watt, og hvis det stemmer som jozho sier så har de mere enn disse 50wattene på lager

Are

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.ciao.de/Denon_POA_S10__738977
    http://avforum.no/minhifi/show.php/Zamot -men han har visst solgt dem, sier noe om 300W nede i kommentarene.

Ikke så mye tekniske spec's å finne.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den tyske ebay/ciao siden så er de oppgitt til 150/300watt i 8/4ohm, vet ikke om det er riktig... ganske coole disse. Sikkert mye bedre enn de POA-6600 og 4400A blokkene jeg hadde, S10 er jo endel mer påkostet og høyere pris :grin:

A

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kommenterte ikke de 50 watt, men dette stemmer ikke. S10 er en påkostet serie, stemmer hvad du siger are_e

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •