XTZ 99 W12 Subwoofer - problemer ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Small + Both? Blir ikke det en selvmotsigelse. :?:
    Dersom du velger denne innstillingen går også LFE sporet til frontene.
    Dersom du setter den til dette, setter frontene til small, og deler ved f.eks 60hz, vil frontoppsettet samt suben samspille all bass, og LFE, ned til 60Hz, hvor suben overtar resten!
    Jeg tester det ut slik hos meg nå, og det funker bra!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shaolin99
    Til akto: Takk for litt sympati.. Kommer til å bli stress å sende den tilbake til fyndbørsen + vente på ny sub.. men men.. Det er litt bevegelse i elementet når jeg bruker receiveren.. En merkelig ting skjedde når jeg i sted koblet til en gamme cd spiller til rca kontaktene. Da kunne jeg plutselig få veldig høy lyd, men det var ikke musikk den spilte.. Det var bare en ekstremt grumsete bass lyd og det gikk ikke an å gjennkjenne cd'en som spilte.. Så det er vel kanskje forsterkeren i subben min som er ødelagt. Jeg har bare testet rca kontaktene.

En annen ting som er litt mistenkelig er at et av festene på grillen er knekt og forsvunnet (finnes ikke embalasjen heller)... Jeg har vanskeligheter for å tro det, men jeg begynner å lure på om jeg har fått en sub som noen andre har returnert.... Dette har jeg ingen belegg for å mene bortsett fra at den ser ut til å være defekt + et knekt grillfeste.
    disse knekte grillfestene er relativt vanlig på xtz etter min erfaring har bestillt 4 stk xtz høytalere tidligere og 2 av fire hadde knekte fester.

men høytalerne virket perfekt, heldigvis. Håper uansett dette løser seg for deg. Fyndbørsen har iallefall god service såvidt meg bekjent.

mvh
    PT

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Jeg har akuratt koblet opp denne subben fra fyndbørsen til anlegget mitt. Problemet er at det nesten ikke kan høres at den er der? Hva gjør jeg galt?
    I tillegg til de andre rådene her i tråden: Vipp bryteren bak merket "EQ" til on.

Newcomer TC3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket nivået på sub utgangen fra reciveren din at den f.eks ikke står på på -10db eller lignende? (går fra -12 til +12db)

Mvh
    Thor

Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har fått subben din til å virke jarlandre. Jeg har tatt kontakt med fyndborsen nå anngående å returnere min.

Bare et siste spørsmål til dere som har litt peiling på sub (siden jeg er helt grønn)... Jeg kjøpte med en sub kabel fra fyndborsen for å være sikker på at jeg koblet subben til receiver med riktig type kabel. Er dette en spesiell type kabel eller bare en vanlig phono kabel?? Jeg må bare være sikker på at det er subben og ikke kabelen som er ødelagt før jeg sender den tilbake ;-) Men uansett så koblet jeg jo en vanlig cd spiller til subben med en phonokabel og dette virket heller ikke...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "subwooferkabel" er en signalkabel. Hvis alt var stilt inn riktig og subben i orden skulle du fått like høy lyd med ei lakrislisse fra Elkjøp til 35kr som enhver dyr spesialkabel.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En merkelig ting skjedde når jeg i sted koblet til en gamme cd spiller til rca kontaktene. Da kunne jeg plutselig få veldig høy lyd, men det var ikke musikk den spilte.. Det var bare en ekstremt grumsete bass lyd og det gikk ikke an å gjennkjenne cd'en som spilte.. Så det er vel kanskje forsterkeren i subben min som er ødelagt. Jeg har bare testet rca kontaktene.
    Jeg MÅ bare spørre litt mer:
    Har du eid en subwoofer før? For det er HELT VANLIG at lyden fra subwooferen låter dypt brummende og rart, helt uten definisjon i forhold til det komplette musikksignalet. Husk at hvis du kjører signalet fra CD-spiller rett i subben, så er dette et makset linjesignal. Håper derfor ikke volumkontrollen var satt veldig høyt når du forsøkte dette, siden det kan ødelegge subben.
    Hva har du satt delefrekvensen på? Denne bør stå så høyt som mulig hvis du kjører subwooferutgangen fra en receiver.
    Har du forsøkt BEGGE RCA-inngangene når du kobler til sub-out på surroundrecieveren? Grunnen til at du kanskje bør forsøke begge er at det er mulig at kretsløpet som auto-senser om det kommer signal inn i subwooferen muligens bare er koblet til den ene av signalinngangene.
    Sikker på at du har koblet til sub out og ikke sub inn på surroundreceiveren?

Ut fra erfaringen din med å koble til CD-spilleren høres det for meg ut som om det ikke er noe galt med subwooferen.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du i verden ?
    Kanskje det finnes noen her på forumet som bor i nærheten, og kunne hjelpe til?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg MÅ bare spørre litt mer:
    Har du eid en subwoofer før? For det er HELT VANLIG at lyden fra subwooferen låter dypt brummende og rart, helt uten definisjon i forhold til det komplette musikksignalet. Husk at hvis du kjører signalet fra CD-spiller rett i subben, så er dette et makset linjesignal. Håper derfor ikke volumkontrollen var satt veldig høyt når du forsøkte dette, siden det kan ødelegge subben.
    Hva har du satt delefrekvensen på? Denne bør stå så høyt som mulig hvis du kjører subwooferutgangen fra en receiver.
    Har du forsøkt BEGGE RCA-inngangene når du kobler til sub-out på surroundrecieveren? Grunnen til at du kanskje bør forsøke begge er at det er mulig at kretsløpet som auto-senser om det kommer signal inn i subwooferen muligens bare er koblet til den ene av signalinngangene.
    Sikker på at du har koblet til sub out og ikke sub inn på surroundreceiveren?

Ut fra erfaringen din med å koble til CD-spilleren høres det for meg ut som om det ikke er noe galt med subwooferen.
    Jeg har ikke eid en sub før så det er derfor jeg er litt usikker på at jeg har gjort alt riktig. Har ikke lyst å sende subben tilbake før jeg er helt sikker på at den er ødelagt.

Når det gjelder recieveren min så er jeg 99% sikker på at den er koblet riktig. Jeg har koblet fra subwoofer pre-out på receiver (dette står beskrevet i manualen til receiveren avr-2105) til subbens rca inngang (jeg har prøvd begge inngangene og forskjellige kabler). Alle høytalere står som SMALL, Subwoofer er ON og jeg har prøvd den alternative subwoofer instillingen : NORMAL->MAIN (eller noe slikt) Det er vel om man skal sende subwoofer signalet til subben selv om høytalerne er satt til large. Bare en svært lav lyd er resultatet.. Jeg har også prøvd å øke utnivået til subben uten at det har noe særlig å si. Jeg har prøvd å skru og vri på alle knotter på subwooferen.. Jeg kan høre at lyden endrer karakter når jeg gjør dette, men lyden er alikevel ubrukelig lav.

Bak på subben er det et lys som lyser rødt når den er i standby og blått når den mottar signal. Dette lyset går automatisk over på blått selv om jeg ikke har forsterkeren koblet til subben.. Det er altså på hele tiden. Litt merkelig??

Greit nok... Jeg får ikke subben til å virke mot receiveren min.. Det kan være at det er jeg som er på bærtur og har gjort noe feil (selv om jeg har mine tvil )... Men, da burde den vel ha virket når en cd spiller var koblet til. Når det gjelder lyden jeg fikk fra den ene cd spilleren roffe så kan jeg garantere deg at det ikke er slik en sub skal høres ut.. Fullstendig ubrukelig lyd. En vanlig cd spiller tilkoblet med en phono kabel til subbens rca inngang skal vel resultere i at man kan gjenkjenne cd'en som spiller?? Jeg skal prøve med noen andre enheter tilkoblet direkte til subben i dag (en xbox for eksempel), men jeg begynner å føle meg ganske sikker på at subben dessverre er ødelagt.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skriver sånn ca hvor du bor, vil jeg tippe at det er noen i det område som har koblet mer sub enn deg, og som gledelig hjelper deg mot en demo av XTZ'en.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Åsane, Bergen...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke så god kvalitet på XTZ ?

Begynner å bli glad for at jeg valgte å beholde subben min og ikke bestille XTZ etter den gode omtalen den først fikk.

Dette likner mer og men på Proson kvalitet med ødlagte fester for frontdeksler og forsterkere som ikke er skikkelig testet før de forlot fabrikken - eller tar jeg feil der. Er det noen som har skrudd de opp og sjekket kvaliteten visuelt ? Visuelt kan man relativt raskt skille klinten fra hvete.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har fått subben din til å virke jarlandre. Jeg har tatt kontakt med fyndborsen nå anngående å returnere min.

Bare et siste spørsmål til dere som har litt peiling på sub (siden jeg er helt grønn)... Jeg kjøpte med en sub kabel fra fyndborsen for å være sikker på at jeg koblet subben til receiver med riktig type kabel. Er dette en spesiell type kabel eller bare en vanlig phono kabel?? Jeg må bare være sikker på at det er subben og ikke kabelen som er ødelagt før jeg sender den tilbake ;-) Men uansett så koblet jeg jo en vanlig cd spiller til subben med en phonokabel og dette virket heller ikke...
    Jeg er bortreist, men følger rådene her nøye. Skal prøve meg frem når jeg kommer tilbake, men det høres jo ut som vi har akuratt samme prpblem. jeg har heller aldri koblet subwoofer tidligere, men er rimelig sikker på at jeg har koblet rett, bortsett fra at Front er satt til LARGE.

Men hvis Front = Large, burde det ikke i det minste komme noe lyd, eller er det slik at det ikke skal være noe lyd da? Håper nesten det siste er rett slik at jeg får meg en positiv overraskelse når jeg kommer hjem... på tirsdag.

Shaolin99:
    Håper du får det til etterhvert, men hvis det ikke løser seg, gjør det antakelig ikke det med min heller, så vi for holde tråden levende....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Begynner å bli glad for at jeg valgte å beholde subben min og ikke bestille XTZ etter den gode omtalen den først fikk.

Dette likner mer og men på Proson kvalitet med ødlagte fester for frontdeksler og forsterkere som ikke er skikkelig testet før de forlot fabrikken - eller tar jeg feil der. Er det noen som har skrudd de opp og sjekket kvaliteten visuelt ? Visuelt kan man relativt raskt skille klinten fra hvete.
    Vel, forhåpentligvis er det bare jeg som har vært svært uheldig. XTZ har vel ellers ikke fått noe dårlig kritikk som jeg har lest. Og XTZ'en virker svært solid (hadde den bare virket ) Nå skal jeg gjøre noen siste tester i dag før jeg sender den tilbake. Skal blant annet prøve noen nye kabler. Men er det noen som vet om svært lav lyd i subben er et tegn på at forsterkeren har røket??

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, forhåpentligvis er det bare jeg som har vært svært uheldig. XTZ har vel ellers ikke fått noe dårlig kritikk som jeg har lest. Og XTZ'en virker svært solid (hadde den bare virket ) Nå skal jeg gjøre noen siste tester i dag før jeg sender den tilbake. Skal blant annet prøve noen nye kabler. Men er det noen som vet om svært lav lyd i subben er et tegn på at forsterkeren har røket??
    Før du sender den tilbake bør du kanskje få noen andre som har koblet litt til å prøve seg ?
    Kan jo bare være en eller annen "minifeil" i koblingen som er blitt oversett ?!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Før du sender den tilbake bør du kanskje få noen andre som har koblet litt til å prøve seg ?
    Kan jo bare være en eller annen "minifeil" i koblingen som er blitt oversett ?!
    Jeg er enig... Det ville vært for dumt å sende tilbake en sub som faktisk viser seg å virke. Ingenting hadde gjort meg mer glad en om det er jeg som gjøre et eller annet feil. Jeg kjenner dessverre ingen med erfaring på dette området så jeg skal prøve ut mer i dag. Men man trenger vel ikke akkurat å være en ekspert for å koble til en cd spiller til en rca kontakt, og da skulle vel jeg fått musikk fra suben eller hva??

Jarlandre: Du skal ikke se bort ifra at det vil virke hos deg når du setter frontene til SMALL. Synd du ikke får testet det før tirsdag.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk og musikk, dersom man kobler en cd-spiller rett til RCA-kontaktene til en sub, vil den jo spille ganske rart med tanke på ingen fronthøyttalere er koblet til. Vil jo kun spille på det frekvensområde som sub'en takler? Som er oppgitt til 22-180 Hz +/- 6 dB. Correct me if i'm wrong.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testen den med f.eks et filmklipp der det er mye bass? En subwoofer gir jo ikke akkurat veldig mye lyd hele tiden. Hvis ikke filmklippet eller musikken har mye bass, må man jo helt inntil sub'en for å i det hele tatt høre noe som helst.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig... Det ville vært for dumt å sende tilbake en sub som faktisk viser seg å virke. Ingenting hadde gjort meg mer glad en om det er jeg som gjøre et eller annet feil. Jeg kjenner dessverre ingen med erfaring på dette området så jeg skal prøve ut mer i dag. Men man trenger vel ikke akkurat å være en ekspert for å koble til en cd spiller til en rca kontakt, og da skulle vel jeg fått musikk fra suben eller hva??

Jarlandre: Du skal ikke se bort ifra at det vil virke hos deg når du setter frontene til SMALL. Synd du ikke får testet det før tirsdag.
    Tror ikke du skal legge mye vekt på resultatet av CD-spiller -> Sub. Dette burde vel bare bli grøt uansett hvor bra subben fungerer....

Vet ikke om det finnes andre måter å teste om problemet ligger hos subben eller på receiveren/oppsett/kabling? Noen som har forslag.

Shaolin99: Har du prøvd med høyttalerinngangene? Da skal man vel koble høyttalerne inn i subben, og så videre fra subben til høyttalerne hvis jeg ikke tar helt feil. Her det sikkert mange som kan korrigere meg....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Få sjekket dette grundig før du sender den

Hvor bor du ?

Det må da være noen du kan stikke bortom som kan få dobbelsjekket at det faktisk er noe feil med subben. Kanskje der er en vakkelkontakt f.eks mellom element og forsterker, eller kanskje Preout utgangen din på forsterkeren er gåen.

Hvis du returnerer subben og de ikke finner noe feil må du ratt betale frakt frem og tilbake av egen lomme. Trolig må det være billiger å få et service veksted å ta en titt.

Snakk i alle fall med Fyndbørsen først og avtal hvordan dette ordnes.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •