Inifinity kappa 9.2i og Rotel rb-980 bx - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Vet ikke hvor høyt du legger lista, men du må nok helst opp i minst 10000 kroner for å få noen gode fullfrekvente høyttalere.

Problemet med Kappa 9.2 er vel at de er så utrolig tungdrevne. Tror du må ha 2 stk Rotel-1090 for å drive de bra. Men det ligger en Krell KSA 250 på bruktbørsen. Den driver Kappaene bra.

gammel tråd, men jeg må jo spørre litt!!
    hva er prisen jeg må forvente å betale for nevnte effektforsterker (brukt)? Har kappa selv, og trenger kraft! ;D men er ikke rik, så det er begrensa hva jeg kan bruke... alle forslag mottas med takk! dvs forslag på forsterkere som kan drive kappa nesten fullt ut.. har sett på vincent 991, men har ikke hørt noe om denne kombinasjonen før...

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9.2 har en såpass vanskelig impedansekurve, at 980bx vil knele nesten umiddelbart. Jeg har eid både 9.2 og 980bx, og det er absolutt ikke en god match. Du risikerer å ødelegge både høyttalere og forsterker(e).
    Jeg har hørt noen forsterkere som drar 9.2 ordentlig, men de er vanskelig å få tak i på bruktbørsen. Yamaha M-85 eller MX-1000 klarer det. Hiraga classe A fikser det også bra. Tipper (merk) at noen midgard-blokker også fikser jobben, men det er meget vanskelig å få til en god match med 9.2
    På det positive: Hvis du får til denne matchingen, har du et par høyttalere som yter ekstremt bra! De spiller all musikk meget overbevisende, og kan ikke sammenlignes med høyttalere i samme prisklasse i dag (rundt 10000 brukt).
    Lignende dynamikk og "godbass" skal du lete lenge etter

PS: Det er er en grunn til at jeg anbefaler yamaha: Har prøvd det

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ozk
    Oi .. hadde jeg visst at Kappa 9.2 har en impedanse på 4 ohm, hadde jeg nok ikke stilt spørsmålet. Da hadde jeg heller spurt om det er nok muskel i Rotel'ene hvis man bi-amper Kappa'ene? I manualen til 980'n sies det at ved normal bruk (ikke brokobling), bør man bruke høyttalere med impedanse på mellom 4 - 8 ohm, ved brokobling 8 - 16 ohm. Effekt er oppgitt til rundt 120Watt RMS per kanal .. Er dette nok for Kappaene siden det da gis 120watt til bassene separat?

Mhv
    Odd Skancke
    Men hvilket spørsmål hadde du stilt om du visste at de var nede i 1,5 ohm i bassen og 0,9 ohm helt i toppen?

Man an si hva man vil (og det blir selvsagt bråk når jeg sier det jeg har tenkt å si nå) men du kan lete så lenge du vil, du finner nok aldri et effekttrinn som ikke lastpåvirkes ved så lave impedanser. Derfor vil du heller egentlig aldri få svar på akkurat hvordan 9.2i låter.

Dersom du er på jakt etter noe fra 9.2i's egenskaper så tror jeg du må presistere hvilke egenskaper du er på jakt etter. De har mange sider og man kan kanskje finne noe som minner om dem på mange måter men som allikevel ikke har de egenskapene du er på jakt etter.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    .. har sett på vincent 991, men har ikke hørt noe om denne kombinasjonen før...
    Sakset fra en annen tråd:

Sitat Opprinnelig postet av Dag Johnsen
    Hei,

her kommer litt info. Har hatt 3 par 9.2 i i løpet av 10 år, og et utall forsterkere.
    Har også hatt de gamle Kappa 9, og synes 9.2i er mye bedre.
    De er også mye lettere å drive. De gamle har 0.8 ohm dipp i bassen og 0.9 ohm i diskanten.
    9.2i dipper til ca 1,5 ohm ved 30 hz når bryteren bak står på extended, og 2.2 ohm når den står på normal.

Over til anbefalte forsterker:

Pass Labs X350 er det beste jeg har hatt!! Mellomtonen kommer til sin rett med Pass Labs/9.2i som jeg aldri har hørt før.

Et annet rimelig alternativ som fungerer bra er Vincent 991 monoblokker.

Styr unna Parasound HCA3500, for skarp i toppen, og styr unna Rotel RB 1090, takler ikke impedansene så godt. Blåste en Polydome mellomtone med denne, DC rett i membranen, PANG.

Levinson 333 imponerte meg ikke på 9.2i.

Sigma har jeg hørt i direkte sammenlikning med 9.2i og de ville ikke jeg hatt, Kappaene er mer min type lyd, og Sigmaene mangler headroom til å spille skikkelig høyt, bassen bunner. Klassisk musikk er nok topp på Sigma, men hvis du som meg liker all slags musikk inklusive rock og pop er Kappa MEGET bra, for ikke å snakke om til film også!

DP 6.4 fungerer bra men litt snau på headroom.
    Krell KSA 250 er meget bra, en venn av meg har min gamle og er topp fornøyd med Kappa 9.2i/Krell KSA 250.

Jeg vurderer og selge min Pass Labs X350 om du skal gå for gull

mvh
    dag Johnsen
    Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Sakset fra en annen tråd:

Frode
    Hvordan er pris/ytelse på Pass Labs X350 kontra Vincent 991-blokker da?
    Vil tro pass labs er heftig dyr... :/ men det hadde vært drømmen å få knalltilbud på en da!!

om dere mener Vincent klarer dem bra så må jeg bare gå for dem om Pass Labs er dyrere... Har ihvertfall ikke råd til mye mer enn 20k, og Vincent finner jeg til under den prisen brukt

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Vincentene vil definitivt være skivebom, de tåler ikke lave impedanser.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ikke det? det er jo ikke noe smart på 9.2!! :/

vet du noe om prisene på de andre effektforsterkerne dag nevnte i tråden som ble limt inn da? vet at dag har erfaring med de fleste, så de å høre på han er ikke dumt:P

men som sagt så er det begrenset hva jeg kan bruke, og uansett hvilken en av dem det blir så kjøper jeg brukt... da kreves det at de finnes på bruktbørsen også

vet noen om mcintosh 252 klarer kappa?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    McIntosh 252 blir nok litt veik.
    Pass Labsen er dyr... Og vanskelig å få tak i. Kan være du finner en brukt en til ca 35000
    Om du ser her; http://avforum.no/minhifi/show.php/dag%20johnsen så ser du et plinius sluttrinn. Dette fungerte særdeles godt på 9.2

Send en PM til Dag du, han har levd sammen med disse supervrange høyttalerne i mange år, og har prøvd mye. Han kan sikkert gi deg noen gode tips.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Har du erfaring med dette? Dag anbefaler jo 991 som et rimelig alternativ.

Frode

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups... Sorry, blandet 331 og 998 i hodet mitt. 991 har jeg ikke kjennskap til. Ingen av Vincent monoblokkene som står oppreist vil dog ikke fungere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da anbefaler du 996 Akto?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det Nei, det jeg sier er at hverken 996, 997 eller 998 vil fungere, da ingen av de takler vanskelige laster. De har en impedansføler eller noe slikt elektronisk mikkmakk på utgangene tipper jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent 991 gjør jobben bra, Krell KSA 250 er knall men gammel, Rotel RB-1090 er sterk men dårlig match med 9.2, Parasound HCA 3500 er også dårlig match.
    Plinius SB-300 funker som Akto sier helt topp, faktisk bedre enn Pass Labs X350 på 9,2i.
    MCintosh MC602 er også et godt alternativ men dyr.

Dag :-)

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei kan anbefale vincent 991 har disse og kappa 9.2i selv og dette spiller bra for meg er dette god match

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vincent 991 og Kappa 9.2i

Hei, jeg har Kappa 9.2i og driver dem med et par Vincent SP-991. Jeg har ikke hatt dem så lenge, men det låter helt greit i mine ører sålangt.

Om Vincentene kan jeg si at de er store, de blir varme og trenger rikelig med plass / luft. Men både innvendig og utvendig ser de veldig bra ut.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

en kamerat har kjøpt seg 2stk nad218 til sine 9.2 og en hk avr7000 receiver,har ikke koblet opp naden ennå men er det kansje ikke noe godt valg

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brokobler han nadene så kommer de til å døøø..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter meg til Dag. Kappa 9.2 er døden for mange forsterkere. NAD og Rotel er bare å glemme dersom du vil ha ut kvalitetene i dem. Vincent 991 er minstekrav imo. 2 nad218 i brokobling vil nok gå opp i røyk ganske fort. 208 kanskje,,,,men jeg tviler.

Mvh

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •