Hvor mange ampere trengs? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er jo som sagt flux'en som skal bygges opp i jernet i trafoen. Samt at det kan være ganske fete kondensatorer i noen forsterkere som må fylles med juice .
    MEN, har ikke SVS'en til trådstarter switchet strømforsyning? Er vel ikke noe særlig til inrush på dem? Og hvis den da står alene på en 10A krets kan jeg ikke se noen problemer!

han har visst fått klarhet i det ja... uansett.. flux i jern og tomme kondensatorer er det som trekker strøm i starten...

Edit: Santa, du er jo automatiker, burde kunne dette da ? her er en link: http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_9/12.html den sier litt om hvorfor trafoen har stor inrush, på toppen av dette tekker også kondensatorene strøm for alle penga de første sekundene.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde jeg kunnet det? Joda, er jo veeeeldig ofte borti transformatorer i min jobb.....

Kan dessverre ikke alt man ikke jobber med til vanlig... Sånn er livet!

Ser det er trafoen som gjør utslaget her ja, men det står ingenting om hvor stor denne strømmen kan være, bare at den varierer litt fra trafo til trafo, og faktisk fra gang til gang også ser eg. Men for at denne strømmen skal kunne slå ut en sikring med B karakteristikk så må den jo være 5 ganger så stor som vanlig, altså 10x5= 50A for å løse ut, og 100A for garantert utløsning.... Det må da være grenser for kor stor strøm denne trafoen trekker vel? (Nå snakker jeg om vanlige anlegg, ikke de villeste) Eventuelt så må den vare ei stund denne strømmen og gå på termisk utløsning.

Noen som kan forklare størrelsen på strømmen? Høres jo veldig stor ut nå...

Back to class....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. kort sagt. I det du legger inn bryteren så vil du treffe en plass i fasen. Det ideelle er å treffe når støm ligger i 0. Verst hvis du treffer peak'en til strømmen. Har ikke boka forran meg, men treffer du på toppen vil strømmen i trafoen øke ytterligere over dette topp punktet. Treffer den i 0 vil den i større grad følge strømsinusen til nettet. Did it make any sens? Godt ingeniør utdannignen endelig kan svare seg litt

Skal sjekke det opp litt nøyere hvis det er ønskelig, må bare grave frem en bok..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Litt om inrush-strømmer.

Inrush-strømmene skyldes metning av transformatorkjernene på grunn av at innkoblingen av den matende spenning ikke skjer i det ideelle øyeblikk -90° etter spenningens nullgjennomgang. Den magnetiske induksjonen B er proporsjonal med tidsintegralet av den drivende spenningen. I stasjonær tilstand er forløpet av fluxtettheten B sinusformet uten noen likespenningskomponent og faseforskjøvet 90° etter spenningen. (Fig.1)
    Amplitudeverdiene ligger med rimelig margin innenfor det umettede område.

Dersom innkoplingen av transformatoren skjer ved spenningens nullgjennomgang vil fluxtettheten bygges opp som i figur 2. Transformatorkjernen går i metning lenge før den teoretiske maksimalverdi er nådd. Magnetiseringsstrømmen vil nå hovedsakelig begrenses av viklingens restinduktans ved mettet kjerne.

Inrush-strømmene kan i enkelte tilfeller bli 8-10 ganger transformatorens merkestrøm. Resistansene i kretsen vil begrense disse ekstreme forløp noe, men det kan i noen tilfeller ta minutter* å nå stasjonær verdi."

Edit: * - dette er klippet fra et forelesnings notat. når det står minutter så er det snakk om store kraft-transformatorer. Men inrushen kan være av betydelig størrelse for forsterkere med store trafoer.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som det skrives at det er utløsning som skjer på grunn av at elementautomaten oppfatter den raske strømøkningen som kortslutning.

Faktisk så er forskjellen mellom karakteristikker mellom A, B, C og D automater kun forskjellig i kortslutningsbrudd (elektromagnetisk).

En automat med B (vanlig/rask) karakteristikk skal klare 3xmerkestrøm kort tid (<0,1s) uten å løse ut - men skal løse ut på 5xmerkestrøm.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Det er stor forskjell på sikringer... Sikringer fås med både A, B og C karaktistikk, så hvis du brøver å bytte til tregere sikringer, så vil de kanskje holde. Er jo under oppstart det trekkes mest fra nettet.

Det er en b sikring, sikringene er nye, men lednignsnettet er gammelt.

Jeg skjønner bare ikke at en liten rotel skal kunne ta ut 10amp'en. Er det naturlig, eller ligger det noe annet å bruker strøm som jeg ikke har funnet enda?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jozho, jeg vet åssen det funker, er ikke det som er problemet her........

Jeg bare lurer på størrelsen på denne strømmen, maks av hva man kan forvente?!

Ser under at B er 3-5x merkestrøm, og det er jeg enig i, sitter her og husker ting, leser d ingen plasser så tar nok litt feil der Men 30A er jo en heftig strøm uansett om det er en startstrøm på en trafo! Skjønner ikke helt at det skal være så innmari mye på vanlige forsterkere.... Dette er jo veldig greit å vite om man skal dimensjonere anlegget i leiligheten.... Må jo kanskje opp i 16A sikring, og da må man igjen trekke 2,5 kvadrat ledning.... Om man skal kjøre en litt stor forsterker....

Jeg er helt enig med Krdale, kan ikke fatte at en normal forsterker skal ta ut en 10A B sikring som fungerer helt normalt!

Hadde vært litt interressant om noen kunne målt startstrømmen, sette instrumentet på peak måling for å se størrelsen man kan forvente......!!

Ser du skriver 8-10 ganger merkestrømmen på en trafo, det kan vel nesten umulig gjelde en trafo i en forsterker???? Da er d vilt :grin:
    Da snakker vi jo i samme størrelsesorden som på en kortslutningsmotor, og d er jo heftig, og hvis man i tillegg snakker om så lange tider før denne strømmen roer seg da vil man jo få trøbbel med mange vern om man har en litt stor forsterker stående i stuen.....

Høres vilt ut....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krdale: Sett et klemme ampermeter på den kursen som hele tiden ryker. Trekk ut forsterkeren og se om der går noe strøm. Må jo helt klart være noe utenom det vanlige her.

Finner du ikke en syder så finnes det utstyr som kan trigge på forsterkeren i -90grader på spennings-fasen pris på dette aner jeg ikke.

Santa: Innlegget mitt er som sagt for krafttrafoer. Men det er akkuratt samme prinsipper som gjelder på små-trafoer. Er nok et litt spesiellt tilfelle hos Krdale.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Jeg er helt enig med Krdale, kan ikke fatte at en normal forsterker skal ta ut en 10A B sikring som fungerer helt normalt!
    Er enig med dette, sikringen burde ikke gå.

Slet med det samme med at min tv stadig tok sikringen når jeg slo den på - fikset dette med å oppgradere til en 16A.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Krdale: Sett et klemme ampermeter på den kursen som hele tiden ryker. Trekk ut forsterkeren og se om der går noe strøm. Må jo helt klart være noe utenom det vanlige her.

Finner du ikke en syder så finnes det utstyr som kan trigge på forsterkeren i -90grader på spennings-fasen pris på dette aner jeg ikke.

Santa: Innlegget mitt er som sagt for krafttrafoer. Men det er akkuratt samme prinsipper som gjelder på små-trafoer. Er nok et litt spesiellt tilfelle hos Krdale.
    Har tilgang til en instrument som måler litt av hvert. Vet jeg kan stikke det rundt en ledning og få opplyst noe. Vet ikke hva , men jeg skal sjekke når jeg kommer hjem.

Er ingen stor elektrikker, men kobler små elektronikk og bil til sikringene ryker iallefall

melder tilbake resultatet.

Men jeg klarer nok ikke måle noe inne i sikringsskapet. Så det blir isåfall bare forsterkerens start strøm jeg klarer måle. Hva jeg måler er jeg også usikker på, men vi får se

pssffft... klarer ikke holde meg unna smily's....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spock: Trakk du nye ledninger også? Eller tar du en liten bønn hver gang du skrur på tv'n?

krdale: Da får du ivertfall utelukket en del ting. Eleminerings metoden. Går der ikke strøm i kursen uten forsterker så må du enten ha rare sikringer eller en skikkelig mandagsmorgen strømforsyning i forsterkeren Går der strøm så kan det jo være kursen stikker en tur innom noen varmekabler eller panelovner en helt annen plass?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Spock: Trakk du nye ledninger også? Eller tar du en liten bønn hver gang du skrur på tv'n?
    Vel du vet jo hva de sier om skomakerens barn..... jeg er jo elektrikker

Neida - jeg fant en 16A kurs på kjøkkenet som jeg bare lot fortsette gjenom veggen inn i stua - ble vel en meter ledning. Monterte ny stikk - gjort på 15 min

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro altså men det er jo greint når det er så enkelt.

Men hadde jo vert litt interessant å visst hvorfor noen produkter har så unaturlige oppstarts forløp.. og jeg regner da med at det er i oppstarten!?

Edit: Kanskje det er problemet til krdale. En eletriker "fant" en 10A kurs og trakk den til noe effektspisende...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har klart å løse ut en 13 Ampere (tror det er B karakteristikk) sikkringe med startstøm fra 400w ATX pc stømforsyning også, men det jeg lurer på i slike tilfeller som er nevnt med den Rotel forsterkeren , er om det er noen andre komponenter som i innkobblet tilstand på nettet ikke trekker så mye strøm, men i startøyeblikket for stømforsyningen i forsterkeren kan "legge seg på" og bidra til en tøffere last for sikkringen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være mer enn bare forsterkeren...

krdale: du må ikke rote for mye med det instrumentet i sikringsskapet hvis du ikke vet hva du holder på med... Store effekter som kan slippes løs....

MrSpock: hva gjorde at tv ditt trakk så mye strøm?

utenlands tastatur.... AAAAAAAAAAAAAAAARGH!!

Edit: my own computer fikser

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg vet at kortsluttningsvernet ikke er en inteligent sak, var bare for å forsøke å illustrere, men SF.

Når jeg holdt på å reparere utgangstrinn i min Samson S2000 så brukte jeg hele tiden en Variac sak. Når jeg var ferdig å prøvde std oppstart sto ampére nåla bare å dirret i stopperen på 50A en 2-3 sek... så ja, det går meget store strømmer...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er heftig.... Faktisk noe å tenke på da når man skal dimensjonere det elektriske anlegget i stuen... 50A er jo 5x merkestrømmen til en 10A sikring, og da bør man faktisk ha c karakteristikk.... Men det er igjen ikke så positivt for resten av den kursen hvis man f.eks er veldig nærme en fordelingsstasjon og har høye kortslutningsstrømmer.....

Men men... Får trekke 2,5 kvadrat og 16A til de fleste kursene, hvorfor ikke, er jo bare tull å ha 10A når man plutselig vil støvsuge, ha på 2kW varmepanel og starte stereoen

Interressant!

Men DJ, er det en svær sak denne samson2000 du har?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, som man ser på det :-p En PA sak som jeg brukte som sub forsterker, men deffekt igjen nå. Meget ustabil konstruksjon. Men det hadde vært iterressant å sett hvor mye startsstrømmen virkelig var på hvis det ikke hadde vært "grense"/slutt på amperé meteret...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Det må være mer enn bare forsterkeren...

krdale: du må ikke rote for mye med det instrumentet i sikringsskapet hvis du ikke vet hva du holder på med... Store effekter som kan slippes løs....

MrSpock: hva gjorde at tv ditt trakk så mye strøm?

utenlands tastatur.... AAAAAAAAAAAAAAAARGH!!

Edit: my own computer fikser
    Vet ikke om det er noe spesielt med tv'en. Det er en gammel 32" WS som har en degauss funksjon i oppstart som trekker en del strøm.

Vincent effektforsterkeren min får lampene i stua til å blinke ved oppstart. Får se om jeg klarer å måle disse korte oppstartstrømmene med mitt Fluke instrument. Må jo ha noe å gjøre i vinterferien.....

På bildet kan du se 1,8A forbruk på Vincenten i tomgang.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne fluken har du vel en "opptaksfunksjon" for peak? Da er d bare å kjøre igang!

Og hvis strømmen varer så lenge som man sier her så henger jo kanskje displayet med på leken også!! Så da kan man faktisk se hvor stor strømmen er!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •