Ved hvilken frekvens blir avstand til vegg uvesentlig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ved hvilken frekvens blir avstand til vegg uvesentlig

Til dere som har mye erfaring med høyttalerplassering og romakustikk:

Å plassere store høyttalere helt inntil veggen er en dårlig løsning lydmessig, mens små bokser med fordel kan monteres på veggnære stativer.
    Mulig jeg forenkler problemstillingen, men det virker som om høyere frekvenser er mindre kritiske i forhold til veggnær montering enn bassfrekvensene.

:?: Er det noen tommelfingerregel om hvilke frekvenser som kan/ikke kan plasseres nær vegg/i hjørner?

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer en delt løsning for frontene, med separat basskasse som jeg kan plassere litt ut fra veggen, mens de mindre høyttalerne kan sitte i hjørnet på hver side av lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig ikke noe galt i å plassere høyttalere helt inntil vegg, så lenge de er komnstruert for det. Men de fleste høyttalere er konstruert for å stå et stykke ut på gulvet. Det vil si at de har flatest mulig repons ute på gulvet.

Når man plasserer de nærme bakvegg eller sidevegg, så vil de få et løft i deler av bassområdet på grunn av at frekvensen går over fra å spille i fullspace til halvspace (evt quarter space).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal bygge selv, hvordan bør frekvenskurven se ut hvis den skal stå inntil vegg? Eventuelt i hjørne...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se ut? Flatest mulig... :?

Ser at du er ute etter aktivt filter, og da er det ikke noe stort problem å plassere bassene i hjørnet. Men du kommer til å trenge et filter der hvor man kan stille gain ganske fritt.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at plassering inntil vegg har mindre å si for høyere frekvenser, er at blant annet at jo høyere frekvens, jo mer direktiv er høyttaleren.
    Sagt på en annen måte, ved lave frekvenser sprer lyden seg likt rundt hele høyttaleren. (Det er også kort fortalt grunnen til at øret har vanskelig for å bestemme retningen til der bassen kommer fra).

Og det er ikke bare volumet som øker ved å plassere høyttalere inntil vegg/hjørner, man vil kunne oppleve en kamfiltereffekt. Dvs. at for noen frekvenser øker volumet mye, mens andre frekvenser dempes kraftig!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Se ut? Flatest mulig... :?

Ser at du er ute etter aktivt filter, og da er det ikke noe stort problem å plassere bassene i hjørnet. Men du kommer til å trenge et filter der hvor man kan stille gain ganske fritt.
    Nja, men hva mener du da med "konstruert for det" når du skriver:
    Det er vel egentlig ikke noe galt i å plassere høyttalere helt inntil vegg, så lenge de er komnstruert for det. Men de fleste høyttalere er konstruert for å stå et stykke ut på gulvet. Det vil si at de har flatest mulig repons ute på gulvet.
    Regner med at du da mener at frekvenskurven skal være flatest mulig når høyttaleren står inntil veggen. Det er selvfølgelig sluttmålet. Det jeg forsøker å finne ut er hvordan man bruker et vanlig kasseberegningsprogram ala WinISD til å konstruere en høyttaler som skal stå enten inntil vegg eller i et hjørne. Hvis jeg lager flat frekvenskurve i et slikt program vil jeg jo få en heving av bassen når jeg plasserer i hjørneposisjon, men denne hevingen vil jo avta etterhvert som frekvensen blir høyere... Det blir ihvertfall ikke flat frekvensrespons da.

Så det jeg spør om er hvordan kurven skal se ut i beregningsprogrammet for å gi en flat respons når man har plassert den inntil vegg/i hjørne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bølgelengden ved høyere frekvenser er så korte at de spiller i halfspace fra før av. Dermed så har det ikke noe å si.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bølgelengden ved høyere frekvenser er så korte at de spiller i halfspace fra før av. Dermed så har det ikke noe å si.
    Hva mener du med "høyere frekvenser"? Hvor går skillet mellom frekvenser som spiller i halfspace og frekvenser som spiller i fullspace?

Som sagt vurderer jeg en egne basskasser for frontene, men plassert slik at de fortsatt bidrar til stereo-perspektivet. De blir altså ikke rene sub-basser, men kan gå noe oppover i frekvens. Poenget blir å finne en ideell delefrekvens slik at jeg trekker på det beste i begge høyttalere ut fra plassering. Vil for eksempel frekvenser ved 200Hz påvirkes nevneverdig ved plassering inntil vegg? Hva med 300Hz? Basskassene skal ta unna effekt fra vegghøyttalerne som i utgangspunktet ikke tåler så voldsomt med effekt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Regner med at du da mener at frekvenskurven skal være flatest mulig når høyttaleren står inntil veggen. Det er selvfølgelig sluttmålet. Det jeg forsøker å finne ut er hvordan man bruker et vanlig kasseberegningsprogram ala WinISD til å konstruere en høyttaler som skal stå enten inntil vegg eller i et hjørne. Hvis jeg lager flat frekvenskurve i et slikt program vil jeg jo få en heving av bassen når jeg plasserer i hjørneposisjon, men denne hevingen vil jo avta etterhvert som frekvensen blir høyere... Det blir ihvertfall ikke flat frekvensrespons da.

Så det jeg spør om er hvordan kurven skal se ut i beregningsprogrammet for å gi en flat respons når man har plassert den inntil vegg/i hjørne.
    Ja. det var det jeg mente.

WinISD har svært begrensede funksjoner. Så den kan selvsagt ikke regne ut dette. Du må enten kjøpe et mer avansert program (dyrt), eller regne manuelt i excel eller på papir (tidkrevende, men best resultat).

Det enkleste er kanskje å konstruere basskassen slik at den spiller i halfspace i hele sitt arbeidsområde. Men da blir delefrekvensen forholdsvis lav.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regne ut selv i Excel (mumle, mumle)... Hvor finner jeg de nødvendige formlene for dette, da? Det må jo være slik at det er til en viss grad frekvensavhengig hvor stor heving man får ved ulike frekvenser ved veggplassering/hjørneplassering...

Finnes det kurver med frekvens vs dB-heving ved plassering mot en vegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "høyere frekvenser"? Hvor går skillet mellom frekvenser som spiller i halfspace og frekvenser som spiller i fullspace?

Som sagt vurderer jeg en egne basskasser for frontene, men plassert slik at de fortsatt bidrar til stereo-perspektivet. De blir altså ikke rene sub-basser, men kan gå noe oppover i frekvens. Poenget blir å finne en ideell delefrekvens slik at jeg trekker på det beste i begge høyttalere ut fra plassering. Vil for eksempel frekvenser ved 200Hz påvirkes nevneverdig ved plassering inntil vegg? Hva med 300Hz? Basskassene skal ta unna effekt fra vegghøyttalerne som i utgangspunktet ikke tåler så voldsomt med effekt...
    Skillet skjer gradvis og er relatert til bredden på baffelen. Kalles baffel-step. Du kan lese mer HER

Så høyttaleren spiller i halfspace fra 20khz og ned til rundt 1-2khz, der hvor virkningene av overgangen til fullspace starter. Siden overgangen fra halfspace til fullspace skjer gradvis så bør vi kunne regne med at det også er tilfelle den andre veien også. Jeg har ikke undersøkt saken så nøye, men jeg regner med at overgangen skjer idet avstanden fra elementet til veggen(e) blir kortere enn bølgelengden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regne ut selv i Excel (mumle, mumle)... Hvor finner jeg de nødvendige formlene for dette, da? Det må jo være slik at det er til en viss grad frekvensavhengig hvor stor heving man får ved ulike frekvenser ved veggplassering/hjørneplassering...

Finnes det kurver med frekvens vs dB-heving ved plassering mot en vegg?
    Har ikke sett noen kurver...
    Men teoretisk sett får du 6dB hevning per flate. Som tidligere sakt så antar jeg at overgangen skjer gradvis, så økningen på 6dB gjelder sannsynligvis bare de laveste frekvensene. De som er noe høyere får litt mindre hevning.

Jeg burde sikkert illustrere hva jeg mener, men jeg har bare paint tilgjengelig. Jeg er ikke så flink til å tegne i paint! Jeg kan prøve å lage noe...

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen grafer og formler her...... men får ikke lastet opp bilde...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problemet vell at vibrasjonene som oppstår i lufta går formye inn i veggen og kanskje dermed temper lyden som egentlig skulle gått ut i rommet ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hildrum
    Et problemet vell at vibrasjonene som oppstår i lufta går formye inn i veggen og kanskje dermed temper lyden som egentlig skulle gått ut i rommet ?
    Litt dårlig formulert det der...
    Hva mener du?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var at..

Vist du har høyttalere som ikke er laget for å stå nerme eller inntil en vegg så vill du vell tape lyd fordi den vill lett forplante seg mer enn den skal inn i veggen og til naboen osv.,, eller hva ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt.