Tegninger på SUB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tegninger på SUB?

Er det noen som vet om noen Sub tegninger på nettet, som er i størrelse 45x45x45 CM utvendig ?

Ønsker en firkantet kloss. Desto enklere desto bedre.

Har et kraftig 10 tommer bilstereo element, og en 350W modul forsterker jeg skal bruke. Kassa skal være lukket, 19MM MDF.

Spiller ingen rolle om tegningene er til bassrefleks, eller lukkede kabinetter, eller element størrelse, mest intressert i selve kassetegningene.

Ser avgjort et potensiale i at jeg senere skifter ut element.

Eller kanskje noen vet om et bra dataprogram, spesial lagd til å tegne kasser med?

Pleide lage kasser på gamlemåten før, men regner med at tiden har gått fremover siden da.

Noen som har tegninger på phobos forresten?

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du er ute etter men kassa di blir ca 71 liter, du har jo allerede målene på den så jeg skjønner ikke hva mer du trenger?

Hvis du legger ut litt mer info om hvilken sub du har, så kan vi regne litt på en mere optimal kasse kansje?

Et program som går og bruke er Winisd, men men trenger og vite litt om subben som sagt.

Ellers er det flere eminente tråder under diy, om forskjellige måter og behandle kassa på, for og få den til og bli riktig så pen. Se da under vanlige høytalere også.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boly
    Vet ikke helt hva du er ute etter men kassa di blir ca 71 liter, du har jo allerede målene på den så jeg skjønner ikke hva mer du trenger?

Hvis du legger ut litt mer info om hvilken sub du har, så kan vi regne litt på en mere optimal kasse kansje?

Et program som går og bruke er Winisd, men men trenger og vite litt om subben som sagt.

Ellers er det flere eminente tråder under diy, om forskjellige måter og behandle kassa på, for og få den til og bli riktig så pen. Se da under vanlige høytalere også.
    Jeg tenkte mest om noen hadde noen linker til konkrete sub prosjekter i den størrelsen. Eller program som regnet ut kassemålene (ikke for å matche elementet, til den slags har jeg program) men for å gi meg nøyaktig lengde på hver enkelt plate, tegneprogram rett og slett beregnet på høytalerkasser), slik at jeg slapp og bruke hodet og tegnebrettet, men heller datamaskinen til å lage kassa designmessig. Elementet har jeg ikke data på, det står heller ikke navn på det, regner det som umulig da det er 7 år siden jeg kjøpte det. Det er helt klart et asia element, papir, magneten ser ut som en 50-60 oz, elementet veier 3.9 kg, membranen papir, gummioppheng, 2 tommer talespole, det er et relativt hurtig element. Tror slikt som 70 liter lukket, er ganske safe, og greit for det elementet, samtidig jeg da har ei kasse, som er fleksibel i forhold til12 tommer av litt bedre kvalitet senere.

Det viktige nå er bare å bruke minst mulig penger, og få bygd en sub, ut av det jeg har.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått opp til 22mm MDF på en så stor kasse og stivet den av tilstrekkelig innvendig, samt dempet den godt.

En så stor lukket kasse kan også (med fordel?) konverteres til porta kasse senere, så det kan være en idé å stive den av på en slik måte at du har plass til å putte inn et bassrefleksrør senere

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg ville gått opp til 22mm MDF på en så stor kasse og stivet den av tilstrekkelig innvendig, samt dempet den godt.

En så stor lukket kasse kan også (med fordel?) konverteres til porta kasse senere, så det kan være en idé å stive den av på en slik måte at du har plass til å putte inn et bassrefleksrør senere
    Jeg ville helst hatt 22MM MDF, men det var desverre kun 19 de kunne skaffe.

Skal ikke utelukke at jeg gjør den om til bassrefleks senere, men tror jeg beholder den som lukket, hører svært sjelden på høyt, og setter pris på kjapp bass, som holder følge med resten. Jeg ser for meg muligheten til å bygge om til 4 stk 8 tommere (lav VAS bilstereo elementer) hvis den blir for treig, eller 2 stk 10 tommere, eventuelt en 12 tommer om den ikke blir tung nok i draget.

Sub forsterkeren er 350W, men ikke noe bra på dempningsfaktor tror jeg, noe ala den forsterkeren som er i phobos, bare litt sterkere, derfor føler jeg at om jeg hadde gått for 12 eller 15 tommer i bassrefleks, hadde hele greia blitt dvaskt. Det er noe av magien med phobos, jeg klarer ikke skjønne at elementet er noe bra, men de har tydligvis fått maksimalt ut av det, ved å bruke infinity box løsningen sin, til å senke Q-en i forhold til en liten lukket boks.

Jeg bygde en subwoofer før, som gikk lineært ned til 20hz, faktisk med bra gain og, om en tar rom gain i betraktning, ved hjelp av et PA element, og ei kjempesolid kasse på 3-400 liter, selv om ikke kassa dirret, dirret hele huset, suverent til film, men til musikk, helt forferdelig på musikalsk timing..

Hadde noe høytalere for lenge, lenge siden, i lukket kabinett, med scan speak elementer, det var skikkelige saker med tanke på timing.

Ønsker å gjenskape noe som er bedre enn det.

Tilbake til det med 8 tommer elementer, er det noen som kommer på noen elementer med skikkelig kvikk bass. Ser gjerne for meg kevlar, store magneter,
    slags små utgaver av disse http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1262, lagd av en asia produsent, med bedre kvalitet, kevlar membran, litt lavere Q faktor til en lav pris.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få kvikk bass, så trenger du et greit element, og en forsterker som matcher elementet.. samt en kasse som ikke er helt galt bygd opp. Det -må- ikke være lukka kasse heller, kan fint være en bassreflekskasse, men da må elementet være beregnet for det.
    Har f.eks. presis og kjapp nok bass inne med MTX bilsub i 60 liters bassreflekskasse og en zachry D-250 her.. går greit dypt også, faktisk

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk http://www.mamut.com/dynabel
    ELTEK har mange bra konstruksjoner for DIY.

Jeg har en "Brontes" med et 10" element fra "Ultimate" og dette er et lukket system i doble MDF plater. Spiller meget bra :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •