Ikon 6 eller B&W 704

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikon 6 eller B&W 704

Hei,

Mine 15 år gamle KEF C-40 er modne for utskifting, og jeg lurer veldig på hvilke høyttalere jeg skal velge. Av elektronikk har jeg Denon AVR-2802 (som også på sikt skal oppgraderes, muligens til AVR-4306), slik at eventuellt for lite power ikke bør være en absolutt begrensning. Lytter mye til musikk (stereo), men ser også film (foreløpig stereo). Har en KEF PSW 2500 sub.

Vet at det er stor prisforsjell mellom de to nevnte høyttalerne, men uavhengig av pris, hvilken høyttaler er best? Stemmer det også at 600 serien fra B&W er mere tungdreven enn 700 serien?

Et problem med Ikon serien er at de ikke kommer i sort utførelse (og det kan bli vanskelig å dra en ny trefarge inn i stua) WAF.......

Har vært fornøyd med KEF, men kan f.eks. iQ 7 måle seg med disse to andre?

Takk

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    604 S3 krever en del av forsterkeren for å få mest mulig glede ut av denne, personlig synes jeg en kraftig forsterker på 150-200w henter mest ut av denne.. Da snakker vi om forsterkere i ti tusen kroners klassen, f.eks en Vincent integrert eller Marantz. Ser du sikter til en Denon reciever, regner derfor med at du er ute etter et flerkanals system. Tror faktisk ikke jeg ville kjøpt en så dyr modell som du envner av Denon til denne høytaleren evt, da ville jeg heller kjøpt en rimeligere reciever, og lagt på en effekt forsterker. (Nevner det igjen, synes Vincent har gode kombinasjoner til B&W) Ikon6 ville jeg sett bort i fra, kontra andre høytalere du nevner - derimot vis du skal opp i Ikon 7, blir saken en helt annen. Dette er en knall høytaler som leverer for pengene, her får man det lille ekstra som kreves - men igjen, en veldig glad høytaler i effekt. B&W 704 er en herlig høytaler, men her er ikke steget langt opp til 703, som jeg kanskje heller ville vurdert, uansett en megeeet god høytaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Grunnen til at Ikon 7 og 703 utgår er WAF. De er for store. Ikon 6 og 703 er egentlig over grensen de óg ;-) Er det store forskjeller bortsett fra Bassen som jeg jo supplerer vha SUB ?

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mhemil
    Stemmer det også at 600 serien fra B&W er mere tungdreven enn 700 serien?
    Nei (selv om 604 er relativt tungdreven).

Er enig med kid her at du burde vurdere en rimelig surroundreceiver + effekt trinn til frontene i stedet for en relativt dyr surroundreceiver. Spesielt med tanke på at du lytter mye til musikk i stereo, men også fordi en slik løsning er greiere å oppgradere. Det skjer hele tiden noe nytt på surroundreceiver fronten. Imidlertid har jeg veldig dårlig erfaring med komboen Vincent effekt og B&W 700 serie.

Hvilken høyttaler som er best av 704 og Ikon 6? 704 er jo dobbelt så dyr, så en direkte sammenlikning blir vel litt feil. Uansett er det veldig mye smak og behag. Har du hørt dem selv da? B&W 700 serie er vel kjent for å spille veldig åpent og nøytralt. Ikon 6 har mere "morro-faktor" over seg etter min mening. I tillegg er de svært lettdrevne.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det ofte blir tatt opp den lyse diskantet ved å bruke denne sammen med Vincent, men dette kan man hente igjen med høytalerkabel. Regner med det var dette du mente, da du sa dårlig erfaring med komboen? Dersom det ikke var det, bring it on. Jeg liker denne komboen, men her er det et must med riktig kabel, samt at jeg synes Vincent gir utrolig mye for pengene. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser enighet vedrørende rimelig receiver + effektforsterker. Dette betyr vel at jeg kan leve lenge med min AVR-2802 (er den rimelig, kostet 8000 hos HifiKlubben for noen år siden?) Hvilken effektforsterker anbefales (typebetegnelse i tillegg til Vincent). Ser at Hifiklubben har Thule.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    700 serien og 600 serien er faktisk ganske like når det gjelder å være "tungdrevene".. 603 og 704 er rimelig lette, mens 604 og 703 er tunge som fy, eller de kveler lett forsterekre når du drar på(pga at de faller helt ned til 3ohm når du drar på).

704 er en av mine absolutte favoritter, kan ikke annet enn å anbefale disse . Må selvfølgelig ha god forsterker disse og!

Edit: Thule på B&W er oftest KREMlyd . Anbefaler at du sjekker det ut.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent SP-331 (Her må man kompansere med høytalerkabel)
    Parasound Model 2125

Et par alternativer du kan "lukte" litt på.. som faller i smak hos meg. Evt, så kan du ta en titt på bruktmarkedet også.. Ikke minst; Midgard?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt budsjett.. men du går sjeldent feil med en Parasound A23 også. Men er sååå mye snadder der ute. Du burde sjekke bruktmarkedet! Selv er all elektronikk i mitt anlegg brukt .

EDIT: OBS. Oberon er nye! .

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er ihvertfall å styre unna SP-331MK på B&W 704 pga. skarp og skjærende diskant. Har også sett at flere som har Dali Ikon er plaget med diskanten (se bl.a. denne tråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...t=ikon+diskant )
    Matching av kabler er sikkert viktig, men det er vel grenser for hvor stort utslag disse gir (så lenge de er av god kvalitet og dimensjon).

Siden klubben fører Thule og begge høyttalerne du har nevnt, så kan det jo være en god start å lytte til PA100 og PA150B.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Ikon 6, men har hørt Ikon 7 og B&W 704. Det er helt forskjellige høyttalere, som er vanskelig å sette oppi mot hverandre. Ikon 7 spiller raskt og engasjerende og veldig luftige og detaljerte. Synes at de var litt spisse i toppen på enkelte typer musikk. Nydelige på akkustisk musikk, men på rock/pop var det noe som ikke helt stemte. Mulig den trengte mer watt.
    B&W 704 spiller med en større fylde og er en bedre allrounder. Fungerer til all musikk og er lett å like. Lydbildet kan være litt rundt.
    Tror Ikon 6 er ganske lik ikon 7, hoved forskjellen er vel trøkket i bunnen.

En annen løsning et å kjøpe integrert forsterker som du kobler til Denonen utifra front pre-out. Thule IA100 har prosessorinngang og kan derfor brukes som ren effektforsterker. Dette er kanskje er bedre løsning enn receiver og effektforsterker, for da blir forforsterkeren i receiveren det svake ledd på musikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •