Jamo eller JBL - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Duksaum
    Hvordan er diskant/mellomtone i B&W DM604 S3? Er dette en elles bra høyttaler? Bedre enn en Jamo D590 eller en JBL Studio 890? Hvordan vil min HK DPR2005 passe i lag med disse høyttalerene?

Jeg anbefaler deg å finne ut litt hva du vil ha, hva du liker.

Det er det som avgjør hva som er bra for deg. Ikke hva slags smak alle andre har. Hva du liker finner du ut ved å lytte.

Jeg har erfart at metall diskanter er noe stressende i lengden, spennende først, siden stressende. At det er greit å ha en stram bass, fremfor masse desibel. At en høytaler har god timing, stopper når den skal er viktig, ikke at det er en rumlekasse som lager masse lyd. Gode kontraster, god dynamikk er også viktig. Høytaleren skal klare å holde kjeft.

Jamo høytalerne og JBL representerer ulike skoler, slik at du spør om begge deler, viser at du ikke aner hva du egentlig vil ha.

Vance D, mannen bak den mest kjente høytaler byggingsboka, foretrekker fortsatt papirmembraner.

Han sier den perfekte høytaler ikke finnes, fordi alle mennesker vil ha forskjellig oppfattelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat Opprinnelig postet av Lionstar
    Jeg anbefaler deg å finne ut litt hva du vil ha, hva du liker.

Det er det som avgjør hva som er bra for deg. Ikke hva slags smak alle andre har. Hva du liker finner du ut ved å lytte.

Jeg har erfart at metall diskanter er noe stressende i lengden, spennende først, siden stressende. At det er greit å ha en stram bass, fremfor masse desibel. At en høytaler har god timing, stopper når den skal er viktig, ikke at det er en rumlekasse som lager masse lyd. Gode kontraster, god dynamikk er også viktig. Høytaleren skal klare å holde kjeft.

Jamo høytalerne og JBL representerer ulike skoler, slik at du spør om begge deler, viser at du ikke aner hva du egentlig vil ha.

Vance D, mannen bak den mest kjente høytaler byggingsboka, foretrekker fortsatt papirmembraner.

Han sier den perfekte høytaler ikke finnes, fordi alle mennesker vil ha forskjellig oppfattelse.
    Jeg vet vel for så vidt hva slags høyttaler/lyd jeg vil ha, men har ikke en anelse på hvilken høyttalere jeg skal velge for å det jeg vil ha.

Det jeg ønsker meg, er en høyttaler som gir meg svært detaljert og klar diskant/mellomtone, som er kontant, og har fin og stram bass samtidig som den går dypt. Bassen må også kunne få det til å rumle i rommet om jeg ønsker det. Jeg ønsker ikke en høyttaler som fortrinnsvis kan spille svært høyt, det er ikke noe mål for meg, jeg legger mest vekt på lydkvaliteten. Prisen kan være fra ca. 5-12 000,-.

Grunnen til at jeg skriver inn her og spør om råd, er at jeg ikke har anledning til å reise i timesvis for å høre på en høyttaler, som jeg ikke komme til å ende opp med. Jeg prøver å kartlegge de aktuelle høyttalerene, for så eventuelt å dra å lytte på dem, i steden for å bruke masse tid på å lytte på noe jeg ikke vil ha.

Så om det er noen som kvan hjelpe meg litt på veg, og være helt objektive, så hadde det værttil stor hjelp! Er det noe mer dere trenger å vite for å hjelpe meg, så er det bare å spør! Jeg nevner igjen at høyttalerne skal drives av en HK DPR2005.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt endel forskjellige høyttalere i kinoen min, men har endt opp med L890. Synes disse gjør en fenomenal jobb både på film og musikk, og innehar etter min mening de kvaliteter du etterspør så godt som noen til denne prisen. Hadde tidligere bl.a. B&W CDM9NT, men byttet dem ut da de var litt for kliniske. B&W har masse detaljer, men det kreves mye forsterkerkraft for å få sving på bassen i dem.
    Spiller endel akustiske innspillinger selv, og L890 gir en meget detaljert og oppløst lyd samtidig som de virkelig kan dra til i bassen.
    Synes virkelig du skal vurdere disse seriøst, men for å få dem til å yte meks kan det nok hende du etterhvert trenger en ekstra amp. Ingen spesielt stor kostnad da det florerer av brukte effekt-trinn.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet vel for så vidt hva slags høyttaler/lyd jeg vil ha, men har ikke en anelse på hvilken høyttalere jeg skal velge for å det jeg vil ha.

Det jeg ønsker meg, er en høyttaler som gir meg svært detaljert og klar diskant/mellomtone, som er kontant, og har fin og stram bass samtidig som den går dypt. Bassen må også kunne få det til å rumle i rommet om jeg ønsker det. Jeg ønsker ikke en høyttaler som fortrinnsvis kan spille svært høyt, det er ikke noe mål for meg, jeg legger mest vekt på lydkvaliteten. Prisen kan være fra ca. 5-12 000,-.

Grunnen til at jeg skriver inn her og spør om råd, er at jeg ikke har anledning til å reise i timesvis for å høre på en høyttaler, som jeg ikke komme til å ende opp med. Jeg prøver å kartlegge de aktuelle høyttalerene, for så eventuelt å dra å lytte på dem, i steden for å bruke masse tid på å lytte på noe jeg ikke vil ha.

Så om det er noen som kvan hjelpe meg litt på veg, og være helt objektive, så hadde det værttil stor hjelp! Er det noe mer dere trenger å vite for å hjelpe meg, så er det bare å spør! Jeg nevner igjen at høyttalerne skal drives av en HK DPR2005.
    Faktisk så fraråder jeg deg til å stole på andres erfaringer i forhold til dette, det beste er å lytte selv.

Det jeg kan si er at JBL har litt mer high tech preg, egne løsninger. Mens Jamo bruker elementer fra både peerless, og seas i de litt dyrere høytalerne, og litt mer tradisjonelle løsninger, som oftest slår bedre an i blader slik som tester high end utstyr, slik som high fidelity. Jeg har ikke sett særlig med high end høytalere som bruker JBL elementer, men det er flust som bruker elementer av typen Jamo benytter i sine litt dyrere høytalere. En faktor du ikke har nevnt er jo også utseendet, du vil jo helst ha en høytaler som tåler å bli vist uten frontramme, og jeg har ikke skjønt hva JBL sine designere har gått slags design skole, jeg syns kassene i svart med elementer i sølv er til å grøsse av. Det du for for pengene må og ha noe og si.

JBL er kongen på haugen når det gjelder Titan diskanter, og det er det som gir best oppløsning. Selv har jeg kjempegod hørsel opp mot 20 Khz, og har dårlige erfaringer med titan diskanter. Det oppleves for meg som det er ting ved den typen elementer som ikke kan måles på papiret, men oppleves som stygge oppbrytninger i ytterkant av det øret kan høre, først imponerende, siden plagsomt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jamo eller JBL

Skjønner egentelig ikke at du kan lure på dette valget da disse høytalerne ser totalt forskjellige ut. Enten like du JBL sine ellers liker du de ikke. Trolig liker du JBL med Jamo er billigere. Er det ikke bare å få lånt de med hjem og teste de mot hverandre ? Personlig er jeg tilhenger av Jamo og ville ikke vurdert disse JBL høytalerne ene og alene ut fra at jeg ikke liker utseendet. Disse skal du se på hele tiden selv om du ikke spiller, så utseendet betyr også noe.

Hvis du skal gå i en butikk kan det være lurt å "kalibrere" hørselen din først da du har lett for å like noe som likner på det du er vant til å høre, uten at dette nødvendigvis er bra ! Be om å få høre på de dyreste høytalerne de har og sammenlikn på eksakt samme lydnivå med de du vurderer å kjøpe. Kjøpe heller ikke noe uten at du får åpent kjøp en periode slik at du kan returnere de hvis de ikke fungerer med ditt rom/forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL spiller rock'n'roll bedre enn de fleste. Ser 604s3 blir nevnt. Veldig god høyttaler det også, men ikke fullt så stram i lyden som JBL. Samt de krever en utrolig strømsterk forsterker(B&W altså).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Skjønner egentelig ikke at du kan lure på dette valget da disse høytalerne ser totalt forskjellige ut. Enten like du JBL sine ellers liker du de ikke. Trolig liker du JBL med Jamo er billigere. Er det ikke bare å få lånt de med hjem og teste de mot hverandre ? Personlig er jeg tilhenger av Jamo og ville ikke vurdert disse JBL høytalerne ene og alene ut fra at jeg ikke liker utseendet. Disse skal du se på hele tiden selv om du ikke spiller, så utseendet betyr også noe.

Hvis du skal gå i en butikk kan det være lurt å "kalibrere" hørselen din først da du har lett for å like noe som likner på det du er vant til å høre, uten at dette nødvendigvis er bra ! Be om å få høre på de dyreste høytalerne de har og sammenlikn på eksakt samme lydnivå med de du vurderer å kjøpe. Kjøpe heller ikke noe uten at du får åpent kjøp en periode slik at du kan returnere de hvis de ikke fungerer med ditt rom/forsterker.
    Det er definitivt Jamo jeg har lyst på, da de er en visuell nytelse. Men det kommer litt ann på lyden også. Har vært å hørt Jamo-ene, og de låter slett ikke værst. Men så må jeg høre på andre høyttalere for å ha noe å referere til. Jeg synest JBL-en ser direkte billig ut, men om lyden er best i den... Jeg ser at JBL-en blir rost opp i skyene for den er god på rock'n'roll, så om det er dens sterke punkt, så blir det nok ikke en JBL, da jeg ikke hører på den type musikk i det hele tatt.

Det som er fint med Jamo-en, er at den er pen og billig. Men jeg blir litt skremt av at den er så billig? Hadde den hatt pris på 12 000 så hadde jeg ikke tvilt så mye. Men når de koster 5000, så føler jeg at det er noe galt med den, at den er av lav kvalitet?

Gi meg noen objektive gode grunner til å kjøpe Jamo, vær så snill!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er definitivt Jamo jeg har lyst på, da de er en visuell nytelse. Men det kommer litt ann på lyden også. Har vært å hørt Jamo-ene, og de låter slett ikke værst. Men så må jeg høre på andre høyttalere for å ha noe å referere til. Jeg synest JBL-en ser direkte billig ut, men om lyden er best i den... Jeg ser at JBL-en blir rost opp i skyene for den er god på rock'n'roll, så om det er dens sterke punkt, så blir det nok ikke en JBL, da jeg ikke hører på den type musikk i det hele tatt.

Det som er fint med Jamo-en, er at den er pen og billig. Men jeg blir litt skremt av at den er så billig? Hadde den hatt pris på 12 000 så hadde jeg ikke tvilt så mye. Men når de koster 5000, så føler jeg at det er noe galt med den, at den er av lav kvalitet?

Gi meg noen objektive gode grunner til å kjøpe Jamo, vær så snill!
    Blir spennende å høre hva du kjøper. Du har jo masse å velge i, trenger ikke begrense deg til to valg. Du skulle kjøpt noe høytalere med 30 dagers retur rett.

I værste fall så er det slett ikke sikkert at Jamo høytalerne er noe bedre enn et par dynavoice challenger, Proson Conquest, eller lignende billig høytalere som gir mye for pengene, selv om jeg tror de bør være bedre.

Ønsker du sammenligne med dyrere høytalere, så er det jo ikke nødvendig begrense seg til JBL, finnes nok av høytalere til oppunder 13 tusen paret.

Du kan trøste deg med Jamo høytalerne ihvertfall ikke ser ut som noen påkostede eltax millenium.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg så akkurat et innlegg ang Jamo D590: http://avforum.no/forum/showthread.p...highlight=jamo

Anbefaler deg at du tar en titt der, du får også svar på hvorfor de er såpass billige. Tidligere i tråden så jeg at du kunne få de til 4000,- det er nesten til ran-pris så jeg ville slått til med en gang!

Du sa du ville ha god detaljert diskant og mellomtone, og her skuffer de absolutt ikke. Jeg syns mellomtonen sitter der den skal, og den har et lite fint "trøkk" som jeg liker spesielt godt, særlig i skytescener)

I bunnen har D590'ene puttet inn en 8" i hver høyttaler og disse går ned til rundt 30-35hz og bare det alene er ganske bra synes jeg. Grunnen for at de er puttet i bunn er at de da skulle levere en bedre/strammere bass (correct me if im wrong guys?)

Til dere som ikke oppfattet at jeg selv har D590, så har jeg altså det. De drives med en HK330 forsterker, kanksje litt liten, men jeg er fornøyd med høyttalerne mine, kan igrunn ikke utsette så mye på de.
    Jeg husker ikke om du skulle ha center/surround også, men med tanke på at du har dpr2005 regner jeg med at du skal det; jeg bruker E530 som bakhøyttalere og E5CEN, de er litt små, men hvis du kjøper de 590'ene til 4000,- burde du ha ca 6000-8000,- igjen av budsjettet ditt til en større center og større bakhøyttalere (det var på 10-12. right?)

E8-serien passer fint sammen med 590 (en som jeg kjenner kjører HKdpr2005 med 590, E8serien i center og bak, fungerer ypperlig), men var jeg deg ville jeg nok hvertfall kjøpt en:
    Jamo D4CEN: http://www.best-buy.com/bbshop/produ...=203&sku=53903
    og Jamo D8SUR: http://www.best-buy.com/bbshop/produ...=203&sku=53948

legg merke til at D8SUR passer inn utrolig flott designmessig sammen med 590'ene.. sort glassfinish på toppen

legger ved noen bilder jeg:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Hei

Jeg så akkurat et innlegg ang Jamo D590: http://avforum.no/forum/showthread.p...highlight=jamo

Anbefaler deg at du tar en titt der, du får også svar på hvorfor de er såpass billige. Tidligere i tråden så jeg at du kunne få de til 4000,- det er nesten til ran-pris så jeg ville slått til med en gang!

Har du sett hva slags elementer som sitter inni disse jamo høytalerne?

Det hadde vært meget spennende om du kunne skru et et element av hver type, og tatt et bilde av de, og legge ut her. Jeg tipper det ikke er påkostede elementer i disse høytalerne, tvertimot "billige" elementer, slike en kan forvente å finne i høytalere til den prisen.

Jeg tror ærlig talt ikke treene vokser inn i himmelen, slik en kunne tro når en leste i den gamle tråden, men at en får det en betaler for, jeg tviler på at de selges til 4000 tusen paret om de skulle være verdt 16 tusen for å si det slik, det er vel heller en villedende fantasipris det er snakk om i den gamle tråden det ble linket til.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er trolig det beste bildet jeg finner i farta for D4cen:

Vil tippe at bakhøyttaleren D8sur skal være ganske greie, da den er i serien med Frontene Jamo concert 11 (deres flaggskip) også kjent som D870

EDIT: jeg leste ikke fullstendig nok første gangen og antok at du mente center/bakhøyttaler, isteden for 590.. lar alikvel innlegget stå da det kan komme til nytte..

Newcomer steinm sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile jamo d450

Å finne en høyttaler som passer blir ikke lett, spesielt når en ikke har enledning til å lytta på så mange! Jeg har funnet noen høyttalere her, og lurer på om det er noen som har erfaringer med disse?

1. Jamo D870 - http://www.progressive-av.com/speake...ncert_d870.htm
    Er det forresten noen som vet om disse er å oppdrive, eller om de er en saga blott?
    2. Jamo D450 http://www.jamo.com/Default.aspx?ID=...roductID=16773

Hvordan er disse to høytalerne samenlignet med D590?
    har selv d450 er fornøyd med disse, men system audio er mer klar i diskant og mellomtone men lite bass. det kommer vel an på pris, betalte selv ca. 9000kr.
    har en yamaha rx-v1400rds noe som ikke er allverden. den yter vel ikke høyttalerene rettferdighet. savner en skikkelig stereoforsterker.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lionstar
    Har du sett hva slags elementer som sitter inni disse jamo høytalerne?

Det hadde vært meget spennende om du kunne skru et et element av hver type, og tatt et bilde av de, og legge ut her. Jeg tipper det ikke er påkostede elementer i disse høytalerne, tvertimot "billige" elementer, slike en kan forvente å finne i høytalere til den prisen.

Jeg tror ærlig talt ikke treene vokser inn i himmelen, slik en kunne tro når en leste i den gamle tråden, men at en får det en betaler for, jeg tviler på at de selges til 4000 tusen paret om de skulle være verdt 16 tusen for å si det slik, det er vel heller en villedende fantasipris det er snakk om i den gamle tråden det ble linket til.
    Sendte deg en PM, men tenkte jeg kunne legge ut noen av bildene i denne tråden også. Her er elementene som sitter i D590, Vi ble nok litt skuffet, f.eks over bassen som kun var festet med 4 "skruer" pluss at det var plastikk rundt, ikke metall. Jeg søkte litt rundt på internett, bl.a. hos dynabel og bassern kan minne om en peerless, men ikke godt å si!

Hvis dere ser på mellomtona ser du at er i 8ohm, men selve høyttaleren er i 4 ohm. De D590'ene som vi så på ble kjøpt i 2004, så det er mulig de er laget i kina, som ble nevnt tidligere. Jeg skal ta en titt på mine 590, da de ble produsert før 2003, for å se om det noen forskjell..

Håper dette klarnet opp for noen av dere

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •