Problem med høyttaler i bil....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med høyttaler i bil....

Har en 6,5" med vribar diskant som har blitt messed up. Vært litt rar lyd i den lenge, men nå har det toppet seg fullstendig. Diskanten gjør at midt i membranen er d jo da et hull, som diskanten kommer opp i, og som membranen beveger seg opp og ned rundt. Når jeg trykker ned membranen kommer det skrapelyder, det gjør det ikke på den andre jeg har.

Ulyden som har kommet nå i det siste høres ut som en skranglelyd... Som om noe som er løst, men min teori er at det er kommet noe nedi, som membranen skraper mot og som lager denne spesielle lyden....

Noen andre gode forslag? Må jo ut med driten for å sjekke skikkelig, har ikke så lyst da jeg har loddet koblingene... Men må man så må man!!!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spolen som har fått seg en trøkk og ligger skjevt? Da vil du få skrapelyd.. ikke bare bare å fikse slike ting.. Og du må alltid bruke spader i bil! før eller senere må høyttalerelementene ut.

Edit: Er det rusk som har kommet nedi må du jo nesten se hvor mye av diskanten du får fjernet... ikke lett å trylle ting ut, støvsuger?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som høytaleren har blitt ødelagt. Om den er det er det ikke mye å gjøre med det.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spader? Det er jo ikke noe stort problem å lodde ut to ledninger, det er ikke det det går på! Mye bedre kobling å lodde den når man kjører mye på grusveier!

Har liten tro på at det er noe som er skjevt... Ser helt normal ut, får sjekke litt mer...

Men ikke i dag.... Natta!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støvsuger er prøvd før....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Har liten tro på at det er noe som er skjevt... Ser helt normal ut, får sjekke litt mer...
    Du må nok ha x-ray vision for å kunne se om noe er ødelagt i spolen. Og er det så stor åpning mellom diskant og spole at der kan komme noe av lydgivende størrelse nedi der?

Ligger ikke dine element åpne bak der? Hvis du har hevet noe oppå bak der så kan jo diskanten ha fått en trøkk, og oppstår det litt skeivheter i enten festeordningen til diskanten eller spolen så får du slike lyder. Har hørt på en del element som har føkka spole, du får kjøre nedom, så kan jeg ivertfall si om det minner om noe jeg har hørt før. :!: :?:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke helt å se for meg at noe er slått skjevt der bak, fordi lyden i går kom out of the blue, og det har ikke vært noe som helst bak på hattehylla på det eg kan huske!

Det er stort nok til å kunne komme noe oppi....Som sagt er diskanten vridbar, da må man ha klaring for å kunne flytte den.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike konstruksjoner er jo alltid litt risky... Har ikke diskanten et "kuleledd" e.l litt oppfor der skille mellom membran og diskant "pinne"? virker rart om det skulle ha plass å gå på nede ved spolen??

Rør forsiktig på diskanten mens du spiller, se om du da kan få vekk lyden.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har eg gjort, det rare er at lyden som sagt kom plutselig...

Det er nok ikke åpent helt ned til spolen, men som sagt så er det klaring mellom diskant pinnen og membran, og eg håper det er der d har kommet noe nedi som ligger og streker...

Time will show!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis hadde en åpen Nissan Patrol, med noen 6x9 høyttalere plassert horisontalt i en plate.

Etter en tur i sandtaket, og diverse utfordringer for 4trekkern, var lyden relativt dårlig.

Vi snudde høyttalerne opp/ned, et par dager med spilling til å fra jobb, så var de så godt som kurert.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ordner seg for snille gutter gitt....

Fikk blåst godt rent, og etter det var den styggeste lyden borte!
    Fant sågar ut hva som gjorde den lille lyden jeg hadde før.

Helt nede på membranen ligger en tøy ring som går rundt hullet der diskanten stikker opp. Denne hadde løsnet litt i ene delen av sirkelen og låg og blafret når membranen slo. Limte denne, og nå er det good igjen!

Klarte seff å dunke borti kondensatoren som står på høyttaleren og rive av ene loddingen.... Litt ekstra arbeid er jo alltid like kult når man kommer hjem fra jobb :-?

Vel vel, godt ka man kan få fikset iallfall!
    Da er denne tråden over!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt Bra det var et såpass enkelt problem! Er alltid greit med enkle løsninger på ting!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Det verste er at eg i ettertid har komt på at eg visste veldig godt om den lille ringen som var litt løs og at eg trodde det var noe av grunnen for lenge siden... Men gjorde seff ikke noe med det... Fatte ikke vitsen med det....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •