B&W 703 + Velodyne SPL1200R ble bra!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking B&W 703 + Velodyne SPL1200R ble bra!

Ettersom jeg har lært så mye av mange andre her tenkte jeg at jeg skulle dele en liten erfaring jeg synes var litt interessant.

Jeg har et par B&W 703 høyttalere som drives med biamping fra Primare SPA21 og A30.2, og lydkilden for musikk (PCM-digitalt iallefall) er Benchmark DAC1. A30.2 får signal fra pre-out på SPA21. SPA21 driver mid/diskant, A30.2 driver bass.

Å få A30.2 i tillegg til SPA21 førte til "betydelig" forbedring, som i hi-fi sammenheng betyr at også vanlige folk hører forskjell... Bassen gikk en del dypere og ble strammere. Allikevel var det noe som manglet, og da ble sub (SPL1200R) kjøpt inn.

Det som overrasket meg en del når jeg stilte inn sub'en og kjørte frekvenser fra 15-150 Hz var at det på 703'ene ikke kom noe særlig med trøkk i bassen før ved 55-60 Hz. Fra 27-28 Hz hører man at noe skjer, fra 30 litt mer, fra 40 markert økning, men først fra 60 Hz og opp er det like høyt trøkk hele veien, justert for enkelte "dødsoner" pga. rommet.

Så hvis noen sitter på et par 703'er og ikke er helt fornøyd med bassen, go sub Selv på plater som Minor Majority, som ikke akkurat kjører på med like mye elektronisk bass som i Madonna sin siste plate, så blir det et helt annet lydbilde med og litt vel mye av lydbildet forsvinner uten sub.

For å gjøre denne historien enda underligere så har vi et par B&W 803D på jobben med embla 600 watt digitalforsterkere. Veldig vanskelig rom, men allikevel, der var det ikke jevnt trøkk før ved 75 Hz?! Digitale forsterkere har jo fått litt kritikk for dårlig bass, kanskje det er noe i det? Har testet med ulike forforsterkere, så det er ikke den. To SPL1200R kom inn, og da... Yeah! Rock'n'roll!

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Ettersom jeg har lært så mye av mange andre her tenkte jeg at jeg skulle dele en liten erfaring jeg synes var litt interessant.

Jeg har et par B&W 703 høyttalere som drives med biamping fra Primare SPA21 og A30.2, og lydkilden for musikk (PCM-digitalt iallefall) er Benchmark DAC1. A30.2 får signal fra pre-out på SPA21. SPA21 driver mid/diskant, A30.2 driver bass.

Å få A30.2 i tillegg til SPA21 førte til "betydelig" forbedring, som i hi-fi sammenheng betyr at også vanlige folk hører forskjell... Bassen gikk en del dypere og ble strammere. Allikevel var det noe som manglet, og da ble sub (SPL1200R) kjøpt inn.

Det som overrasket meg en del når jeg stilte inn sub'en og kjørte frekvenser fra 15-150 Hz var at det på 703'ene ikke kom noe særlig med trøkk i bassen før ved 55-60 Hz. Fra 27-28 Hz hører man at noe skjer, fra 30 litt mer, fra 40 markert økning, men først fra 60 Hz og opp er det like høyt trøkk hele veien, justert for enkelte "dødsoner" pga. rommet.

Så hvis noen sitter på et par 703'er og ikke er helt fornøyd med bassen, go sub Selv på plater som Minor Majority, som ikke akkurat kjører på med like mye elektronisk bass som i Madonna sin siste plate, så blir det et helt annet lydbilde med og litt vel mye av lydbildet forsvinner uten sub.

For å gjøre denne historien enda underligere så har vi et par B&W 803D på jobben med embla 600 watt digitalforsterkere. Veldig vanskelig rom, men allikevel, der var det ikke jevnt trøkk før ved 75 Hz?! Digitale forsterkere har jo fått litt kritikk for dårlig bass, kanskje det er noe i det? Har testet med ulike forforsterkere, så det er ikke den. To SPL1200R kom inn, og da... Yeah! Rock'n'roll!
    Sub er tingen ja! Bruker en Patos Lyric 10". 703 kan godt trenge litt hjelp nederst..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPL1200 er en SKJÆRENDE god subb ja . Favoritten min i klassen. Selv endte jeg opp med BW sin ASW850 (pga veldig god pris).

Men SPL1200 overrasker meg støtt og stadig. ANBEFALES! Sitter selv med 703 . Men kan ikke si det mangler sååå mye bass ifra 75hz . Muligens rommet som har gjort det problematisk hos dere.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    SPL1200 er en SKJÆRENDE god subb ja . Favoritten min i klassen. Selv endte jeg opp med BW sin ASW850 (pga veldig god pris).

Men SPL1200 overrasker meg støtt og stadig. ANBEFALES! Sitter selv med 703 . Men kan ikke si det mangler sååå mye bass ifra 75hz . Muligens rommet som har gjort det problematisk hos dere.

Har et heilt for j.... lytterom! !

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått mine 703. For tidlig for meg og si om jeg kommer til å savne dybbass eller ikke. Tror jeg må leve uten sub på musikk uansett, da jeg ikke har fått subben til å spille bra tilkoblet på min Thule IA150b. Tror det er for lite gain på pre-out utgangen på Thulen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob:
    For 703 var det mest fra 55 Hz det manglet bass hjemme i stua. Mer sjokkerende var det at når jeg snakket om fra 75 Hz var det for denne 803D'en på jobben med 2*3 7''! Nesten ikke vegg bak, har nok mye å si, måtte bli sånn.

bomholt:
    jeg kjører høyttalerinnganger til sub, og det kan jo du også! Fordeler og ulemper med dette, jeg hører ikke noe forskjell når jeg kjører signal ut fra forsterkeren som driver basselementene, noen synes jo også det er en fordel med mest mulig lik lydsignatur. I mitt oppsett ble det veldig bra, du får prøve hos deg og se om det fungerer!

Merk også at vi snakker om SPL1200R, dvs. den har sekskanals romkorreksjon (eller equalizer som det het i gamle dager). Listepris 17.000, men du får den for 15.000. Romkorreksjonen er triviell å sette opp og gjorde det litt bedre i optimal lytteposisjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •