Offisiell SVS MTS-01 tråd. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 245
    Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, det er jeg ikke enig i. Man kan oppnå svært god stereo i et 2.1-system så lenge delingen av bassen foregår tilstrekkelig lavt.

Følsomheten til høyttaleren angir jo gjerne hvor mye lyd en høyttaler produserer ved 1 watt på 1 meters avstand. Det er vel sjelden at man har følsomhet på høyttaleren som er så lav at man ikke kan oppnå 85dB ved 1watt. Når det er sagt, synes jeg ikke 85dB i peakene er noe spesielt imponerende lydtrykk. Selv kjører jeg gjerne med gjennomsnittstrykket rundt 80dB-85dB, mens peakene gjerne går opp godt over 100dB.

Referanselydtrykket på 85dB er gjerne RMS-lydtrykk (altså et gjennomsnittslydtrykk) mens peakene som skaper dynamikken altså gjerne går MYE høyere.
    Jaja, At basen går til sub, gjør ikke noe, det var heller ikke poenget mitt, men det å kjøre et stereo-signal i 5 "vanlige" høyttalere er mer juks og fanteri for å fylle rommet med lyd, fremfor å formidle den slik den er spilt inn.

Jeg snakker om å oppnå konstant 85db med hvit støy el.lign. testlyd i normal lytteposisjon / sweet spot. Nei, jeg sitter ikke 1m unna høyttalerene :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høyttalerne dine har en følsomhet på 85dB/watt/1meter, så vil de sannsynligvis gi mindre enn det i lytteposisjon, som gjerne er rundt 2-3 meter unna (rundt 80dB der). Det vil igjen si at for å få 85dB i lytteposisjon med høyttalere med en slik følsomhet, så må man gi dem rundt 7W. Skal man så 20dB opp fra det, så kreves 100 ganger mer effekt, altså 700W (!) . Tilsvarende for høyttalere med 90dB/watt/meter er rundt 85dB i lytteposisjon ved 1 watt (altså referansenivå). 100 ganger mer effekt er 100W. Det er langt mer overkommelig. Det koster altså mye effekt å hente de siste dB ut av en høyttaler, gitt at den faktisk er i stand til å gi så mye uten å gå utenfor sitt lineære område.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Jeg snakker om å oppnå konstant 85db med hvit støy el.lign. testlyd i normal lytteposisjon / sweet spot. Nei, jeg sitter ikke 1m unna høyttalerene :-D
    Jeg går ut fra at du heller ikke sitter og lytter til hvit støy i lytteposisjon, og da må man ta hensyn til at peakene ligger 20dB over nevnte referansenivå.

Og som tidligere nevnt i tråden, så krever 20dB opp 100 ganger så mye effekt.

Dette er faktisk også grunnen til at mange feilaktig fokuserer på kontinuerlig effekt når de skal skaffe seg effekt til høyttalerne sine. Faktum er at det som regel er peak-effekten som er den begrensende faktoren, både hvor høyt den går, og hvor lenge forsterkeren kan holde det peak-nivået. (Mange forsterkere klarer ikke oppgitt peak-nivå mer enn noen få hundredels sekunder, mens andre opererer med flere tidels sekunder). Slike ting er det ofte vanskelig å lese ut av spesifikasjoner, med mindre produsenten gjør et poeng av det, slik f.eks. NAD og HK har gjort en del.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Hjemmekino sin test av MTS oppsettet. Ikke mye de hadde å trekke på Eneste var at de rullet av litt tidlig, men siden SVS har solgt disse høytalerene med tanke på at folk SKAL kjøre SUB sammen med de ser jeg ikke helt problemet. At de er oppgitt til å runde av ved 60Hz, men alikevel spilte med rimelig bra ned til 35Hz i Hjemmekino sitt test rom er jo også litt imponerende synes jeg.

Uansett, her er link til testen.

http://www.lsound.no/webedit_files/8...no_svs-mts.pdf
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan delefilteret fra MBS-01 brukes på SBS-01?

Hei,

leker med tanken på å få litt mer oppløsning og dynamikk ut av mine SBS-01 høyttalere.

Er det noen som vet om det nye MTS/MBS filteret evt. kunne passet i SBS, eller ville det ha en feil karakteristikk?

Er det evt. noen som har gjort noen andre vellykkede mods av SBS?

Newcomer Hobbiten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo.

Jeg har et komplett SVS MTS 7.2 oppsett. Blir stort sett brukt til film.
    Jeg lurer på om andre også kjører med -3 db bryteren på til vanlig?
    Noen som har erfaring med ca hvor lang tid det tar før høyttalerene er ferdig innspilt?

Newcomer joerntp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere MTS-01 eiere som også har hørt på xtz 99.36 ?
    Hvordan er disse i forhold til hverandre ?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har et lite rom er jeg mest interessert i MBS-01 som fronter og MCS senteren. Noen som kjører disse foran? Evt noen som har sammenlignet dem med MTS-01 og kan si noe om hvor stor forskjellen er? Skal kombinere med en PC12-Plus sub, så bass skulle uansett ikke være noe problem

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fydda. Stereo er og blir 2 høyttalere Alt annet blir feil.

Hadde uansett ikke noen problemer med å nå 85db med "stakkarslige" 110w pr høyttaler (Denon reciver). De er rimelig lettdrevne, og gir langt mer lyd enn f.eks. likt priset B&W.
    denon passer bra til svs mts mbs syns du?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    denon passer bra til svs mts mbs syns du?
    Denon passer ganske bra ja, men nå bruker jeg Yamaha som jeg holder en knapp på. Men uansett er begge bra valg til MTS-01, så da er det egentlig bare ut fra hva du har av personlige preferanser på funksjoner og merke.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon passer ganske bra ja, men nå bruker jeg Yamaha som jeg holder en knapp på. Men uansett er begge bra valg til MTS-01, så da er det egentlig bare ut fra hva du har av personlige preferanser på funksjoner og merke.

har et denon oppsett i dag. derfor jeg lurte og vurderer høytaler bytte og kansje forsterker bytte. spørs hvilket ht det blr. må snart ha en lytterunde.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjelder ikke dette MTS men heller MBS, men her er ihvertfall Fidelity sin test av høytaleren

http://www.lsound.no/webedit_files/8..._side78-79.pdf
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svs Mts-01

Hei,

Jeg vurderer å gå til innkjøp av disse høytalerene og skal suplementere med en ny revciver. Da vil valget falle på enten en Yamaha RX-V 3900 eller en Onkyo 906... Vil noen av disse være god match på disse høytalerene?..

fint om noen kunne beskrive hvordan disse låter for meg også da jeg ikke har hatt annledning til å prøve høre på de

Takk JP

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Hei,

Jeg vurderer å gå til innkjøp av disse høytalerene og skal suplementere med en ny revciver. Da vil valget falle på enten en Yamaha RX-V 3900 eller en Onkyo 906... Vil noen av disse være god match på disse høytalerene?..

fint om noen kunne beskrive hvordan disse låter for meg også da jeg ikke har hatt annledning til å prøve høre på de

Takk JP
    Kompis av meg kjører sitt komplette MTS 5.1 oppsett ( 2 x MTS-01, 2 x MBS-01, 1 x MBS-01 og en PC13-Ultra ) på sin RX-V3900 og det funker ihvertfall veldig bra. Eneste man må huske er at det er ett MUST å kjøre SUB sammen med de. SVS selv har jo sagt at de ble konstruert med tanke på å samkjøre med SUB, så derfor går ikke selve høytalerene noe dypt i bass regionen.

Kjører også selv ett MTS oppsett og er veldig fornøyd. Sinnsykt bra lyd til prisen og jeg har vært innom mye før jeg landet her jeg er nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta Yamahaen du da Onkyo vistnok lyder for hardt i toppen på disse høytalerene.
    Det blir en bra kombo...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kickerzx
    Ta Yamahaen du da Onkyo vistnok lyder for hardt i toppen på disse høytalerene.
    Det blir en bra kombo...
    Sikkert mange ting som spiller inn når det gjelder lyden. Jeg er ikke fornøyd med lyden i mine til musikk i stereo med min Onkyo 875. Veldig flott lyd ved moderat volum ( som kanskje blir mest brukt), men med litt volum og f.eks. Rita Eriksen i spilleren, da blir det ikke behagelig å høre på. Andre som har denne komboen og har andre erfaringer? Skal hente ett sett JBL TL260 i morgen, blir spennende og høre hvordan de låter. Var meningen å ha de til stereo i stuen, men får se hvordan det blir.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet med Onkyo, men med Yamaha blir det ihvertfall veldig bra. Blir det for hardt i toppen kan man jo flippe over bryteren slik at man demper diskanten litt. Dette har ikke vært nødvendig i de oppsettene med Yamaha jeg har hørt, men kjører selv med bryteren på -3db ( er det ikke det tro? ) på mine som har Pioneer forsterker som kilde. Mitt nåværende rom er dog ikke mye bra. Det meste blir hardt i toppen her inne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Har ikke testet med Onkyo, men med Yamaha blir det ihvertfall veldig bra. Blir det for hardt i toppen kan man jo flippe over bryteren slik at man demper diskanten litt. Dette har ikke vært nødvendig i de oppsettene med Yamaha jeg har hørt, men kjører selv med bryteren på -3db ( er det ikke det tro? ) på mine som har Pioneer forsterker som kilde. Mitt nåværende rom er dog ikke mye bra. Det meste blir hardt i toppen her inne
    Har også bryteren på -3db, men synes ikke dette er nok. Har en del demping i rommet, men mangler nok også en del på dette. Ombygging ligger på tegnebrettet, så får se hva det ender opp med.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære MTS-eiere, jeg har nå et par MTS på vei hjem til meg.:smile:
    Etter mye frem og tilbake, har jeg ent opp med 2 X MTS og 1 MCS i frontrekka, og som surround kjører jeg SBS. SVS all the way:smile:

Det jeg lurer på er hvordan ville dere koblet opp høytalerene?
    Jeg besitter Yamaha861 - 7 X105 og en Emotiva XPA-3 - 3X200

Jeg hadde jo tenkt og la Emotivaen ta seg av frontrekken og Yamahaen SBS.

MEN så tenker jeg at det er jo litt synd at recieveren min som har 7 utganger, kun skal drive to små surround. Hva om jeg hadde bi-ampet MTSène og dermed fått brukt fire utgangs-signaler (4X105). Videre så hadde jeg da brukt XPA-3 til center og surround.

Jeg vet jo at det bare er til og prøve selv, men kanskje jeg tenker dumt(her har jeg masse erfaring:neutral: og kan spare meg for arbeid og investering i kabler.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde uansett kjørt Emotiva'en på frontrekka. Jeg har 7 forsterkerkanaler jeg ikke bruker med godt samvittighet.

Synes forresten at du er en sviker.

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •