THX VS DTS/DOLBY DIGITAL va er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

THX VS DTS/DOLBY DIGITAL va er best?

Lurer på hva som er best av THX VS DTS/D.D har selv et annlegg med thx høytalere og forsterker men ser her på forumet at det er mange som synes at thx er oppskrytt!?
    selv mener jeg det er en Rå lyd opplevelse i dette.
    klart at det må være thx lyd spor på plata som spilles, synes at lyden er mere "rundt om kring" med dette, samt at subben jobber på en annen måte.
    har Jamo 6.1 LCR6-SUR6, og sub6
    sur er dipolare, synes lydbilde er bedre en mange kinoer!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX er ikke et lydformat, men en garanti for at filmen/forsterkeren/høyttaleren/osv. har en viss standard. Det er finnes ikke noe sånt som et THX-spor. At en film har et THX-stempel kan ikke sammenlignes med DD/DTS, men heller for eksempel SuperBit-utgivelser.

Grunnen til at THX av mange regnes som oppskrytt er at sertifisering av enkeltkomponenter er bare tull, iogmed at alt som i det hele tatt er bra nok til å forlate fabrikken er bra nok til å oppfylle kravene i riktig setting. Sertifisering av kinoer er en helt annen sak, men å få en dude fra LucasFilm til å stikke innom og sjekke om anlegget ditt er bra nok ville både vært kostbart og ganske meningsløst, med mindre man trenger en penisforlenger.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg tar feil her men THX er vel bare en kvalitetssertifisering av enten et DD eller DTS Lydspor. THX i seg selv er vel ikke noe lydspor. Men DD eller DTS lydspor med THX standard har som regel har merkbart bedre lyd.

Edit: Der var du litt kjappere enn meg gitt Poqwaq

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vell enig i det dere sier! at det er en tottal setting med lyd og bilde, avstander osv.... synes selv at lyden er bedre med et slikt oppsett, mulig jeg er helt på jordet :?:

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man skikkelig gode høyttalere, thx-godkjente eller ikke tror jeg ikke man hører all verdens forskjell. Det viktigste er jo at dvd`en har et bra lydspor.
    Og som Poqwaq sier så må ALT i hjemmekinoen være THX sertifisert og kalibrert etter thx standarden. Kabler,forsterker/reciever,lerret,sitteavstander osv...

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så kan man vel si at THX er en "minstestandard" for kvaliteten på komponenter. Er vel verdt å merke seg at mange komponenter glatt overgår kravene uten at de har tatt seg bryet å betale for THX logoen .

Det er ihvertfall slik jeg har forstått det

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har en forsterker med THX-postprocessing vil man oppleve at det "rocker" litt mer enn ellers på DD/DTS. Antar at dette legger på litt lydtrykk, frekvensforsterking o.l. utover hva lydsporet opprinnelig er kodet til. Fungere faktisk veldig bra om man kjører uten sub (dvs får litt mer trykk i bassregionen). Med sub synes jeg det kan bli litt vel mye av det gode. Er sikkert mange som mener at det er en umulighet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Sertifisering av kinoer er en helt annen sak, men å få en dude fra LucasFilm til å stikke innom og sjekke om anlegget ditt er bra nok ville både vært kostbart og ganske meningsløst, med mindre man trenger en penisforlenger.
    Spør du meg hadde det vært prikken over i'en i en high-end hjemmekino.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •