Sikring til CV E715? Hvor mange Ampere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sikring til CV E715? Hvor mange Ampere?

Naboen sprengte ene sikringa i E715 høytaleren sin i sta i det vi spilte om (kapp) (han tapte og) hehe men uansett, hvor mange ampere sikring burde det stå i denne høyrtaleren? Han har satt i 2Ampere og bare spiller rolig til vi finner ut hvor mange det bør være.
    Sto ingenting på den sikringa som sto i fra før av.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,5 (RIMELIG sikker på dette) .. er 5amper i classic 215. Egentlig har ikke den noe å si.. er bare at en 2amper ryker fortere enn enn f.eks 3,5. En kompis bruker 4amper i sine E315.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2Ampere sikringa gikk nesten med en gang. Jeg har 5 Ampere i mine Classic 15'' og. Vi prøver med en 4A sikring vi.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine clsc 215 har 5A som sagt, men jeg lurer på om jeg skal kjøpe hakket større for å få litt mer bass noen ganger..!! Jeg har lastet ned masse sinustoner nå fra signaturen til roko her på forumet og testet med de, kjempe gøy,. hehe

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke vanlige glassrørsikringer i clsc?? Da mister du ikke no bass... Hvis der blir motstand (spenningstap - basstap) i sikringen blir den varm og da vil motstanden bare bygge se mer og mer opp i hurtig tempo til den ryker (ca 10 sek).

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikring i høytalern er jo bare tull å tøys, man burde ha ører til å høre når det er så mye forvregning at det er fare for ting

Sett i en 10A så ryker den ikke igjen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    mine clsc 215 har 5A som sagt, men jeg lurer på om jeg skal kjøpe hakket større for å få litt mer bass noen ganger..!! Jeg har lastet ned masse sinustoner nå fra signaturen til roko her på forumet og testet med de, kjempe gøy,. hehe
    sinustoner?

Last ned en tonegenerator til Winamp, så setter du på den frekvensen du vil ha... jeg har det

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med at det er tull med sikring. Derfor er de plukket ut og loddet over på printen i mine ht med sikringer.

Men i et tilfelle kan det være ok. Hvis du kjører store ht som f-eks V15 på små recievere som 753 osv og spiller høyt er det greit å ha sikring på diskanten - men abre er det at det som oftest skjer så fort at en bimetallsikring, som ofte blir brukt, ikke er kjapp nok - og da er du like langt i gjen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Enig med at det er tull med sikring. Derfor er de plukket ut og loddet over på printen i mine ht med sikringer.

Men i et tilfelle kan det være ok. Hvis du kjører store ht som f-eks V15 på små recievere som 753 osv og spiller høyt er det greit å ha sikring på diskanten - men abre er det at det som oftest skjer så fort at en bimetallsikring, som ofte blir brukt, ikke er kjapp nok - og da er du like langt i gjen.
    jaja, diskantsikringen er fin og ha! Når jeg mente det var tull med sikring, tenkte jeg på den hoved glassikringen til hele høytalern

Jeg har og lodda ledningene utenom sikringsholdern i mine 215

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg snakker også om hoved sikringen! Den er på 5A men den ryker pga bassen ikke diskanten eller mellomtonen. Men jeg er ganske sikker på at den kunne ha vært litt større. Skal teste, for den røk nå i sted da jeg hadde på ganske høyt på sånn ca 40hz. Heldigvis hadde jeg et par til liggende!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    jeg snakker også om hoved sikringen! Den er på 5A men den ryker pga bassen ikke diskanten eller mellomtonen. Men jeg er ganske sikker på at den kunne ha vært litt større. Skal teste, for den røk nå i sted da jeg hadde på ganske høyt på sånn ca 40hz. Heldigvis hadde jeg et par til liggende!
    Mine 5 ampere røk også ganske fort...og så klart det er bassen som dreper sikringer, det er bare i bassområdet at det går så mye strøm..

Sett i 10A da vel Fabian så ryker dem ikke igjen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønte jo det Fabian, men hvis sikringen ikke hadde røket så hadde du ikke fått noe mer bass om du hadde puttet i en større. Trodde du hadde en teori om at det var motstand i sikringen el.

Men grunnen til at sikringene er "for små" er at CV må være sikre på at de ryker før resten av ht'en. Sikringene ryker jo pga strømmengde. Forskjellinge forsterkere kan ha samme effekt ut, men med ulik strømmengde hvis de har høyere/lavere spenning i stedet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •