Høyt Lydtrykk = Skadeligt? Hvor skadeligt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 90
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei har tenkt på dette flere ganger, alle sier du kommer ikkje til å høre noe som helst når du er 30 år. Før hadde eg kun Al 1000 da merket eg ikkje så masse men etter 1515 kom til huse og det går veldigt vilt for seg blir hørselen helt bedøvdt. dette kan ikkje vere bra, men kor skadeligt er dette.?????? Eg har en jobb som eg må ha helseattest på hvert andre år og der tar eg hørseltest. har ikkje hatt noe problem enda. men

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg tatt det med ro hadde jeg vært deg..Hvis du kjenner det selv da får du nedstatt hørsel..Samme som når man er ute på by`n og kommer hjem med kanon øresus, så sier det jo seg selv at det har skjedd noe med hørselen din da..!!! Når dette skjer gjenntatte ganger som du sier så behøver man vel ikke være lege for å si at det ikke er helt bra...

Demp volumet er da et godt råd..;o)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmålet er vel egentlig "Hva er høyt?", for er det skadelig så er løpet kjørt...

Tips: http://www.levanger.kommune.no/festi..._kinosalen.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man kan liksom ikke angre på det hvis man har ødelagt hørselen sin..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spillt trommer ca 15 år.. De første 10 årene brukte jeg skjelden ørepropper. Nå skal det sies at det har gradvist økt hvor hardt jeg slår. Men alikevel. Alle disse årene med trommer og et par annledninger med kruttlapper og ambolter har gitt meg en dipp på 5-6000Hz på høyreøre, litt tinitus i venstre. Høres kanskje litt snålt ut, men trolig fordi jeg har den dippen på 5-6KHz på høyreøre pådro jeg meg tinitus bare på venstreøret under en south of heaven konsert på Betong her i Oslo

Konklusjonen er vel som så. Du må passe på hørselen din. Er det ubehagelig så skrur du ned med en gang.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet hørselen min for kort tid siden, og resultatet var meget overaskende. Etter mange års jakt etter heftige lydtrykk og sannsynligvis 6-10 timer musikklytting i snitt hver uke så hører jeg helt perfekt, og jeg responderer fint opp til 22600 Hz...! Jeg synes selv det er forundringverdig.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Take care! Ikke overdriv.

Undertegnede har "jet-dippen" etter å ha jobbet med fly uten tilstrekkelig hørselsvern. Jet-turbiner har et ganske høyt lydtrykk når en står i umiddelbar nærhet... Dette er en permanent skade og medfører at jeg har redusert hørsel på begge ører på et spesifikk frekvensområde, kun der heldigvis. Selv merker jeg ingenting i det daglige ettersom skaden er snever og jeg har vent meg til det, men det avdekkes på utvidede hørselstester.

Høyt lydtrykk over større frekvensområde regner jeg med at vil gi et "bredere" skadeomfang. Hørselen blir redusert, men ikke nødvendigvis total.

For å illustrere høyt lydtrykk: Testkjøring av motor på F-16 i betong-shelter. Ved maks lovlig trottle hadde jeg ikke krefter nok til å bite tennene sammen lenger, de klapret uhemmet :!:. Det var bare å åpne kjeften og kjenne pulseringen av luften i lungene. Nå skal det nevnes at i disse testene hadde vi godt nok hørselsvern, det var under strids-øvelser utendørs at hørselsvernet ikke alltid fikk prioritet...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lol!

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men er det ikke 80% thrust man klarer å holde igjen F-16 med på bremsene i shelter/ på line..?? Og det er jo først ved 85% thrust det virkelig begynner å river :-D

Her har vi en SVS killer ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto, lånte du hundens ører? 22khz!:shock:

Produsent repr. ketilmorstol sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Her er en god og informativ side om tinnitus
    Sjekk ut "Save your ears" som gir en grei og enkel forklaring på hvordan et øre er bygd opp. - Og hvordan det kan ødelegges.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Lol!
    Hva er lol?? Å starte en slik tråd å spørre om dette, eller det som ble dradd inn ang F-16??

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Akto, lånte du hundens ører? 22khz!:shock:
    De aller fleste hører et godt stykke over 20kHz, det er bare en luring som har satt dette som grense en eller annen gang og dermed har alle akseptert at de ikke kan høre over dette.
    Merket selv når jeg sammenliknet to forskjellige høyttalere hvor den ene er oppgitt til 20kHz og den andre til 38kHz at det var mere informasjon i toppen på det paret som spilte lengst opp :grin:

På skolen i fysikktimen lekte vi med tonegenerator, når læreren skrudde frekvensen til over 20kHz og fortalte oss at nå hører vi den ikke lenger fordi mennesker ikke hører så høye frekvenser måtte jeg selvfølgelig gjøre han oppmerksom på at jeg syns pipingen fortsatt var jævli irriterende...
    Og jeg har fortsatt til gode å høre en hundefløyte som ikke skjærer som en sløv brødkniv i øret, men hundefløyter kan neppe være mer enn 15-17kHz tror jeg.

En liten kommentar til kokken sitt innlegg, når jeg var i militæret spurte jeg pent om jeg kunne få bruke privat hørselsvern når vi skulle skyte, men nei det fikk jeg ikke lov til, for vi måtte bruke standarden de hadde satt..
    og det vi fikk utdelt var vanlige propper pluss noen plastklokker som hjalp fint lite... resultatet var at jeg sørget for å ligge helt til høyre i rekka slik at jeg slapp å få lyden fra tomhylse-åpningen til sidemannen, siden de som er til høyre bråker adskillig mer enn de til venstre pga denne åpningen.
    edit: eller var det venstre kanskje? lenge siden jeg har lekt meg AG nå gitt..

Det var også rett før en tulling fyrte av rødfis over skulderen min når vi hadde øvelse, heldigvis gjorde han ikke dette, hadde jeg fått hørselsskade så hadde jeg brukket flest mulig bein i kroppen hans og blitt kasta ut, militæret er ikke viktigere enn hørselen min
    Syns det var altfor dårlig opplegg rundt verning av hørsel i miliæret, men jeg kom heldigvis ut med topp score på hørsel etter endt tjeneste :grin:

Og du Stroker18; du burde tenke deg godt om før du fortsetter med dette her, det er mange som sliter med store psykiske plager pga tinnitus, mange har til og med tatt selvmord pga tinnitus, de har sikkert hatt ganske mye men det sier jo litt om hvor slitsomt det er å gå rundt med dårlig hørsel i tillegg til en konstant piping eller susing i ørene

A

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes man er ganske godt beskyttet mot høye lyder når man bruker både ørepropper og hørselsvern. mulig det bare er meg men..

Har iallefall drevet med baneskyting i over ti år med propper og hørselsvern uten å ta skade av det..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs om det er en litt annen std på det utstyret som man får utdelt i hæren/infanteri i forbindelse med førstegangstjeneste/værneplikt..??

Men forøvrig, det jeg brukte når jeg var på utplassering på Ørland/Brekstad var av god standard, men det var et helt annet opplegg enn værneplikt. Tvile på at Forsvaret har ørten gode hørselsvern liggende, jeg har sett at div utstyr får temmelig hadr medfart i Forsvaret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min hørsel gir seg ved 16-17 kz. Og det er vanlig tatt alderen i betraktning. Barn hører noe høyere i frekvens.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare "høy" lyd ved gitte frekvenser som leder til nedsatt hørsel. Som en kuriositet kan det nevnes at innen petroleumsvirksomheten så er det i regelverket satt en grense for hvor støyDOSE man skal utsettes for over et 12-timers skift. Og den grensen er 83 dB(A). A=Average.

Med andre ord så er støypåvirkningen gjennom døgnet også interessant...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Jeg synes man er ganske godt beskyttet mot høye lyder når man bruker både ørepropper og hørselsvern. mulig det bare er meg men..

Har iallefall drevet med baneskyting i over ti år med propper og hørselsvern uten å ta skade av det..
    Har også skutt mye på bane, men der er det sjeldent at det bråker mer enn det en AG gjør, og befalet ville på død og liv ha oss tett sammen sånn at det ble maks lydtrykk :neutral:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Litt OT, men er det ikke 80% thrust man klarer å holde igjen F-16 med på bremsene i shelter/ på line..?? Og det er jo først ved 85% thrust det virkelig begynner å river :-D

Her har vi en SVS killer ;-)
    Mener å huske at vi stoppet på 80% i shelter (husker ikke alle detaljer fra slutten av 80-tallet ;-) ). Men vi hadde også bremseblokker på hovedhjulene + vi brukte arresting hook og wire for sikkerhets skyld. Muligens at F-16 er en SVS-killer men dog en dyr en... Skjønt med det våpenarsealet som en kan dytte på aluminiumskråka, da kan jo SVS-killer bli et bokstavelig begrep. :-D

FYI:
    LOL = Laughing Out Loud

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Akto, lånte du hundens ører? 22khz
    Som are_e allerede har påpeket så er det individuelle grenser for hva folk har som øvre grense. Leste for en tid tilbake at mange av de som lider av Astma har endel høyere kapasitet oppad, misbruk av statistikk?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er ikke bare "høy" lyd ved gitte frekvenser som leder til nedsatt hørsel. Som en kuriositet kan det nevnes at innen petroleumsvirksomheten så er det i regelverket satt en grense for hvor støyDOSE man skal utsettes for over et 12-timers skift. Og den grensen er 83 dB(A). A=Average.

Med andre ord så er støypåvirkningen gjennom døgnet også interessant...
    Dette er ikke nødvendigvis skaderelatert til hørsel. Det går vel mer på stress- og tretthetsfaktor?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •