Høyt Lydtrykk = Skadeligt? Hvor skadeligt? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 90
    Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har en konstant piping på høyre øre denn er heldigvis ikke så høy at jeg har noen spesielle plager av den. Men blir musikken høy nokk skraper d som bare pokker på det øret. Har en mistanke at den skaden kommer av perioden jeg hadde stroker15 i bilen og jobba på en ferge, å hadde mange turer ned i maskin rommet uten hørselvern.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic, men ville dere helst ha mistet hørselen eller synet?

Et helsikes dilemma, men personlig ville jeg nok faktisk ha valgt hørselen.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr

Dette har jeg faktisk tenkt på mange ganger :lol:

Jeg har allerede litt dårlig syn, bruker briller og linser. Det er ikke noe stress å se litt dårlig med dagens gode hjelpemidler, så redusert syn er å foretrekke fremfor redusert hørsel.
    Men hvilken jeg helst 'ville' miste er et vanskelig valg. Man kan gjøre mer hvis man er døv, og er på en måte mer uavhengig enn blinde.
    Døve derimot vil være ganske sosialt isolerte siden det ikke er så mange som kan kommunisere med en døv som med en blind.
    Jeg tror jeg ville valgt å miste synet for å slippe å gå rundt i en 'boble' og bare se på andre uten å kunne ta noe særlig del i hva som foregår. Som døv kan man bare chill'en og høre alt som suser forbi, og man kan fortsatt nyte musikk.
    Og kanskje høre på en film innimellom Jeg hører ofte på tv med trådløse hodetelefoner mens jeg er utenfor synsvidde, på kjøkken eller andre steder og fikser et eller annet. Får jo med seg det viktigste når man hører nyhetene, eller ser en serie hvor man kjenner stemmen på alle karakterene som spiller der.
    Men jeg er ikke sikker på dette valget, og regner med at jeg aldri kommer i den situasjonen at jeg må velge, heldigvis!

A

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    Jeg har en konstant piping på høyre øre denn er heldigvis ikke så høy at jeg har noen spesielle plager av den. Men blir musikken høy nokk skraper d som bare pokker på det øret. Har en mistanke at den skaden kommer av perioden jeg hadde stroker15 i bilen og jobba på en ferge, å hadde mange turer ned i maskin rommet uten hørselvern.
    klasikker..................

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr

Dilemmaet og noe som gjør denne problemstillingen meget vanskelig er vel heller at hvis man kommer i en slik situasjon og mister en av disse sansene, så har man gjerne ikke noe valg alikevel....

Tror forsåvidt hørselen er "bedre" å miste enn synet, som døvblitt kan man for eksempel lære seg tegnspråk og fremdeles bruke stemmen til å komunisere med andre hørende, samt kjøre bil, se på film med teksting, lese og skrive på en grei måte.

Blinde kan som kjennt ikke kjøre bil, og det må være veldig skremmende og fustrerende å gå seg bort i nærområdet kræsje borti alt mulig osv, før man har lært seg de triksene som skal til for å kunne fungere bedre. Synes også det virker vanskelig å lære seg blindeskrift. Den eneste fordelen jeg ser med å være blind vs døv, må vel være at man kan prate og komunisere muntlig med andre, samt høre på HiFi og musikk, men i det daglige for å kunne fungere tror jeg det å miste synet må være desidert værre enn hørselen.

Vet ikke hvor langt teknologien er kommet synsmessig , men høresls messig kan de i dag også oppere inn elektronikk rett på hørselsnerven hvis den er inntakt , og kan til en viss grad redusere komunikkasjons problemene noe, selv om det vel lydmessig ikke akkurat blir High-End lyd...

Ett problem med tap av hørselen, kan også være at man blir plaget med tinnitus i steden, og da ikke nødvendigvis en svak signal/støyforhold tinnitus som man gjerne kan ha merket som hørende, men skikkelig jet turbin høyt 24 timer i døgnet, slik at man ikke får sove osv. Har hørt om en kar her i Kristiansand som stadig reiser med danskebåten, fordi der har han en fast sitteplass han kan legge hodet intill skips skråget, og motor lyden og vibrasjonen er med å dempe graden av tinnitus og han får slappet av.....

Newcomer Zaynt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    Har ogå samme problem bare på venstre øre...men hos meg kommer nok skaden av at jeg som barn klarte å briste trommehinna på venstre øre 2 ganger i løpet av kort tid. Etter dette dannet det seg arrvev på trommehinna som måtte opereres bort, men hørselen ble aldri helt bra, i alle fall ikke på venstre øre. I likhet med deg har jeg konstant piping på det øret og når musikken blir høy nok skraper det forferdelig (samme lyden som når en høyttaler er sprengt). Det skal også sier av lave monotone lyder kan være nesten like skadelig med tanke på øresus. Hvis man konstant utsettes for en monoton lyd (som fra cpu viften på en pc) i lengre tid kan man tidvis oppleve øresus, dette kan fort bli permanent, så pass på ørene deres og spill musikk med måte!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med hørselen til tross for at jeg har hatt fysisk vondt i ørene en god del ganger tidligere ved bass i bil...... spiller høyt rett som det er, men aldri så høyt at jeg synes det er ubehagelig!

Blir dessuten skremt når jeg leser diverse her, skikkelig tinnitus må bare være helt forjævlig og ha :-?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en har fått tinitus har man det gående resten av livet. Ikke morro det nei. Har også vært utført forsøk på de som er så plaget at de har søkt hjelp hos psykiatere og klinikker. De tok da og klipte hørselsnerven så de ikke hørte en verdens ting. Vel, de hørte fremdeles pipingen fra tinitusen da.
    Så da sier jeg: stikk heller ut øynene mine, men ta ikke fra meg musikken min!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sverige behandler de tinitus ved å spille en tone inn på øret som holder samme frekvens som den innbilte tonen. Så skrues denne av og på over lengre tid, med den hennsikt at hjernen skal forstå forskjellen på når tonen er der, og når den ikke er der. Kjenner flere som har tatt denne behandlingen med svært gode resultater. Tinitusen blir ofte ikke helt borte, men den blir kraftig redusert.

Min far er kraftig hørselshemmet på høyre øre etter at han var på jakt. De jaktet grevling i et hi under en låve, og hunden hadde låst grevlingen i en blindvei. Vanlig prosedyre da er å grave seg ned til hiet, og avlive grevlingen. Siden dette hiet var under låven, laget de bare et hull i låvegulvet. Pappa senket overkroppen (med hodet først) ned i hullet, og avlivet grevlingen. Det han desverre glemte i kampens hete var å ta på seg hørselsvern...

Romforsterkningen til den lille kanalen under låvegulvet var tydelig vis nok til å gi en kraftig hørselsskade kun i løpet av et tiendels sekund (han skjøt med hagle, som i friluft lager langt mindre støy en feks de fleste rifler)

Så de er nok inne på noe de som sier at høye lyder over kort tid er skadelig siden øret ikke rekker å omstille seg.

At man ofte ikke hører diskant etter å ha klippet gress, vært på konsert, kjørt snøfreser, etc. kommer av at man får "dotter" i øra ved lang påvirkning av høy lyd. Dette er en forsvarsmekanisme i øret, og betyr at du har nermet deg smertegrensen. Et godt tegn på at man burde ha brukt beskyttelse...

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde konstant høy øresus, men det skyldes hovedsaklig langvarig støy på lavt volum på jobb, pluss byens hensynsløse DJ-er som står der med øreproppene sine og lemper ut altfor mange desibel. Er det noe jeg hater, så er det akkurat de useriøse DJ-er.

De siste 5 årene har jeg brukt ørepropper når jeg er ute på byen, og hører aldri på særlig høyt hjemme. Jeg gidder ikke være så macho at jeg dropper ørepropper, og vraker hørselen min på byen, bare fordi propper ser litt teit ut. Øresuset har forresten forsvunnet. Er ikke i tvil om at det skyldes at jeg har lagt om mine lydvaner før hørselen ble så ille at den ikke lot seg reparere.

Kjenner forresten noen som er døv på ene øret, og det er mega kjipt og ikke kunne nyte stereo lyd.

Jeg syns aldri det er kult med store Cervin Vega høytalere, Stroker basskasser i bil og lignende, tvert imot syns det er latterlig når noen kommer kjørende med bass en kan høre kvartalet før dem dukker opp, og sitter jeg på med noen som spiller høyt, er jeg mer enn gjerne fest brems, hørselen er tross alt viktigere enn at jeg er populær og døv.

Syns forresten det er endel kino saler som spiller altfor høyt, klingenberg pleide ihvertfall spille for høyt, pleier ha med ørepropper i tilfelle.

Høres sikkert kjipt ut nå, men akkurat utelivs bransjen har ikke respekt for gjestene sine.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et relativt voksent anlegg i bilen, og anlegget hjemme er også kapabelt til en del desibel, til tross for at det er Tannoy... Men jeg opplever stadig at jeg ikke spiller så høyt, for jeg føler ikke helt behovet... klart det er gøy å spille metallica høyt, men ikke så lenge av gangen.. blir forferdelig sliten i ørene.. Så "Walk The Line" på kino med dama her om dagen, og da var det rett og slett ubehagelig høy lyd i endel av scenene... Vurderer hørselvern neste gang jeg skal ut på byen eller på kino, ja.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg så og premieren av Walk the line i kr.sand. (den med broren av J Cash på besøk) og da var lydnivået skamhøyt. Jeg syntes det var altfor høyt.

Jeg liker bedre lyd med bra tyngde enn å spille så voldsomt høyt, har kommet over den tiden der det er om å gjøre å spille så høyt som mulig. Og har hørselen i behold fortsatt.

OT: Har opplevd en gang at det har gjort skikkelig vondt. En kamerat hadde 2 audiobahn 12 tommere i bandpass kasse foret med 2.5 KW Cadencewatt bak i bilen. Da ble jeg faktisk fysisk så kvalm at jeg måtte nesten spy.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner heller ikke vitsen med å spille i stykker sitt eget sanseapparat. Jeg er veldig glad i god lyd, og dersom den er ekstra fornøyelig å lytte til skrur jeg gjerne litt opp, men aldri slik at det blir ubehagelig - jeg sitter ikke med en desibelmåler i handa og følger med på volumet, men innbiller meg at det kan gå utover ørene dersom volumet blir ubehagelig. Derfor synes jeg det er en fin grense å forholde seg til..

Forøvrig skal jo veldig mye til før dypbassen oppleveles som ubehagelig, så litt skikkelig bulder og brak går man ikke av veien for..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zaynt
    Har ogå samme problem bare på venstre øre...men hos meg kommer nok skaden av at jeg som barn klarte å briste trommehinna på venstre øre 2 ganger i løpet av kort tid. Etter dette dannet det seg arrvev på trommehinna som måtte opereres bort, men hørselen ble aldri helt bra, i alle fall ikke på venstre øre.
    Hadde også gjentagende øreverk når jeg var barn/ungdom, og dette har desverre gjort sitt til at jeg ikke hører så godt som jeg burde. Mangler de laveste og de høyeste frekvensene på det ene øret. Hører ikke over 14kHz på noen av ørene. Noe har jo med alder å gjøre, runder 4*10 til sommeren, men skulle vel i utgangspunktet hengt med litt høyere opp i frekvens.

Har en junior som har begynt å interessere seg for lyd, og har terpet litt på dette, og han hører etter enda iallefall. Men han synes at CV er flotte greier, så det blir nok noen runder framover...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tinitus

Tinutus ja
    17år og 1måned, nå :razz:
    Første gang jeg egentli merket det var vel for 3år siden eller no sånt.
    Men har heldigvis bare svak piping i øret da, så det høres bare når det er helt stilt rundt meg.
    Men ta godt vare på hørselen.
    Tror neppe jeg hadde klart meg med et liv uten musikk :sad:

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt ørebetennelse i 4 dager nå, og har samtidig hatt en ganske høy pipelyd på det ene øret, og det er ekstremt plagsomt! Først i kveld det har begynt å bli borte..

Føler med de som har dette permanent!

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Hei!

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Dette kan gå fint mange ganger. Men plutselig så blir du ikke fin igjen, bare tenk den følelsen det er å gå rundt med konstant piping i ørene og du hører like godt som om du hadde en pappeske rundt hodet.
    Du husker vel den følelsen ganske godt nå siden det ikke var så lenge siden?
    Selv var det en prodigy konsert på sentrum scene en gang på 90-tallet som fikk meg til å passe på hørselen, øresus i et par dager var ikke morsomt, og jeg har ikke utsatt hørselen min for noe slikt etter dette. Og hører helt fint ennå heldigvis, hørselen min er den sansen jeg setter mest pris på, tror jeg heller ville fått dårligere syn enn hørsel, det er mye mindre plagsomt.
    Jeg fatter ikke at dere tar sjangsen på å utsette stakkars hørselen for dette?

Det koster nesten ingenting for vanlige ørepropper, og legger du litt penger i det så får du propper som demper hele frekvensområdet like mye, dvs, du hører alt like godt bare x antall db lavere. Dette er mye mer behagelig enn vanlige propper ;-)

Are
    Hei are!

hvor kan jeg få tak i disse ørepluggene/proppene som du/dere snakker om?
    biltema/clas olson??

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zero
    Hei are!

hvor kan jeg få tak i disse ørepluggene/proppene som du/dere snakker om?
    biltema/clas olson??
    OK propper kjøpte jeg på tre45 i tr.heim (musikkforetning). Digge propper kjøpte jeg hos øreklinikk og fikk de spesialstøpt demper dønn flatt over hele området og det er fortsatt klar lyd ;-) veeeeldig behagelig!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er hvertfall ikke i tvil om at jeg heller ville vært døv enn blind. Har endel kjennskap til døves hverdag gjennom utdanningen jeg tar, og de klarer seg utmerket selv i hverdagen. En blind vil i mange flere tilfeller trenge hjelp.

Ser det blir referert til tekniske hjelpemiddler for døve lenger her oppe. Regner med at det siktes til CI (Cochlea Implantat). Dette hjelpemiddelet har vært endel i media siste årene.Det er som et slags høreapparat som er operert inn i hodet og som festes til tinningsbenet. Den sender signalene inn i sneglehuset og videre til hørselsnerven. Tegning her:http://www.cipaa.net/Bilder/coc-kartet_stor.gif

Det som kan sies om det er at mediene (som vanlig) overdriver virkningen av dette. "Døv ble hørende!!!" og lignende overskrifter møter oss med jevne mellomrom. Utviklinger fortsetter, men det er dessverre slik at pr i dag er de fleste det man kaller sosialt døve. Med det menes at dersom man sitter å prater rolig i et stille rom ,så kan man gjøre seg forstått. Problemet oppstår når man er flere i et rom eller det er annen form for støy. Da klarer ikke personen med CI å skille lydene fra hverandre. Ikke alle har så godt utbytte at de kan føre en normal samtale, men kan ha nytte av det likevel. Feks at man hører en bil tute eller hører en sirene. Man må ikke glemme at dersom man aldri har hørt, så vet man ikke hvordan NOE høres ut. Man må lære seg å skille lyder og ord fra hverandre. Dersom noen som alltid har hørt skulle miste hørselen, vil det gå kjappere, men det er uansett en helt ny måte å høre på.

Ta vare på hørselen gutter, men skulle du være så uheldig å miste den, så går ikke verden under av den grunn!!!! :grin:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel helt dustete ikke å passe på hørselen sin når man er interessert i lyd. :-| Mange tenker visst ikke over hvor lett det faktisk er å ødelegge sansen som gir så utrolig mye glede... Selv om det blir nevnt nærmest hver dag!
    Det er klart at det gir en ekstra følelse når man drar på litt ekstra når man hører noe av favorittmaterialet, la det være musikk eller film, men la det aldri bli så høyt at det gir ubehag! Da er vel vitsen borte...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •