Høyt Lydtrykk = Skadeligt? Hvor skadeligt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 90
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    bærbare produkter blir det vel advart no mer mot da klokkene virker nermest direkte på øret. noe av det farligeste for hørselen skal vel være kjappe og høyfrekvente lyder slik som børseskudd o.l i og med øret ikke får omstille seg til (u)lyden. som nevnt er det viktig med hvile og for øret.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Trance Energy i helgen, og da vi kom hjem på morran hadde jeg problemer med å høre diskant i det hele tatt. Men nå er jeg helt fin igjen, har ikke merket noe ennå..

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Var på Trance Energy i helgen, og da vi kom hjem på morran hadde jeg problemer med å høre diskant i det hele tatt. Men nå er jeg helt fin igjen, har ikke merket noe ennå..
    Dette kan gå fint mange ganger. Men plutselig så blir du ikke fin igjen, bare tenk den følelsen det er å gå rundt med konstant piping i ørene og du hører like godt som om du hadde en pappeske rundt hodet.
    Du husker vel den følelsen ganske godt nå siden det ikke var så lenge siden?
    Selv var det en prodigy konsert på sentrum scene en gang på 90-tallet som fikk meg til å passe på hørselen, øresus i et par dager var ikke morsomt, og jeg har ikke utsatt hørselen min for noe slikt etter dette. Og hører helt fint ennå heldigvis, hørselen min er den sansen jeg setter mest pris på, tror jeg heller ville fått dårligere syn enn hørsel, det er mye mindre plagsomt.
    Jeg fatter ikke at dere tar sjangsen på å utsette stakkars hørselen for dette?

Det koster nesten ingenting for vanlige ørepropper, og legger du litt penger i det så får du propper som demper hele frekvensområdet like mye, dvs, du hører alt like godt bare x antall db lavere. Dette er mye mer behagelig enn vanlige propper ;-)

Are

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke se bort i fra at du nå har blitt påført en varig hørelskade, som vil kunne komme tydligere frem igjen etter noen år. Det som er anbefalt med slik overbelastning du beskriver, er at man bskytter hørselen for nye høye lydtrykk i noen dager etterpå, så eventuelle skader kan få leget seg noe. Nerveseller med flimmerhår som har brekt av i sneglehuset vil ikke kunne leges, men det har noe med lekasje av noen vesker og å få reddet noen av de nervecellene som er middels skadet og fremdels kan reddes, med å ikke belaste hørselen igjen på en stund.

Nokk en runde med "Trance Energy" lydtrykk nå, vil kunne øke faren for hørselskader, og er absolutt ikke å anbefale.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg har spillt trommer ca 15 år.. De første 10 årene brukte jeg skjelden ørepropper.

Konklusjonen er vel som så. Du må passe på hørselen din. Er det ubehagelig så skrur du ned med en gang.
    I likhet med hansam har jeg spilt trommer (i snart 30 år), og har tinitus på begge ørene. Gikk i hard-rock og heavy-metal i starten. Nå spiller jeg "alt". Sist jeg var på sjekk med ørene var hørselen i topp stand. Hørte alt, men har vanskelig for å skille stemmer fra hverandre hvis alle snakker i munnen på hverandre. Det er trivelig på middag hos mutter`n det!
    Anbefaler dere å slappe litt av med dette jaget etter satans mye dB. Selv synes jeg det er ingenting som slår ballhard rock av det bra slaget på full guff. Men det er ikke så lurt i lengden.
    Må også si at jeg har aldri følt at lyd har vært ubehagelig før en god stund etter tinitusen kom for 20 år siden. Med andre ord så er det oftest for sent å skru ned når det er smertefult høyt.
    Nå vil vel mange si at "de har så vakker lyd i anlegget at det skjer ikke dem". Gleder meg til jeg kan sette meg ned og skrive følgende i dette forumet om noen år: HVA VAR DET JEG SA!
    Husker min far og mor sa det til meg når jeg begynte med trommer og band. Mitt svar var alltid: Er`e for høyt er`u for gammel.
    Rocka ordtak var det i alle fall. :sad:

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Hva er..

.. poenget med å finne ut hvor mye øret tåler? Når du har funnet det ut sitter du igjen med en kronisk skade.. Utrolig idioti å spekulere i.. ikke er det tøft å gå rundt med konstant piping i ørene heller..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange DB kan man ha volumet på gjennom en gjennomsnittlig lang actionfilm uten å ta skade av det?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel rundt om sånn som på jobb, vi er pålagt hørselvern om vi skal jobbe over lengre tid i støy over 83dB...

Det er nok en god margin der, men 90dB klarer ikke jeg å gå uten hørselsvern...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av theom
    .. poenget med å finne ut hvor mye øret tåler? Når du har funnet det ut sitter du igjen med en kronisk skade.. Utrolig idioti å spekulere i.. ikke er det tøft å gå rundt med konstant piping i ørene heller..
    Nei det er vel akkurat det som er poenget, og vite hvilken lydtrykks verdier man ikke må belaste hørselen med.

Det er vel et gammelt "jungelord" som sier at:
    "Den som lærer av andres feil er smart, fordi da slipper den å gjøre feilen selv."

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool ...

Bør en ikke heller la det være individuelt? Når man er usikker på om en har et skadelig lydtrykk er det vel bedre å dempe ned noe istedenfor å gå inn på forumet å lese av en gitt desibelgrense..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av theom
    Bør en ikke heller la det være individuelt? Når man er usikker på om en har et skadelig lydtrykk er det vel bedre å dempe ned noe istedenfor å gå inn på forumet å lese av en gitt desibelgrense..
    Kjekt å være på den sikre siden, men gjør som du selv vil.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nokk en runde med "Trance Energy" lydtrykk nå, vil kunne øke faren for hørselskader, og er absolutt ikke å anbefale.
    Hva med til neste år? Ørene burde vel ha leget seg nok til da?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med til neste år? Ørene burde vel ha leget seg nok til da?
    Ja det spørs vel hva som har skjedd i mellomtiden...;-) . Det jeg ville frem til er at man kan minske skadevirkningene noe med å skjerme hørselen for nye belastninger i en tidsperiode etter en overbelastning.

Hvis du vil gjenta og få introdusert nye hørselskader på neste års "Trance Energy", så er det helt opp til deg, men utifra det du angir tidligere
    så kan det vel tyde på at hvis man vil spare litt på hørslen børr bruke noe slike propper som are_e foreslo tidligere som demper like mye i alle frekvenser. (sikkert ikke helt den samme Trance opplevelsen, men det er mulig du kan få hørselen til å vare og fungere bedre litt lenger.)

Det som er det store problemet med hørselskader er at man ikke merker dem før de allerede er der, og da er det desverre for sent å unngå dem. Med utalelser som "da vi kom hjem på morran hadde jeg problemer med å høre diskant i det hele tatt. Men nå er jeg helt fin igjen" kan man få intrykk av at alt er tilbake til normal frisk hørsel igjen, men det virker mer som at man intoduserer en skade som utvikler seg etter noen år og kan utvikle seg til tinnitus og problemer med å høre enkelte frekvensområder osv senere.

Hjernen har en fantastisk evne til å tilpasse seg nye sanseforhold, og lære seg nye tilstander. Dette utnyttes blandt annet med Coclia inplantering som på en måte kan forklares som å operere inn elektronikk som kan stimulere hørselsnerven mer direkte via elektroder osv, og er vel forsåvidt et eksempel på at hjernen kan utnytte bare en børkdel av informasjonen til å bli gjenskapt som en gjenkjennbar informasjon som den døvblitte kan fungere ganske greit med også i sosiale sammenhenger ol, men det er vel ikke egentlig en slik hørsel man ønsker å ha hvis man kan unngå det og er interessert i Audio og video og musikk osv.

Utifra alle CV trådene og alle de avbrennte talespolene både i svakt hornladede diskanter og til og med robuste 15" bass elementer osv, ser jeg for meg en del tunghørte AVforumere etter hvert, og da hjelper tweaking som bytting av signal kabler, skjermede stømkabler og bytting til bedre High-End utsyr så mye, med en skikkelig "low end" hørsel.... :roll:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvikle seg til tinnitus noen år senere? Etter bare èn kveld? Nå gjør du meg nervøs her mann!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvikle seg til tinnitus noen år senere? Etter bare èn kveld? Nå gjør du meg nervøs her mann!
    Sier ikke at du garantert får det, men risikoen øker betraktelig ved slike overbelastninger ja, og det at du var dott øret såpass lenge som du beskriver tyder på at noe har skjedd med hørselen din, men det er selfølgelig umulig å anslå noe sikkert om hva det vil bety for hørselen din senere.....

Har en kollega på jobb som permanent mistet hørselen på det ene øret etter et smell fra en nyttårs rakett som gikk av på ca 50cm avstand, der var det tyst fra dag en for å si det sånn, pga at det gikk hull på trommehinnen osv. Slike skader er det jo lett å tilskrive fra en enkelt hendelse, men det er det ikke hvis man senere får tinnitus etter diverse hørsels overbelastninger tidligere, så moralen er vel bare å være forsiktig med den hørselen man har, mens man har den...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få tinitus etter kun en eksplosjon/smell o.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ett år i forsvaret og skyting med alt fra knallskudd, glock, mp5, ag3, mg3, 12,7(blå, rødt og MP) samt stridsvogn leopard A5, 105mm var det ironisk nok helgene vi hadde i tromsø på diskotek og skyting med signalpistol (uten hørselvern)som "plaget" meg mest. Brukte aldri noe annet enn forsvarets gule øreplugger og standard klokker.

Alkohol og høy musikk tror jeg er en større trussel enn mange regner med. Opplever sjelden å ikke ha svak piping/støy i øre etter en kveld på fylla. Høy skrikende diskant er et helvette uten like.

Utrolig mye dårlig/skadelig lyd ute å går i utelivsbransjen/konsert.

Har begynnt å bruke noen semi proffe øreplugger på konsert med et slags "filter" for å dempe lyden. Får mye mer ut av rolige konserter. Er det fylla og fart driter man jo desverre i det...

Fylla og high-end er heller ingen god kombinasjon fikk jeg og muligens naboene merke her forleden. 2x2x400 DP watt gjør lett skade med riktige høytalere..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man da tak i disse øreproppene?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man da tak i disse øreproppene?

Jeg kjøpte mine spesialstøpte ørepropper her. http://www.gnresound.no/
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe artig med en hørselskade, så tror ikke det er lurt å tøye grensene unødvendig.

Jeg har mange kollegaer som har problemer med hørselen etter mange år som musiker med høy og mye lyd. Det er ikke mye moro. Noen plages voldsomt av dette.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •