Høyt Lydtrykk = Skadeligt? Hvor skadeligt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 90
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes løsningen med ørepropper kombinert med forsvarets grønne plast hørselsværn virket aldeles utmerket med AG3, MG 12,7, M72 osv. Den lyden man hørte ved AG3 var vel vermest det som ble overført i kranitet og i fra skulderen.

Det er helt klart lurt å spare på hørselen sin dersom man har HiFi som interesse. Det er vel ikke så stor mening i å ivestere i high end utstyr til lydgjenngivelse hvis det er ørselen i det siste leddet som ikke henger med.

Problemet med lydtrykk og hørselskader er vel ganske komplisert egentlig ettersom det handler om energi overført som lydbølger i luft med alle de faktorene det innbærer, samt at man har med ganske forskjellige belastbare "wetvare" i innerøret, som kan variere fra person til peson, osv. Beveger man seg i grenselad for hva hørselen tåler, kommer vel hørselskadene litt tilfeldig, og belaster man hørselen over lang tid får man også lettere skader.

Det med 12-timers skift. Og den grensen er 83 dB(A). A=Average har vel ikke bare med hørselen i seg selv å gjøre, men så vidt jeg vet også med stress og psykiske påvirkninger som har med om man vil unngaå sykdom og sykemeldinger osv. Edit:ser du også anga det Kokken..;-)

Har lest et sted at de etter høye belastinger kan lønne seg å skjerme hørselen med kunn meget lave belastninger i noen døyn etterpå. Det hadde vist nokk med å utnytte en viss grad av regenerering og tetting av noen veskelekasjer i "sneglehuset" i innerøre osv, men er skadene store nokk er det vel en permanent skade uansett.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke helt hvor jeg leste det, men fikk utdelt noe info her på tolkestudiet der det stod noe om at noen forskere hadde funnet ut at man tålte bedre lyder man likte. Dvs at man tålte bedre musikk og slikt enn iriterende lyder med samme db ( og innenfor noenlunde samme frekvens område). Noen som har sett den artikkelen, eller hva det var? :?: :-P
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Husker ikke helt hvor jeg leste det, men fikk utdelt noe info her på tolkestudiet der det stod noe om at noen forskere hadde funnet ut at man tålte bedre lyder man likte. Dvs at man tålte bedre musikk og slikt enn iriterende lyder med samme db ( og innenfor noenlunde samme frekvens område). Noen som har sett den artikkelen, eller hva det var? :?: :-P
    Mener også å ha lest/hørt om dette før også, og øret har vel en liten selvforsvar mekanisme som er med å dempe litt av følsomheten av høye lydtrykk hvis de kommer gradvis og man er innstillt på det.
    Denne selforsvars effekten er vel litt det man merker med at man er litt dottøret rett etter høye lydbelstniner og hvis det blir stille. (slike dottørede effekter er vel også en indikasjon på at lydtrykket er i høyeste laget....)
    Tror det er litt denne forsvars mekanismen som ofte virker bedre med lyd man liker vs ikke liker.

Problemet med slik forsking og hørsel er vel at hørselskader gjerne viser seg og kommer snikende etter lengere tids perioder, og kan vel derfor være vanskelige å spore tilbake til hendelser som ikke skadet og som skadet hørselen.

En annent ting i hifisammenhen er det med å spille så høyt at utstyret forvrengeg og flytter mye energi opp i frekvens så diskant elementene ryker også litt av samme problemstillingen.

(transistor) Forvrenget avspilling er ofte meget ubehagelig å høre på, og dermed er det vel litt "høna og egget" problemstilling hvis man tar med at høye lydtrykk opp i frekvens regnes som mer skadelig enn tilsvarende lydtrykk lenger ned i frekvens.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tall på hvor høyt trykk det må være for at det er farlig? Var på Cato Salsa-konsert her om onsdagen, der ble det målt til 106 dB. Ikke det høyeste jeg har hørt på konsert før, men merket jo litt sus som vanlig etter konserten.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Dette er ikke nødvendigvis skaderelatert til hørsel. Det går vel mer på stress- og tretthetsfaktor?
    Nei. Det er skade. Dvs. kunne arbeide et normalt arbeidsliv/-lengde uten skader. Ref. Norsok S-002 http://www.standard.no/imaker.exe?id=5726

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva er mest skadelig av Bass og Diskant da?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville tro diskant?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den føles iallefall mest ubehaglig...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nei. Det er skade. Dvs. kunne arbeide et normalt arbeidsliv/-lengde uten skader. Ref. Norsok S-002 http://www.standard.no/imaker.exe?id=5726

Det stemmer det du sier her Tiger (Hvor jobber du?) Ute hos oss er det gitte støysoner vi er pålagt hørselsvern uansett hvor lenge vi er utsatt for dette... 90dB+ er det skiltet i disse sonene

En ting jeg synest er skummelt er noe jeg lærte på en sånn hørselsskade kurs statoil kjørte for noen år siden, og det var i forbindelse med av og påstigning på helikopter offshore. Et helikopter har en snitt støy på 120db når det står på helidekk, og dette kan man ikke utsette seg for mer enn i 1minutt og 20 sek. før man får varige skader. Så kan man spør: Hvor mange dB er det på en vanlig konsert...????

Hadde HMS gjeldt i rock and roll businessen så hadde det blitt sabla korte konserter!!!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1,20m før varig skade? det er vel uten propper i øret? Nå har jeg bare fløyet helikopter i militæret, og da var alltid propper påbudt. Har dere ikke propper ute i nordsjøen? Oppholt oss også i lengre tid ved siden av helikoptre ved av og på lasting av pulk\ski etc.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er dette uten propper, det er jo derfor me må ha ørepropper......
    Var liksom hensikten med "kurset".... Såkalt holdningsendrende kurs!

Men du ville bli veldig overrasket over hvor vanskelig det er å få en gamling som har vært der ute i over 25 år å begynne å gå med propper uansett hvor høy lyd d er....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Det stemmer det du sier her Tiger (Hvor jobber du?) ...
    Jobber som sikkerhetsleder i BP Norge.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenwangj
    Begge. Du mister evnen til å høre den frekvensen du har blitt påvirket mest av.

Å få tinitus må være helt for jæv%ig. Tenk å høre suselyd konstant i øret uansett påvirkning. :shock:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en lærer som fikk det etter et fall på wakeboard! Han hadde mange dårlige dager i førstningen.....

Jeg tar vare på mine ører.... Orker ikke et vilt volum uten propper....

Men man kan vel ikke så lett få øresus av bass som av diskant? Trodde kanskje denne susingen hadde litt med hvilken frekvens man har tatt skade av...?

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel å merke hvor mye en person tåler kommer ann på person til person. Jeg trur jeg har fått litt tinitus, men til virken grad vet jeg ikke, trolig veldig lite. Nok til at jeg kan leve med det.
    Å få tinitus må være helt for jæv%ig. Tenk å høre suselyd konstant i øret uansett påvirkning.
    Vel å merke det finnes forskjellige grader tinitus, trur det finnes 3, 3 er den værste, for da er det konstant uansett. Det finnes sånn behandlings sak i island for det der, var på NRK1.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mest skadelig

Sitat Opprinnelig postet av espenwangj
    Det mest skadelige (for et uskadet øre) er mellomtone/høy mellomtone. Husker ikke nøyaktige hviske frekvenser det var, men ca. fra 5000-15000 er frekvensomerådet der øret har høyest smerteterskel. Det skal være ekstremt høyt om man skal bli skadet av kun bass. (godt stykke over 110 db)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er SVÆRT stor forskjell på hva frekvensområde vi snakker om. Og selv bare i bassområde er det stor forskjell, generelt så er det slik at desto lavere frekvens, desto mer DB tåler en. 120-130 db ved 30-40hz er på langt nær så ille som mange tror og det høres ut. De som sier at en blir momentan døv ved 120db tar HELT feil. Det kan uten tvil direkte skadelig og smertefullt ved f.eks. 5000 hz, men ikke ved de laveste frekvensene.

Jeg er evig takknemlig at jeg ikke tok skader i min "ungdom" når det gikk som værst for seg med tanke på bilstereo. Jeg var en av de som synes det var umåtelig artig å spille så høyt som overhodet mulig og gleden var derfor særdeles stor når jeg fikk min første CV Stroker når de kom på markedet.

Da var oppskriften min: Ta en stk Golf 1 (dvs den minste) bruk hele bagagerommet og monter en 150 liters bassreflekskasse med Stroker 18, for denne med 1KW og spill så lenge helsa/høreselen holder. Dette spillte perverst høyt og det er faktisk eneste gang jeg har fått fysisk vondt i ørene av "musikk", og jeg har vært borti mye rart MÅlte aldri DB i bilen men utifra det jeg har hørt av andre målte biler vil jeg tippe at det var snakk om ett sted mellom 140 og 145 db. BTW: De som synes SVSene lager smertefullt mye bass, aner ikke hvor mye værrre det faktisk kan være

Heldigvis får jeg bare si igjen, hørselen har holdt relativt bra den og jeg er overlykkelig at jeg ikke er plaget av øresus. Har endel venner/slektninger med øresus og de sliter fælt med det, og jeg tror gladelig de hadde betalt VELDIG høye beløp for å bli kvitt dette. MEN det lar seg pr idag ikke gjøre å fikse dette så ta vare på helsa og ikke ta sjanser slik jeg gjorde

SYnes fortsatt det er artig med skikkelig trøkk, men heldigvis har jeg vokst ifra meg det aller værste og det er nå på ett helt annet nivå

Foresten, i nyhetene i det siste har det vært mye snakk om hørselsskader pga MP3 spiller. Testene de gjorde der klarte faktisk å få headsetet til å avlevere 160db ved gitte kritererier! Og da er det ikke lenger rart at bl.a. ei stakkars lita jente mistet hørselen momentant...

Newcomer ftz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ene året jeg var på quarten var det snakk om i avisen dage etter en konsert at di spilte så høyt og da var volumet målt til 120dB , jeg lå og halv såv under et tre på den konserten

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når du..

.. ender opp med øresus angrer du litt på at du kastet bort ungdommen med å knuse øra med CV.. Selg deg ned til halvparten så mye effekt, så hører du lenger!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    De som sier at en blir momentan døv ved 120db tar HELT feil.

Hehe... er det virkelig noen som har sagt det? Hehehe... da hadde d vært mange døve industriarbeidere, turbinarbeidere og konsertgjengere rundt om kring!

Men 120dB tåler man i 1min20 sek før man begynner å ta skade av det! Det er det undersøkelser som sier.

Hørte forresten i dag at det gikk ut anbefalinger MOT å bruke MP3 spillere ilag med fleece jakker etc. Grunnet statisk elektrisitet så kunne man få støysjokk....

Gjelder det alle slags bærbare audioprodukter?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •