Ny forsterker, sub eller høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker, sub eller høytalere?

Har et par Dali Suite 1.7 og en gammel NAD 314 forsterker... for øyeblikket.

Er veldig fornøyd med lyden ved rolig musikk (f.eks stan getz, midnight choir osv), synes lyden da virker varm og åpen. (første gang jeg beskriver mitt lydinntrykk så det blir litt "svevende"....)

Problemet kommer når jeg setter på f.eks rage, tool, in flames osv.. Klarer ikke helt å bestkrive lyden, men høres ut som ett eller annet sliter, høytalerene eller forsterker...ikke vet jeg, det blir i alle fall "ubehagelig"/slitsomt/ikke fengende å høre på!

Kjøpte suite 1.7 mye pga av at de er forholdsvis små og behagelige for øyet.
    For øyeblikket hører jeg klart mest på musikk, men tenker å bygge ut til surround etterhvert.

Mitt spørsmål blir da... omsider :
    Hva blir den enkleste/billigste/beste forbedringen?
    Kjøpe en sub (feks XTZ)? Kjøpe ny forsterker (må da vurdere en surroundforsterker)? Eller rett og slett kjøpe nye høytalere (er suitene for "slappe")?
    ...Hvis noen som har erfaringer med suitene, setter jeg stor pris på innspill....

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min søster og svoger har samme høyttalere som deg og bruker en Yamaha rxv657, det fungerer som bare det. Hadde jeg vært deg hadde jeg uten tvil kjøpt meg en ny forsterker. uansett om det er stereo eller surround forsterkere det er snakk om. Men Kjøp deg en skikkelig forsterker, er det snakk om yamaha så minst 6xx serien og er det denon så minst 21xx. Dette er bare hva jeg synes da, HK'235 fungerer nok også sikkert veldig bra sammen med de høyttalerne, den ser også fetest ut av de jeg nevnte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart sub. Det er litt mere arbeide med å intergrere en subwoofer, men resultatet når høytalerene og forsterkeren slipper for å gjengi bass er renere lyd, med mere dynamik og detaljering. Prøv å få lånt en subwoofer i første omgang og hør om det gir deg den forbedringen du er på utkikk etter

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digg nick BTW

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke for meget raske svar!!!
    Dette forumet et jo helt topp!!

Har tenkt mest på sub selv også. Dette vil sansynligvis bli billigere samtidig som jeg tror det kan skje en del på surroundfronten i løpet av et par år...
    (hehe, ikke noen bombe at manic miner stemmer i for sub! )

Er det vanskelig å integrere en sub? Og kan du forklare meg hvordan dette bør gjøres? ...koble sub til egen høytaler utgang eller koble sub til forsterker og høytalerne til subben...???

BTW? forkortelse for noe? .... er litt grønn på de fleste områder...

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By The Way

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lordludo
    Takke for meget raske svar!!!
    Dette forumet et jo helt topp!!

Har tenkt mest på sub selv også. Dette vil sansynligvis bli billigere samtidig som jeg tror det kan skje en del på surroundfronten i løpet av et par år...
    (hehe, ikke noen bombe at manic miner stemmer i for sub! )

Er det vanskelig å integrere en sub? Og kan du forklare meg hvordan dette bør gjøres? ...koble sub til egen høytaler utgang eller koble sub til forsterker og høytalerne til subben...???

BTW? forkortelse for noe? .... er litt grønn på de fleste områder...
    B=by.T=the. W=way

jeg står fortsatt på at forsterker er best å gå for..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg er et subhode For 1½ år siden var jeg bombesikker i min sak om at en subwoofer hadde intet å gjøre i et stereooppsett. Så byttet jeg ut en Ace Bass 2 med en Kappa Sub, og så begynte det hele langsomt å falle på plass. Jeg lærte litt om å måle frekvensrepsons, og å justere inn en subwoofer, og stille og rolig fikk jeg mere og mere styr på det inntil den dagen hvor mine høytalere for evig, og alltid ble satt til 'small'

Subwoofer til musik krever litt tålmodighet når man er førstereisgutt, men det er som å lære å sykle, og når du har lært teknikkene glemmer du de aldri.

Her kan du lese om kalibrering til øyet blir stort og vått
    http://www.lsound.no/index.php?side=...p=694&art=5515

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for begge deler :-D men skulle du bare velge en så gå for forsterker. Blir alt for dumt å sitte med gode ht, du og en forsterker som ikke følger i det hele tatt. Da for heller subben vente... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å sette høytalere til small må jeg vel ha en surroundforsterker? Hvordan er det å integrere en sub når jeg har en "vanlig" forsterker?

Takker for svar til nå...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å sette høytalere til small må jeg vel ha en surroundforsterker? Hvordan er det å integrere en sub når jeg har en "vanlig" forsterker?

Takker for svar til nå...
    Ja da trenger du en surround forsterker.. Når du har en vanlig forsterker så kan du enten koble den til pre-out eller så kan du koble fronthøyttalerne til subben og fra subben til forsterkeren, men jeg liker det første alternativet.. Sub er egentlig litt oppskrytt synes jeg i den forstand at nesten hver gang anlegget brukes så er det forskjellig mengder med bass som ønskes og da blir det til at jeg må justerer hele tiden. Men for all del, jeg liker jo bass og det er fett med subb..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste subwoofere har høynivåinnganger, og utganger med delefiltre sånn at du får skjært vekk den dypeste bassen i signalet til høytalerene.

Hadde du hatt et par bedre høytalere med større kapasitet til å flytte luft ville jeg vært mere åpen for at du også kunne forsøke med en større forsterker. Men det er begrenset hva et par sånne 1.7 kan få til selv om du smekker 1000vis av watt opp i rævva på de, og derfor heller jeg så soleklart i mot en sub.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også gått for ny forsterker først. Selv kjøpte jeg først ny sub, men den gamle forsterkeren var ikke kapabel til å hente ut det som jeg forventet av sub'n. Derfor ble jeg nødt til å oppgardere forsterkeren også, noe jeg forøvrig ikke angrer på. Men i dag ville jeg gjort oppgarderingen i motsatt rekkefølge for det største forskjellen merket jeg først når forsterkeren var i hus. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp strokern min hehe...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    J... Selv kjøpte jeg først ny sub, men den gamle forsterkeren var ikke kapabel til å hente ut det som jeg forventet av sub'n......
    Med en aktiv sub vil vel ikke det være noe problem. Eller?

Tenkte akkurat det samme som manic miner her... er ikke mye luft disse høytalerne kan flytte uansett forsterker...

....hmm.... lurer på om det blir "tilfredstillende" med bare sub... kanskje jeg må kjøpe ny forsterker og høytalere også.....

Gidder ikke kjøpe for så å selge /oppgradere om to år eller noe.... (er ferdig med studier i oktober... )
    Sånn jeg ser mitt fremtidige annlegg bør det bra på musikk og mulighet for surround (altså ikke like viktig....), samtidig som det helst ikke skal være for brautene....

blir vel et evig dillema dette... er ikke lett og vite om man klarer seg med et suite oppsett når man ikke har fått hørt det ordentelig.... :shock:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis musikk er viktigst,gå for en ny stereoforsterker.Kjøp en som har god strømforskyning(bedre enn Harman Kardon).Du vil få et stort løft i lydkvalitet på dine Dali.Suppler med en subwooer ved en senere anledning.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en aktiv sub vil vel ikke det være noe problem. Eller?
    Det var en aktiv sub, nærmere bestemt SVS 20-39 PC+. Men det var ikke mulig bl annet å stille inn crossover på forsterkeren, derfor fikk jeg aldri til å kalibrert sub'n skikkelig. Det er mulig at dette skyldtes mine manglende kunnskaper, men etter kjøpet av Pioneer AX2 har kalibrering ikke vært noe tema. Nå spiller alt mye bedre, og lyden / samspillet kan egentlig ikke sammenlignes. Dette er også årsaken til at jeg nå kjøper både nye og gamle CD'er og DVD'er for å høre hva jeg har gått glipp av... det ene drar det andre med seg i en evig runddans.

Edit - ikke alltid like lett å gå til quotene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er som du beskriver at lyden er "slitsom" så ville jeg nok gå for ny forsterker, for nok gjort mye med diskante og mellomtone da..... Men er det bass som er problemet så er sub en løsning, men antageligvis vil bassen bli bedre med ny forsterker også....

Du trenger ikke surround forterker for å koble til en aktiv sub, bare pass på at den har høyttaler terminaler slik at du får koblet den til.....

Lykke til.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Da blir det nok forsterker i første omgang...

Tenker da å kjøpe en surroundforsterker fordi jeg kommer til å bygge ut til surroud etterhvert uansett...
    Vil det, ved stereo avspilling, bli veldig mye dårligere enn med en stereoforsterker?
    Hvilke surroundforsterkere vil dere anbefale? (trenger ikke nødvedigvis være den aller billigste.)

Kan jeg ta med min forsterker og feks sammenligne med andre i butikken?

Mange spm på en gang men dere er jo så behjelpelige, så jeg utnytter dere for alt det er verdt!

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil helt klart bli forskjell... Mer jo dyrere/bedre den er, men skal du bygge ut til surround er det jo ikke noe å lure på.

Jeg vil anbefale Denon 3806 :-)

Bare ta med deg din forsterker til butikker for å sammenligne ;-) Kan ikke forestille meg at de skal ha noe i mot dette Jeg har iallefall ikke vært borti det.

Lykke til ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •