Må ha sub!!! Hva skal jeg velge???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må ha sub!!! Hva skal jeg velge???

Sitter og vurderer å kjøpe inn en sub for å kompletere hjemmekinoen min, men er fryktelig usikker på hva jeg bør velge. Har idag et oppsett med Bowers & Wilkins med DM603 s3 som fronter, to stk DM601 s3 bak og en LRC60 s3 i midten. Denne gjengen samarbeider med min hyggelige Harman Kardon.

Mine alternativer på sub-markedet er:

XTZ 99W12
    SVS PB-10
    B&W ASW600

Kjøper gjerne samme serie som jeg har fra før, men hører rykter om både postive og negative kommentarer på ASW'en.

Er subwooferene tilpasset de øvrige modellene i samme serie slik at de utfyller hverandre, eller kan man velge hva som helst av merker.

Hva anbefaler dere??

MVH Stig

Newcomer Puffyp sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Moss
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt rundt på forumet så skjønner du nok fort at svaret kommer til å bli SVS
    Lurte fælt på dette selv men etter å ha lest litt her så var det bare å bestille en SVS..

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hørt SVS PB10-ISD, men de som har, sier at den er bedre enn ASW600 også på musikk (mener å ha lest det).

Når det gjelder XTZ'en er vel juryen fortsatt på kammerset og diskuterer, men uansett er det vel liten tvil om at man får veldig mye for pengene.

XTZ er vel den billigste, B&W er den minste, og PB10-ISD er den største og dyreste, med lavere WAF (Wife Acceptance Factor), og minst tilkoblingsmuligheter av de tre.
    Men visstnok med best lyd og går dypest.

Ingen lett oppgave å velge.

Når det gjelder matching, går det vel mest på utseende, dersom det er viktig. Så lenge suben spiller stramt og rent vil nok ikke matching være noe problem. Den skal jo uansett ikke spille særlig 'lysere' enn 80Hz, og der nede er det ikke mye 'lydsignatur' å snakke om (dersom suben ikke romler fælt da). Når det gjelder akkurat disse to, tror jeg ihvertfall ikke du behøver å være redd for lydmessig matching.

Det beste hadde jo vært om du fikk låne med dem hjem og prøvd alle tre i ditt anlegg på musikk og film. Men jeg vet ikke om jeg personlig hadde 'orket' å gå igjennom det. Men på den annen side er det jo snakk om noen lapper her, og et kjøp du skal leve med en stund. Så det er kanskje ikke så dumt.

Newcomer hunden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W

ASW600 kan jeg tryggt annbefale,har den selv til mitt B&W oppsett!
    Har også prøvd svs pb10 men den var for stor og mindre pen (waf!!!) men B&W leverer så det holder til både film og musikk :wink:
    Den går mer enn dypt nok til filmopplevelser og spiller "pent" til musikk og ikke minst så er den pen å se på.
    Gå for den du som har B&W oppsett fra før :grin: .
    Ta gjerne en titt hos meg: http://minhjemmekino.no/hunden

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke du skal gå for B&W. XTZ vet jeg foreløbig ingenting om, men PB10 er "bankers". Den leverer dypbass på en helt annen måte en ASW600. IMO

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal subben også brukes til film, og om du ikke har noen problemer med størrelsen så bør det bli en PB10.

Jeg har hatt riktig mange subwoofere i prisklassen rundt om PB10, og noen dyrere. Første gang jeg hørte PB10en ga den meg hakeslipp for selv den dobbelt så dyre subben (Infinity Kappa) som den erstattet kunne ikke komme i nærheten av å levere like mye god bass til film.

Selv når jeg for en stund siden satt og a/b testet den i mot Plusen måtte jeg flere ganger trekke på smilebåndet av hva PB10en presterte med tanke på at den kun koster halvparten.

PB10 ble kalt en revolusjon av Lyd&Bilde, og jeg holder selv også min første opplevelse av den som et av de virkelig store lyd-øyeblikkene i mitt liv. Jeg garanterer for at selv når du har eid den i 1 år vil den fremdeles få deg til å trekke på smilebåndet når den gir seg i kast med basstunge filmscener. Og det er viktigt, intet er verre enn en sub som bryter ut i ulyder og forvrengning når det står på som værst. Det ødelegger filmopplevelsen, og fører til at man bare gruer seg til neste actionscene.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har XTZ subben og kan anbefale denne. Spiller meget bra på film og musikk. Ser også flott ut, så hva mer kan man ønske seg fra en sub til drøye 3000.-. Har ikke prøvd noen av de andre, men denne trøkker på noe voldsomt sammen med mine Patos 410. :grin:

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo ønske seg 2 XTZ subber da

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene så langt.

Forstår jo at det her egentlig mest er snakk om følelser, med svs'n som en ørliten favoritt.

Hadde vært morsomt å få høre en sånn SVS, om det er noen i Trondheim som har en slik og tar imot besøk en ettermiddag.

Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo ønske seg 2 XTZ subber da
    Er ikke spesialist på dette, så jeg spør like greit dere.

Blir det mye mer bass med to stk, eller har det mest med symetri å gjøre?

Mvh Geir V

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et forslag om å tenke litt på Velodyne og klipsh sien modeller. Noen som kjenner disse merkene, og kan vurdere dem opp mot de jeg nevnte først

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir V
    Er ikke spesialist på dette, så jeg spør like greit dere.

Blir det mye mer bass med to stk, eller har det mest med symetri å gjøre?

Mvh Geir V
    Bassen blir bedre fordelt i rommet med to subwoofere. Pluss som en bonus får du 6db gain. (I de fleste tilfeller ihvertfall) Jeg har ihvertfall bare god erfaring med to subwoofere. Du halverer også slaglengden på elementet så du belaster ikke forsterkeren så mye som med en, altså mindre THD. Håper dette hjalp deg litt

Men når det er sagt er det ikke altid to subwoofere er bedre enn en, jeg har fortsatt en kraftig dip midt i rommet selvom jeg har 2stk, dippen var der også når jeg hadde en sub...

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart vurdert 2 stk. Om du sliter med rom-responsen har du mye større muligheter for å få til et godt resultat enn med en. Skal kjøpe en SVS-10 til, for jeg har foreløpig ikke fått til noe bra resultat. Har bra med dypbass, men mangler mye av det i mellom.

Så jeg ville enten ha kjøpt en PB-10, og spart opp til enda en, eller kjøpt 2stk XTZ med det samme. Men nå skal det ikke sies at jeg er noen du bør stole fælt på, men det er iallefall hva jeg ville ha vurdert.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    homecinema:Om me held tråden her innan topic og du postar SVS kurva di i ein tråd der den høyrer heima, så skal du få sjå du får svar.. ;-)

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min PB10 setter huset i bevegelse hos meg, så jeg ville garantert valgt PB10.. Bestilte denne uten å ha hørt den, men angrer ikke et sekund! Har hørt B&W ASW650 og PB10 slår den Lykke til med kjøpet!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp strokern min hehe

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS uten tvil

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her på forumet får SVSen klart flest stemmer, og det er sikkert fortjent. Den har også veldig fått veldig gode tester i DVD&Hjemmekino og i Lyd&Bilde.

B&W sier på sin side åpent at de prioriterer at subene skal være bra på musikk, sammen med resten av sine egne høyttalere. De tenker vel også mer mot "voksen" musikk, som jazz og klassisk, mer enn mot rock, for å si det slik (før dere tar fram flammekasterne, ja jeg vet at det var veldig generelt sagt, dere skjønner hva jeg mener). Så dersom film er viktigst, og flat respons også nede mellom 20 og 30 Hz er viktig, så er sikkert SVS et bedre valg, særlig pr. krone.

Selv har jeg B&W PV1, som gir utmerket musikk, og mer enn nok trøkk for mine behov, men det har altså også vært lagt vekt også på design, WAF og størrelse i den beslutningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hjelpen. Har bestemt meg for at det blir enten PB-10 eller en Velodyne CHT-12R. Har kommet over en GODpris på velodynen, slik at det trolig blir denne. Hyggelig at dere orker å hjelpe en stakkar som ikke kan nok til å velge selv :lol:

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også vurdere Krix seismix. Krix er en av de ledende innen profesjonell kinolyd, så bass er noe de kan. Den minste suben deres, seismix3, er også helt fantastisk på musikk. Ble lamslått når jeg hørte den.
    Lykke til.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •