Spørsmål angående høyttalere og watt/strøm - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mye OT og snakk om lysbuer osv, denne her synes jeg er litt stilig http://www.wiseguysynth.com/larry/day.htm

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vil gjerne se deg legge handa på et fulladet bilbatteri. da dør du HARDT. man kan tåle mange tusen volt, men 80milliampere er dødelig.
    Det er null problem å ta på begge polene på et bilbatteri. Spenningen er for lav til at det går no strøm igjennom kroppen.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HASTER! 50mA-12Volt = 240mW?? Eller er 240 ohm og mW blir da 600?? Må finne ut hvor mye triggerutgangen på lx70`en tåler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømfosterkning

Det er også noe som heter strømforsterking i utgangstrinnet. Dermed kan du får tilført høy effekt til høyttalerene. Og så er det bare ca 10 % av effektens som lager lyd. Resten forsvinner i delefilteret.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Commander
    Og så er det bare ca 10 % av effektens som lager lyd. Resten forsvinner i delefilteret.
    Da må du ha noen vanvittige kjøleribber på delefiltrene om du skal spille høyt... ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Commander
    Da må du ha noen vanvittige kjøleribber på delefiltrene om du skal spille høyt... :wink:
    Nå er det vel desverre sånn at høytaler elemntene også har en ganske lav virkningsgrad, så mye av tilført effekt blir også omsatt i varme i disse. Virkningsgraden eller effekten som forbrukes i et delefilter er vel ofte mye avhengig av den gjeldende konstuksjonen, der spoler, kondensatorer vel har ganske så brukbare virkningsgrader, mens motstander vel ofte er meget "flinke" til produsere varme, og da kan vel være som du er inne på, utstyrt med kjøleribber osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Uansett hvor stor forsterker du har til hifi/hjemmekino, så får du ikke støt av å ta på terminalene. Kanskje på en god dag, og du stikker tunga borti. Det er spenningsstyrken som avgjør om du får støt, og så høy spenning finnes ikke i vanlige forsterkere, selv om det er en 100.000 kW forsterker.
    Det var kanskje LITT å ta i
    100.000KW inn i 8 ohm vil bety en DC ekvivalent på 28KV.. 28 tusen volt tror jeg gir deg en solid karamell.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg koble fattern`s sveiseapparat til mine cervin vega? hvis det hvor skal jeg da koble til cd spælleren?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan, men det er ikke lurt. Pass på å filme hvis du gjør det.

hansam... han sa vel ikke at høyttaleren har 8 Ω En 100000 kW med samme utgangsnivå som andre forsterkere kan jo drive ca. 100000 høyttalere koblet i parallell.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    HASTER! 50mA-12Volt = 240mW?? Eller er 240 ohm og mW blir da 600?? Må finne ut hvor mye triggerutgangen på lx70`en tåler.
    Du ender med 600mW, samme som 0,6W og som du sier 240ohm.

Ellers var det utrolig mange teorier om strøm og spenning i denne tråden som av hensyn til menneskeheten burde være slettet, pluss et par usannsynlig bra kommentarer
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vil gjerne se deg legge handa på et fulladet bilbatteri. da dør du HARDT. man kan tåle mange tusen volt, men 80milliampere er dødelig.

Har gjort det flere ganger som biltekniker-det kiler bare litt i hendene. Legger du derimot en fast nøkkel imellom derimot... blir det jævlig varmt og ikke så behagelig+nøkkel smelter ved kontakt punkt+røyk-MORO!!!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har gjort det flere ganger som biltekniker-det kiler bare litt i hendene. Legger du derimot en fast nøkkel imellom derimot... blir det jævlig varmt og ikke så behagelig+nøkkel smelter ved kontakt punkt+røyk-MORO!!!
    Jeg "feilsøkte" bilen min en gang og holdt meg godt fast i chassiset med den ene hånden mens jeg grep tak i, og dro ut, ledningen til fordeleren.

Skal LOVE deg at det ikke bare kilte i hendene!

Jeg måtte faktisk legge meg ned litt, i oppkjørselen! Hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis bilen gikk så skjønner jeg det... da er det ikke 12v....
    mere som 30-50000V... og det er FARLIG på dagens biler da de har begynt å kjøre litt ampere(ca 0.1 mA++) for fetere å bedre gnist på noen nyere biler. Skal ikke så mye A til med så høye spenninger før det blir helseskadelig. Gjør det ALDRI selv lenger har fått nok "karameller" oppigjennom.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye.

Det er fordi spenningen på tenningspulsener på minst 20000 V. Det er nødvendig med så høy spenning for å lage pålitelig lysbue i tennpluggen.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Når jeg studerte i USA kom jeg over en stun-gun som kunne levere 400.000V med 9V batteri, da er selvfølgelig amperé'n microskopisk, men 400.000V det vil "knocke" deg ut i noen sekunder, kan være farlig for de med pacemaker, men ellers bare ubehagelig.
    Tror/har hørt at en gnist/kontakt som beveger seg fra a-b i luft trenger noe som 35.000V pr cm for å skape kontakt, avhengi av luftfuktighet.
    Ellers så tror jeg støt stort sett bare er ubehagelig og ikke farlig.
    Grunnen til at du detter i bakken er fordi elektrodane som treffer huden, ikkje er så langt fra hverandre. Da vil du ha mindre motstand og siden elektrodene har gått gjennom huden og inn i blodårene så vil det vere enda mindre motstand.
    Da vil strømmen gå inn i musklene og dei vil begynne å strammes, slik at du mister kontroll over muskulaturen.

Eller har eg hørt at 50V over hjertet er farligt, og 30mA gjennom hjertet er farligt (dette er eit friskt hjertet).

Det som er litt interessangt er at du kan oppnå høy spenning ved hjelp av kondensator effekten.
    Det vil si at vist du har to flater som har eit potensial over seg "spenning" og dem er ikkje så langt ifra hverandre så vil spenningen øke til du får kortsluttning og spenningen "hopper".

Eg er ingen ekspert på dette, men vil sei at hvordan du får spenningen i gjennom deg er farligere en hvor høy spenningen/strømmen er.
    Vist du hadde tatt multimeteret og målt motstanden fra 2 åpne sår så ville du fått lavere spenning. For da slipper strømmen å bryte huden, og blod er ein bedre leder av strøm.

Ikkje skyt meg vist eg har feil, men er dette eg har blitt lært på skulen. Og akuratt dette er det stor fokus på i skulen og på hms kurs osv..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lesing fra forskjellige kilder kan fortelle deg at:

Følelsen av å få strøm i gjennom seg avhenger sterkt av spenning, varighet, strøm, hvor på kroppen, frekvens osv.
    strøm som entrer i hendene føles ikke før det når 5 til 10 mA DC og fra 1-10 AC 50Hz. Støtfølelsen øker med frekvensen frem til det forsvinner rundt 15-20kHz.

-

Mengden varme avsatt i kroppen er proposjonal med tid ganger med roten av spenningen. og interne brannskader kan oppstå fra >500 til 1000V.

Om strømmen går rett igjennom hjertet kan spenning ned i 16v være dødelig.

AC spenning ned i 60mA over brystet kan være nok til å rokke ved hjerterytmen. Ved DC er det behov for 300-500mA.
    Over 200mA AC og hjertet går i lås.

-

Med dette kan man fort konkludere med at så lenge det ikke regner, kan du godt ta på et bilbatteri uten å merke en ting (Jeg har gjort det, ingen problemer.), da du må godt over 20V for å kjenne noe i det heletatt.
    Dette kan du regne på da tørr hud kan ha en motstand opp til 100.000 tallet.
    Våt eller skadet hud ned i 1000.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Uansett hvor stor forsterker du har til hifi/hjemmekino, så får du ikke støt av å ta på terminalene. Kanskje på en god dag, og du stikker tunga borti. Det er spenningsstyrken som avgjør om du får støt, og så høy spenning finnes ikke i vanlige forsterkere, selv om det er en 100.000 kW forsterker.

Litt overraskende at dette kommer fra deg, men du har kanskje ikke prøvd dette i praksis?
    I min ungdomstid var vi tre kompiser som prøvde ut dette, med en 2x100w teac-forsterker. Vi spillte musikk på full guffe uten høyttalere tilkoblet, også tok vi på høyttalerkablene. Kjentes godt det. Vi prøvde også å holde hender alle tre, og de to ytterste tok i hver sin pol = alle tre fikk solid støt.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •