Spørsmål angående høyttalere og watt/strøm - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Skjønte ikke helt det siste der, sorry. Så man dør ikke av å ta på et bilbatteri? Men det gir stor strøm?

Et batteri har en viss kapasitet, og når all denne strømmen kommer ut på en gang, som ved en kortslutning så vil dette kunne få skiftenøkkelen eller ka som helst til å gløde og i noen tilfeller fly vegg imellom. Det siste har jeg sett.... Vilt!

Hvis du f.eks kortlsutter en stikkontakt så har du 230V, dette er jo selvsagt mye skumlere enn å kortslutte et batteri i utgangspunktet, men en stikkontakt er beskyttet med en sikring som hindrer at kortslutningsstrømmen vil vare så lenge. Dessuten er denne stikkontakten lang fra fordelingsstasjoner osv, noe som minker kortslutningsstrømmen.

På et batteri er det to poler. Det er ikke koblet et vern foran her, noe som fører til at strømmen vil bare fortsette og fortsette til kortslutningen er borte. Man er helt oppi kilden, noe som fører til at man har absolutt maks kortslutningsstrøm uten tap i ledere osv. Denne nøkkelen man legger over vil bli farlig, den kan bli rene prosjektilet. Er ikke så bekymret for lysbuen, for man skal ha ganske høy effekt for å kunne holde en stabil lysbue. Men hele batteriet kan jo gå i luften, og that sucks!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leitet etter min NEK400 nå, men fant den dessverre ikke. Inni den er det en tabell som viser strømstyrke/tid forhold gjennom kroppen som viser mulige virkninger av dette. 30mA over veldig kort tid (utløsetiden på et jordfeilvern er jo godt innafor denne tiden) er ikke i utgangspunktet farlig. Men om man 5dobler denne tiden så kan det få dødelig utfall. Det er som Akto sier, strømmen, ikke spenningen som avgjør om det er dødelig. En gang kan spenningen man får over kroppen være ufarlig, neste øyeblikk på vei ut av dusjen kan dette være dødelig. Det er jo en grunn til at det er strengere regler for utkobling i et bad enn i en stue.

Det forsåvidt også en grunn til at man i f.eks et badekar har lov å montere 12 og 24 V spots, men ikke 230 volts spot.... Enda 12 volts spoten vil trekke mer strøm enn 230V spoten ved samme effekt....

Jeg har hunget fast i 230V veksel... Det var lite morsomt!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Når sies det vel i de fleste HMS foreskrifter at farlig spenning skillet går ved 50V.

Dette er sikkerhetsmarginer, for om man beregner strømmen man vil kunne oppnå med en veldig lav resistans i kroppen så er den ufarlig ved 50V.

men man kan dø av å falle ned fra nederste trinn i en trapp, og overleve å falle fra øverste trinn... Mange faktorer som spiller inn!

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så ut som at noen her blanda litt det me bilbatteri å coilen på bilen....

bilbatteri med motor i gang + skiftenøkkel på toppen resulterer i at batteriet sprenger å batteri syra over alt...

spenningen fra coilen på bilen er mer farlig... den er så stor at mekanikkere er nødt får å ta av seg gifte ringer, klokker å alt annet av metall på kroppen... hørte om en som måtte amputere hånda pga at det var så store brannskader der klokka hadde. han fikk overslag når han var smart å koblet av coilen på en bil som sto å sveiv på 2400omdreininger pga at automatchoken sto på.
    ikke bra...

coil å tennings delen på biler er 10 ganger værre enn batteriet. den kan stoppe hjertet å få hjerte i u-takt. eller resultere i død.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    ...., for om man beregner strømmen man vil kunne oppnå med en veldig lav resistans i kroppen så er den ufarlig ved 50V.
    Du passer alltid på å regne litt på talla når du arbeider rundt 50V altså

Uansett så skal det ikke mer enn en 30-40V for å lage en lysbue. Så hvis du har seriekoblet 3 12Vbatterier så kan du faktisk sveise med dem, en liten stund.

http://www.safari4x4.com.au/80scool/...d/batweld.html
    - så ha alltid med deg ekstra batterier, eller kjør i kollone, når du ska i jungelen!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT

bilbatteri med motor i gang + skiftenøkkel på toppen resulterer i at batteriet sprenger å batteri syra over alt...

Nå ja, har nå sett koss ein skiftenøkkel oppå et bilbatteri som stod ukoblet har sett ut... Tro meg, du vil ikke ha den i trynet!

meget mulig d med coilen, høres jo veldig fornuftig ut, all den tid man har nok av energi å ta av når bilen går med 2400 omdr.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du passer alltid på å regne litt på talla når du arbeider rundt 50V altså

Uansett så skal det ikke mer enn en 30-40V for å lage en lysbue. Så hvis du har seriekoblet 3 12Vbatterier så kan du faktisk sveise med dem, en liten stund.

Det er jo ikke en farlig lysbue med tre batterier en gang!

En farlig lysbue må jo slå ut et godt stykke om det skal være farlig for deg! Med mindre du leker med skiftenøkkelen over et batteri og ligger med trynet helt ned mot batteriet... Det gjør ikke jeg

Trenger jo ikke regne på talla, sier jo at folk har gjort det for meg! Og 50V er ufarlig... Men du vil nok kjenne at du er borti.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vanlig transistor effekt forsterker kan vel stor sett ikke sende ut høyere spenning enn det man har internt på ladelytt banken, og skal en forsterker yte 100w i 8 ohm må vel denne spenningen minst være rundt 30volt. Brokobbles et stereo trinn dobbles vel også spenningen, men man kommer vel ikke oppi noen serlig lifstruende spenninger med vanlig audio utstyr dersom man ikke begynner å rote under panseret da.

Noe som derimot kan være farlig i audio sammenheng er dersom man for eksempel benytter audio transormatorer til å transformere opp spenningen til et stator signal ut på elektrostat høytalere. Da kan man oppnå høye nokk spenninger med ampere styrker fra transistor forsterkere og dermed også med å kombinere de riktige kontaktpunktene på kroppen få indre stømstyrker i hjerteregionen og lave nokk frekvenser til at man både kan kjenne strømmen og få hjerteflimmer og hjertestans og ta kvelden. Rør effekt forsterkere har ofte audio transformatorer på utgangen for å transformere ned spenningen så man kan bruke det til vanlige ohmske høytalere, og enkelte "direkte" kobblede rørforsterker > Elektrostat høytaler løsninger kan vel ha en litt lifsfarlig effet, men slike ting det er vel mest vanlig blandt DIY-ESL og DIY rørforsterker fantaster.

Har selv kjennt spenninger på 60-70 volt ganske kraftig, en gang lå jeg på fuktig jordbakken å sveiste med vanlig pinne sveiseapparat på en bil, og klarte å berøre den ganske godt ledende overflaten på sveisepinnen med en fuktig hanske. Tror tumgangstømmen var ca 60-70 volt på det sveiseaparatet, og det kjentes ganske godt det, selv om stømstyrken sikkert ikke kom opp i mange mA...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    En farlig lysbue må jo slå ut et godt stykke om det skal være farlig for deg! Med mindre du leker med skiftenøkkelen over et batteri og ligger med trynet helt ned mot batteriet... Det gjør ikke jeg
    Man må jo alltid regne med "worst case scenario", og det er sikkert de som må stikke fingrene inn i en lekker liten lysbue! Kanskje ikke livsfarlig, men farlig nok hvis du har fingeren kjær!

Eller så ble jeg nyskjerrig på coilen. Leser på howstuffworks.com at en bilcoil kan levere opptill 100'000 V.. det er vel ikke slik at hver puls er farlig, men kjører motoren med litt turtall så får du jo et par pulser i sekundet, er det dette som da er farlig? At man blir slått av flere pulser?

Ellers så må jeg beklage at jeg selv har vert med på å føre denne tråden langt ut på viddene... vi snakker ivertfall om strøm

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT

spenningen fra coilen på bilen er mer farlig... den er så stor at mekanikkere er nødt får å ta av seg gifte ringer, klokker å alt annet av metall på kroppen... hørte om en som måtte amputere hånda pga at det var så store brannskader der klokka hadde. han fikk overslag når han var smart å koblet av coilen på en bil som sto å sveiv på 2400omdreininger pga at automatchoken sto på.
    ikke bra...

coil å tennings delen på biler er 10 ganger værre enn batteriet. den kan stoppe hjertet å få hjerte i u-takt. eller resultere i død.
    Det med tennings anlegg og amputasjoner osv over skjønte jeg erlig talt ikke. Det med at ringer og klokker kan føre til stygge brannsakder er etter min mening pga ampere styrkene som kan gå gjennom og varme opp disse når man har et bilbatteri og muligens en 60-100A dynamo tilgjengelig og klarer å kortslutte disse..

Tennings anlegget har farlige høye spenninger men ikke serlig mye stømstyrker hverken på primær eller sekundær siden av Coilen, men her gjelder det mer problemer med hjerterytme da man er oppe i noen titusen volt på høyspennings siden. Spenningen man kan få ut av en Coil avhenger blandt annet av hvor høy motstand den prøver å dytte den opplagrede energien sin ut på. Tar man vekk høyspennt kabelen inder drift, og ved 2400o/min , er sjangsen stor for at man får seg noen "karameller", men man vil ikke låse seg krampeaktig fast å stå der til motoren stopper, det er mer sansynelig at man vil trekke til seg hånden og skade seg pga det og eventuellt skade den elektroniske tenningsmodulen som er kobblet til coilens primær spole med for høye spenninger fordi magnetfeltene i Coilen ikke får ladet seg ut via secundær og høyspennings systemet.

Det med skiftenøkkel, kortsluttning og prosjektil virkning, det har jeg aldri sett selv, men det er klart at store stømmer kan produsere storer og kraftige magnetfelt som kan flytte på metalliske deler, det er helt klart. Har også sett Blyakumulatorer hvor hele toppen er sprengt vekk, pga antenning av de eksplosive gassene man får utviklet ved lading og belastning i akumulatoren, så det mange forhånds og forsiktihets regler som man burde sette seg inn i, før man gjør noe med bilbatteri.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett bilder av hull i panser etter skiftenøkkel som gikk gjennom...
    Har som sagt sett dette in real time... Det er krefter!

Men man kan ikke daue av denne strømmen som man får gjennom kroppen av et bilbatteri okke som!

Det og begynne å vase om sveising og lysbue er jo helt bak mål mener eg, men du får stå for det jozho! Denne "lysbuen" du snakker om når man sveiser er iallfall ikke det eg snakke om når eg snakke om elektrisk lysbue som er farlig. En lysbue på under en cm kontra en som slår ut av et elektrisk skap og skambrenne og ødelegge et menneske er to forskjellig ting pga det er så mye mer energi i den siste. Var det eg meinte med lysbue. Det er iallfall ikke noen lysbue som dreper deg om du har det scenarioet med skiftenøkkel på et bilbatteri. Det var det eneste eg meinte med det...

Men klart, vil man være vanskelig så kan man sikkert svi av seg en finger, men vanligvis dauer man ikke av det, og det var ikke det det dreide seg om.

Det med ringer og slikt er det veldig stor fouks på innen elektrofaget. Mang en elektriker har svidd (eller smeltet) av seg fingeren ja... når man får rundt 100A gjennom ringen så går d ikke lenge før den er varm!

Jeg må finne NEK!!!!! Men først en joggetur!

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

strøm

Har selv kjennt spenninger på 60-70 volt ganske kraftig, en gang lå jeg på fuktig jordbakken å sveiste med vanlig pinne sveiseapparat på en bil, og klarte å berøre den ganske godt ledende overflaten på sveisepinnen med en fuktig hanske. Tror tumgangstømmen var ca 60-70 volt på det sveiseaparatet, og det kjentes ganske godt det, selv om stømstyrken sikkert ikke kom opp i mange mA...

Tror du blander her 60-70Amper er ganske vanlig sveisestrøm ved platesveising.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Santa... når har jeg jo forstått at en lysbue ikke er så aktuell på et bilbatt.. men nå fant jeg den linken til batteri sveisen og tenkte den var kjekk, har vel aldri sakt at det er livsfarlig!? Bare at jeg holder meg unna, uansett hvilken size..

Og ja, jeg vet du kanskje ikke har mye valg hvis det slår over i en høyspent tavle etc, og du er i nærheten.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro

Tror du blander her 60-70Amper er ganske vanlig sveisestrøm ved platesveising.
    Nei, det er den spenningen jeg snakker om (ser jeg skrev tumgangstømmen ja....ops: ). Spenningen og stømstyrken ved selve sveisingen er noe annet. Tomgangs spenningen er gjerne en del høyere både fordi sveisetrafoen ikke har en stømførende secundær krets, og fordi en litt høyere spenning skal være med å tenne sveisepinnen når man skal få i gang lysbuen. Har aldri merket dette med vanlige tørre sveiseforhold , men det meste var fuktig i kontaktflatene nåe jeg merket dette.

Det var imidlertid ikke tynnbplate jeg seviste på, tor det var noen jekk fester med litt tykkere plater. Til tynnplate til det buker jeg MIG. og ofte med de de amper styrkene du angir Nitro.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det er spenningsstyrken som avgjør om du får støt, og så høy spenning finnes ikke i vanlige forsterkere, selv om det er en 100.000 kW forsterker.
    Skal du få avgitt 100.000 kW i 8 ohm, tror jeg forsterkeren måtte jobbe med spenninger man ville merket, eller rettere sagt ikke merket noe som helst etterpå....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faren måtte eventuelt være hvis du fikk lysbue eller liknende, da ville ikke jeg vært i nærheten.

Dette er jo ikke farlig sier jeg.....
    Det verste som kan skje er et lite brannsår etter min mening, for spenningen er for lav til at en lysbue kan danne seg over mer enn maks noen cm...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare en teit ting hvor vi diskuterer definisjonen av "hva er verdt å holde seg unna". Jeg har sagt at jeg nå vet at du ikke kan få noe lysbue med ét bil batteri, litt lenger oppe på siden. Og jeg gjentar igjen, jeg vil ikke ha brannsår... uansett. En lysbue er en lysbue og vil gjøre vondt nesten uansett hvor stor den er! Jeg synes ikke det er kjekt med de lighter-tennerene engang.. De tar ikke livet av deg, men er ikke noe behagelig heller. Er nok ikke like mye mann som deg.

Edit: Har lagt til at et 12v batteri ikke er farlig i innlegget du refererer til Santa. Når tror jeg vi alle kan puste lettet ut...

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stun-Gun!

Når jeg studerte i USA kom jeg over en stun-gun som kunne levere 400.000V med 9V batteri, da er selvfølgelig amperé'n microskopisk, men 400.000V det vil "knocke" deg ut i noen sekunder, kan være farlig for de med pacemaker, men ellers bare ubehagelig.
    Tror/har hørt at en gnist/kontakt som beveger seg fra a-b i luft trenger noe som 35.000V pr cm for å skape kontakt, avhengi av luftfuktighet.
    Ellers så tror jeg støt stort sett bare er ubehagelig og ikke farlig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan stemme det private! D er vel kanskje litt lavere tall, men man ser jo det forsåvidt på et høyspent anlegg med avstanden mellom høyspent ledningene i luft! Det slår jo normalt ikke over mellom to av disse, men det kan fort slå over hvis f.eks man kommer midt imellom to ledere!

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye har forbedret seg på noen år!