Ødelagt membran ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelagt membran ?

Hei !

En kamerat av meg fikk sin nye 12" subwoofer (Dali) i går. Han hadde koblet opp og spillte da jeg kom innom. Han tok av fronten på sub'en sin for å vise membranet til sub'en. Etter en stund gikk ut på kjøkkenet, og da vi kom tilbake til stua satt guttungen hans og trykket på membranet (helt i kanten), mens det spillte. Etter nøye lytting etterpå kunne vi ikke høre noe skader.

Spørsmålet mitt er: Er det mulig å kunne høre etter om det er noe skader på membranet ? Hvordan høres det ut når membranet er skadet ? Hvor mye tåler egentlig et slikt membran ? :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det synlige bulker/skader på membranet ?

Uansett så tror jeg de tåler ganske mye. Hvis det ikke er synlige skader og man ikke hører noen forskjell så er det vel ikke så mye å gruble på :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal mye til for at membranet tar skade! Membranet er jo veldig stivt. Men hvis du trykker membranet helt i kanten så kan spolen gå skjevt i magnetgapet og det kommer en skrapelyd. Det er som oftes ikke så veldig farlig da sentreringsringen retter det opp med engang man slipper.

Men selvsagt spiller du på full guffe slik at det blir stort utslag og du fysisk holder igjen de ene kanten av membranet så ber du om problemer. Men det tviler jeg på at en guttunge klarer.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det skal mye til for at membranet tar skade! Membranet er jo veldig stivt. Men hvis du trykker membranet helt i kanten så kan spolen gå skjevt i magnetgapet og det kommer en skrapelyd.
    Kommer skrapelyden ved lav belastning, eller høy, eller er det det samme ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme. Du trenger ikke spille for den saks skyld. Men det er som regel bare på elementer med liten spole i forhold til membranstørrelse som har dette problemet.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar meg en tur innom ham etter jobben i dag og sjekker om det er noen skrapelyder, er det ikke det går jeg ut ifra han har vært heldig

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke dette er så farlig, men som barnefar vil jeg anbefale at man spiller med stofframma på!

Det som er verre, er hvis det går hull på membranet. Da vil det slippe falsk luft inn i kabinettet, og hele avstemningen av kabinettet mot elementet blir feil.

Leste en gang at noen hadde fått trykket inn en bulk domen midt på elementet og anbefalte at man pirket forsiktig i den med en nål for å få rettet ut bulken! :shock: Ikke å anbefale!

Får man bulk i domen, kan man forsøke med en støvsuger og suge ut bulken igjen. Bare ikke kjør støvsugeren på kraftigste innstilling med en gang. :shock:

DISCLAIMER: Alle ovenstående tips utføres på EGET ANSVAR.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Får man bulk i domen, anbefales det at man forsøker med en støvsuger og suger ut bulken igjen. Bare ikke kjør støvsugeren på kraftigste innstilling med en gang. :shock:
    Jeg har prøvd med "maskerings-tape" før, og det har vært vellykket. Men det var et lurt tips det der med støvsugeren, det skal jeg huske på :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det som er verre, er hvis det går hull på membranet. Da vil det slippe falsk luft inn i kabinettet, og hele avstemningen av kabinettet mot elementet blir feil.
    Akustisk kortslutning er vel den korrekte betegnelsen.
    Hvis noen skulle lure...

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått kontrollert membranen på sub'en grundig, og den virker helt fin. Skal si kameraten min ble lettet, og nå er frontdekselet bestandig på.
    Han forfølger guttungen nå konstant, he he :lol:

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite tips vedr. hull i membran. Bruk vanlig solisjon (lim som brukes til å lappe sykkelslanger med) Fyll hullet med dette, gjerne i flere omganger. Når det tørker blir det en sterk gummimasse, og hullet blir tett. Samtidig trekker det seg litt inn i membranen, slik at det fester seg godt. Kan redde mang en dyr høyttaler, og lommebok. Har prøvd det flere ganger, og virker fint, bare ikke hullet eller revna er for stor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •