Høyt smell i sub, når den går i stand-by..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyt smell i sub, når den går i stand-by..

Hei

I den senere tiden har den ene av mine to suber begynt å lage ett ganske høyt smell, hver gang den slår seg av. Det smeller såppas høyt at jeg skvetter hver gang. :roll:

Begge fungerer ellers helt som normalt, begge er identiske, har samme innstillinger og står på samme plass (den ene står oppå den andre). De har nøyaktig like lange og samme ledninger, og får samme signal fra forsterker (y-ledd).

Noen som har noen ide om hva dette kan være?

Edit: Må legge til at jeg har hatt suben i noen år, og det er først nå i den senere tid den har vært sånn, begynte for en eller to måneder siden kanskje.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at smellet kommerav at det ligger en DC-spenning fra forsterkeren til elementet i Sub'en. DC-spenningen flytter elementet litt ut eller inn (avhengig av polariteten på spenningen). Når du skrur av, forsvinner DC'n "med et smell"
    Alternativt kan det være at kondensatorene i strømforyningen utlades ulikt og derfor gir ubalanse ved utladning.
    Min anbefaling? Send den til service! Sannsynligvis trenger den nye ladelytter

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorene i min sub lader seg ut hver gang jeg slår den av og da kommer det et smell. På min skal det smelle, om din har begynt a smelle i det siste, ville jeg sendt den til service, eventuelt tatt det på garantien.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. supert, rett og slett supert, når suben er den eneste jeg ikke finner kviteringa til!

Men den er jo bare en 2-3 år gammel (om jeg ikke tar helt feil), synes da det virker litt tidlig for slikt å skje? :neutral:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du betalte med kort, kan du ta en utskrift av nettbanken. Hvis ikke det går, kan du be banken printe ut overføringen til deg. Dette er holder i en rettsal, og det burde holde i butikken også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg gidder å begynne å styre med det altså, får vel bare spille til det går til h..... :?

Kanskje sende em mail til Yamaha, høre hvordan det ligger an med slik service, ser ikke mye poeng i å betale noe i allefall...

åh, men den funker jo ellers... hmmmm

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer foresten litt hvor høyt smellet er, og jeg begynner å lure på om den kanskje har vært sånn bestandig, bare i mye mindre grad...

Ja ja, om den holder på gå i stykker tror jeg jeg bare lar det være, egentlig.

Hadde håpa det var noe jeg kunne gjøre men.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gjør det hele tiden, men bare når volumet er skrudd opp, trodde dette var helt normalt på alle subber jeg?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntryk av at det er normalt på noen typer ja, men det har altså ikke vært slik (iallefall i så stor grad) på min før, og det er bare den ene av dem. Rare greier.

Men hvordan er det med ytelsen, om det viser seg at det er noe galt, burde jeg ikke merka det ellers og liksom?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Hei

I den senere tiden har den ene av mine to suber begynt å lage ett ganske høyt smell, hver gang den slår seg av. Det smeller såppas høyt at jeg skvetter hver gang. :roll:

Begge fungerer ellers helt som normalt, begge er identiske, har samme innstillinger og står på samme plass (den ene står oppå den andre). De har nøyaktig like lange og samme ledninger, og får samme signal fra forsterker (y-ledd).

Noen som har noen ide om hva dette kan være?

Edit: Må legge til at jeg har hatt suben i noen år, og det er først nå i den senere tid den har vært sånn, begynte for en eller to måneder siden kanskje.
    '
    My guess goes for jordingsfeil en eller annen plass.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sweetnoise
    '
    My guess goes for jordingsfeil en eller annen plass.
    Suben har ikke jording...

Newcomer ZyNc sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det smeller i min sub når jeg slår den av å. Men det har den gjort helt siden jeg fikk den så det er vel normalt.. :P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag, nå nettopp, presterte den å smelle såppas når den slo seg av, at den slo seg på igjen... :shock:

Lurer fortsatt på om jeg ville merke noe på ytelsen hvis den viser seg å trenge nye ladelytter eller hva det nå kan være?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min subb er akkurat 2 år+2 uker gammel, og begynte for drøyt en uke siden å komme med mishagsytringer mens den står "på tomgang". Virker som dette er en dc-spenning som lader seg ut. Det høres gjerne litt ut som en tur på det lille kontoret etter overdose ertesuppe...litt sånn Poffff, poffffff, stille, stille, poffpoff. Eller bare en POFF.

Det ble levert til service hos Hificenteret i går! Jeg vil i alle fall ikke skvette himmelhøyt tre ganger hver kveld... Skal poste resultatet fra verkstedet, ser ut til at det er mye samme feilen.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFC fikset subben i løpet av en drøy uke på reklamasjon. KEF tok ikke bryet med å finne feilen, men sendte oppover ny forsterker. Fjerne baklokk, koble fra to ledninger, ta ut forsterker og sette inn ny, koble to ledninger og sette på baklokk. 5 minutter og gratis for min del.

Det fine er at brummen i subben så og si er borte.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal ta meg bryet å styre med det. Den fungerer jo ellers. Og ettersom jeg ikke er helt sikker på når jeg kjøpte den og ikke finner kviteringen blir jeg bare enda mer usikker på om det i det hele tatt er noe vits i å prøve... :???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •