Kalibrering av SVS pb12+

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av SVS pb12+

Heisann, er ganske fersk når det gjelder kalibrebring av Sub, men fikk i hus en svs pb12+ for en stund siden, kjøpte en Radio Shack Analog lydtrykksmåler og foretok manuelle målinger med exel ark og sinustoner. Fant ut at hjemmekinorommet mitt ikke er spesielt velegnet for å få bra sub lyd (ikke akkurat noen huskurve som dukket opp, har en bla. en seriøs dipp ved 56Hz + en del topper :| ), det hører med til historien at jeg ikke har mange muligheter når det gjelder plassering av subben. Har nå kjøpt inn en Behringer DSP1124P og venter på en Roland UM-1 USB MIDI interface kabel, for å bruke alt dette sammen med RoomEQWizard. Har lest en del på bfguide.ws men har litt lite kunnskap til å få fullt utbytte av den guiden. Er det noen som har vært igjennom den samme setup'en som kunne ha postet en forholdsvis enkel stegvis forklaring på hvordan dette gjøres. Er ellers fornøyd med svs'en, den spiller dypt og det å se film har blitt en ny opplevelse men jeg synes jeg mangler det trykket som mange skryter av og håper denne kalbreringen kan hjelpe en god del på det.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "bump" :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke legge alt for mye vekt på dette hysteriet med den perfekte frekvenskurven. Hva synes du selv om lyden? Hvis du er fornøyd med lyden og trykket den leverer så skal du bare drite i hele kurven og nyte musikk/film!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke henge seg for mye opp i kurven nei, det er jeg helt enig i. Men har du noen seriøse dipper så skjønner jeg godt at du vil ha vekk de.

Prøv å søke på forumet her, da det er skrevet en del om emnet tidligere. Ellers så anbefaler jeg deg å sende en PM til Flageborg, og har du flaks kanskje han kommer med noen gode råd

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme ønske som Doc.G, en guide til å koble Behringeren opp mot RoomEQWizard eller lignende software

Har selv en SVS PB10-ISD & nevnte Behringer & Radioshack dB-måler
    Koblet først til SVS', flyttet den litt rundt, fant beste tilgjengelige plass, var fornøyd.
    Koblet til Behringeren, målte med dB-måleren, prøvde å rette opp med manuell programering, ble værre....
    Behringeren & radioshacken ligger nå i boden.

"Ikke tenk så mye på kurvene, bare det høres bra ut" , er jo forsåvidt enig, men har en godt hørbar dipp rundt 25Hz når jeg kjører sinus-sweep.
    Hadde jeg vært en som ikke brydde seg, så hadde jeg antakeligvis heller ikke vært her på forumet

Så, håper noen kan lage en guide, hadde vært fint. Har litt for lite fritid til justering og testing, så "Auto" høres bra ut

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger, får midi kabelen i morgen så det blir vel noen dager/uker med testing fremover Er jo egentlig godt fornøyd med lyden, så Domino i kveld og sub'en fikk kjørt seg godt Tony Scott kan kul film...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som har peiling : har drevet og kjørt sinus toner fra 16hz til 1000hz.

Er det rigtigt at kurven går opp jo høyere man kommer i frekvens eller skal den ligge jevnt over hele grafen.

Har ganske jevn kurve fra 16 til 300 men da begynner den å dra oppover.

Har en PB12-Plus/2.

Starter med 66 desibel på 16hz og ender opp på 92 desibel på 1000hz

Eller har jeg gjort noe seiøst galt når jeg gjorde disse måligene.
    Brukte Radioshack db måler og skrev ned desibel tall på hver hz og la de inn i excel diagrammet som jeg fant.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K E A
    Til de som har peiling : har drevet og kjørt sinus toner fra 16hz til 1000hz.

Er det rigtigt at kurven går opp jo høyere man kommer i frekvens eller skal den ligge jevnt over hele grafen.

Har ganske jevn kurve fra 16 til 300 men da begynner den å dra oppover.

Har en PB12-Plus/2.

Starter med 66 desibel på 16hz og ender opp på 92 desibel på 1000hz

Eller har jeg gjort noe seiøst galt når jeg gjorde disse måligene.
    Brukte Radioshack db måler og skrev ned desibel tall på hver hz og la de inn i excel diagrammet som jeg fant.
    1000Hz!! Har ikke så mye peiling på sub, men vanligvis så setter man delefrekvensen til rundt 80Hz. Det høres jo ut som du skulle ha en bra kurve du da....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på det at subben jobber jo mellom 16 og 80 hz så det har vel kansje bare vært noe å kjøre toner fra 16 til 80hz.

Flageborg eller noen andre med bedre erfaring kan sikkert svare på dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •