CV CLSC-215 vs. CV AT-100? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 321
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    +3db er en dobling i teorien, men i praksis oppfatter vi det ikke slik, spessielt ikke når man kommer godt over 100dB. Ta f.eks Dali Concept 8, max spl 112. Ikke pokker at jeg har opplevd noen CV modell som kan forsvare at +3db er en dobling, selv om man spiller f.eks 120db++. Men så var det teori og praksis da .

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    +3db er en dobling i teorien, men i praksis oppfatter vi det ikke slik, spessielt ikke når man kommer godt over 100dB. Ta f.eks Dali Concept 8, max spl 112. Ikke pokker at jeg har opplevd noen CV modell som kan forsvare at +3db er en dobling, selv om man spiller f.eks 120db++. Men så var det teori og praksis da .
    +3db økning i lytrykk tilvarer en dobbling av tiført effekt som effekt forsterkeren må avgi og høytalerene må tåle. Bruken av en logaritmisk skala for lydtrykk, er nettop pga den ulineære måten hørselen opfatter en økning av lydtrykk, og hørselen vår vil bare merke en liten økning dvs.ikke noen dobblingav lydtrykket for hver +3db man med øker oppover.

Når det gjelder å sammenligne forskjellige høytaler teknologier og lydtrykk, så har vel også faktorer som dynamikk og hvor delefilteret deler, egenskapene til lytterom osv meget avgjørende. samt spillestil i de forskjellige frekvens områdene. Flere mindre elementer som spiller bass vs et stort, vil gjerne ha betydning for det hørbare resultatet og hva slags forsterker man benytter osv har veldig mye å si for høytalere med forholsvis store mebraner som veier litt.

CV er vel kjennt for å spille høyt uten noen serlige forvrengninger, og med tanke på at lyd med forvrengning kan få det til å høres høyere ut enn det man vil se på en db måling kan være noe av årsaken til det du beskriver skorob.

Øret er mest følsomt i mellomtone område og mindre følsomt i ytterpunktene av den hørbare 20-20khz frekvens området, og ser man f.eks på en phon diagram http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour for følsomhet for hørselen, ser man kanskje litt av området ned i bass området kan måle 120db uten at dette nødvendigvis høres så veldig mye høyere ut enn mellomtone i 100db. Teorien stemmer nok den , bare man ser på hvilke begrensinger eller forbehold man må ta henysn til rundt disse temaene.

Skal man bruke ørene som desibel måler, må man stort sett gå rundt med referangse lydtrykk på lomma, jeg synes for eksempel behagelig lydtrykk i lytterommet kan variere mye utifra humør og dagsform, for ikke å snakke om hva slags musikk materiale man spiller.

Edit: sysnes det for en stund siden ble startet en ganske så interesant tåd har inne av akto http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/35711-grunnen-til-ikke-ha-en-rett-frekvenskurve.html , den tar for seg en test av frekvens følsomhet, og hvis ikke den er testet av dere CV gutta, så kan det kankje være litt interesant i denne lytrykks dikusjonen.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Like frekk som alltid ja. Kan ikke eksperten komme med noe seriøst snart?
    Jeg synes du kan roe deg litt ned her.. det er du som legger opp til "krangling" påstår at ingen kan noe og det du sier er rett osv.. Du er 17 år nå, og hørte kanskje at100 da du var 8 eller kanskje 2 år.. er ikke så rart du syntes de spilte høyt, også kanskje var det de første cv'ene du hørte. Når du så hører på masse andre høyttalere som spiller ca like høyt og går tilbake til at 100 som du husker fra "barndommen" at spilte jævelig høt så er det ikke så rart du ble skuffet..

Etter jeg hadde vært på 2 av landets beste russekåringer i år 2 dager på rad og dro hjem å hørte på clsc'ene mine virket det som om de spilte lavt som bare det!

Når man er 17 år så er det faktisk ikke noe man har lang erfaring i, mener hvertfall jeg.. Det skal litt flere år til. Jeg sier ikke at jeg har så mye lengre erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Jeg synes du kan roe deg litt ned her.. det er du som legger opp til "krangling" påstår at ingen kan noe og det du sier er rett osv.. Du er 17 år nå, og hørte kanskje at100 da du var 8 eller kanskje 2 år.. er ikke så rart du syntes de spilte høyt, også kanskje var det de første cv'ene du hørte. Når du så hører på masse andre høyttalere som spiller ca like høyt og går tilbake til at 100 som du husker fra "barndommen" at spilte jævelig høt så er det ikke så rart du ble skuffet..

Etter jeg hadde vært på 2 av landets beste russekåringer i år 2 dager på rad og dro hjem å hørte på clsc'ene mine virket det som om de spilte lavt som bare det!

Når man er 17 år så er det faktisk ikke noe man har lang erfaring i, mener hvertfall jeg.. Det skal litt flere år til. Jeg sier ikke at jeg har så mye lengre erfaring.
    Kan du finne ett innlegg av meg hvor jeg har lagt opp til krangling? tror du har misforstått her jeg. Er det noen her som slenger med leppen så er det ivertfall ikke meg. Du er vel sikkert en god kompis av CV_Marius kanskje? Hørte faktisk AT-100 for ett par uker siden. Så der dreit du skikkelig på draget :lol: Greit jeg er bare 17 år. Men har sikkert hørt på forskjellige CV høyttalere sikkert over 100 ganger bare etter 1-2 år. Så du tror du må være 30år for å ha noe peiling i det hele tatt? Asså. Fleste her inne er jo rundt 14-25år. Etter det du har skrevet i veldig mange innlegg virker det ikke som du har så mye erfaring ivertfall. Og du kommer med mye anklager som ikke holder mål :grin: Mange her som påstår at det jeg skriver er bare tull. Så du har virkelig ikke fått med deg hvem det er som påstår sånne ting her inne.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du finne ett innlegg av meg hvor jeg har lagt opp til krangling? tror du har misforstått her jeg. Er det noen her som slenger med leppen så er det ivertfall ikke meg. Du er vel sikkert en god kompis av CV_Marius kanskje? Hørte faktisk AT-100 for ett par uker siden. Så der dreit du skikkelig på draget :lol: Greit jeg er bare 17 år. Men har sikkert hørt på forskjellige CV høyttalere sikkert over 100 ganger bare etter 1-2 år. Så du tror du må være 30år for å ha noe peiling i det hele tatt? Asså. Fleste her inne er jo rundt 14-25år. Etter det du har skrevet i veldig mange innlegg virker det ikke som du har så mye erfaring ivertfall. Og du kommer med mye anklager som ikke holder mål :grin: Mange her som påstår at det jeg skriver er bare tull. Så du har virkelig ikke fått med deg hvem det er som påstår sånne ting her inne.
    Du har jo en tedens til å overdrive en god del (legger ikke opp til krangling nå)
    Så har du en del meninger som du holder veeeeldig fast på, uansett om alle andre sier at det er feil
    Men, men...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Du har jo en tedens til å overdrive en god del (legger ikke opp til krangling nå)
    Så har du en del meninger som du holder veeeeldig fast på, uansett om alle andre sier at det er feil
    Men, men...
    Hehe men det gjør jo du og :grin: Og nesten alle andre her inne. Men siter ett innlegg av meg da som du synes jeg har gjort dette. Og hvorfor skulle jeg forandre det jeg mener om dere sier det er feil? Har dere nødvendigvis rett? Alle her er jo Classic frelst :wink:

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like frekk som alltid ja. Kan ikke eksperten komme med noe seriøst snart?
    Sitter du... og prater om seriøsitet?
    Les innlegget til ask4me2, du er så og si alene her om å påstå denne radikale mangelen på lydtrykk pga. at høytalerne har noen år bak seg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ivertfall ikke til dags dato hørt ett høyttaler par spille like bra etter 5-10år som då de var helt ny. Og som oftest har de ikke tålt like mye effekt heller. Hører det at elementene begynner å slite ganske tidlig.
    uhh... hvor gammel var du når du hørte høytalerne først da?
    Inntil ti år skriver du..og da var du sju.... ikke rart om du synes de høytalerne var bra da!! i forhold til nå :lol::lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Sitter du... og prater om seriøsitet?
    Les innlegget til ask4me2, du er så og si alene her om å påstå denne radikale mangelen på lydtrykk pga. at høytalerne har noen år bak seg.
    Sier ikke at det er alltid sånn. Men når en høyttaler passerer en viss alder og har blitt behandlet dårlig så er kjangsen for at de spiller dårlig og ikke tåler så mye så de gjor når de var nye veldig stor. Bassene bruker veldig ofte å bli mye slappere. Har opplevd det på ett par 1515 som spilte veldig treigt og grøtete. Akkurat som CLSC-215.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at det er alltid sånn. Men når en høyttaler passerer en viss alder og har blitt behandlet dårlig så er kjangsen for at de spiller dårlig og ikke tåler så mye så de gjor når de var nye veldig stor. Bassene bruker veldig ofte å bli mye slappere. Har opplevd det på ett par 1515 som spilte veldig treigt og grøtete. Akkurat som CLSC-215.
    Vil ikke ta noe parti med hvem som har skrevet hva osv, men det er jo greit å holde en fin tone her inne i forumet, og man kan jo også bli enige om å være uenige om forskjellige saker. ;-)

Når det gjelder de to høytalerene som du sier låter grøtete etter noen år, så er vel også en felles nevner for disse at de krever skikkelig med kontroll i effekt forsterkeren(e) som skal drive disse, samt at plassering i rommet med så bass kompetente høytalere er ganske så krevende.
    Feil plassering og/eller for svak forsterker vil nettop få fram slike slappheter, og det kan etter min mening være noe av årsaken til det du har erfart.

Er høytalerene direkte missbrukt så ikke talespolene er i orden eller er ute av senter og membran og kantoppheng er skadet, brennte delefiler komponenter osv, vil man selfølgelig ikke ha den samme mulighet til å vri på før det kommer ulyder og ikke lyden blir som da de var nye, men det skal ganske mye til før det blir skikkelig hørbart.

Har selv limt og overhalt en AT100 etter den fallt av en tilhenger når min bror flyttet, baffelen løsnet helt fra resten av kabinettet og fikk en brist rett i overkant av bass elemntet. Bass elemntet fikk forskøvet polstykket i magneten osv, og måtte settes sammen på nytt. ellers så klarte alle mebraner og aktive komponenter seg bra. Hva er Best? Av Cerwin-Vega Serien...-cv-at100-jpg

Kassa løsnet i alle skjøter og ble litt stygg i hjørnene, men etter at alt ble limt sammen og justert inn på nytt var det fremdeles ikke mulig å høre forskjell på denne høytaleren i forhold til den andre, som slapp med skrekken.

Akkurat hva dette eksempelt fra egen erfaring skal bevise, det er jeg ikke sikker på, (kankje at min bror ikke får sin tidligere svoger som nettop hadde fått lappen til å hjelpe han å kjøre flyttelass for eksempel....;-) ), men også at CV høytalere kan tåle en del juling og fremdels kan spille meget likt det de jorde da de var nye, det er i alle fall noe jeg mener å ha lært av dette eksempelet.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du leste tydeligvis ikke inlegget mitt skikkelig.. Jeg dret hvertfall ikke på draget der du påstod at jeg gjorde det. Du mener noe hele tiden som andre ikke mener, og kommer på påstander. Du skriver jo nå at utifra hva du har lest så virker det ikke som jeg har peiling. Og så sier du at jeg kommer med anklagelser som ikke holder mål..? Jeg er ikke venn av marius i det hele tatt, hadde du brukt øynene dine litt mer så ser du at vi bor på forskjellige steder av landet også. Eneste kontakten vi har hatt er igjennom dette forumet.. Men jeg er enig i nesten alt han sier, hvertfall i denne diskusjonen om CV. Jeg er også veldig enig i CV-Gunnar.. er heller ikke venn med han.. Men det for mer virker det som om de har mye mer peiling på CV enn det du har..

Ikke noe negativt ment til Marius og gunnar når jeg sier jeg ikke er venner med dere, dere skjønner nok hva jeg mener når jeg sier det

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ask4me2....så den gikk opp i liminga altså... var det ikke egne "kammer" for mellomtonene innvendig heller? å hoi :roll:
    Eller er chassiet på elementa lukka?

steike fabian, jeg som trodde vi var venner :neutral:
    Nei som du sier så vet jeg bare av deg via dette forumet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    hehe, ask4me2....så den gikk opp i liminga altså... var det ikke egne "kammer" for mellomtonene innvendig heller? å hoi :roll:
    Eller er chassiet på elementa lukka?

steike fabian, jeg som trodde vi var venner :neutral:
    Nei som du sier så vet jeg bare av deg via dette forumet
    Ikke egene kammer til mellomtonene nei, men husker ikke helt om det var noe filt eller noe dempe materiale i åpningene i "kurven" til disse elementene, som demper bass trykket inne i kassa noe fra å bevege mellomtone mebranene.

Det er også en stiver fra bakplata til front baffelen som ikke kom med på bilde, men som ble limt inn etter at alle de andre sammengøyningene var herdet.

Ikke den mest avangserte høytaler konstruksjonen nei , men tviler på at f.eks en ML elektrostat hadde latt seg rekonstuere på samme måten, hadde en slik høytaler hoppet av en tilhenger i 60-70 km/t....

Mener å huske AT står for Advanced Technology eller noe i den duren.....;-)

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe men det gjør jo du og :grin: Og nesten alle andre her inne. Men siter ett innlegg av meg da som du synes jeg har gjort dette. Og hvorfor skulle jeg forandre det jeg mener om dere sier det er feil? Har dere nødvendigvis rett? Alle her er jo Classic frelst :wink:
    Skriver for det meste fakta jeg Og utifra det jeg har hørt og ikke minst TESTET hjemme hos meg. Virker kansje som om du ikke har hatt så veldig mange CV høyttalere, men bare hørt på dem. Er annderledes å ha dem hjemme hos seg selv å spille hver dag med dem Er da du får testet skikkelig.
    Min liste over CV høyttalere jeg har hatt: (og disse er testet skikkelig selvfølgelig)
    CV! E-715
    CV! HP-215
    CV! 1215mk1SE
    CV! AT-100
    CV! CLSC-215
    Har hørt en god del flere også.

Har jo nå LS-12 og 1515.

Å alle her er ikke CLSC frelst, det er bare du som undervurderer den så ekstremt!

Og til Fabian, skjønte hva du mente

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Skriver for det meste fakta jeg Og utifra det jeg har hørt og ikke minst TESTET hjemme hos meg. Virker kansje som om du ikke har hatt så veldig mange CV høyttalere, men bare hørt på dem. Er annderledes å ha dem hjemme hos seg selv å spille hver dag med dem Er da du får testet skikkelig.
    Min liste over CV høyttalere jeg har hatt: (og disse er testet skikkelig selvfølgelig)
    CV! E-715
    CV! HP-215
    CV! 1215mk1SE
    CV! AT-100
    CV! CLSC-215
    Har hørt en god del flere også.

Har jo nå LS-12 og 1515.

Å alle her er ikke CLSC frelst, det er bare du som undervurderer den så ekstremt!

Og til Fabian, skjønte hva du mente
    Jeg kan si det samme faktisk. Skriver fakta og mine meninger og egen erfaring. Om du eier ett par eller er på besøk med en som eier ett par nesten hver dag så er jo ikke det noe forskjell. Har en stor interesse for å teste høyttalere og mot hverandre så jeg undervurderer ikke noen høyttaler uten at jeg har hørt den først. Når noen her sier jeg ikke har hørt 215 fordi jeg ikke liker dem så må jo de bare rett og slett være heilt dum. Hvor mange CV høyttalere jeg har hørt gidder jeg ikke å skrive nå. For det har jeg ikke tid til :grin: Men det ivertfall mye mye mer en sikkert fleste som har skrevet her. Og flere ganger har jeg testet de forskjellige seriene på samme elektronikk og rom. Er så forbanna lei av at folk driver å påstår at jeg ikke har eigd høyttalere eller hørt de på flere år. Hvordan i ******* vet folk det egentlig? Det er jo helt idiotisk. Tror det at grunnen til fleste her er skikkelig mot meg og for Classic er fordi de er rett og slett uvitende. Og eier Classic selv. Har faktisk diskutert med folk som har sagt at classic er bedre uansett. Og de har ikke engang hørt noen av de andre seriene. Og det sier jo litt om de folkene. Synes også folk tar det jeg skriver her på en feil måte. Dere sier for eksempel at jeg har skrevet at lyden på høyttalere forandrer seg "ALLTID" etter bare noen få år. Hvor har jeg skrevet det!? Har alltid skrevet at jeg har opplevd dette skje veldig mange ganger men da har de blitt godt brukt og det har gått 5år eller mer. Men då er det ikke mye forskjell så egentlig er jo det dere som overdriver her og burde roe dere ned. Det virker jo nesten som at jeg har såret mange av dere. Har snakket med veldig mange folk som har hatt høyttalere i 10-20år og nesten alle av de har merket forskjell etter de årene. Så dere kan nå tro det dere vil. Å det er jo fint :grin: Må også nevne at jeg har 2 brødre som har bodd hjemme i alle år. Og bare en av dem har jo hatt sirka dobbelt så mange CV høyttalere som du har skrevet der. Har hatt en del selv også.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært Clsc frelst så hadde jeg hatt det i hus nå. Men jeg syns uansett at clsc er noe av det bedre lydmessige CV har kommet med. Selv sitter jeg som de fleste vet med AL1000mk2, og er veldig fornøyd med de (selv om jeg skulle likt at de hadde hatt mer dypbass). Og jeg er nok som mange har skjønt ikke så veldig frelst på DC serien (men de trykker voldsomt, og spiller uber høyt.).

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt det meste av cv og clsc 215 er noe av det beste de har laget mens at100 må være noe av det dårligste som har hvert på markedet uansett merke

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner egentlig og gå litt alle CV diskusjoner. Hehe, syns det er noen nye hver dag jeg.:-? Og CerwiN- du må kjenne veldig mange folk. I hver diskusjon jeg har lest med deg innvolvert i, er det alltid "jeg kjenner den", "jeg kjenner den" og "jeg kjenner mange med ditten og datten som har gjort ditt og datt"..:-? Hmm..

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høø?

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    har hatt det meste av cv og clsc 215 er noe av det beste de har laget mens at100 må være noe av det dårligste som har hvert på markedet uansett merke
    AT-100 noe av det dårligste? :? :?:

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0