CV CLSC-215 vs. CV AT-100? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 321
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Hehe hva vet du om min erfaring da? har jo hørt CV siden jeg var født nesten haha :grin: Har de blitt brukt veldig pent så tviler jeg ikke på det. Men nå har jo fleste CV høyttalere blitt ganske hardt brukt da.
    Vet lite om dine erfaringer. Men vet veldig godt at hans hter har blitt spillt brutalt! Har jo fest to ganger i uken:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Der mener JEG du har noe å lære!;-) Snakker som sakt av erfaringer. Så den logiken du kommer med stemmer langt ifra overens med min;-) Men er ikke her for og krangle, så du får tro hva du vil;-)
    For alt jeg vet så kan jo du ha holdt på med hifi i bare ett par år da. Så. Jeg sier det samme. Du kan jo tro hva du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk vel interesen da jeg hørt AT-100 den dagen han fikk de. Så det har jo blitt et par år. Men var vel ikke fult så ivrig den gang, penger var det også lite av! Men interesen har vert hos meg mange år, med tanke på alderen jeg er i nå. Skal ikke sitte å krangle. Mye mulig hørselen min har gått rett vest og jeg bare snakker tull, selv om jeg tviler sterkt på det.
    Uansett! Er bare bra vi er forskjellige! Sunt å diskutere en gang iblandt er det og;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk vel interesen da jeg hørt AT-100 den dagen han fikk de. Så det har jo blitt et par år. Men var vel ikke fult så ivrig den gang, penger var det også lite av! Men interesen har vert hos meg mange år, med tanke på alderen jeg er i nå. Skal ikke sitte å krangle. Mye mulig hørselen min har gått rett vest og jeg bare snakker tull, selv om jeg tviler sterkt på det.
    Uansett! Er bare bra vi er forskjellige! Sunt å diskutere en gang iblandt er det og;-)
    Det er sant det. Alle har forskjellige meninger om lyd. Så det er egentlig feil å diskutere med folk om hvordan en høyttaler spiller egentlig. Hehe. Men er ivertfall ikke lenge siden jeg hørte ett par AT-100 spille. Og det var ikke i nærheten av det samme som då jeg hørte de første gang for lenge lenge siden. De spilte slappt og ikke noe særlig høyt. Men det var jo ett hardt brukt par. Og det har veldig mye å si hvordan de har blitt behandlet med årene. Har ivertfall ikke til dags dato hørt ett høyttaler par spille like bra etter 5-10år som då de var helt ny. Og som oftest har de ikke tålt like mye effekt heller. Hører det at elementene begynner å slite ganske tidlig.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At-100 er gamle høyttalere. Og alle komponenter i en høyttaler blir slitt med årene. Det gjelder nå alle andre hifi produkt også. Det burde no du skjønne :wink: Så at de spiller like høyt som ett helt nytt par er jo egentlig logisk at de ikke gjør. Viss du mener det er bare tull så har du mye å lære om Hi-fi. Diskanten og Mellomtonen på 215 hadde aldri klart å holde følge med de som er på AL serien og DC serien. Det kan jeg garantere. Så at 215 spiller mye høyere enn for eksempel DC-15 tviler jeg sterkt på.
    Er klar over at det spiller en rolle selvfølgelig. Men så mye som du hevder mener jeg er å overdrive. Er dem synlige slitt på elementer og diverse så merker man det. CLSC holder greit følge med DC-15 og AL-1000 i starten, men ikke over lengre tid. Det er det CLSC-serien sliter med. Mellomtonene i CLSC syntes jeg også er ganske heftige. Fikk ihvertfall aldri mine til å gi seg, men derimot diskanten som sviktet rett som det var og så videre bassene. Diskantene i DC er sinnsykt heftige Det er dem sikkert i AL-seriene også, men jeg kjenner ikke så veldig godt til AL...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant det. Alle har forskjellige meninger om lyd. Så det er egentlig feil å diskutere med folk om hvordan en høyttaler spiller egentlig. Hehe. Men er ivertfall ikke lenge siden jeg hørte ett par AT-100 spille. Og det var ikke i nærheten av det samme som då jeg hørte de første gang for lenge lenge siden. De spilte slappt og ikke noe særlig høyt. Men det var jo ett hardt brukt par. Og det har veldig mye å si hvordan de har blitt behandlet med årene. Har ivertfall ikke til dags dato hørt ett høyttaler par spille like bra etter 5-10år som då de var helt ny. Og som oftest har de ikke tålt like mye effekt heller. Hører det at elementene begynner å slite ganske tidlig.
    Mulig du hørte de på litt anen elektronikk? Sysken barnet mitt har hatt den samme elektronikken så lenge han har hatt AT-100. Så blir samme lyden og like høyt hver gang jeg er der. Men om du skulle ha rett, så kan du jo ikke skje på en dag, å jeg har jo hørt disse gjevnlig opp igjenom årene. Mye mulig det er derfor jeg opplever det som om de spiller like høyt den dag i dag. Men får ikke meg selv til og tro noe anet..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    CLSC holder greit følge med DC-15 og AL-1000 i starten, men ikke over lengre tid. Det er det CLSC-serien sliter med. Mellomtonene i CLSC syntes jeg også er ganske heftige. Fikk ihvertfall aldri mine til å gi seg, men derimot diskanten som sviktet rett som det var og så videre bassene. Diskantene i DC er sinnsykt heftige Det er dem sikkert i AL-seriene også, men jeg kjenner ikke så veldig godt til AL...
    Si meg enig der :grin: men på de 215 jeg hørte begynnte mellomtonen å gi seg ganske fort. Og tror ikke det hadde gått så utrolig bra hadde vi spilt på det volumet lengre enn hva vi gjorde.

Er klar over at det spiller en rolle selvfølgelig. Men så mye som du hevder mener jeg er å overdrive. Er dem synlige slitt på elementer og diverse så merker man det.
    Det var jo egentlig det jeg ville fram til egentlig. Men etter en god del år vil det ha noe å si uansett hvordan de har blitt brukt. For eksempel ett par At-40. Aldri spilt noe særlig høyt med. Og ble behandlet så fint så det går an. En dag funket plutselig ikke ene diskanten lenger. Ble ikke spilt med engang. Så det er jo bare en forklaring på det. Og det er at alderen tok knekken på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo egentlig det jeg ville fram til egentlig. Men etter en god del år vil det ha noe å si uansett hvordan de har blitt brukt. For eksempel ett par At-40. Aldri spilt noe særlig høyt med. Og ble behandlet så fint så det går an. En dag funket plutselig ikke ene diskanten lenger. Ble ikke spilt med engang. Så det er jo bare en forklaring på det. Og det er at alderen tok knekken på den.
    Det blir jo noe anet. Helt klart at slike ting kan skje. Men at hten spiller lavere har jeg nok litt problemer med og tro... Trenger vel ikke repeter meg selv. Men nå var du jo inne på noe litt annet;-)

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klar over det! Sysken barnet mitt kjøpte seg AT-100 når han var 18-19 år, nå er han 30. Jeg har hørt disse htene spille så lenge han har hatt de. Når du sier de ikke spiller like høyt som da de var nye tror jeg bare du snakker om det du selv tror. Jeg har erfaringer og snakker om erfaringer. AT-100 spiller like høyt den dag i dag! Så det du sier mener JEG vertfall er bare tull;-)
    Det er ikke noen selvfølge at høytaleren vil takle mindre effekt eller spille dårligere med årene selv om Cerwin- påstår dette i alle slags tråder

Så lenge det ikke feiler elementene noe spesielt så ser jeg ikke noen grunn til at dem skulle bli svekka. Men nå begynner vel mr. Cerwin- og gnåle om at høytalere KAN ha stått i en fuktig kjeller, etc. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Det er ikke noen selvfølge at høytaleren vil takle mindre effekt eller spille dårligere med årene selv om Cerwin- påstår dette i alle slags tråder

Så lenge det ikke feiler elementene noe spesielt så ser jeg ikke noen grunn til at dem skulle bli svekka. Men nå begynner vel mr. Cerwin- og gnåle om at høytalere KAN ha stått i en fuktig kjeller, etc. :lol:
    Hehe
    Er nå godt folk har forskjellige meniger da. Men mener også at det ikke er noen selfølgelihet at høytaleren vil spille lavere med årene. Så lenge elementen ikke er noe utasatt for skader..

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det så viktig med de siste 2-3 db-ene da :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius

Like frekk som alltid ja. Kan ikke eksperten komme med noe seriøst snart?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer om ett element får vann på seg tror du?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djfreedo
    Hehe
    Ville bare høre om han virkelig mente det han sa. Jeg bryr meg ikke, har jo ikke disse htene selv. Men synes bare det han sa hørtes litt snålt ut. Så da måtte jeg jo spørre. Men virker jo som om alle cv fan skal ha det høyere en høyt når de spiller musikk. Så det har vel litt og si. Men tviler på de mister db med åra!

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. er ikke så viktig syns jeg men.. men jeg syns det virker logisk at en snart 20 år gammel ht spiller kankje en db eller to lavere nå enn da de var nye.. tror jeg ihvertfall da

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. er ikke så viktig syns jeg men.. men jeg syns det virker logisk at en snart 20 år gammel ht spiller kankje en db eller to lavere nå enn da de var nye.. tror jeg ihvertfall da
    Mine erfaringer har jo bare gått litt over 11år når det gjelder dette. Og jeg kan jo ikke si meg sikker på om en db eller to har forsvunet. Selv om jeg har litt vanskelig for å tro det.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si meg enig der :grin: men på de 215 jeg hørte begynnte mellomtonen å gi seg ganske fort. Og tror ikke det hadde gått så utrolig bra hadde vi spilt på det volumet lengre enn hva vi gjorde.

Jepp men da er vi jo enige Skjer for alle høyttalere dette . Er AT-100 GODT brukt spiller kansje DC-15 høyere, er DC-15 GODT brukt spiller kansje AT-100 høyere. Men til slutt og end off story, AT-100 spiller høyere enn DC-15

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp men da er vi jo enige Skjer for alle høyttalere dette . Er AT-100 GODT brukt spiller kansje DC-15 høyere, er DC-15 GODT brukt spiller kansje AT-100 høyere. Men til slutt og end off story, AT-100 spiller høyere enn DC-15
    Ivertfall på papiret ja. Hehe. Sier ikke at de ikke gjør det. Men kunne tenkt meg å testet de mot hverandre på samme elektronikk på samme rom. Å heldigvis kjenner jeg en som har ett strøkent par At-100 faktisk. Så tror jeg skal ta å gjør det ganske snart :grin:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-3 db høres kankje ikke så mye ut, men 3db krever en dobbling av tilført effekt, så når man spiller opp i mot maks av hva utstyret tåler og mangler 2-3 db, da skal det "litt" til å få disse db ekstra. ;-)

Ellers til målinger av høytalere kreves det vel egentlig et lyddødt rom hvor man fåretar målingen slik at man ikke drahjelp av stående bølger ol. i rommet.

Mener ellers å huske fra salgs brosjyren til de AT100 jeg en gang hadde, at de var "garantert" til å måle 129 dB for to høytalere på 3m avstand. Hvordan de har foretatt denne målingen vet jeg ikke, men de høytaleren er opgitt til å tåle 400w og har en følsomhet på 100db/1w/1meter, og da er det vel strengt tatt bare å regne hva slags teoretisk lydtrykk man kan oppnå :
    1w 100 db
    2w 103 db
    4w 106 db
    8w 112 db
    16w 115 db
    32w 118 db
    64w 121 db
    128w 124 db
    256w 127 db
    512w 130 db som er høyere enn de vel er oppgitt til å klare dvs maks punktet for en høytaler målt ved 1m avstand ligger et sted mellom 127-130 db. Nå kommer vel faktorer som spiss effekter ol. inn, men rent effekt messig over tid, er det vel 400w det som var oppgitt.

Dobbling av effekten betyr også at to høytalere målt på samme avstand spiller 3 db høyere enn en, og hvis man absolutt skal ødelegge hørselen tidlig, er det bare å pøse på med antall høytalere med tilhørende kompetente effekt forsterkere, og la det stå til, så kan jo vinneren i db klassen fortelle hvor mye man skal høre før ørene detter av....:roll:

Ellers med alder og lyd trykk for høytalere, så kan vel det slå begge veier. Aldrene komponenter i delefilterene kan jo resultere i at de slipper i gjennom og sender mer effekt i de forskjellige frekvensene til de forskjellige elementene. Dette vil jo kunne gjøre konstruksjonen mer høytspillende, men at det samtidig blir lettere å overbelaste diskant og mellomtone....

"Permanent" magneter som brukes i slike høytalere har det vel også med å miste litt av felt styrken i magnetfeltet over tid, men det kommer også ann på materialvalg og hvordan dette er laget og satt sammen fra produsentens side, men vil absolutt kunne ha noe å si for følsomheten w/db
    Kant oppheng kan jo også tørke ut og bli dårlig, men er disse hele og fine og høytaleren er regelmessig spillt på og oppmyket, ser jeg ingen grunn til at disse tingene skal bety noe serlig for hvilke lydtrykk høytaleren kan prestere etter 10-20 år, hvis man ikke får fram aldringen i form av kant opphengs havari ved maks belasting da.....

At100 og de første 1215 modellene kom vel i en periode ut samtidig, så disse høytalere modellene fra begynnelsen av 90 tallet kan vel ha tapt seg noe, men det kommer mye ann på hva som har skjedd i mellomtiden.
    Synes i den forbindelse det var litt merkelig at ikke alderen til 1215 hadde like mye å si for de høytspillende egenskapene som AT100.... Fikk i alle fall det intrykket fra diskusjonen i denne tråden.

Vil tro at aldring av høytalerene vil være i størrelses orden 0-2 db, lydtrykk messig så vil +-1db ikke være serlig merkbart i praksis, og man må ofte ha et referangse lydtrykk å støtte seg på når man skal høre dette.
    I denne debatten kan man vel også si at det vel oftere har skjedd mer forandringer med frekvens området i hørselen til lytteren enn i høytaleren, i hvertfall med den spillestilen man kan få intrykk av at dere CVere holder på med.......;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var godt og se noen som kom med et innlegg som satt tingene på plass (ask4me2). Det jeg mente var jo at AT-100 ikke spillte noe hørbart lavere en det de gjor for 10 år siden. Om de har mistet en db er jo mulig. Det kan jeg ikke svare på. Men synes det CerwiN sa hørtes litt snålt ut. Og også det du sier at 1215 burde han tatt med om han mente AT-100 spiller lavere den dag i dag...

Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •