6.1...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 6.1...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6.1...

Hei,

Jeg skal montere bakhøytalerne i 5.1 systemet mitt, og har i den anlednig tenkt på hvilken vei de skal stå.... Siden sofaen min står helt inntil bakveggen, fant jeg ut at det var lurest å la de spille langs bakveggen mot hverandre... Det jeg da lurer e på er om det vil være mulig å sette inn en senter bak senere..? Eller må da bak høytalerne snus, slik at alle tre spiller "fremover"..?

Mvh

AK

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at dette er en interessant problemstilling, kanskje spesielt siden jeg kommer til å få samme "problem" etter hvert selv. Med snaue 4 meter fra forvegg til bakvegg kommer jeg også til å sette sofaen helt inntil bakveggen.
    Zamot har noen synspunkter på dette i "hjemmekinolinken til ProtoType" (LINK) . Her skriver han at bakhøyttaleren med fordel kan plasseres helt oppunder taket, vinklet nedover.
    Jeg har selv ingen erfaring med dette, men håper at andre kan bidra med forslag og synspunkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg veldig enig med Zamot. Det er sannsynligvis den beste løsningen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å la h/v bakhøytaler spille opp fra gulv, kanskje litt vinklet mot bakre senter opplevelsesposisjon med +3-6db, og slik at den senere bakre senter monteres i samme proporsjonale avstand fra tak og la den spille "ned"?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Her skriver han at bakhøyttaleren med fordel kan plasseres helt oppunder taket, vinklet nedover.
    Jeg har selv ingen erfaring med dette, men håper at andre kan bidra med forslag og synspunkter.
    Haha, godt å høre. har akkurat koblet projektoren som senter bak.
    Fungererer helt fint! :wink:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare presisere mine synspunkter.. Jeg skrev bl.a.:

Om senteren:
    "Vil anbefale å ha den gjerne helt oppunder taket, litt skrått vinklet nedover. "
    Generelt om bakhøyttalere:
    "Generelt blir det dårlig synes jeg hvis bakhøyttalere er for nærme, de skal tross alt skape et noe diffust lydbilde. Det blir ofte et bedre lydbilde ved f.eks. å vinkle de inn mot vegg/hjørne. Bortsett fra musikk, der musikken som regel er mikset med alle høyttalerne pekende mot lytter (lydtekniker)..."

Hvis det er kort avstand fra lytter til bakhøyttalere, vil jeg være forsiktig med å rette de direkte mot lytteren. Jeg har alt for ofte vært borti oppsett der en slik vinkling ødelegger for filmopplevelsen, ved at lyden i bakkanalene distraherer for mye, når man får de "rett i øret".

Derfor kan det faktisk være en ide som du nevner å ha de vinklet rett ut fra veggen (dvs. forover). Evt. som nevnt inn mot hjørnene eller opp mot taket. Noen synes kanskje det virker tullete, men jeg synes filmopplevelsen ble bedre. Før jeg kjøpte stativer til bakhøyttalerene, hadde jeg de rette inn mot hjørnet. Folk ble mildt sagt forundret når de så det, men det ga best resultat.
    Nå skal det sies at med stativer, så er nå bakhøyttalerene vinklet skrått mot lytteposisjon, men de er montert litt høyere. Nå er det veldig bra lyd både på film og flerkanalsmusikk.

Ble mye det her.. Sammendrag:

-Ikke ha bakhøyttalere rettet direkte mot lytter hvis det er kort avstand.
    -Monter de gjerne høyere enn lytteren (30-45 grader).
    -Alternativt: vinkle de forover, inn mot hjørnene, eller opp mot tak.
    -6.1/7.1: Den siste kanalen bør monteres høyt, og rettet forover eller noe skrått nedover.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble mye det her.. Sammendrag:

-Ikke ha bakhøyttalere rettet direkte mot lytter hvis det er kort avstand.
    -Monter de gjerne høyere enn lytteren (30-45 grader).
    -Alternativt: vinkle de forover, inn mot hjørnene, eller opp mot tak.
    -6.1/7.1: Den siste kanalen bør monteres høyt, og rettet forover eller noe skrått nedover.
    Mkay...

Takk for mange svar...

Mulig jeg kan flytte sofaen en halv meter fremover... kanskje litt bedre med tanke på bak senter'en. Jeg har desverre ikke mulighet for å ha 2 centerkanaler bak, så det må bli en.. Er det vanlig å benytte en vanlig "bak høytaler" som center bak, eller en "center"..?

Mvh

AK

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Er det vanlig å benytte en vanlig "bak høytaler" som center bak, eller en "center"..?
    Tja hvis man skal ha kun en høyttaler så kan det jo være greit med en vanlig senter, av den årsak at alle andre høyttalere stort sett selges som par.

Hvis man tar utgangspunkt i det "ideele", så er det at man har 5-7 like høyttalere, slik at klangen blir lik rundt hele veien. Men i praksis så har jo de fleste mindre bakhøyttalere, og det fungerer bra, siden stort sett er det ikke kjempestorelydnivåer i bakkanalene. Senterkanalen bak er inget unntak, og man vil stort sett klare seg med en enda mindre høyttaler (i hvert fall hvis man har to).

Så lenge høyttalerene er av samme merke og serie, så skal det nok gå bra. Men hvis det ikke lar seg gjennomføre, så er det nok den bakre senterkanalen som er minst viktig i den forbindelsen...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv først med vanlig bakhøytaler, samme element som de du allerede har, ref. klang, det er jo lydillusjoner som skal gjengis....lik de andre bakhøytalerne, og dessuten vender ørene den andre veien..............mot senter,front?!.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge høyttalerene er av samme merke og serie, så skal det nok gå bra. Men hvis det ikke lar seg gjennomføre, så er det nok den bakre senterkanalen som er minst viktig i den forbindelsen...
    Ok...

Prøv først med vanlig bakhøytaler, samme element som de du allerede har, ref. klang, det er jo lydillusjoner som skal gjengis....lik de andre bakhøytalerne, og dessuten vender ørene den andre veien..............mot senter,front?!.
    Ok...

Mvh

AK

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •