Høyttalere i hylle/nisje - dårlig idé? OPPDATERT: Med fete skisser!!! ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere i hylle/nisje - dårlig idé? OPPDATERT: Med fete skisser!!! ;)

Jeg vurderer å sette i gang et noe uvanlig (tror jeg) byggeprosjekt, hvor jeg planlegger å bygge en vegg som kan huse både flatskjerm, receiver/signalkilder, høyttalere, lerret og gasspeis (!) (Kommer nok mer info i annen tråd). For å få plass til dette vurderer jeg å satse på små høyttalere som kan stå i "nisjer" i veggen - altså ikke innbygging i vanlig forstand, men vanlige høyttalere plassert i hylle. Vil dette kunne gi noen uheldige sideeffekter? Tanken er at høyttalerene kan stå flush med vegg, men jeg vet ikke om man vil få uheldige effekter av at det blir lite luft rundt høyttaler?

Jeg har en sub/satelitt løsning i dag (5 stk M&K LRC-55 med M&K V75 Mk II sub) som jeg er rimelig godt fornøyd med, men jeg kunne ønsket meg noe mer "punch". Jeg vet ikke om det lar seg gjøre uten å gå opp i (fysisk) størrelse? Jeg tenker på f.eks. System Audio SA 720, men har ikke hørt hverken denne eller alternativer ennå. Noen anbefalinger om hva jeg bør prøvelytte? Gjerne omtrent samme mål som SA 720. Har forøvrig en Marantz SR7500 å "fore" dem med.

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å kompromisse altfor mye på lydkvaliteten, så hvis dette vil gi en dårlig løsning vil jeg se om jeg kan finne plass til noen større (gulvstående/stativ) høyttalere i stedet. Da jeg var rundt for å teste ulike receivere hørte jeg bl.a. Dali Helicon 300, og de låt utrolig bra! (De koster riktignok også litt). De egner seg neppe for plasseringen som nevnt over, men kan jo si litt om hvilken lyd jeg gjerne vil ha, hvis mulig (sikkert et umulig kompromiss...)

Setter pris på alle råd, så lover jeg til gjengjeld å komme med fyldige reportasjer fra prosjektet hvis det blir noe av! (Dette blir moro!)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen kjeft å få? ;)

Hmm, ingen som har noen kommentarer så langt? Hadde nesten ventet å få huden full for forslaget om å sette høyttalerne i en hylle på den måten

Kanskje et par illustrasjoner av planen kan dra i gang debatten:

Kjør debatt!

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0