Subwoofer - plassering og innstillinger!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer - plassering og innstillinger!!

Heisann alle sammen!

Har liggende en tegning på dataen over rommet mitt, men får ikke lagt den til. Hvis noen vet hvordan jeg gjør dette så hadde det vært greit å få vite.

Så tilbake til det jeg egentlig lurte på! Jeg har en audio pro sub nova som jeg kan trenge litt hjelp for å optimalisere. Dette er en sub med 150watts forsterker og 10" element. Den har bassrøret vendt nedover og basselementet i front!

Hvor bør jeg plassere denne? jeg har lest at billige forsterkere bør stå i hjørner, men regnes denne som billig(4000kr).

Jeg har foreløpig kun original føttene under denne, hva annet bør settes under?

Hva med innstillingene?

Elektronikken jeg bruker er en Yamaha RX-V1300 og en DVD-540! har en helt ok kabel, men denne er nok 10 meter lang! bør jeg kjøpe en kortere eller har dette liten betydning?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For best mulig effekt foreslår jeg at du plasserer den nærmest mulig kroppen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    For best mulig effekt foreslår jeg at du plasserer den nærmest mulig kroppen.
    F.eks bruke den som stol?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke helt, la det det være noen cm. myk og komfortabel sofa/stol mellom kroppen og elementet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel stort sett en regel som gjelder for plassering av en enkelt sub, hvis man skal opimalisere med tanke på lyd:

Plasser subwooferen i din ønskede sitteposisjon og kryp rundt på gulvet for å lytte deg fram til hvor du hører bassen best. Der du har hodet ditt da, plasserer du subwooferen!

For flere subwoofere, sjekk tråden: Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Plasser subwooferen i din ønskede sitteposisjon og kryp rundt på gulvet for å lytte deg fram til hvor du hører bassen best. Der du har hodet ditt da, plasserer du subwooferen!
    Bare vil nevne at der du "høre bassen best" (dvs. høyest) ikke nødvendigvis er den beste plasseringen. Man bør lytte etter flatest mulig frekvensrespons, dvs. at den spiller alle frekvensene (tonene) like høyt og klart.

Generelt oppfører (bass)lyd seg slik at det er kraftigst volum i hjørnene, og omvendt. Det vil si at hvis du setter subben i et hjørne, vil volumet bli høyere generelt, (og hvis du setter subben i lytteposisjon, vil lyden være høy i hjørner / langs vegger).

Problemet ved plassering av høyttalere for nærme vegg/hjørner, er at man får en kamfiltereffekt, det vil si at noen frekvenser forsterkes, mens andre dempes kraftig (pga. positiv og negativ interferens). Det er det samme som nevnt øverst med at man ikke får en jevn frekvensgang.

For å unngå problemet (som mange sikkert ikke legger merke til engang) kan man prøve seg frem, og trekke subben lenger og lenger ut fra hjørnet, til det låter tålelig bra.

Et annet tips er å sette den nærme lytteposisjon i stedet for å la den stå helt fremme i rommet. Da vil volumet oppleves mye høyere (og naboer forstyrres ikke like mye). Har selv god erfaring med å la subben stå i hjørnet mellom sofaene.

Det gjelder å prøve seg frem, og det er greit å begynne med metoden som nevnes. Sett subben i sofan, og kryp rundt!
    Husk å høre på forkjsellig musikk også da, med forskjellige bass-frekvenser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det film som skal "kicke"? Eller musikk? DVD-musikk er jo en fantastisk opplevelse i forhold til vanlig CD-musikk, helst LIVE!!! Jeg har selv montert 2 stk. 15" i sofaramme under setet.....(bakkeklaringen er minimal)What a rush!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget brukes vel ca 98% til anlegget og de siste prosentene til musikk.. Å sette den i nærheten av lytteposisjon kan jeg ikke, det er det ikke plass til.. den må stå foran med fronthøyttalerene, enten i hjørnet eller mellom dem! kan også stå ved sideveggen. Flere svar takk! Har allerede krøpet rundt som en halvtulling, men fikk ikke så mye ut av det Bare glad ingen så meg! :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en gang....................jeg var høyt og lavt for å plassere (u)lyden(dypbass)...man kan bli sett på som litt av en tulling, av mindre enn det, men ikke fortvil. Brikkene faller på plass med en gang du har mulighet (frihet) til å plassere sub'en(e) i lytteposisjon sammen med deg selv. Hvorfor snakker så mange om å plassere sub'en(e) så langt unna lytteposisjon? Lyd er energi og den bør ha kortest mulig vei, til lytteposisjonen, for å unngå å miste "punch"(energi) på veien. Anlegget kan virke som et fyrverkeri på et mye lavere volum. PS! dvs. høy kone- og nabofaktor. Hvorfor bygger du ikke basselementene inn i sofaen? Først som sist!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor snakker så mange om å plassere sub'en(e) så langt unna lytteposisjon? Lyd er energi og den bør ha kortest mulig vei, til lytteposisjonen, for å unngå å miste "punch"(energi) på veien.
    Bølgelengden på bass er veldig lang. Hjelper ikke å sette subben en halvmeter unna når bølgelengden i LFE kanalen varierer fra 2,87m (120hz) til 21,5m (16hz) bassen kastes veggemellom i rommet før den når øret ditt uansett.

Energien i bassen blir også mye bedre når den settes i nærheten av store flater slik som vegger og gulv. Det gjør at energien sendes ut på et mindre område og man får ca 6 dB løft per flate i nærheten. Feks 6dB inntil bakvegg, 12dB intil bakvegg og gulv og 18 dB i et hjørne (2 vegger og gulv). Men det er også riktig at lydenergien synker med avstanden, det er med ca 6dB per fordobling av avstanden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig foretrekker jeg egen løsning som gjør at sub'ene sørger for at film og musikk virkelig føles på/i kroppen. Ja, det kan bli hardt og brutalt i "kraftige" scener, men jeg vil jo at film og musikk skal føles på kroppen. Gi meg et vanvittig "KICK" etc., og da er det ofte at teori og praksis blir to forskjellige sider av samme sak. "Eyeballshaking" er et fenomen i egen hjemmekino og anbefales i passe doser!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig foretrekker jeg egen løsning som gjør at sub'ene sørger for at film og musikk virkelig føles på/i kroppen. Ja, det kan bli hardt og brutalt i "kraftige" scener, men jeg vil jo at film og musikk skal føles på kroppen. Gi meg et vanvittig "KICK" etc., og da er det ofte at teori og praksis blir to forskjellige sider av samme sak. "Eyeballshaking" er et fenomen i egen hjemmekino og anbefales i passe doser!
    Her tenker vi likt tror jeg. Derfor har jeg ikke helt forstått hensikten med såkalte "rumperistere". Det er da mye bedre med nok bass. Det er nok når hjerterytmen kommer i ulage på grunn av kreftene i lydtrykket.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke lydtrykket å velte potteplanter i andre enden av rommet så er subben(e) for dårlig! Det som er gøy er når du ikke hører en lyd, men dypbassen river bilder ned av veggen, åpner dører og du lurer på om du skal hente nyrebeltet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Klarer ikke lydtrykket å velte potteplanter i andre enden av rommet så er subben(e) for dårlig! Det som er gøy er når du ikke hører en lyd, men dypbassen river bilder ned av veggen, åpner dører og du lurer på om du skal hente nyrebeltet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Bare vil nevne at der du "høre bassen best" (dvs. høyest)
    Ok, innser at dette var dårlig formulert. Med "høre bassen best" mente jeg IKKE der bassen er høyest, men der man får best bassgjengivelse. Altså en mest mulig lineær frekvensrepons innenfor bassområdet.

Takk likevel for presiseringen. Selv om jeg er inneforstått med dette, var mitt innlegg formulert slik at det kunne misforstås.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av grunner som dere allerede har ramset opp har jeg aldri prøvd å bringe løse elementer, dvs. potteplanter, bilder, gardiner, etc. inn i "Restricted Area". For sikkerhets skyld er bordet til filmentusiastene dempet mot gulv, sokkel av dobbel Leca og bordplate i 3cm massiv Granitt.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke lydtrykket å velte potteplanter i andre enden av rommet så er subben(e) for dårlig!
    Jeg ble truet med utkastelse fra hageleiligheten jeg leiet, fordi husfruen som var hjemme hele dagen, måtte sitte å holde på kaffekoppen, for ellers ville den hoppe ned fra bordet. Da bodde jeg i den ene enden av huset i første etasje, og hun bodde i andre enden i andre etasje. Huset var langt, minst 15 meter fra subben til hennes kaffebord.

Jeg flyttet frivillig 1 måned senere.

Da stod riktignok subben rett på betonggulvet, nå står den på soundcare superspikes, og det hjelper mot at bassen forplanter seg i huskonstruksjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som mange andre "Plass problem" (bor i en leilighet)

Og lurer på om det er forsvarlig og ha suben f.eks på siden av anlegget , eller bak ved sofan.

Jeg har i dag en 8" XTZ som passer godt med fronten men tenker på en
    SVS PB10 NSD New i nærmere fremtid

Da må jeg omplassere litt.

Hvordan er det forresten å ha suben bak anlegget ?

Newcomer Camst648 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555

Og lurer på om det er forsvarlig og ha suben f.eks på siden av anlegget , eller bak ved sofan.

Jeg har selv subben plasert på "siden" av alle andre høyttalere, ganske midt i rommet (se link for eksakt plasering). jeg prøvde flere forskellige plaseringer av sub, men fant at den beste plassen i mitt, ikke helt optimale lytte rom, var nettop midt i rommet's lengde retning ca 1 meter fra nermeste vegg. mitt system blir brukt sikkert like mye til musikk som film. min erfaring på sub er at det finnes ingen eksakt fasit, men må simpelthen prøve seg frem for hvert rom det gjelder.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555

Plassering av subw bak i oppsett krever litt mere jobbing med phase/avstands justering for at det skal gå sømløst i lyden.
    Så er vel pb10 litt over 2* så stor som xtz`n du har nå, så den vl ta mye mere plass.
    Har du vurdert en svs pc12-nsd i stedet for pb10 med lite plass i romet ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •