Selvbygg (ELTEK) S23/33 eller ferdig vare ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Selvbygg (ELTEK) S23/33 eller ferdig vare ?

Jeg syns det er lite DIY info i AVforum mht. HT, kun noen gamle tråder å spore. Er det bare så enkelt at ingen lenger gidder å bygge eller er det lite å hente, rent lydmessig på å bygge HT selv ?

ELTEK påstår selv at f.eks. en S23 (8500,- byggesett m/ferdig kasse) låter som en dobbelt så dyr ferdig vare. :idea:

Var innom ELTEK i går og hørte på Bremnes (hvorfor i all verden tror alle at vi liker dette da ) og det låt helt greit, men så var det grei elektronikk også da.

Litt sammenligningsgrunnlag:
    Stakk senere innom Hi Fi klubben og sjekka ut Dali Ikon 7 i kjelleren (lyden her er ikke så bra som oppe). Ble ikke overbevist over denne korte testen, men det kan være lokalet. Oppe stod Ikon 6 som jeg faktisk syns låt bedre. Her er det tykke gulvtepper og mye mer luft, så det forklarer nok ulikheten. Rommet har mye å si, uansett varer.

Så vi snakker om ferdig fabrikat fra 12K til 9K for parret eller masse jobb for, omtrent samme summen. Jeg har bygd en hel masse HT, Forsterkere etc. og vet at f.eks. ELTEK bruker veldig bra komponenter i delefilter og elementer. Spørsmålet mitt går ikke ut på å ha en Hobby og lage MDF foliekasser, men er lyden egentlig noe bedre enn de "billige" og masseproduserte varene i dag ?

Ps. Har ikke hørt S33 ennå, men vil tro den er sinnsykt bra, ref diverse tester.

Er det noen som har S23 eller S33 som kan gi oss andre noen betraktninger ?

Bra forum ellers, men jeg savner litt DIY info mao. .

Mvh,

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har lest under DIY-delen på forumet?

http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-.html

Har gått endel i BEL i det siste på høyttaler fronten, men til gjengjeld så skal jo de være veldig mye for pengene... Vil også si at DIY handler også mye om skaperglede.. ikke bare det å få verdi ut av pengene dine! Det gjelder for meg ivertfall!

EDIT: Var det spesifikk info om Eltek høyttalerene du kanskje var ute etter?..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke får noen glede ut av å gjøre det selv, så er ikke DIY verdt slitet. Jobb heller den samme tiden i overtid på jobb (hvis du har mulighet) og kjøp skikkelig fete høyttalere for pengene.

Jeg har hørt S33 i Elteks demorom og ble IKKE overbevist.
    Se denne tråden for noen lytteerfaringer fra dette rommet:
    http://avforum.no/forum/h-yttalere/5487-dynabel-s33-lytteinntrykk.html

Jeg mistenker for øvrig at det rommet ikke er helt heldig for denne høyttaleren, siden respekterte testere bl.a. hos fidelity har skrytt veldig av S33.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY er selvsagt en Hobbyvirksomhet og vil uansett gi byggeren en glede ved å lage et "unikt" produkt, som han/henne uansett vil være stolt av og alltid ? være fornøyd med. Jeg er spesifikt interessert i S23 eller S33 i denne tråden, men har desverre litt oppfatning at dagens masseproduksjon HT "greier", til tross for billigere elementer og ikke minst ofte få og rimelige delefilter komponenter får til en uventet bra lyd (mange kompomiss løsninger).

Dette var ikke tilfelle for noen år tilbake.

Jeg skal selvsagt sjekke S33 linken fra Roffe og håpe det er flere med synspunkter på om HT DIY lenger kan forsvare seg (bortsett fra at det er j...lig gøy da)

Kan melde at min EC4.6 og Krell 300i er 100% selvbygd og har tidligere laget en Doxa 70 signatur samt aktivt sub delefilter til min Brontes etc. så jada DIY Elektronikk gir høy uttelling og ikke så mye "sløyd".

Mvh

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra og informativ link Roffe, tror ikke jeg gidder å brenne av 16K og masse jobb på S33, tror det blir "ferdigpizza" i stedet. Litt merkelig at ELTEK her kan ha gått seg helt bort i komponent avdelingen. De er som tidligere nevnt helt rå til å bruke mange og dyre delefilter komponenter. Kanskje de burde satse på noe litt mindre ambisiøst og holde seg unna "High End".

Takk for gode råd, problemet er hva i h..te skal man går for nå da.
    Hadde tenkt meg noe annet enn Klipsch, igjen. Skal uansett vurdere flere kilder, har bl.a. tilgode å høre Focal, som jeg ser mange bruker her.

Mvh,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men jeg må bare kommentere.

Hørte på S33 hos en kamerat igår, og det var virkelig bra.
    Bare vekta på delefiltrene er jo helt latterlig, hehehe

Krever forsåvidt sitt av elektronikken, men på AW-180 med Electrocompaniet preamp og dac med cambridge audio cd-transport låt det utrolig bra.

-jacjan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •