Valg av Subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For det første, jeg har ingen forhold til hverken XTZ eller den lille reviewen Lygren skrev, jeg har kun et forhold til det faktum at jeg har hørt den i egen hjemmekino. Så den kommentaren syns jeg kanskje var litt i barnsligste laget.

Når du beskriver ditt eget forhold til din lommebok, så syns jeg kanskje kunne ordlagt deg slik med en gang. "Menneskepenger" er et begrep resten av oss ikke skjønner, men etter å ha lest forklaringen så vil jeg si at grensen for hva som da er "menneskepenger" og hva som er "umenneskepenger" (?) er høyt individuell.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... for øvrig er jeg enig med deg i at PB10isd er et godt kjøp under 10 tusen (selv om jeg nok ville valgt PB12-plus i den prisklassen).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare min lommebok, det er kun de færreste som bruker mere enn 10.000kr på sub. Det er ikke så mange år siden at Surroundanlegget mitt bestod av noen Altec Lansing PC høytalere, og i de månedene det varte var jeg også meget godt fornøyde med de.

I løpet av de 3 seneste årene har mitt surroundanlegg vært igjenom utallige iterasjoner, og derfor har jeg fått avprøvd mye utstyr i forskjellige prisklasser

Det var en komponent som aldri ga meg ro i hjertet, subwooferen. Uansett hva jeg prøvde så var ikke lydgengivelsen slik som jeg hadde tenkt meg, og i de verste scenene avga de alle sammen ulyder som fikk meg til å stupe etter fjernbetjeningen.

Jeg kunne ikke få meg selv til å bruke mere enn 10.000 kr på en sub, men så plutselig ble Infinity Kappa Sub satt ned fra 11, til 6000 kr, og jeg kjøpte en slik. Den spilte meget dypt, jeg målte den flatt ned til 20hz i mitt rom, men i de verste scenene kom det fremdeles ulyder fra den, så jeg var ikke 100% fornøyd.

Et par måneder etter at jeg hadde kjøpt den snublet jeg over avforum, og SVS tråden som da var noen få sider lang. Jeg leste der, jeg leste andre fora, klødde meg i hodet, og kunne ikke helt forstå hvordan en så billig sub skulle kunne være så god som det ble påstått. Men de stående ovasjonene gjorde meg så nyskjerrig at jeg til slutt ikke klarte å styre meg lengre, og jeg bestilte en.

Jeg kan ennå huske dagen da den kom. Jeg hadde solgt Kappaen, og alt var dermed satset på et kort. Det var med skjelvende hender at jeg koblet den til, og matet DVD spilleren med "Finding Nemo". Sannhetens øyeblikk var der, og en liten pike med navn Darla skulle nå avgjøre om jeg hadde sendt avgårde 1000vis av surt opptjente kroner til noen lurendreiere på andre siden av dammen, eller om jeg hadde fått meg en sub med stor S.

Fryd og lykke! Der hvor Kappaen tidligere hadde gitt fra seg noen ulyder som i panikk fikk meg til å rive ut stikkkontakten ble rommet nå fylt opp med de lifligste "Dæng! Dæng! Dæng!" jeg noensinne hadde hørt. Sofaen ristet, kjæresten min ble sint, og jeg satt der med et ansiktsutrykk som vanligvis er reservert for seksuelle aktiviteter.

Kun en gang tidligere kan jeg huske å ha foretatt et lignende kvantesprang i opplevd lydkvalitet, og det var i mine langt yngre dager når jeg byttet et par slitne Fisher (80 tallets Boze) ut med et par CV DC12.

Det eneste jeg synes er kjedeligt å tenke på er at det sansynligvis vil gå nye 15 år før jeg opplever noe lignende igjen. Disse produktene, og øyeblikkene er sjeldne, men derfor husker man de også så klart i lang tid etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det er ikke bare min lommebok, det er kun de færreste som bruker mere enn 10.000kr på sub. Det er ikke så mange år siden at Surroundanlegget mitt bestod av noen Altec Lansing PC høytalere, og i de månedene det varte var jeg også meget godt fornøyde med de.

I løpet av de 3 seneste årene har mitt surroundanlegg vært igjenom utallige iterasjoner, og derfor har jeg fått avprøvd mye utstyr i forskjellige prisklasser

Det var en komponent som aldri ga meg ro i hjertet, subwooferen. Uansett hva jeg prøvde så var ikke lydgengivelsen slik som jeg hadde tenkt meg, og i de verste scenene avga de alle sammen ulyder som fikk meg til å stupe etter fjernbetjeningen.

Jeg kunne ikke få meg selv til å bruke mere enn 10.000 kr på en sub, men så plutselig ble Infinity Kappa Sub satt ned fra 11, til 6000 kr, og jeg kjøpte en slik. Den spilte meget dypt, jeg målte den flatt ned til 20hz i mitt rom, men i de verste scenene kom det fremdeles ulyder fra den, så jeg var ikke 100% fornøyd.

Et par måneder etter at jeg hadde kjøpt den snublet jeg over avforum, og SVS tråden som da var noen få sider lang. Jeg leste der, jeg leste andre fora, klødde meg i hodet, og kunne ikke helt forstå hvordan en så billig sub skulle kunne være så god som det ble påstått. Men de stående ovasjonene gjorde meg så nyskjerrig at jeg til slutt ikke klarte å styre meg lengre, og jeg bestilte en.

Jeg kan ennå huske dagen da den kom. Jeg hadde solgt Kappaen, og alt var dermed satset på et kort. Det var med skjelvende hender at jeg koblet den til, og matet DVD spilleren med "Finding Nemo". Sannhetens øyeblikk var der, og en liten pike med navn Darla skulle nå avgjøre om jeg hadde sendt avgårde 1000vis av surt opptjente kroner til noen lurendreiere på andre siden av dammen, eller om jeg hadde fått meg en sub med stor S.

Fryd og lykke! Der hvor Kappaen tidligere hadde gitt fra seg noen ulyder som i panikk fikk meg til å rive ut stikkkontakten ble rommet nå fylt opp med de lifligste "Dæng! Dæng! Dæng!" jeg noensinne hadde hørt. Sofaen ristet, kjæresten min ble sint, og jeg satt der med et ansiktsutrykk som vanligvis er reservert for seksuelle aktiviteter.

Kun en gang tidligere kan jeg huske å ha foretatt et lignende kvantesprang i opplevd lydkvalitet, og det var i mine langt yngre dager når jeg byttet et par slitne Fisher (80 tallets Boze) ut med et par CV DC12.

Det eneste jeg synes er kjedeligt å tenke på er at det sansynligvis vil gå nye 15 år før jeg opplever noe lignende igjen. Disse produktene, og øyeblikkene er sjeldne, men derfor husker man de også så klart i lang tid etterpå.
    Hehehe. Artig lesning. Det skal du ha

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det *rødme*, jeg har vel også en hemmelig drøm om å bli journalist, eller kanskje brannmann? Kan ikke helt bestemme meg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det *rødme*, jeg har vel også en hemmelig drøm om å bli journalist, ..........
    Kanskje noe å satse på. Penser du deg i tillegg inn mot Hi-Fi-/hjemmekino bransjen får du oppleve slike "tilnærmet seksuelle opplevelser" hele tiden.

.....og noen ganger forteller noen deg at det du opplever er bare tull. :lol:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville være dagens høydepunkt, det er intet jeg setter mere pris på enn en god debatt

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare slutte meg til MAnic Miner når det gjelder den Darla scenen :twisted: Fikk Nemo i posten i går og måtte bare teste den scenen... Gud bedre for herlige vibrasjoner... har aldri kjent sånne i huset før!!! potteplantene til "mor" stod og vibrerte, bikkja løp og gjemte seg så langt under trappa hun kunne komme og jeg satt og gliste fra øre til øre :-D :-D :-D Min PB12-Plus er det INGEN som får komme og ta fra meg!!!
    Prøvde også med litt musikk med passe mengde bass, Karunesh med "zen breakfast". mmmmmills.... for nydelige basstoner fra den lille? søte boksen som står i stua :-D
    Ikke at jeg har hørt så veldig mye subber, men min erfaring med PB12-Plus'en er at den spiller både film og musikk med autoritet! :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    PB10isd er uten tvil en veldig god subwoofer, men karakteristikker som: virker helt latterlig. Hva er "menneskepenger"? Vel er den bra, men herregud det er det mye annet som er også, selv om en må vesentlig opp i pris for å konkurrere med denne.
    Gorm, dette er en ren selvmotsigelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å virkelig utnytte Plusen til musikk skal du tune den ned. Jeg kjører min i 12hz tune, og skifter kun til 16 hvis jeg skal se film høyt, eller 20 om jeg skal demonstrere filmscener. Jo dypere du tuner den, jo mere vil lyden falle på plass, mest dramatisk er forskjellen mellom 20, og 16hz tune.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å virkelig utnytte Plusen til musikk skal du tune den ned. Jeg kjører min i 12hz tune, og skifter kun til 16 hvis jeg skal se film høyt, eller 20 om jeg skal demonstrere filmscener. Jo dypere du tuner den, jo mere vil lyden falle på plass, mest dramatisk er forskjellen mellom 20, og 16hz tune.
    hmmm... da må jeg teste med 16 Hz tuning. Sliter med litt berg og dalbane kurve... har èn topp og èn dipp som jeg gjerne skulle hatt jevnet ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi deg selv litt tid til å lytte til forskjellen, og eventuelt kan du øke nivået på subben med 1-2db. Den har høyest impernator effekt i 20hz og kan ved første ørekast derfor virke litt tam i 16hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hvis design og andre ting er viktigere kan du kjøpe B&W sub.

Forskjellen er enorm, og ikke i B&W sin favør.
    Wow, det var sterkt. Det er mulig du har rett om du begrenser deg til prisklassen "ca 4-5000", jeg vet ikke, men som en stolt eier av en B&W PV1-sub, synes jeg du kanskje er litt vel generell her... Jeg innrømmer gladelig at jeg la vekt på design og WAF (det siste som en dyd av nødvendighet, for mitt vedkommende), men lyden er da også aldeles utmerket, og med trykk i massevis.

OsloPetter, dersom du går litt ned på design fra PV1 kommer du til B&Ws 675-sub, som bør stå godt til resten av oppsettet ditt. Det er bra høyttalere du har ellers obså.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også på utkikk etter sub til min stereo bestående av:
    Thule IA150B
    Cambridge 640C
    Vienna Acoustic Haydn Grand (stativ høyttalere)

Var nødt til å velge stativhøyttalere grunnet plassering (sofaen blir for nær til gulvhøyttalere). Bor i en liten 2 roms leilighet, stuen er mellom 25og 30 kvm. Naboene har ører på stilk og jeg har antagelig et plasseringsproblem både når det gjelder lyd og gulvplass. men men..

Er det forskjell på "plasseringsvennligheten" for forskjellige sub'er, eller er det kun snakk om justeringer,romkorreksjon? Evt hvilke justeringsmuligheter skal jeg se etter. Musikk er prioritet, men skal også brukes til film. Har hatt SVS i kikkerten, men etter å ha lest litt på Lygren sin test av XTZ ser det ut til at den kanskje vil være et bedre valg. Er ikke ute etter å knuse rutene mine, men mere å "utfylle" stativhøyttalerne.
    Sikler litt på BW PV1, selv om prisen er litt i overkant av hva jeg hadde tenkt. Den vant vel også en EISA pris? Noen flere som har erfaring med PV1?

Håper jeg ikke er helt på jordet her, nemlig ganske ny i dette gamet :P

På forhånd takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klarbane
    Bor i en liten 2 roms leilighet, stuen er mellom 25og 30 kvm. Naboene har ører på stilk og jeg har antagelig et plasseringsproblem både når det gjelder lyd og gulvplass. men men..

Er det forskjell på "plasseringsvennligheten" for forskjellige sub'er, eller er det kun snakk om justeringer,romkorreksjon? Evt hvilke justeringsmuligheter skal jeg se etter. Musikk er prioritet, men skal også brukes til film.
    Jeg er ingen ekspert, men jeg kan si et par ting, siden dette med naboer ser ut til å ha litt å si for deg:

Det er vel logisk sett grunn til å grunn til å tro at en sub som er "downward-firing" kan gi mer støy til naboen under enn andre suber. Det er vel også generelt slik at en trykk-kammersub er mer plasseringsvennlig enn en som ikke er trykk-kammer.

Og til sist er det sikkert en fordel med en sub som står på gummifot/-føtter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarbane: Nå har jeg ikke hørt subben, men jeg tror det kan være verdt å huske på at testen er skrevet ut i fra hensyn til pris. Du har et rimelig godt anlegg, og jeg tror det kan bli nødvendig å legge flere penger i sub enn hva du håper på.

Jeg regner med at det er en ren musikksub du er på utkikk etter?

Generelt så er ingen subwoofere vanskeligere å plassere enn andre, med et lite unntak for subber med side/bakoverrettede porter/elementer som skal ha ca 10cm med luft omkring seg. Angående lyd og naboer så finnes det desverre ingen enkle løsninger. Jo mere lyd du har inne hos deg, jo mere vil naboen høre.

Newcomer OsloPetter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    OsloPetter, dersom du går litt ned på design fra PV1 kommer du til B&Ws 675-sub, som bør stå godt til resten av oppsettet ditt. Det er bra høyttalere du har ellers obså.
    ASW 675 koster 9000 stive. Jeg likte at den SVSen er så billig og at så mange lovpriser den til de grader. Er forresten ikke en 675 overkill til resten av høyttalerne mine?

Petter

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OsloPetter
    ............Er forresten ikke en 675 overkill til resten av høyttalerne mine?
    Nei, den er mer en "Under-Dog" i ethvert oppsett............koster mye penger........leverer lite SUB-frekvenser.

PV-1 er dritkuuul på design, MEN som SUB.............total waste !

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarbane: Nå har jeg ikke hørt subben, men jeg tror det kan være verdt å huske på at testen er skrevet ut i fra hensyn til pris. Du har et rimelig godt anlegg, og jeg tror det kan bli nødvendig å legge flere penger i sub enn hva du håper på.
    Du har skikkelig troen på XTZ-subwoofer'n skjønner jeg

klarbane,jeg ville valgt å stole på en som har testet utallige subwoofere,ink. SVS og XTZ,enn en(ManicMainer) som ikke har hørt på XTZ'n engang.

Newcomer OsloPetter sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er altså PB10 som gjelder.